Amber Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 (endret) Jeg leste et sted at man ikke skal innta over 10 000 IG av D vitaminer pr dag.. jeg har til nå spist Shift sine D vitaminer kjøpt på Helsekosten; men jeg ser ikke hvor sterke disse er? Det står 80ug på nettet.... nå har jeg kjøpt på Iherb og de har en verdi på 5000 i.U.. er dette det samme som IG? Noen som vet? jeg har litt lave nivåer og spiser ikke fisk så jeg trenger å ta ekstra D vitaminer... Endret 3. januar 2020 av Amber
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Mener du IE og ikke IG? IE (internasjonale enheter) og IU (international units) skal være det samme. Anonymkode: 8b552...e7c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Om man ser på pakken så står det µg, ikke ug. Altså mikrogram, bare at alt for mange nettsteder ikke klarer skrive inn spesialtegn... 10 µg (mikrogram) tilsvarer ca 400 IE (internasjonale enheter) Anonymkode: c5a47...c66
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Har du fått beskjed av legen om å ta tilskudd? D-vitamin er farlig å ta for mye av, så man bør ikke gjøre det med mindre man har fått beskjed av legen. Hva med tran? Eller er du veganer? Anonymkode: 5b043...66a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du fått beskjed av legen om å ta tilskudd? D-vitamin er farlig å ta for mye av, så man bør ikke gjøre det med mindre man har fått beskjed av legen. Hva med tran? Eller er du veganer? Anonymkode: 5b043...66a Du skal opp i temmelig store doser over tid før det er farlig. Det er langt farligere å ligge lavt på d-vitamin, noe skremmende mange nordmenn gjør. Ta tilskudd og sjekk med blodprøver hvordan du ligger an. Tran er sjelden nok. Anonymkode: 1b0b8...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 3 timer siden, Amber skrev: Jeg leste et sted at man ikke skal innta over 10 000 IG av D vitaminer pr dag.. jeg har til nå spist Shift sine D vitaminer kjøpt på Helsekosten; men jeg ser ikke hvor sterke disse er? Det står 80ug på nettet.... nå har jeg kjøpt på Iherb og de har en verdi på 5000 i.U.. er dette det samme som IG? Noen som vet? jeg har litt lave nivåer og spiser ikke fisk så jeg trenger å ta ekstra D vitaminer... Det er regnet som poengløst å innta mer enn 10 000 IU i døgnet - for at det skal være farlig å ta store doser D-vitamin må en ta store doser over måneder og år. Og selv da er fagmiljøet ute av stand til å faktisk bevise at det er farlig. 5000 IU er den anbefalte døgndosen i USA. Du kan fint ta det livet ut. Enhver oppdatert lege vil fortelle deg at myten om overdose D-vitamin er veldig gammel. Anonymkode: 299af...e96 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er regnet som poengløst å innta mer enn 10 000 IU i døgnet - for at det skal være farlig å ta store doser D-vitamin må en ta store doser over måneder og år. Og selv da er fagmiljøet ute av stand til å faktisk bevise at det er farlig. 5000 IU er den anbefalte døgndosen i USA. Du kan fint ta det livet ut. Enhver oppdatert lege vil fortelle deg at myten om overdose D-vitamin er veldig gammel. Anonymkode: 299af...e96 Nettopp! Anonymkode: 1b0b8...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har du fått beskjed av legen om å ta tilskudd? D-vitamin er farlig å ta for mye av, så man bør ikke gjøre det med mindre man har fått beskjed av legen. Hva med tran? Eller er du veganer? Anonymkode: 5b043...66a Nordmenn lever i et land med fryktelig lite sol, de fleste nordmenn har altfor lave verdier av D-vitamin -så det er nok ikke dumt å ta tilskudd nei!! Jeg har til og med fått d-vitamin på resept en gang, jeg hadde vært mye inne det året og da de tok prøver var de visst skremmende lave, men jeg ble fortalt at de fleste nordmenn lå på lave nivåer, og at vi egentlig burde passe på mye bedre å "få i oss" den lille sola en har tilgang til, og spise mer egg, appelsinjuice, laks og makrell (fet fisk), også har de tilsatt d-vitamin i melk og smør pog yoghurt. Og det å ta tran eller tilskudd er ikke så farlig tror jeg, det handler jo om moderasjon, ikke å være ekstrem. Anonymkode: 1a9f6...0e1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fått beskjed av legen om å ta tilskudd? D-vitamin er farlig å ta for mye av, så man bør ikke gjøre det med mindre man har fått beskjed av legen. Hva med tran? Eller er du veganer? Anonymkode: 5b043...66a Det anbefales at nordmenn tar tilskudd i alle månder med bokstaven R i, allså vinter måneden. Veldig vanskelig å spise nok igjennom mat Anonymkode: 7abca...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 Jeg tar to stk av Divisun 2000 IE daglig. Fikk beskjed om mangel men fikk ikke vite hva nivået ligger på. Sliter med depresjoner, utmattelse og kroppsmerter. Spiser ikke fisk. Burde jeg ta mer? Anonymkode: a8451...022
Miah Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 Jeg tok 15 000 IU i en lang, lang periode (5000 IU x 3), og fikk D-vitaminnivået mitt målt av en lege (som ikke visste dosene jeg tok). Fikk fremdeles vite at jeg var innenfor det normale, var ikke unormalt høyt eller noe slikt.
CabinCruiser Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 D-vitamin er fettløselig, så når man har for mye av det, er det ikke bare bare å bli kvitt det, slik som en overdose B-vitamin. Men det skal mye til for å overdose på D-vitamin, og de norske "dosene" er altfor, altfor lave etter min mening. Sånne over the counter D-vitamin kan man egentlig bare spare seg for, få inn noe med større doser slik at man ikke trenger å ta x antall tusen tabeletter hver dag. Jeg har D-vit dråper på resept og blander det gjerne inn i maten for enkelthets skyld. Jeg tar trippel dose av hva som står, og nivåene er fortsatt normale etter norsk standard. Langt verre å ha lave D-vit enn for høye. En gang var jeg hos en lege som nektet meg å ta D-vitamin fordi hun mente at man fikk fettlever av tilskudd🤣 Opptaket av D-vit er individuelt. Folk med tarmplager tar opp mindre D-vitamin enn folk med normal tarmfunksjon. D-vit opptak avhenger også av maten du inntar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå