AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Vi har behov for noe større hus, og siden taket må byttes snart, tenkte jeg å bygge på en halv etasje opp samtidig. Men hvor starter man? Planen er at vi gjør en del selv, og får hjelp til resten. Anonymkode: c623e...629
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Du må ihvertfall søke til kommunen om å få lov til å gjøre noe sånt, og varsle naboer og slikt. Før noe som helst faktisk påbegynnes. Så ville jeg fått hjelp av en byggingeniør til å planlegge arbeidet. Anonymkode: 543f4...cea
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Først må du kontakte en arkitekt, for å fremskaffe tegninger til søknaden til kommunen. Dersom du får byggetillatelse tar du kontakt med en entreprenør. Anonymkode: 90922...cd3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Hadde helt glemt nabovarsel/søke kommune🙈😂 Men da må tegningene først på plass, for så å søke til de forskjellige? Og når dét forhåpentligvis er i orden, kan selve arbeidet starte? Anonymkode: c623e...629 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Det aller første jeg hadde gjort, var å sjekke kommunedelplan, reguleringsplan og tomtrgrense. Ligger feks huset i LNF område, blir det ofte en dyr og langdryg affære for noen ekstra kvadratmeter hus... hvis det ser ut som det er mulig med påbygg, hadde jeg fått laget noen tegninger, sendt nabovarsler osv. Jeg er ingeniør og kan gjøre slikt selv, men hvis du ikke har peiling på søknad, bygging osv. er det greit å finne et lite firma som kan gjøre jobben for deg. Enten tømrerfirma, arkitekt eller byggingeniør, litt etter hva som finnes i nærheten og hvor fancy du vil ha tilbygget. Anonymkode: 1009e...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 Du kan be om et møte med byggesakskontoret i kommunen din, så går de igjennom hvilke hindringer som du må håndtere. Arealplan - må du søke om noe unntak? Hva er regler for høyde/bredde i området? Grunnforhold - må du innom geoteknisk avdeling? Hvilke naboer har du, noe offentlig som kan ha noe å si? Så får du et dokument tilbake med dette. Anonymkode: 8a568...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå