Gå til innhold

Tok abortpillen idag er helt knust, hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 17 år. Fant ut jeg var gravid med kjæresten som er 19 år. Når jeg sa det til han klikket han og sa jeg måtte ta det bort. Derfor slo jeg opp med han. Jeg fortalte det til mamma og har hatt 4 uker på meg å tenke før jeg tok aborten.

Jeg drakk tre ganger før jeg visste jeg var gravid, jeg snuste også. Jeg klarte ikke slutte me snus når jeg fant det ut siden venner og kjæresten og Mamma sa jeg burde ta abort. Men mamma var den eneste som støttet meg siden hun sa at det blir vanskelig men hun støtter meg uansett. 

I etterkant har jeg vært frem å tilbake om va jeg skal velge. Det ene øyeblikket tenkte jeg at jeg skal ta abort uansett, det andre øyeblikket tenkte jeg nei jeg kan ikke gjøre det. Sånn tenkte jeg hver eneste dag uten å komme frem til en beslutning. Det var så utrolig vanskelig. Venner inviterte meg på fest flere ganger. Siden jeg var mest sikker på at jeg skulle ta abort fortsatte jeg å feste siden det ikke var lenge til nyttår. 

Plutselig så kontaktet kjæresten min meg når det var 1 uke til jeg skulle ta abort. Da sa han han angret på det han sa å at nå ville han plutselig ha barnet, han ville plutselig gjøre alt for meg å barnet. Da begynte jeg å bli usikker igjen og angret med engang på at jeg drakk. Jeg gikk til legen og skulle til å ta aborten, med engang legen viste pillen frem så begynte jeg å gråte og gikk hjem. Jeg bestilte ny time til uken etterpå. Legen sa på neste time at jeg er 7 uker på vei, jeg ble og tester for klamydia som kan føre til infeksjon men jeg hadde ikke det heldigvis. Jeg satt meg ned på stolen hun tok frem pillen og jeg begynte å gråte som sist, men til slutt svelget jeg den. Fordi mamma har pushet litt på meg i de siste dagene siden hun vet jeg har drukket en del ganger og sa at det er ingen utvei nå:( Så jeg svelget pillen, og ligger her i senga nå å angrer så sykt. 

Til vanlig er jeg veldig følsom å tenker over ting alt for mye. Før hadde jeg på følelsen at jeg var steril av en eller annen grunn. Men så ble jeg faktisk gravid. Skal jeg være ærlig slurvet jeg og ga faen i å bruke prevensjon fordi jeg var så nysgjerrig på om jeg kunne bli gravid, det plaget meg hver dag så jeg brydde meg ikke om noe prevensjon til slutt. Det høres veldig galt ut av meg siden jeg nå har blitt gravid men tatt abort. Men jeg sverger jeg hadde egentlig lyst til å beholde barnet, jeg tenkte ikke at det var så ille når jeg ikke brukte prevensjon fordi jeg var besatt av tanken på om jeg var steril eller ikke. Å ville finne det ut... men jeg var bare så utrolig sikker på at det ikke kom til å skje så skjedde det:( Å jeg følte jeg ble så presset av alle omstendigheter til å ta aborten. Så gjorde jeg det.

Nå sitter jeg her å angrer å er overtroisk og tror faktisk at jeg kommer til å få skikkelig straff av Gud for jeg var så umoden som gjorde det. Å jeg tror at straffen blir at jeg blir steril fordi jeg får en infeksjon når jeg tar de siste abort pillene:( Hjelp meg til å føle meg litt bedre noen:(

Anonymkode: 3add2...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slapp av, det kommer til å gå bra. Det er bare noen celler du fjerner fra kroppen din. Ingrn grunn til å stresse.

Jeg tror ikke at det finnes noen gud, men hvis du er redd for å bli straffet av den kristne guden kan du slappe helt av. I bibielen står det ingenting om at gud er mot abort, det er faktisk minst ett tilfelle hvor gud befaler noen å ta en abort.

Alle de slitsomme tankene er bare i hodet ditt. Å ta abort kommer nok ikke til å ha noen som helst andre konsekvenser enn de du påfører deg selv :)

Anonymkode: 7b68b...5f8

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ung, ikke tenk sånn på det. Livet har ikke forandret seg. Det er ikke mer en et par piller og en litt kraftig mensen. Det er en enkel måte å tenke på.

Anonymkode: 644e5...9f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det så tungt, vi er mange som har tatt abort. Det er tøft emosjonelt, men også fordi man blir en hormonbombe som går av. Med tanke på at du har drukket og snust så er det nok riktig valg, du får bare tenke på det sånn. La heller dette bli en tid der du finner ut av hva du vil, også med tanke på ekskjæresten. Det virker som om han tenkte mer på seg selv enn barnet da han ville at du ikke skulle ta abort. Tror du gjorde lurt i å gi slipp på han. Men selv til å være midt oppi en abort, virker du veldig emosjonelt ustabil. Er det noe du kan få hjelp med? Spesielt oppi kjærlighetsbruddet og aborten?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, det kommer til å gå bra. Det er bare noen celler du fjerner fra kroppen din. Ingrn grunn til å stresse.

Jeg tror ikke at det finnes noen gud, men hvis du er redd for å bli straffet av den kristne guden kan du slappe helt av. I bibielen står det ingenting om at gud er mot abort, det er faktisk minst ett tilfelle hvor gud befaler noen å ta en abort.

Alle de slitsomme tankene er bare i hodet ditt. Å ta abort kommer nok ikke til å ha noen som helst andre konsekvenser enn de du påfører deg selv :)

Tusentakk det hjalp mer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ung, ikke tenk sånn på det. Livet har ikke forandret seg. Det er ikke mer en et par piller og en litt kraftig mensen. Det er en enkel måte å tenke på.

Anonymkode: 644e5...9f8

7 minutter siden, mykkeli skrev:

Ikke ta det så tungt, vi er mange som har tatt abort. Det er tøft emosjonelt, men også fordi man blir en hormonbombe som går av. Med tanke på at du har drukket og snust så er det nok riktig valg, du får bare tenke på det sånn. La heller dette bli en tid der du finner ut av hva du vil, også med tanke på ekskjæresten. Det virker som om han tenkte mer på seg selv enn barnet da han ville at du ikke skulle ta abort. Tror du gjorde lurt i å gi slipp på han. Men selv til å være midt oppi en abort, virker du veldig emosjonelt ustabil. Er det noe du kan få hjelp med? Spesielt oppi kjærlighetsbruddet og aborten?

Ja jeg er veldig emosjonelt ustabil. Klarer ikke få vekk noen av tankene. Det er helt forferdelig. Vet ikke hvilken hjelp jeg kunne fått med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må dra til fastlegen og få henvisning til psykolog. Eventuelt få henvisning til sosionom før du får time hos psykolog. Ring 116 123 (mental helse) for å snakke med noen om det i første omgang? Men hadde absolutt dratt til fastlegen og fått henvisning til psykolog for de andre store tingene du står overfor i livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot støtten fra moren din. Du kommer deg igjennom, men anerkjenn at det kan være tøft. Husk også at det er mye hormoner i omløp her, det påvirker følelsene og tankene dine. 

Mange klemmer til deg. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 17 år. Fant ut jeg var gravid med kjæresten som er 19 år. Når jeg sa det til han klikket han og sa jeg måtte ta det bort. 

(...)

Før hadde jeg på følelsen at jeg var steril av en eller annen grunn. Men så ble jeg faktisk gravid. Skal jeg være ærlig slurvet jeg og ga faen i å bruke prevensjon fordi jeg var så nysgjerrig på om jeg kunne bli gravid, det plaget meg hver dag så jeg brydde meg ikke om noe prevensjon til slutt. 

Jeg føler med deg for at du har det vondt nå, for det fortjener du ikke.

Samtidig får jeg behov for å be deg om å ta deg sammen. Du må begynne å forstå at valgene du tar faktisk får konsekvenser. Håper du modner og blir mer voksen av denne erfaringen.

Anonymkode: 2d0e5...26d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med helsesøster på skolen hvis du går på skole, eller Amathea senteret som er et alternativ til abort senter. De tilbyr samtale/veiledning selv om du har gjennomført en abort. "Helsestasjon for unge" har vel også samtaletilbud til unge i din situasjon. Jeg har selv tatt abort og jeg var i 13 uke, derfor ble det senabort på sykehuset i full narkose. Grunnen til at jeg var så langt på vei var fordi jeg klarte ikke å bestemme meg, jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Kjæresten min ble sint og ville jeg skulle ta abort, og jeg visste ikke hva jeg ville. Jeg  skiftet mening hver andre time og visste ikke hva jeg skulle gjøre, så til slutt gjennomførte jeg aborten fordi jeg var redd for at kjæresten min gikk fra meg hvis jeg ikke gjorde det.Men han gikk fra meg likevel. Du er 17 år og veldig ung og har livet foran deg til å få mange barn. For hver dag som går blir sorgen litt mindre og til slutt lærer du å leve med og akseptere at du tok det valget du gjorde. Det blir bedre🧡

Anonymkode: 3db0e...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt abort hvis jeg var i din situasjon. Du er så ung og har hele livet foran deg, og du har all verdens tid på deg til å finne ut om du vil ha barn og eventuelt når. Det er ingenting galt i å ta abort, det er et ansvarlig valg når man ikke er klar for barn. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Når det er sagt - så lenge du ikke ønsker barn håper jeg at du tar prevensjonen din slik den skal tas, slik at du slipper å havne i en lignende situasjon på nytt. Jeg håper også at du ikke tar tilbake kjæresten, han har virker ikke som en spesielt trivelig person.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samvittigheten din forteller deg at du har gjort en galt valg, lytt til den og gjør et bedre valg neste gang. Vær glad for at du føler som du gjør, at du ikke har blitt emosjonelt avstumpet som mange andre. Ikke hør på alle som forteller deg at dine følelser er feil, for da ødelegger du samvittigheten din.

Straff fra Gud er allerede sonet av Kristus for den som tror på ham.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Horten Market skrev:

Samvittigheten din forteller deg at du har gjort en galt valg, lytt til den og gjør et bedre valg neste gang. Vær glad for at du føler som du gjør, at du ikke har blitt emosjonelt avstumpet som mange andre. Ikke hør på alle som forteller deg at dine følelser er feil, for da ødelegger du samvittigheten din.

Straff fra Gud er allerede sonet av Kristus for den som tror på ham.

Man er ikke emosjonelt avstumpet fordi man forholder seg til legevitenskapen og forstår at det ikke er noe moralsk galt ved å ta abort. Det er enkel logikk. I følge helsenorge.no spontanaborterer så mange som 1 av 5 kvinner som blir gravide, så det er ingen garanti for at embryoet TS bar ville resultert i et barn uansett. Abortmotstandere må lære seg å tenke rasjonelt istedenfor å la seg rive med av føleri og dårlig skjult seksualmoral.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Det er ikke din feil ts.  Du tok et valg som er riktig for deg akkurat nå. Du vil få barn med en som vil ha barnet av hele sitt hjerte, en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Dette går bra :) Men fremmover slurver du ikke, og lyver til kjæresten om det! Det er ikke kun deg det går utover. 

Anonymkode: 0c071...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 2.10, venus24 skrev:

Jeg ville også tatt abort hvis jeg var i din situasjon. Du er så ung og har hele livet foran deg, og du har all verdens tid på deg til å finne ut om du vil ha barn og eventuelt når. Det er ingenting galt i å ta abort, det er et ansvarlig valg når man ikke er klar for barn. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Når det er sagt - så lenge du ikke ønsker barn håper jeg at du tar prevensjonen din slik den skal tas, slik at du slipper å havne i en lignende situasjon på nytt. Jeg håper også at du ikke tar tilbake kjæresten, han har virker ikke som en spesielt trivelig person.

Kjæresten er 19mår og fikk panikk. Han har blitt lurt av kjæresten sin, og han kom tilbake når han fikk tenkt seg om. Tror ikle du har noen mer rett til å dømme ham, en TS som har sluntret unna prevensjon for å se om det var mulig å bli gravid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten er 19mår og fikk panikk. Han har blitt lurt av kjæresten sin, og han kom tilbake når han fikk tenkt seg om. Tror ikle du har noen mer rett til å dømme ham, en TS som har sluntret unna prevensjon for å se om det var mulig å bli gravid... 

Ble han lurt? Mener du at han ikke forsto at sex potensielt leder til graviditet? Isåfall er han for ung til å få barn uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...