AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Min andreklassing er redd for å gå på skolen nå, grunnet en ekstremt utagerende unge som begynte i klassen hennes i høst. Han sparker, slår og slenger ting vilt rundt seg daglig. Han utagerer daglig i klasserommet og på SFO. Dette har pågått siden han begynte for et halvt år siden, før han var skolehverdagen til mim datter harmonisk og rolig. Nå forteller hun at de flere ganger i uken må gå over til naboklassen, slik at ungen kan utagere i fred. Løsning er altså å flytte 20 barn over til et annet rom, slik at en unge kan få utagere alene i et rom. Andre ganger blir denne ungen båret ut av klasserommet av to voksne. Datter forteller at han har en assistent som er med han hele tiden, men likevel greier han å slå og kaste ting på andre. Jeg har tatt dette opp med lærerne på trinnet flere ganger, både på e-post og hatt møte med dem. Slo meg litt til ro når jeg fikk vite at han fikk en assistent i høst, som skulle være med han hele tiden. Nå forteller datter at hun og med elever blir lugget og slått, og assistenten greier ikke alltid å stoppe ungen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, alle 3 lærerne på trinnet sykemeldt i ulik grad, jeg tviler ikke på at de har møtt veggen de også. Datter har fortalt at han nesten daglig går fysisk løs på lærere og andre voksne på skolen. så nå når jeg ikke igjennom noen sted. Har sendt e-post til mitt barns kontaktlærer, hun er sykemeldt de neste to ukene. Sendte e-post til skoleledelsen, fikk da beskjed om at de «gjør det de kan for å ivareta barna». Vet ikke hva jeg skal gjøre... Min datter stortrivdes på skolen før, nå er hun redd for å gå på skolen. Har kommet hjem flere ganger og grått fordi hun synes det er skummelt når han utagerer eller hun har selv blitt utsatt for vold. Hva gjør vi nå? Skal sånne barn virkelig gå på vanlig skole? Anonymkode: 1c45e...34b 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 3. januar 2020 «Sånne barn»?? Kjenner jeg blir litt matt av innlegget ditt. For all del; det er ikke greit at dette skal gå utover ditt barn og de andre barna i klassen. Og det er forferdelig synd at skolehverdagen er blitt slik. Jeg ber deg innstendig om at overfor barnet ditt passer du på hva du sier og hvordan du omtaler barnet som «utagerer daglig».... Ditt synspunkt på det barnet kan raskt smitte over til ditt barn og videre inn i miljøet. Da vil det bli enda vanskelige for barnet som åpenbart trenger noe ekstra oppfølging fordi det blir sett på som «syndebukk» av alle.. Ingen som ikke er direkte involvert med barnet, kan vite hvorfor h*n agerer som h*n gjør. Det er skolens ansvar å hjelpe barnet, sammen med eventuelle aktuelle andre instanser. I mens bør alle andre rundt dette barnet etterstrebe å inkludere, se og behandle barnet som hvilket som helst annet barn (med mindre det foreligger konkrete diagnoser el som tilsier noe annet). Anonymkode: 95801...57e 64
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 3. januar 2020 Når hun blir utsatt for vold slik at hun er redd og gråter, så ville jeg holdt henne hjemme til skolen har løst problemet. Hadde ikke frivillig utsatt mitt barn for dette. Kanskje det kan få litt fortgang i ting også. Anonymkode: e8d50...02d 109
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når hun blir utsatt for vold slik at hun er redd og gråter, så ville jeg holdt henne hjemme til skolen har løst problemet. Hadde ikke frivillig utsatt mitt barn for dette. Kanskje det kan få litt fortgang i ting også. Anonymkode: e8d50...02d Samme her. Hadde ikke sendt min unge til denne skolen. Høres jo helt sjukt ut!! Har dere andre foreldre hatt møte og snakket om situasjonen? Sammen er dere sterkere. Sikkert flere som er redde for barna sine. Anonymkode: 7d59d...e9d 42
tirben Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Føler med datteren din og deg!! Dette er fryktelig vanskelig for elever og skolen. Du spør om sånne barn skal gå på vanlig skole, og det skal de, dessverre. Vi har ikke spesialskoler i Norge, så alle skal inn i den offentlige skolen. Dette er fryktelig vanskelig for alle. Det som er tydelig her, er at det ikke er nok med en assistent for denne eleven. Han bør nok skjermes mer, og ha voksne tett på seg hele tiden, slik at de andre elevene føler seg trygge. Og eleven må få skreddersydd et opplegg slik at alle rundt han, (de voksne, ikke medelever) vet hvordan de skal kunne være i forkant og slik prøve å hindre utbruddene. 27
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Dette er vel et barn med diagnose og som garantert har det vanskelig. Barnet mitt går også på skole med et barn som utagerer sånn. De flyttet også barn ut av klassen og over i en annen. Om jenta di sliter masse så kan det godt være at det hjelper å flytte henne over i en annen klasse slik at hun ikke blir så påvirket av uroen. Anonymkode: 16304...3fd 6
Populært innlegg Nasken Skrevet 3. januar 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 3. januar 2020 Dette er dessverre helt normalt i dagens skole. Jeg er lærer og vet hva jeg prater om. - Grunnen til at elevene sendes ut av klasserommet er fordi det er kun under helt spesielle omstendigheter at man har lov til å ta i barnet som utagerer. Da er det bedre å ta klassen ut. - Taushetsplikten står sterkt, derfor får ikke kontaktlærer eller rektor gått ut med noe. Men jeg kan garantere deg at jobbes intenst bak i kulissene. I Norge så er det «enhetsskolen» som rår. Det er den største feilen som er blitt gjort. Disse barna blir stigmatisert hver eneste dag når de tvinges å være med barn som har helt andre forutsetninger for å fungere i et klasserom. De som lider under dette er både disse barna som strever, de «vanlige» elevene og lærerne. Det er helt horribelt, og mye av grunnen til at lærere slutter i jobben. Vi får beskjed om å drive tilpasset opplæring- det skal jo favne alle. Mitt beste råd? Krev et enkeltvedtak jf. opplæringsloven paragraf 9a. Da er skolen (rektor) pliktig å legge en plan og følge opp. Alt skal dokumenteres. Det innebærer nok møter ol. for din del en periode, men jeg kan love deg at lærere og andre foreldre vil takke deg i etterkant! 144
jabx Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Diagnose, eller er det noe galt hjemme hos barnet? 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 For en drittunge. Finnes det ikke noe beroligende man kan gi den? Er vel et resultat av fri oppdragelse og insta-foreldre det der. Anonymkode: 44963...2fb 17
Taffel Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 Skolen er nok klar over problemet og prøver ut diverse tiltak, men de må få virke litt over tid. Jeg kjenner også på at du bør tenke over, og være varsom med hvordan du skaffer deg all denne informasjonen fra datteren din. Er det et daglig tema om hva XX har gjort NÅ da, og der du tydelig viser din misnøye med denne forferdelige ungen, så er det også gjerne forsterkende på hva barnet ditt forteller deg, siden hun da får masse oppmerksomhet rundt det hun forteller, og jo værre, jo bedre. Det andre barnet kan du gjøre lite med, men det er viktig at du som voksen forholder deg litt pedagogisk i forhold til utspørring og reaksjon. 14
Populært innlegg Jr.Garcon Skrevet 3. januar 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 3. januar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Sånne barn»?? Kjenner jeg blir litt matt av innlegget ditt. For all del; det er ikke greit at dette skal gå utover ditt barn og de andre barna i klassen. Og det er forferdelig synd at skolehverdagen er blitt slik. Jeg ber deg innstendig om at overfor barnet ditt passer du på hva du sier og hvordan du omtaler barnet som «utagerer daglig».... Ditt synspunkt på det barnet kan raskt smitte over til ditt barn og videre inn i miljøet. Da vil det bli enda vanskelige for barnet som åpenbart trenger noe ekstra oppfølging fordi det blir sett på som «syndebukk» av alle.. Ingen som ikke er direkte involvert med barnet, kan vite hvorfor h*n agerer som h*n gjør. Det er skolens ansvar å hjelpe barnet, sammen med eventuelle aktuelle andre instanser. I mens bør alle andre rundt dette barnet etterstrebe å inkludere, se og behandle barnet som hvilket som helst annet barn (med mindre det foreligger konkrete diagnoser el som tilsier noe annet). Anonymkode: 95801...57e Jeg blir helt matt av ditt innlegg. SÅNNE barn bør ikke gå på en vanlig skole. 95
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 Populært innlegg #12 Skrevet 3. januar 2020 21 minutter siden, Nasken skrev: Dette er dessverre helt normalt i dagens skole. Jeg er lærer og vet hva jeg prater om. - Grunnen til at elevene sendes ut av klasserommet er fordi det er kun under helt spesielle omstendigheter at man har lov til å ta i barnet som utagerer. Da er det bedre å ta klassen ut. - Taushetsplikten står sterkt, derfor får ikke kontaktlærer eller rektor gått ut med noe. Men jeg kan garantere deg at jobbes intenst bak i kulissene. I Norge så er det «enhetsskolen» som rår. Det er den største feilen som er blitt gjort. Disse barna blir stigmatisert hver eneste dag når de tvinges å være med barn som har helt andre forutsetninger for å fungere i et klasserom. De som lider under dette er både disse barna som strever, de «vanlige» elevene og lærerne. Det er helt horribelt, og mye av grunnen til at lærere slutter i jobben. Vi får beskjed om å drive tilpasset opplæring- det skal jo favne alle. Mitt beste råd? Krev et enkeltvedtak jf. opplæringsloven paragraf 9a. Da er skolen (rektor) pliktig å legge en plan og følge opp. Alt skal dokumenteres. Det innebærer nok møter ol. for din del en periode, men jeg kan love deg at lærere og andre foreldre vil takke deg i etterkant! Signerer denne, jeg er også lærer. Slike situasjoner er utrolig krevende for skolen og lærere også, fordi man ofte ser at hele klasser blir skadelidende, men eleven med utfordringer har rettigheter som nærmest «trumfer» rettighetene til fellesskapet. Selv når disse rettighetene kanskje er det motsatte av hva barnet faktisk trenger. Anonymkode: ba729...0ca 78
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 Akkurat nå, Jr.Garcon skrev: Jeg blir helt matt av ditt innlegg. SÅNNE barn bør ikke gå på en vanlig skole. Enig. Finnes det ikke spesialskoler lenger? På 90-tallet da jeg gikk på skolen ble gærne og voldelige unger sendt på spesialskole og det gjorde at ingen i klassene på normale skoler utagerte. Men var nok mindre utagering da siden det fantes noe som heter oppdragelse og smarttelefoner og Instagram ikke fantes enda. Fantes selvfølgelig frekke og dårlig oppdratte unger før også, men ikke så mange som nå. Anonymkode: 44963...2fb 30
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #14 Skrevet 3. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Finnes det ikke spesialskoler lenger? På 90-tallet da jeg gikk på skolen ble gærne og voldelige unger sendt på spesialskole og det gjorde at ingen i klassene på normale skoler utagerte. Men var nok mindre utagering da siden det fantes noe som heter oppdragelse og smarttelefoner og Instagram ikke fantes enda. Fantes selvfølgelig frekke og dårlig oppdratte unger før også, men ikke så mange som nå. Anonymkode: 44963...2fb Det finnes noen få, men disse har ofte få plasser. Anonymkode: ba729...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en drittunge. Finnes det ikke noe beroligende man kan gi den? Er vel et resultat av fri oppdragelse og insta-foreldre det der. Anonymkode: 44963...2fb Dette er ikke en drittunge! Dette er et barn som har det vanskelig, som sannsynligvis har diagnoser og utifra TS sinn hovedinnlegg, også store problemer, men det betyr ikke at denne gutten er en drittunge!!! Anonymkode: ee24d...ed8 42
Gidavmeg Skrevet 3. januar 2020 #16 Skrevet 3. januar 2020 Krev aktivitetsplan og si at du opplever at din datter ikke har et trygt skolemiljø. Skolen har da 5 dager på seg, hvis ikke kan du klage til fylkesmannen. 33
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #17 Skrevet 3. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Finnes det ikke spesialskoler lenger? På 90-tallet da jeg gikk på skolen ble gærne og voldelige unger sendt på spesialskole og det gjorde at ingen i klassene på normale skoler utagerte. Men var nok mindre utagering da siden det fantes noe som heter oppdragelse og smarttelefoner og Instagram ikke fantes enda. Fantes selvfølgelig frekke og dårlig oppdratte unger før også, men ikke så mange som nå. Anonymkode: 44963...2fb Hæ? Hvor i all verden gikk du på skole? Jeg gikk selv på 90-tallet og da skulle alle gå på samme skole...(dessverre) Anonymkode: 819d7...501 7
jabx Skrevet 3. januar 2020 #18 Skrevet 3. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en drittunge. Finnes det ikke noe beroligende man kan gi den? Er vel et resultat av fri oppdragelse og insta-foreldre det der. Anonymkode: 44963...2fb Nei, det motsatte. Barnet viser tegn på mishandling, overgrep, eller lignende. Eventuell har det en eller annen diagnose. 16
GrønnNellik68 Skrevet 3. januar 2020 #19 Skrevet 3. januar 2020 27 minutter siden, Taffel skrev: Skolen er nok klar over problemet og prøver ut diverse tiltak, men de må få virke litt over tid. Jeg kjenner også på at du bør tenke over, og være varsom med hvordan du skaffer deg all denne informasjonen fra datteren din. Er det et daglig tema om hva XX har gjort NÅ da, og der du tydelig viser din misnøye med denne forferdelige ungen, så er det også gjerne forsterkende på hva barnet ditt forteller deg, siden hun da får masse oppmerksomhet rundt det hun forteller, og jo værre, jo bedre. Det andre barnet kan du gjøre lite med, men det er viktig at du som voksen forholder deg litt pedagogisk i forhold til utspørring og reaksjon. Helt enig ... ingen vet hva grunnen er at barnet er utagerende .. de får vel snart en 3-4 anonyme bekymringsmeldinger på seg som vil stresse hverdagen til barnet og foreldrene enda mer. 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #20 Skrevet 3. januar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel et barn med diagnose og som garantert har det vanskelig. Barnet mitt går også på skole med et barn som utagerer sånn. De flyttet også barn ut av klassen og over i en annen. Om jenta di sliter masse så kan det godt være at det hjelper å flytte henne over i en annen klasse slik at hun ikke blir så påvirket av uroen. Anonymkode: 16304...3fd Det er så billig argument å si at at det «stakkarslige barnet» som skremmer vettet av de andre er det som det er mest synd på for det er det ikke!! Om den snøringen har det vanskelig så må jaggu meg foreldrene ta tak i det eller involvere noen som kan det!! Jeg bekymrer meg mer for de andre barna som blir utsatt for hens utagerende atferd. Anonymkode: b5e16...f52 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå