Thea83 Skrevet 3. januar 2020 #1 Del Skrevet 3. januar 2020 Jeg har booket tur til Kraków en langhelg. Noen andre som har vært der alene på tur? Tips til ting å tenke på og hva som er kjekt å gjøre der når man er der alene? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 3. januar 2020 #2 Del Skrevet 3. januar 2020 Jeg har ikke vært der alene. Men er mye man kan finne på alene der. Er du ute etter shopping så er jo det noe som er kjekt å gjøre alene. Finnes både handlegater og sentre. Husker ikke navnene da. Vi var på guidet tur i saltgruvene. Det er noe som bør oppleves! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Del Skrevet 3. januar 2020 Jeg har vært en uke i krakow alene. Hva er det du tenker du ikke kan gjøre som alle andre kan gjøre da, bare fordi du er alene? Jeg gjorde akkurat som alle andre, jeg? Sightseeing, dro til Auschwitz (stavet etter fri fantasi nå..), saltgruvene, slottet, maria-kirken, ruslet omkring alle veier og glodde på alt, spise masse god mat (sjokkert over hvor god mat det er der, og så billig!) Anonymkode: 09164...0f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 3. januar 2020 #4 Del Skrevet 3. januar 2020 Har du vært der før? Jeg har vært i Krakow flere ganger både alene og sammen med andre, men om man ikke har vært der før er det gjerne endel «må» ting å få med seg først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea83 Skrevet 3. januar 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 3. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært en uke i krakow alene. Hva er det du tenker du ikke kan gjøre som alle andre kan gjøre da, bare fordi du er alene? Jeg gjorde akkurat som alle andre, jeg? Sightseeing, dro til Auschwitz (stavet etter fri fantasi nå..), saltgruvene, slottet, maria-kirken, ruslet omkring alle veier og glodde på alt, spise masse god mat (sjokkert over hvor god mat det er der, og så billig!) Anonymkode: 09164...0f2 Godt poeng 🤣 er bare uvandt å dra uten 5 barn og mann på slep. Vandt med begrensninger pga unger men er som du sier, kan gjøre det jeg vil 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea83 Skrevet 3. januar 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 3. januar 2020 40 minutter siden, Alvario skrev: Har du vært der før? Jeg har vært i Krakow flere ganger både alene og sammen med andre, men om man ikke har vært der før er det gjerne endel «må» ting å få med seg først. Nei, har aldri vært der før. Har sett det er masse fint å se på. Hvordan er det å gå ute om kvelden alene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Del Skrevet 3. januar 2020 Delta på gratis sightseeing tur med https://freewalkingtour.com/krakow/. Flinke guider, og du får mye informasjon og sett mye på kort tid. Utover det er Gamlebyen ganske så oversiktlig, og det er ca 5 minutter å gå mellom Gamlebyen og et stort kjøpesenter. Et lite tips: skal du bo i nærheten av Mariakirken, ta med ørepropper. Kirkeklokken ringer hver time, hele døgnet, etterfulgt av en trompetisk som spiller ut av fire vinduer. Reiser gjerne tilbake til Krakow, men velger da bosted unna hovedmarkedet i gamlebyen. Anonymkode: 64f6a...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Del Skrevet 3. januar 2020 16 minutter siden, Thea83 skrev: Godt poeng 🤣 er bare uvandt å dra uten 5 barn og mann på slep. Vandt med begrensninger pga unger men er som du sier, kan gjøre det jeg vil 👍 Åh, så godt å få litt alene-ferie da! Jeg elsker mannen og ungene, men jeg savner det å reise helt alene... Da ville jeg definitivt benyttet anledningen til å gjøre ting du ikke får/vil ha ungene med på. Anonymkode: 09164...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 3. januar 2020 #9 Del Skrevet 3. januar 2020 18 minutter siden, Thea83 skrev: Nei, har aldri vært der før. Har sett det er masse fint å se på. Hvordan er det å gå ute om kvelden alene? Var i Krakow på gruppereise, men gjorde mye på egen hånd da jeg ikke matchet opp med de øvrige. Hadde noen supre dager der, ingen problemer å tusle rundt på egen hånd. Var på spa, deilig egentid. Saltgruvene og Auchwitz bør du få med deg om du får tid. Akkurat kveldstid er jeg forsiktig alene, enten nær hotellet eller en taxi tilbake. Flott by, dit skal jeg tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 3. januar 2020 #10 Del Skrevet 3. januar 2020 53 minutter siden, Thea83 skrev: Nei, har aldri vært der før. Har sett det er masse fint å se på. Hvordan er det å gå ute om kvelden alene? Jeg har aldri følt meg utrygg på kveldene, men går ikke rundt i parken som omkranser byen når det er mørkt. Det er flere narkomane og uteliggere som samler seg der da, og flere steder er det dårlig belysning. Anbefaler deg tur til saltgruvene. Flere av hotellene har avtaler direkte med noen selskap hvor du blir hentet på hotellet, følger gruppen forbi køen, får guidet tur og så blir kjørt tilbake igjen. Det er mange flotte og billige hotel i Krakow sammenlignet med andre storbyer. Selv liker jeg meg best på litt små boutique hotel. Selve bykjernen er veldig liten og du er aldri langt fra noe egentlig. Det er mange guidede turer og de gratis er veldig ok. Det ligger to store kjøpesenter. Ett rett oppfor bymuren og ett nede ved elven nedenfor det jødiske kvartalet. Det nederste er helt klart finest, men har mindre butikker. I det jødiske kvartalet ligger det mye historie, både fra før krigen og selvfølgelig mye fra verdenskrigen. Her anbefaler jeg deg guidet tur om du har interesse. Du kan være med i små grupper på 3-6 personer hvor en får mye mer en vanlig turistinfo. Nå har jeg vært der så mange ganger at det ikke er aktuelt med sightsing, men jeg liker å gå så lang jeg kommer en vei å se hva jeg finner. Sist endte jeg opp i ett studieområdet med mange billige og gode studentbarer/spisesteder hvor mange andre sitter alene. Da finner man fort noen å snakke med om man vil det😊. Det er veldig enkelt og billig med trikken over alt, og er du en plass uten trikk er taxi også billig om du ikke vil gå tilbake. Oppplever på alle vis Krakow som en fin aleneby. Kos deg😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Del Skrevet 3. januar 2020 Sorry hvis jeg kupper tråden, håper det er greit å spørre om noe så slipper jeg å starte en ny Krakow-tråd. Hvordan er det å lese menyer og sånt der? Står det på engelsk eller kun polsk? Har en matallergi så må kunne skjønne hva jeg bestiller, kan ikke bare peke på menykartet og håpe på det beste. Anonymkode: 621a2...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea83 Skrevet 5. januar 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 5. januar 2020 På 3.1.2020 den 12.45, Alvario skrev: Jeg har aldri følt meg utrygg på kveldene, men går ikke rundt i parken som omkranser byen når det er mørkt. Det er flere narkomane og uteliggere som samler seg der da, og flere steder er det dårlig belysning. Anbefaler deg tur til saltgruvene. Flere av hotellene har avtaler direkte med noen selskap hvor du blir hentet på hotellet, følger gruppen forbi køen, får guidet tur og så blir kjørt tilbake igjen. Det er mange flotte og billige hotel i Krakow sammenlignet med andre storbyer. Selv liker jeg meg best på litt små boutique hotel. Selve bykjernen er veldig liten og du er aldri langt fra noe egentlig. Det er mange guidede turer og de gratis er veldig ok. Det ligger to store kjøpesenter. Ett rett oppfor bymuren og ett nede ved elven nedenfor det jødiske kvartalet. Det nederste er helt klart finest, men har mindre butikker. I det jødiske kvartalet ligger det mye historie, både fra før krigen og selvfølgelig mye fra verdenskrigen. Her anbefaler jeg deg guidet tur om du har interesse. Du kan være med i små grupper på 3-6 personer hvor en får mye mer en vanlig turistinfo. Nå har jeg vært der så mange ganger at det ikke er aktuelt med sightsing, men jeg liker å gå så lang jeg kommer en vei å se hva jeg finner. Sist endte jeg opp i ett studieområdet med mange billige og gode studentbarer/spisesteder hvor mange andre sitter alene. Da finner man fort noen å snakke med om man vil det😊. Det er veldig enkelt og billig med trikken over alt, og er du en plass uten trikk er taxi også billig om du ikke vil gå tilbake. Oppplever på alle vis Krakow som en fin aleneby. Kos deg😊 Tusen takk for masse fin info👌. Jeg gleder meg til dra 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 5. januar 2020 #13 Del Skrevet 5. januar 2020 Jeg har ikke vært i Krakow alene, men sammenlignet med enkelte andre steder jeg har vært alene, tror jeg Krakow er veldig fint. Spesielt hvis du ikke har vært der før, fordi det er så mye «attraksjoner» man kan besøke så dagene fylles med noe. Det gamle jødiske kvartalet. Kazimierz er et veldig hyggelig område med gode restauranter. Likte meg veldig godt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 5. januar 2020 #14 Del Skrevet 5. januar 2020 På 3.1.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev: Sorry hvis jeg kupper tråden, håper det er greit å spørre om noe så slipper jeg å starte en ny Krakow-tråd. Hvordan er det å lese menyer og sånt der? Står det på engelsk eller kun polsk? Har en matallergi så må kunne skjønne hva jeg bestiller, kan ikke bare peke på menykartet og håpe på det beste. Anonymkode: 621a2...74a Menyer også på engelsk, og de snakker nokså bra engelsk i turistområdene. Hadde ikke vansker med å kommunisere med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #15 Del Skrevet 5. januar 2020 Hva ligger prisene på restauranter? Drikke og mat. Anonymkode: 3d3ec...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 5. januar 2020 #16 Del Skrevet 5. januar 2020 Husker ikke akkurat, men mye billigere enn her hjemme, og billigere enn i "Syden". Har vel faktisk ikke spist så billig ute siden jeg var i Asia. Øl er veldig rimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 8. januar 2020 #17 Del Skrevet 8. januar 2020 På 3.1.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev: Sorry hvis jeg kupper tråden, håper det er greit å spørre om noe så slipper jeg å starte en ny Krakow-tråd. Hvordan er det å lese menyer og sånt der? Står det på engelsk eller kun polsk? Har en matallergi så må kunne skjønne hva jeg bestiller, kan ikke bare peke på menykartet og håpe på det beste. Anonymkode: 621a2...74a Menyene er også på engelsk så og si over alt. Flere steder er gode på mange allergener, og noen av restaurantene er helt råe på glutenfritt. Rett ved det store torget ligger det f.eks en italiensk restaurant som har egen del av kjøkkenet og egen ovn som er fri for gluten. Noen steder er de derimot helt elendig og dropper f.eks bare å gi deg saus om du spør om det er mel i den😂 Hotellene/hostellene jeg/vi har bodd på har vært alt fra 1-5 stjerner og alle har hatt både laktosefri og glutenfrie alternativ. Vennene mine bruker å melde inn disse behovene til hotellene før vi reiser da, så kan være derfor det har vært så bra utvalg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 8. januar 2020 #18 Del Skrevet 8. januar 2020 På 5.1.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev: Hva ligger prisene på restauranter? Drikke og mat. Anonymkode: 3d3ec...cc4 Billig ja. Studenkafe/lokal bakgårdscafe kan få få supper og små middager til 20-40,- På flotte restauranter høyt rated kan man få fem retter med vin til under 500,-. Restaurantene rundt torget er derimot ganske overpriset selv om de ikke slår prisene vi har her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #19 Del Skrevet 8. januar 2020 Hiver meg på lovprising av Krakow, veldig fin by. Har vært der 4 ganger; alene, med ungene mine og med venner. Fint uansett. Sentrum er veldig sentrert og koselig, umulig å gå seg bort. Hele gamlebyen omkranses av en park, fin tur å gå rundt den. Rent og pent overalt. Har aldri følt meg utrygg, men vaser ikke rundt alene i parken på natten. Det er et svært kjøpesenter ca 10 minutters gange utenfor gamlebyen; Galeria Krakowska med ca 300 butikker. Ellers er det billig med spa og massasje. En rusletur i jødekvartalene er interresant. Det er noen ganske flotte hotell i Krakow, supermoderne og flott. Masse gode restauranter, ett av mine beste måltider ever spiste jeg der. Saltgruvene var en opplevelse, helt fantastisk. Besøket i Auschwitz var sterkt. Det eneste negative med Krakow var at det var litt dårlig service enkelte steder. Styr unna spisestedene rundt torget - ofte dyrt, treg og dårlig service. Greit å sitte der med et glass med ett eller annet i og kikke på folkelivet, men man får bedre og rimeligere mat litt utenfor eller i smågatene. Anonymkode: 97aef...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea83 Skrevet 13. januar 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 13. januar 2020 På 8.1.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev: Hiver meg på lovprising av Krakow, veldig fin by. Har vært der 4 ganger; alene, med ungene mine og med venner. Fint uansett. Sentrum er veldig sentrert og koselig, umulig å gå seg bort. Hele gamlebyen omkranses av en park, fin tur å gå rundt den. Rent og pent overalt. Har aldri følt meg utrygg, men vaser ikke rundt alene i parken på natten. Det er et svært kjøpesenter ca 10 minutters gange utenfor gamlebyen; Galeria Krakowska med ca 300 butikker. Ellers er det billig med spa og massasje. En rusletur i jødekvartalene er interresant. Det er noen ganske flotte hotell i Krakow, supermoderne og flott. Masse gode restauranter, ett av mine beste måltider ever spiste jeg der. Saltgruvene var en opplevelse, helt fantastisk. Besøket i Auschwitz var sterkt. Det eneste negative med Krakow var at det var litt dårlig service enkelte steder. Styr unna spisestedene rundt torget - ofte dyrt, treg og dårlig service. Greit å sitte der med et glass med ett eller annet i og kikke på folkelivet, men man får bedre og rimeligere mat litt utenfor eller i smågatene. Anonymkode: 97aef...b5a Takk for mange gode tips. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå