Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har bestilt slik ultralydsmonitor/dopler til hjemmebruk og som er fornøyd? Eller er det ikke å anbefale? Fant en fra Babyplan, men på ene siden står det at du kan bruke den fra 12.uke og på en annen side står det fra 16.uke..? Er i midten av uke 10 nå, ikke ul før om tre uker.

1578069027723.jpg

Anonymkode: 4b385...3ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk av hjemmedoppler frarådes generelt av helsepersonell i alle fall, da det for det første kan være vanskelig å finne hjertelyden selv, som gjerne gir mer engstelse en trygghet. Om du bestiller denne, forsøker i uke 12, og ikke finner noen hjertelyd, vil du da føle deg bedre eller verre fram til ultralyd? Det er en grunn til at jordmor/lege heller ikke lytter etter hjertelyden før mye senere i svangerskapet. For det andre det er uansett en falsk trygghet da hjertelyd i seg selv ikke gir noe fullstendig bilde av om fosteret har det bra (kanskje lar du være å dra inn på en sjekk etter at du kjenner mindre bevegelser fordi du finner hjertelyden og blir beroliget, men du burde reist inn). Vi vet heller ikke nok om hyppig bruk av ultralyd/doppler kan påvirke fosteret (dvs vi har ikke indikasjoner på at det er farlig men heller ikke forskning som kan si sikkert at det er ufarlig). 

Anonymkode: ebe40...372

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ventet med å bruke til jm finner hjertelyden.. Finner hun så finner du

Anonymkode: 0451c...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk låne en av ei venninne. Hun hadde hatt mye glede av den, brukte den ofte og opplevde at den dempet bekymringer. Men som nevnt over kan det også bare bli verre, hvis man ikke finner hjertelyden. Jeg prøvde den et par ganger. I første svangerskap fant jeg hjertelyden raskt (prøvde første gang i uke 12). I andre svangerskap prøvde jeg to ganger uten å finne noe, og også jordmoren strevde da jeg var der i uke 16. 

Før man kjenner liv, risikerer man å ikke finne hjertelyd, uten at det er noe som er galt. Og senere i svangerskapet kan dopler gi en falsk trygghet. Da det bedre å lage seg en rutine for å kjenne etter liv fra fosteret. Det kan være morsomt å prøve, og jeg syns også det er koselig å høre hjertelyden. Men for min del holder det i hvert fall å høre den på kontrollene hos jordmor. 

Enkelte kan ha glede av det, som hun jeg lånte apparatet av. Men jeg har hørt om vel så mange som får ekstra bekymringer, og må ha ekstra kontroller hos lege eller jordmor fordi de har blitt skremt av at de ikke fant hjertelyd hjemme. 

Anonymkode: 1ed83...d40

AnonymBruker
Skrevet

Lånte av en venninne for å prøve bare for gøy. Var da 13+1 og fant greit hjertelyd. Jordmor fant hjerteslag da jeg var 10+5. Hvis du vet at det vil stresse deg å ikke finne hjertelyden, ville jeg unngått å kjøpe. 

Anonymkode: 689d8...70c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja! Den var verdt hver eneste lille krone. 

Var på tidlig UL i uke 7+3 og så/hørte hjertet ❤️ , og bestillte denne doppleren rett etterpå. Tipper jeg fikk den i uke 8+5 og fant hjertelyd rett under symfysen på første forsøk. Nå hadde jeg veldig lav BMI og lite underhudspolstring, så kansje må man vente litt lenger/prøve seg litt mer fram ellers. Igjen, for meg var denne dingsen verdt HVER eneste krone! Ihvretfall frem til uke 18-20, hvor en tydelig kunne kjenne spark. Hadde den med meg i veska, og tok en sjekk hver morgen og kveld. Kopplet den til mine SONY-WH-1000M3. (det følger med ørrepropper). 

Hadde aldri noe behov for å sitte å "niytte", bare sjekke. For en som har mistet før var dette iallefall med på å gjøe alt mye lettere. Det var å koselig for pappen. :) Skjønner virkelig ikke at ikke alle gjør dette. 

(JADA, vet selvsagt at dette ikke er noen erstatter for ordinær UL/kontroller, og det skjønner vel allenormalt begavede mennesker)

Endret av Perle
leifer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Ja! Den var verdt hver eneste lille krone. 

Var på tidlig UL i uke 7+3 og så/hørte hjertet ❤️ , og bestillte denne doppleren rett etterpå. Tipper jeg fikk den i uke 8+5 og fant hjertelyd rett under symfysen på første forsøk. Nå hadde jeg veldig lav BMI og lite underhudspolstring, så kansje må man vente litt lenger/præve seg litt mer fram ellers. 

Igjen, for meg var denne dingsen verdt HVER eneste krone! Ihetfall frem til uke 18-20 hvor en tydelig kunne kjenne spark. Hadde den med meg i veska, og tok en sjekk hver morgen og kveld. Kopplet den til mine SONY-WH-1000M3. (det følger med ørrepropper). 

Hadde aldri noe behov for å sitte å "niytte", bare sjekke. For en som har mistet før var dette iallefall med på å gjøe alt mye lettere. Det var å koselig for pappen. :) Skjønner virkelig ikke at ikke alle gjør dette. 

(Jada, vet selvsagt at dette ikke er noen erstatter for ordinær UL)

Les svaret til anonym ebe40...372 så forstår du hvorfor mange lar være. 

Anonymkode: 54de7...17e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For vår del var doppleren uunnværlig under første svangerskap, spesielt da jeg hadde blødninger i ca. uke 21 (?) og føden ikke ville ta meg inn for en sjekk. Fikk bare beskjed om å legge meg ned og drikke saft og sjekke om jeg kjente bevegelser...🙄 Gråt i telefonen til sykehuset men der var null hjelp å få, og neste ordinære kontroll var et par uker unna. Da hjelp det veldig å kunne sjekke at det fortsatt var hjertelyd der. 

Under andre svangerskap brukte jeg ikke doppleren. Forsøkte vel et par ganger med hjetelyden var vanskelig å finne så da ble jeg egentlig bare mer stressa av det. 

Anonymkode: cabae...a89

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les svaret til anonym ebe40...372 så forstår du hvorfor mange lar være. 

Anonymkode: 54de7...17e

Ja, det er fritt valg. Bare LEI helsepersonell som "advarer" mot dette som om det skulle være en trussel. 🙄Jeg kjenner kroppen min godt, og jeg var også på UL i uke 13 og uke 20 (i tilegg til den tidlige i uke 7)

Når det finnes en liten dings til trehundreogfemti kroner som kunne gi meg hjertelyden hadde det virkelig helt absurd å la vøre fordi NOEN andre ikke klarer/bruker dette feil.

Igjen, ingen oppegåenende normal blivende mor dropper ordinære kontroller fordi hun ligger hjermme å laller med doppleren sin. 

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For vår del var doppleren uunnværlig under første svangerskap, spesielt da jeg hadde blødninger i ca. uke 21 (?) og føden ikke ville ta meg inn for en sjekk. Fikk bare beskjed om å legge meg ned og drikke saft og sjekke om jeg kjente bevegelser...🙄 Gråt i telefonen til sykehuset men der var null hjelp å få, og neste ordinære kontroll var et par uker unna. Da hjelp det veldig å kunne sjekke at det fortsatt var hjertelyd der. 

Under andre svangerskap brukte jeg ikke doppleren. Forsøkte vel et par ganger med hjetelyden var vanskelig å finne så da ble jeg egentlig bare mer stressa av det. 

Anonymkode: cabae...a89

Å høre hjertelyd kan gi en falsk trygghet, spesielt om man har kommet lenger i svangerskapet. 

Anonymkode: 689d8...70c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...