AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Har en far som har begynt å bli gammel. Han kjører bil og er bare 70 men han er litt hjelpesløs. Han er egentlig fornøyd med livet men litt rotete av seg. Min søster drar dit ofte. Vasker til han, vasker kjøleskapet og kaster gammel mat og styrer. Hun ringte meg her en dag og krever at jeg også stiller opp.. pappa har ikke bedt meg om noe. Jeg stiller opp en gang i blant og har gjort en god del siste årene, men jeg har full jobb, barn, middag, lekser og aktiviteter.. har en mann som jobber borte i perioder, og har hverken tid eller overskudd til å dulle med han.. er så sliten av å hele tiden høre at jeg ikke stiller opp nok og gjør nok Anonymkode: dfb95...453 1
Hjerte Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Hva hun velger å gjøre bør på ingen måte være styrende for hva du velger å gjøre. Still opp det du finner nødvendig og ønskelig, ikke la henne legge lista. 18
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 70 år er vel ingen alder! Din søster gjør din far en bjørnetjeneste. Han vil bli mer og mer hjelpeløs når hun holder på sånn. Anonymkode: f976f...e2e 37
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Sikker på at han er i så god form som han skal ha det til? Min mor fyller 70 år neste år men hun begynte å få symptomer på demens allerede for fem år siden (heldigvis milde plager) og hun gjør alt hun kan for å skjule dette. På tross av at hun kun har milde plager må vi barna hjelpe henne en del. Jeg er veldig glad for at vår mor fremdeles er i live og at vi får muligheten til å hjelpe henne litt som takk for alt hun har gjort for oss. Anonymkode: 27479...dcd 15
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Det er faktisk veldig frustrerende for den som stiller opp at det meste faller på dem. Jeg har selv en gammel i familien. Vi er flere søsken, men alt faller på meg. Jeg har også gang på gang prøvd å få hjelp, så ikke alt faller på meg hele tiden uten å lykkes. Jeg synes at man skal dele på slike ting. Sett dere ned å snakk om forventinger og del oppgavene mellom dere. Anonymkode: 18a60...b30 28
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Ts her.. det er bare så tungt å aldri føle at en strekker til. Aldri bra nok det jeg gjør, kun kritikk fordi jeg ikke stiller opp nok, hjelper til nok, drar nok på besøk.. får alltid kommentarer om at det er jo ikke vits å besøke deg, du ligger jo bare å sover, og barna sitter bare å gamer.. hallo? Jeg trenger ofte en middagslur etter jobb, middag og lekser med barna.. og de forsvinner også på rommet sitt å gamer, de er ungdommer.. jeg har en krevende jobb der jeg jobber med mennesker, og det er så dritt å få kritikk hele tiden på ting jeg ikke gjør, eller burde ha gjort.. Anonymkode: dfb95...453 5
Hjerte Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk veldig frustrerende for den som stiller opp at det meste faller på dem. Jeg har selv en gammel i familien. Vi er flere søsken, men alt faller på meg. Jeg har også gang på gang prøvd å få hjelp, så ikke alt faller på meg hele tiden uten å lykkes. Jeg synes at man skal dele på slike ting. Sett dere ned å snakk om forventinger og del oppgavene mellom dere. Anonymkode: 18a60...b30 Men alt dette som faller på deg, er det reelle problemer? Inntrykket jeg får av ts er at søsteren pålegger seg selv en hel masse som faren kan gjøre selv og når hun blir sliten mener hun at ts skal være med å dekke et behov hun har skapt ved å gjøre faren hjelpeløs. 17
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Si til søsteren din at du kan sette opp en ukeplan til han så han vet hvilke oppgaver som er normalt og gjøre i et hushold på jevn basis. Folk på 70 pleier å klare slikt selv, og om han bruker en hel dag på å vaske gjør det jo ikke noe. Anonymkode: acd24...6b6 16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her.. det er bare så tungt å aldri føle at en strekker til. Aldri bra nok det jeg gjør, kun kritikk fordi jeg ikke stiller opp nok, hjelper til nok, drar nok på besøk.. får alltid kommentarer om at det er jo ikke vits å besøke deg, du ligger jo bare å sover, og barna sitter bare å gamer.. hallo? Jeg trenger ofte en middagslur etter jobb, middag og lekser med barna.. og de forsvinner også på rommet sitt å gamer, de er ungdommer.. jeg har en krevende jobb der jeg jobber med mennesker, og det er så dritt å få kritikk hele tiden på ting jeg ikke gjør, eller burde ha gjort.. Anonymkode: dfb95...453 Nå synes jeg du blander snørr og barter. Hva din søster mener om hvordan du oppdrar barna dine er irrelevant når dere diskuterer hvem som skal hjelpe far. Hvilke oppgaver er det din søster har bedt deg om å bistå med? Kan du klare disse oppgavene? Kan du få hjelp av barna dine? Må dere betale noen for bistand? Anonymkode: 27479...dcd 12
Hulderen Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en far som har begynt å bli gammel. Han kjører bil og er bare 70 men han er litt hjelpesløs. Han er egentlig fornøyd med livet men litt rotete av seg. Min søster drar dit ofte. Vasker til han, vasker kjøleskapet og kaster gammel mat og styrer. Hun ringte meg her en dag og krever at jeg også stiller opp.. pappa har ikke bedt meg om noe. Jeg stiller opp en gang i blant og har gjort en god del siste årene, men jeg har full jobb, barn, middag, lekser og aktiviteter.. har en mann som jobber borte i perioder, og har hverken tid eller overskudd til å dulle med han.. er så sliten av å hele tiden høre at jeg ikke stiller opp nok og gjør nok Anonymkode: dfb95...453 Du blir sliten av å hele tiden høre at du ikke stiller opp nok og gjør nok, mens din søster blir utslitt av å stille opp og gjøre masse hele tiden. Min sympati ligger hos din søster. 31
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 1 minutt siden, Hulderen said: Du blir sliten av å hele tiden høre at du ikke stiller opp nok og gjør nok, mens din søster blir utslitt av å stille opp og gjøre masse hele tiden. Min sympati ligger hos din søster. Ja, jeg må dessverre være enig her. Når faren deres ikke evner å kaste mat, så har funksjonsnivået falt vesentlig.. Anonymkode: 0e751...7fe 15
Fjaselina Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 (endret) Er søstera di heimeverande, eller har ho også full jobb, barn, lekser som skal gjerast etc? Kor langt unna bur du og søstera di? Endret 3. januar 2020 av Fjaselina 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 Vaskehjelp.no? Anonymkode: d648d...8c5 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #14 Skrevet 3. januar 2020 Får han hjemmehjelp? Har søsteren din for høye krav til han? Bor han i ett stort hus? Dere burde sette dere ned sammen med han, og diakutere hverdagen hans. Vil han ha så mye hjelp? Bør kommune komme på banen med hjemmehjelp? Evt omsorgsbolig? Hva gjør din søster, og hva kan du bidra med? Noe bør du og kunne gjøre. Du har tross alt eldre barn, og de kan fint hjelpe til med ting de og. Om du er så sliten at du må sove hver ettermiddag, burde du sjekke vitaminmangel hos lege, og tenke over døgnrytmen din. Anonymkode: 9ef1a...148 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 Ts her.. det er bare så tungt å aldri føle at en strekker til. Aldri bra nok det jeg gjør, kun kritikk fordi jeg ikke stiller opp nok, hjelper til nok, drar nok på besøk.. får alltid kommentarer om at det er jo ikke vits å besøke deg, du ligger jo bare å sover, og barna sitter bare å gamer.. hallo? Jeg trenger ofte en middagslur etter jobb, middag og lekser med barna.. og de forsvinner også på rommet sitt å gamer, de er ungdommer.. jeg har en krevende jobb der jeg jobber med mennesker, og det er så dritt å få kritikk hele tiden på ting jeg ikke gjør, eller burde ha gjort.. Ts her.. min søster har voksne barn som ikke bor hjemme lenger, hun bor 5 min unna, mens jeg har barn/ ungdommer i hus og bor 20 min unna. Det handler mye om å kjøre han på butikken så han får handlet.. det går både buss og han har naboer som gjerne vil plukke han opp når de skal på butikken, men min søster mener vi skal gjøre det. Jeg gjør mye!! Har vasket ned huset flere ganger, malt tak og vegger, mannen min har skiftet vindu og borkledning på hele huset, vi handler til han og har gjort mye. Men hun gjør absolutt mest. Anonymkode: dfb95...453 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #16 Skrevet 3. januar 2020 Er det så vanskelig å få til en tur på butikken én gang i uka? Vaskehjelp kan man evt betale for, hvis man ikke har tid selv, som kan ta ett røsk 1-2 ganger i mnden. Jeg hadde både en bestefar og en oldefar, som har levd alene store deler av livet fordi ektefellen døde lenge før dem. Mannfolk er desverre ikke opptatt av renhold og vasking av klær, fordi noen andre har alltid gjort det for dem. De ansatte vaskehjelp som hjalp dem. Tror ikke søsteren din gjør dette for gøy, men fordi hun ser ett behov for hjelp på enkelte områder. Vi alle har ett liv, men vi har også ett ansvar for å hjelpe våre foreldre når de trenger det. Kanskje han ikke trenger hjelp til husarbeid, men setter pris på besøket? Anonymkode: d8009...95c 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #17 Skrevet 3. januar 2020 Det er tøft å ha eldre foreldre! Det er tøft å stå alene om det! Og det er ett irritasjonsmoment innimellom og faktisk se hvor alene man kan være i en slik rolle, for har man søsken som ikke deler på byrden kan man fort føle seg uendelig mer alene enn om man faktisk er alene i utgangspunktet. Alder kan man nesten ikke se på når man diskuterer hjelpebehov, da sykdom feks kan forstyrre det bildet betraktelig. Det du kan gjøre, istedenfor å sutre og klage, er å ta et familiemøte med din far og søster samlet. Få en oversikt over hva han faktisk trenger hjelp til! Finn så ut hva dere kan kjøpe dere ut av. Undervurder dog ikke din fars behov for samtaler og besøk! Det kan ingen betalt tjeneste erstatte fullt ut ... Anonymkode: 7fad9...c75 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #18 Skrevet 3. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler mye om å kjøre han på butikken så han får handlet.. Anonymkode: dfb95...453 Da slår du to fluer i en smekk og får med deg tenåringen din, så øvelseskjører dere og henter faren din og så kan dere kanskje ta ham med hjem til dere for å spise en hyggelig middag sammen før dere kjører innom butikken når dere kjører ham hjem om kvelden. Anonymkode: 27479...dcd 12
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #19 Skrevet 3. januar 2020 Siden din søster gjør mest for din far så regner jeg med at du skjønner at hun burde få arve mest også. Er bare rett og rimelig med tanke på jobben hun gjør. Min mor er den som må gjøre mest for sine foreldre og der har de gjort det slik at hun vil Arve en større sum enn sine tre brødre. Anonymkode: 3db66...0ce 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #20 Skrevet 3. januar 2020 Må sove middag???😳 Anonymkode: 947c0...5fd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå