happygilmore Skrevet 3. januar 2020 Forfatter #21 Skrevet 3. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finsk Lapphund? ☺️ Perfekt familiehund, elsker lange turer men MÅ ikke på travle dager ☺️ Anonymkode: 10c61...cb3 Takk for tips! Skal se nærmere på den også
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #22 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har golden retriever selv, og han er klin stødig. Han tar tog, buss, trikk, t-bane og kjører bil uten problemer. Er glad for å hilse på alle, dersom han møter aggressive hunder reagerer han med å bruke et nydelig språk. Han er utrolig tålmodig med barn, selv om han ikke er vant til dem (jeg har ingen barn selv), og er kjempegod til å skille små barn fra store barn/store barn fra voksne, når det kommer til hvor voldsom han er i lek. Han snorket seg nettopp gjennom nyttårsaften, så det var ikke noe problem for han. Han elsker å være der ting skjer, og er god til å passe på at alle legger seg og står opp samtidig (la merke til det nå i jula, da vi plutselig var en del flere i hus - da hentet han hver enkelt person når han syntes det var sengetid, og fikk dem til å gå og legge seg). Han gjør seg like godt i by som i skog (men det har jo mye med miljøtrening å gjøre), og han er jevnt over en nydelig bestevenn. Han er også det mest klønete, klovnete vesenet jeg noen sinne har møtt, og jeg ler meg i hjel av han daglig. Anonymkode: d6e2a...f4f 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #23 Skrevet 3. januar 2020 30 minutter siden, happygilmore said: 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville gått for golden av de to. Har du vurdert toller? Anonymkode: ec405...ddc Har ikke vurdert toller nei, vet svært lite om rasen. Skal se litt på info om den også Har du den rasen? Nei,jeg har ikke toller, men kjenner flere aktive familier som du beskriver som har toller og er veldig fornøyd. Aktive, lekne, litt mindre og bedre egnet for agility enn golden. Anonymkode: ec405...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #24 Skrevet 3. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er god til å passe på at alle legger seg og står opp samtidig (la merke til det nå i jula, da vi plutselig var en del flere i hus - da hentet han hver enkelt person når han syntes det var sengetid, og fikk dem til å gå og legge seg). Anonymkode: d6e2a...f4f Akkurat som katten min! Anonymkode: c2af7...14f 1
happygilmore Skrevet 3. januar 2020 Forfatter #25 Skrevet 3. januar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har golden retriever selv, og han er klin stødig. Han tar tog, buss, trikk, t-bane og kjører bil uten problemer. Er glad for å hilse på alle, dersom han møter aggressive hunder reagerer han med å bruke et nydelig språk. Han er utrolig tålmodig med barn, selv om han ikke er vant til dem (jeg har ingen barn selv), og er kjempegod til å skille små barn fra store barn/store barn fra voksne, når det kommer til hvor voldsom han er i lek. Han snorket seg nettopp gjennom nyttårsaften, så det var ikke noe problem for han. Han elsker å være der ting skjer, og er god til å passe på at alle legger seg og står opp samtidig (la merke til det nå i jula, da vi plutselig var en del flere i hus - da hentet han hver enkelt person når han syntes det var sengetid, og fikk dem til å gå og legge seg). Han gjør seg like godt i by som i skog (men det har jo mye med miljøtrening å gjøre), og han er jevnt over en nydelig bestevenn. Han er også det mest klønete, klovnete vesenet jeg noen sinne har møtt, og jeg ler meg i hjel av han daglig. Anonymkode: d6e2a...f4f Hihi, heeerlig lesning 😍
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #26 Skrevet 3. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat som katten min! Anonymkode: c2af7...14f Åh, så koselig 😍 Jeg visste faktisk ikke at han hadde dette i seg, siden det stort sett bare er oss to, og det er så hyggelig å oppdage nye personlighetstrekk hos han ❤️ 38 minutter siden, happygilmore skrev: Hihi, heeerlig lesning 😍 Virkelig herlig rase! 😍 Han kommer fra en veldig god oppdretter, veldig gode og friske linjer, du får si ifra om du vil ha navnet deres, så sender jeg deg en pm 😊 Anonymkode: d6e2a...f4f 1
happygilmore Skrevet 3. januar 2020 Forfatter #27 Skrevet 3. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, så koselig 😍 Jeg visste faktisk ikke at han hadde dette i seg, siden det stort sett bare er oss to, og det er så hyggelig å oppdage nye personlighetstrekk hos han ❤️ Virkelig herlig rase! 😍 Han kommer fra en veldig god oppdretter, veldig gode og friske linjer, du får si ifra om du vil ha navnet deres, så sender jeg deg en pm 😊 Anonymkode: d6e2a...f4f Det vil jeg veldig gjerne, tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #28 Skrevet 4. januar 2020 Vi har labrador, de er vel ikke så ulike golden i gemyttet. Nå har han rukket å bli ti år og er verdens nydeligste, frisk og rask og litt grå i skjegget. Sosialt har han vært veldig enkel, han var veldig valpete leeenge (fire år vil jeg si) og det kunne være litt utfordrende. Han er snill med barn, går godt overens med andre hunder og klarer både mye og ingen trim over perioder. Helsemessig var det en del småting de første årene da han var mest i aktivitet, han elsker å bade men fikk fort våteksem og problemer med klør som knakk eller måtte trekkes, ørebetennelser osv. Vi bor ved vann men måtte slutte med bading. Jeg ville også vurdert toller om vi skulle ha ny hund nå. Anonymkode: 75f41...130 2
Kvartz Skrevet 4. januar 2020 #29 Skrevet 4. januar 2020 Jeg vurderte også Berner sennen, men på grunn av den "dårlige" helsen til rasen falt valget på Labrador, har ikke angret på det. 1
19anonym96 Skrevet 4. januar 2020 #30 Skrevet 4. januar 2020 Jeg har en Berner Sennen hannhund. Min store kjærlighet og beste venn. Han er en utrolig stødig hund og vi har ofte fått kommentarer på dette fra hundeinstruktører og andre. Han er en diger Berner som måler ca 73/74 cm i høyde og over 65 kg, så han er noe av det største, men jeg kjenner noen med bernere nede i 33 kg. Men en snillere hund har jeg aldri hatt eller møtt. Bruker han for og sosialisere valper, går vi forbi mennesker og andre hunder på tur bryr han seg ikke. Han går løs stort sett over alt og finnes ikke ett snev av jaktinnstinkt i han. Han er ikke den det er mest fres i på tur eller den som løper fortest. Men han kan gå milevis og samtidig bære kløv. Han trekker og vogn/pulk. Ble nylig mamma, og når baby sover ute i vogn ligger han ved vogna og passer på, han er løs da på vår tomt. Han finnes ikke aggressiv mot andre hunder/dyr uansett kjønn. Han bor sammen med en annen hannhund og to katter. Denne hunden er helt spesiell for meg og gruer meg allerede til dagen han ikke er her med meg lengre. Men som nevnt over så er ikke dette den friskeste rasen, men det er heller ikke Golden. Men hos Bernere har raseklubben høye avlskrav, men sykdommer kan likevell forekomme selvom begge foreldre er fri! plager de ofte kan slite med er hd og ad (golden sliter og med det) våteksem (golden sliter og med det) hjerteproblemer, lav levealder og kreft. Men man skal alltid være nøye med valg av oppdretter uansett rase! Dette for og bringe frem friske individer og bli kvitt mye av plagene. 2
Tanuki Skrevet 4. januar 2020 #31 Skrevet 4. januar 2020 Vet du ikke har spurt, men hva med raser som ikke røyter? Vi var "forsterhjem" for en akita, og jeg holdt på å bli sprø av all røytinga. Nå har vi en bichon frise, herlig familiehund som elsker både korte og lange turer. 2
happygilmore Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #32 Skrevet 4. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har labrador, de er vel ikke så ulike golden i gemyttet. Nå har han rukket å bli ti år og er verdens nydeligste, frisk og rask og litt grå i skjegget. Sosialt har han vært veldig enkel, han var veldig valpete leeenge (fire år vil jeg si) og det kunne være litt utfordrende. Han er snill med barn, går godt overens med andre hunder og klarer både mye og ingen trim over perioder. Helsemessig var det en del småting de første årene da han var mest i aktivitet, han elsker å bade men fikk fort våteksem og problemer med klør som knakk eller måtte trekkes, ørebetennelser osv. Vi bor ved vann men måtte slutte med bading. Jeg ville også vurdert toller om vi skulle ha ny hund nå. Anonymkode: 75f41...130 Labrador ja, alltid hatt veldig godt inntrykk av dem også... Toller virker lovende, men krever de enormt mye mer aktivitet enn feks golden og labrador?
happygilmore Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #33 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, 19anonym96 skrev: Jeg har en Berner Sennen hannhund. Min store kjærlighet og beste venn. Han er en utrolig stødig hund og vi har ofte fått kommentarer på dette fra hundeinstruktører og andre. Han er en diger Berner som måler ca 73/74 cm i høyde og over 65 kg, så han er noe av det største, men jeg kjenner noen med bernere nede i 33 kg. Men en snillere hund har jeg aldri hatt eller møtt. Bruker han for og sosialisere valper, går vi forbi mennesker og andre hunder på tur bryr han seg ikke. Han går løs stort sett over alt og finnes ikke ett snev av jaktinnstinkt i han. Han er ikke den det er mest fres i på tur eller den som løper fortest. Men han kan gå milevis og samtidig bære kløv. Han trekker og vogn/pulk. Ble nylig mamma, og når baby sover ute i vogn ligger han ved vogna og passer på, han er løs da på vår tomt. Han finnes ikke aggressiv mot andre hunder/dyr uansett kjønn. Han bor sammen med en annen hannhund og to katter. Denne hunden er helt spesiell for meg og gruer meg allerede til dagen han ikke er her med meg lengre. Men som nevnt over så er ikke dette den friskeste rasen, men det er heller ikke Golden. Men hos Bernere har raseklubben høye avlskrav, men sykdommer kan likevell forekomme selvom begge foreldre er fri! plager de ofte kan slite med er hd og ad (golden sliter og med det) våteksem (golden sliter og med det) hjerteproblemer, lav levealder og kreft. Men man skal alltid være nøye med valg av oppdretter uansett rase! Dette for og bringe frem friske individer og bli kvitt mye av plagene. Sukk! Er liksom sånn jeg tenker Berner Sennen er... så veldig trofaste og gode. Synd mange har helseproblemer. Det er jo trist at det gjelder for flere raser. Uansett, takk for svar. Skulle gjerne møtt bamsen din
happygilmore Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #34 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, Tanuki skrev: Vet du ikke har spurt, men hva med raser som ikke røyter? Vi var "forsterhjem" for en akita, og jeg holdt på å bli sprø av all røytinga. Nå har vi en bichon frise, herlig familiehund som elsker både korte og lange turer. Absolutt, ville vært et stort pluss å slippe hundehår (har allerede to katter som røyter myyyye!). Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #35 Skrevet 4. januar 2020 Hvis du vil ha røytefri hund, så er det vel puddel og vannhundene som er aktuelle. Anonymkode: f7ab1...78d 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #36 Skrevet 4. januar 2020 18 timer siden, happygilmore skrev: Labrador ja, alltid hatt veldig godt inntrykk av dem også... Toller virker lovende, men krever de enormt mye mer aktivitet enn feks golden og labrador? Toller vil jeg ikke anbefale en barnefamilie. Har aldri møtt en toller som ikke er nervøs og/eller superenergisk. (Og jeg jobber med hunder, og møtt mange tollere). De krever utrolig mye trening. Selvsagt finnes det sikkert unntak. Da ville jeg heller gått for en border collie, men de krever også enormt med mental og fysisk trening. Anonymkode: 1382b...269 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #37 Skrevet 4. januar 2020 Berner er en flott familie hund. Har en på 5 år. Rolige og greie å ha med å gjøre. Eneste minuset er vel hår overalt😂. Det gjelder jo de fleste andre hunder og. Min neste hund kommer iallefall til å bli en berner❤️ Anonymkode: 91306...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #38 Skrevet 5. januar 2020 På 3.1.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev: Er du oppriktig glad i hunder og dyr skaffer du deg ikke hund som er blitt misavlet for at du digger de. Golden Retriever og Berner Sennen er hunder som er blitt ødelagt av mennesker! Det gjør meg så fly forbanna at folk som liksom skal bry seg om dyr synes dette er greit, og kjøper disse rasene! 🤬😡 La disse stakkars hundene slippe å lide mere!!!!! Anonymkode: 46469...e57 Hva er det som er så galt med golden? Jeg vet om mange golden og det eneste er at noen av de har fått livmorbetennelse. Så lenge hunden er frisk lider den absolutt ikke. Hadde det vært fransk bulldog eller mops hadde jeg skjønt det, ettersom de bla har pusteproblemer. Anonymkode: c5cf8...5af 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #39 Skrevet 6. januar 2020 På 3.1.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev: Er du oppriktig glad i hunder og dyr skaffer du deg ikke hund som er blitt misavlet for at du digger de. Golden Retriever og Berner Sennen er hunder som er blitt ødelagt av mennesker! Det gjør meg så fly forbanna at folk som liksom skal bry seg om dyr synes dette er greit, og kjøper disse rasene! 🤬😡 La disse stakkars hundene slippe å lide mere!!!!! Anonymkode: 46469...e57 I stedet for å bare tilte over at TS vurderer Golden og Berner 'fordi de er misavlet', hvorfor ikke komme med en anbefaling på en rase av typen 'stor og godslig familiehund' som (etter ditt syn) ikke er blitt misavlet? TS ønsker en godslig familiehund med stødig psyke og (selvsagt) god helse. Da er både Golden og Berner fra gode oppdrettere som er nøye med å velge avlsdyr med lite helseplager gode alternativer. For å hindre rasetypiske helseplager, er avl på friske individer eneste løsning. På sikt vil dette (dersom alle oppdrettere er nøye med det) kunne fjerne en del rasetypiske helseplager. Ja, både Golden og Berner har rasetypiske helseplager. Men de er langt fra de verste rasene hva angår fremavlede egenskaper på bekostning av helse. Så: Hvilken rase vil du anbefale TS å vurdere fremfor Golden og Berner, som har færre rasetypiske helseplager, er relativt store og har stødig gemytt? Anonymkode: 4030a...2f6 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #40 Skrevet 6. januar 2020 Boxer, verdens supreste familiehund. Anonymkode: fe528...873 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå