Gå til innhold

Hvor høye barn får vi? Små foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 155 cm og han er 160 cm, hvor høye blir barna våre?

Foreldrene hans er 180 cm og oppover (vet ikke hvorfor han ble så lav) og mine foreldre er 163 cm og under.

Anonymkode: 517a7...5a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å si... Som du selv sier: foreldrenes høyde trenger ikke gjenspeiles hos avkommet. Noe din mann jo er et kroneksempel på.. 

Jeg har to høye foreldre, og er lav. Mannen har to lave foreldre og er høy.. 

Anonymkode: ff9ce...5ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene hans er 180 cm og oppover (vet ikke hvorfor han ble så lav) og mine foreldre er 163 cm og under.

Alt avhenger av genetikk, i mange tilfeller har ikke foreldrene høyde noen ting å si da barnet kan få høyden til en bestemor/bestefar for eksempel. Om barnet får deres høyder så blir hen ca.158-160 +/- . Det finnes en formel på det som man kan Google opp som gir tilnærmet samme resultater.

Anonymkode: f5941...075

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forventningshøyde for gutt = (mors høyde + 13cm + fars høyde) / 2

Så 164 i deres tilfelle. Men det kan jo og bli noe ganske annet, genetikk er komplisert. 

Anonymkode: 6b7d6...065

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å finne ut om dere er bærere av en gen som vil gi lavere høyde, må dere nesten ta en gentest, f.eks type denne - https://www.amazon.com/23andMe-DNA-Test-Ancestry-Personal/dp/B01G7PYQTM 

Men, som andre nevner, høyde er mye avhengig av miljø, og ikke bare arv. Bedre kosthold i barndommen gjør at mennesker blir stadig litt høyre i snitt. Samtidig, noen spesielle tilstander kan forårsake at man blir lavere enn man kunne ha vært - det er alt av spisevegring, prematur fødsel, jernmangel osv.   

Mamma og pappa er begge 163, hun er den laveste i sin familie, pappa er den høyeste. Jeg ble 159 (jente) - født prematurt og ble liksom aldri like stor som jevnalderne. Broren min ble 170. 

Anonymkode: 7a72e...f30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 164, far til sønn 169, sønnen 182😊

Anonymkode: e905b...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å finne ut om dere er bærere av en gen som vil gi lavere høyde, må dere nesten ta en gentest, f.eks type denne - https://www.amazon.com/23andMe-DNA-Test-Ancestry-Personal/dp/B01G7PYQTM 

Men, som andre nevner, høyde er mye avhengig av miljø, og ikke bare arv. Bedre kosthold i barndommen gjør at mennesker blir stadig litt høyre i snitt. Samtidig, noen spesielle tilstander kan forårsake at man blir lavere enn man kunne ha vært - det er alt av spisevegring, prematur fødsel, jernmangel osv.   

Mamma og pappa er begge 163, hun er den laveste i sin familie, pappa er den høyeste. Jeg ble 159 (jente) - født prematurt og ble liksom aldri like stor som jevnalderne. Broren min ble 170. 

Anonymkode: 7a72e...f30

Hans mor røkte og drakk veldig mye under svangerskapet og han pustet ikke da han ble født, måtte ligge i en slik boks og få hjelp til å puste i lang periode. 

Kan dette ha noe å si for hans lave vekst? 

(Det blir noen år til vi skal ha barn, så har ikke så mye kunnskap om prematur fødsel o.l.)

Takk for alle svar :)

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans mor røkte og drakk veldig mye under svangerskapet og han pustet ikke da han ble født, måtte ligge i en slik boks og få hjelp til å puste i lang periode. 

(Det blir noen år til vi skal ha barn, så har ikke så mye kunnskap om prematur fødsel o.l.)

TS

Då er kanskje hans gener egentlig høgare, slik at han gir vidare høge gener. Elles blir barn gjerne litt høgare enn mor, dersom far er høgare enn mor. Men ei jente kan bli like lav som deg, eller mindre. 

Har du oversikt over besteforeldre si høgde? Min mann har heilt tydelig fått høgda si frå sin morfar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina skrev:

Då er kanskje hans gener egentlig høgare, slik at han gir vidare høge gener. Elles blir barn gjerne litt høgare enn mor, dersom far er høgare enn mor. Men ei jente kan bli like lav som deg, eller mindre. 

Har du oversikt over besteforeldre si høgde? Min mann har heilt tydelig fått høgda si frå sin morfar.

Interessant å vite, jeg forstod at hans astma kunne ha noe med røykinga til mor hans, men ikke at den påvirket veksten direkte. 

Hans mormor var en lav dame, kun 140 cm(?). Hun rakk han iallefall til brystet. Hvor høy er din mann?

TS

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Høres ut som han hadde dårlige kår ja, og egentlig har genene til å bli høyere. Du kan jo ta forventningsregnestykket over på hans foreldre først, og så bruke resultatet på et nytt regnestykke mot din høyde. Så får du kanskje en pekepinn. Genetikk er mer komplisert enn dette, men tror du kan forvente alt fra deres høyde og opp til hans foreldres høyde.

En jeg var sammen med var ca 15 cm lavere enn alle andre menn i familien, men han ble født 3 mnd prematurt, etter en voldshendelse mot moren. (Nå kom han fra en høy familie, så han lå bare rett under snittet, men det er jo noe som ligger på deg resten av livet likevel...) Har en annen venn, som ble unnfanget og født rett etter at moren hadde vært alvorlig syk og underærnert over lang tid, han er også minst i familien, og har selv fått en sønn som er et godt hode høyere enn han,så de ser jo ikke ut som det er i slekt en gang. 

Anonymkode: 94aff...a52

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant å vite, jeg forstod at hans astma kunne ha noe med røykinga til mor hans, men ikke at den påvirket veksten direkte. 

Hans mormor var en lav dame, kun 140 cm(?). Hun rakk han iallefall til brystet. Hvor høy er din mann?

TS

167

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig umulig å si, fordi alt fra ernæring under oppveksten til gener og arv spiller inn.

Jeg har tre brødre. En som er 170 cm høy og lik faren vår på 171. Moren vår er 164. De to andre brødrene derimot, er 188 og 184 cm høye. Hvem de har arvet høyden fra, vet vi ikke. Men høyere enn både mor og far ble de. 

Historien er full av unntak for arveegenskaper. Alle familier har noen unntak. Hvorfor i alle dager fikk alle fire barna til moren og faren min brune øyne, når verken mamma eller pappa har det, for eksempel? Og hvorfor fikk et par jeg kjenner en sønn på over 192 og en annen sønn på 180, når faren "bare" er helt normal på 180? Hvorfor ble ikke sønnene lik faren sin, begge to?

UMULIG å forutsi og umulig å svare på hva dine barn blir. Men det er sjanse for at i alle fall ett av barna (om dere får fler) arver deres høyde. Men det er også sjanse for at de arver høyden til en besteforelder eller oldeforelder uti slekta!

Anonymkode: ac0be...5fa

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig å forutsi nøyaktig høyde, men når dere begge er godt under snittet for deres kjønn kan dere nok regne med at barna også blir det. Selvfølgelig kan lave foreldre få høye barn og omvendt, men det er unntakene. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en lav mann på sikkert 160, som fikk en stor barneflokk der sønnene (voksne) er 180-190. Faren har alltid vært lav, men faren hans igjen var høy. Så ingen kan vel strengt talt vite hvor høye barna blir. 

Anonymkode: 24a28...d8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan vite i akkurat deres tilfelle, men dere har jo selvfølgelig veldig økt sannsynlighet for å få lave barn.

Anonymkode: 8dc60...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 164, far til sønn 169, sønnen 182😊

Anonymkode: e905b...c86

Vi er begge 167-168 og vår 13 åring har "skutt i været" siste året, godt mulig det skjer det samme hos oss 

Anonymkode: a9b0e...59a

Skrevet (endret)

Jeg er på gjennomsnittet for kvinner, far er relativt lav (173 cm). Ene datra pusher 180 cm. 
Så har vi tvillingjenter, ei er like høg som jeg (168) mens den andre er lavere (163). 
Blir spennende å se hva yngste (gutt) ender opp på. 
Vi har ei salig blanding med både folk på 180-90 og på 160, i begge familier. 

Endret av Helgeline
AnonymBruker
Skrevet

I følge spesialist på sykehuset har datteren vår et høydepotensial mellom 156 og 164. Vi var inne fordi barnet har vokst lite og er liten for alderen. 

Mor 160cm

Far 172cm. 

Jeg er usikker på hvor nøyaktig estimatet er😅

Anonymkode: b7f52...b6b

AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha hørt at man kan gange barnets høyde ved 2 årsalderen så får man den lengden barnet vil få. 

Her er jeg 164, og bf 167. Jente på straks 7 år som er 127,5 cm. Spent på hvor lang hun blir som voksen.

Anonymkode: cbb4c...21d

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar hvor hun er 155cm og han 160cm har fått 2 veldig korte jenter. Jenta på nesten 10 år er ca 130cm om ikke enda lavere. 7 åringen er ca 120cm. Begges foreldrene (til venneparet) er høyere.

Jeg er 167cm og min mann 183cm og vi har fått en gutt som kommer til å være høyere enn mannen min og en som kommer til å være rundt mannens høyde. Han som blir høyere slekter på morfaren. Så det er umulig å si da barna kan slekte på besteforeldrene og til og med enda lenger bak i slekta.

Anonymkode: b6508...86e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...