Gå til innhold

Hvor ofte bytte undertøy og sokker?

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Moon
Skrevet (endret)

Jeg vet at dette er et rart spørsmål, men det er viktig for meg å få seriøse svar på dette.

Hvor ofte bør man bytte undertøy og sokker for å opprettholde god hygiene?

Dette gjelder når man ikke har urinlekkasje, ikke utflod, og svetter minimalt.

Jeg tenker selv minimum 3 ganger i uken, men siden min vane er daglige bytter, kan det være at jeg tenker feil, og at 1-2 ganger i uken er tilstrekkelig. 

Endret av Blue Moon
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis undertøy betyr truse, så er hver dag et minimum. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig med flere skift. (Mye utflod, lekkasje, osv.)

Anonymkode: a7a1a...036

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag minst, oftere hvis man ikke bruker truseinnlegg ved utflod. Ved mensen der jeg bruker bind og dkifter bind ofte, kan jeg bruke trusa et par dager.

Anonymkode: 16a6f...26a

• Liker 3
Gjest Blue Moon
Skrevet

Beklager til dere som har svart.  

Innlegget ble postet før det var ferdigskrevet, og det ligger mer informasjon der nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag, uansett om jeg har hatt en dag med lite utflod eller mye. Sokker byttes også hver dag. 

Anonymkode: 44e3b...1e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Blue Moon skrev:

Beklager til dere som har svart.  

Innlegget ble postet før det var ferdigskrevet, og det ligger mer informasjon der nå.

Hver dag, uansett hvor godt du tørker kommer det urin i trusa. Sokker kan noen bruke i flere dger, jeg gjør det ikke. 

• Liker 1
Gjest Blue Moon
Skrevet

Takk til dere som har svart.

Det dere sier er altså at man ikke kan opprettholde normalt god hygiene om man ikke bytter truse hver dag?

(Se bort i fra personlige preferanser og vaner  og kun vurdere ut i fra et hygieneperspektiv)

AnonymBruker
Skrevet

Undertøy hver morgen og hver kveld. Sokker hver dag. 

Eget undertøy og sokker for trening, som selvfølgelig byttes. 

Så jevnt over blir det tre sett med undertøy hver dag. 

Men kan akseptere at de med veldig rolig livsstil bytter en gang om dagen, etter dusj. 

Anonymkode: 52efc...5f0

• Liker 1
Skrevet

Minst hver dag. Flere ganger hvis man har trent/ svettet mye osv. Synes jeg!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Truse og sokker hver dag.

Bh bruker jeg to tre dager

Anonymkode: fb213...c38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Truse vil jeg påstå at man bør bytte hver dag for å opprettholde god hygiene. Sokker kan brukes 2 dager om de ikke lukter vondt. 

Anonymkode: eb62c...d6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke skadelig å bruke trusen 3 dager i strekk vil jeg tro, men det begynner vel å lukte litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bytte begge deler hver dag. 

Anonymkode: d6cda...ae6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke skadelig å bruke trusen 3 dager i strekk vil jeg tro, men det begynner vel å lukte litt. 

Det kan nok føre til feil phbalanse og sopp, og urinveisinfeksjoner. Så kan nok være skadelig for helsen også, bør ikke være, men kan absolutt bli.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skadelig å ikke dusje på et år heller, men så dusjer vi oftere for det. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skifte på kvelden? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Annenhver dag for min del. Helt ærlig, jeg står ikke å vasker klær 24/7, og jeg har heller ikke en million truser eller sokker. Har et sokketroll av en vaskemaskin som ødlegger både truser og sokker, eller svelger de.

Syns ikke det er noe selvsagt å bytte hver dag.
MEN, jeg har en "veninne" som kom med en confession her om dagen. Hu har ikke byttet BH siden Nyttårsaften 2018, og trusa har hu hatt på seg i 6 mnd, hvis ikke lenger.
Har også i ettertid funnet ut at hu heller ikke vasker henda etter å ha vært på dass, så besøk av hu skal jeg aldri ha igjen.

Anonymkode: 09f14...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eget undertøy og sokker for trening, som selvfølgelig byttes. 

Så jevnt over blir det tre sett med undertøy hver dag. 

Men kan akseptere at de med veldig rolig livsstil bytter en gang om dagen, etter dusj. 

Anonymkode: 52efc...5f0

Hvorfor bytter du undertøy på kvelden? 🤔

Anonymkode: 8f2c7...025

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Truser bytter jeg hver dag. Jeg sliter med utflod og bruker truseinnlegg. Men jeg føler meg ikke ren hvis jeg bruker samme truse som dagen før. Jeg tror det er det mest hygeniske. Sokker bytter jeg stort sett hver dag, men det kommer litt an på om jeg har tråkket mye i sko og blitt klam eller om jeg har vært mest uten sko (hjemme).

Anonymkode: be3a7...3af

• Liker 1
Gjest Blue Moon
Skrevet (endret)

Takk, dette er ikke lett.

Jeg ser at det er stort sett enstemmig her inne at truser må byttes daglig, og det stemmer ned min vane også.

Men...

Jeg har søkt litt, og fant denne artikkelen, hvor det blant annet står: 

Sitat

En god regel, sier Sørum, er å vaske undertøyet om det har synlige flekker:

– Begynner du å se at trusa har et synlig belegg på trusekanten, eller det er synlig avføring eller utflod, bør du vaske den. Hvis du ikke ser det, kan du fint fortsette å bruke det undertøyet du har på deg.

Det får meg til å bli usikker på om daglige bytter er absolitt nødvendig for å opprettholde normalt god hygiene, og om det kan aksepteres 1-2 bytter i uken ut i fra et rent hygieneperspektiv. 

Dette er et tilfelle hvor jeg må sette egne meninger til side, prøve finne fakta, og handle ut i fra det.  Men det er ikke lett når det finnes så mye motstridende artikler, som alle er basert på fakta.

Endret av Blue Moon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...