AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Hjelpe meg altså, jeg er så lei. Jeg har ei venninne som er anti laktose, anti gluten, anti sukker(spesielt raffinert sukker), anti salt og så klart må en for Guds skyld unngå for mye karbohydrater. Jeg er så klart enig i at en ikke skal gafle i seg masse fett og sukker, men... Jeg er SÅ lei av å høre på det her. Legene har feil og generelle helseanbefalinger som er gjennomforsket er tvilsomme mener hun. En gang var det et foredrag for foreldre på skolen der en ernæringsfysiolog hadde foredrag. Da satt hun venninna mi og rakk opp hånda og protesterte på flere ting som ble sagt. Det ble faktisk ubehagelig for hun som holdt foredraget, men ga utrolig bra respons med faglig innhold. De siste par årene har dette eskalert. For det er ikke bare hun som reagerer på alt mulig i maten. Hun mener at hele familien hennes også verken tåler laktose eller gluten osv. Hun har brukt tusenvis av kroner på kvakksalvere som forteller henne skrekkelige ting som vil skje om hun spiser ditt og datt. Når jeg inviterer henne og familien på besøk så kommer det diverse innspill på hva jeg ikke skal servere. Noen av de følger jeg. Har absolutt ingen problemer med at noen kan reagere på laktose eller gluten selv når ting ikke kan påvises via en blodprøve. Men må kosthold være et EVIG samtaletema der det blir fremstilt som at et visst kosthold kan kurere ALT. Dagens utblåsning 🙈 Anonymkode: af70b...45d 16
annebanane Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Folk som tapper energien i rommet og ikke godtar at folk er forskjellige distanserer en seg fra. Hadde ikke orket det der mer enn en sjelden gang. 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Skjønner du blir gal. Anonymkode: 59897...3aa 4
Djungelvrål Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Ler inni meg av folk som enten tror at de er allergiske mot gluten og laktose eller tror det er gift, og kaster penger ut vinduet på glutenfritt og laktosefritt. Også er det bare et vegetabilsk protein og melkesukker det er snakk om. Ting de aller fleste tåler helt fint og har tålt fint i årtusener. Men hva folk velger å bruke penger på driter jeg stort sett i. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Jeg ville sagt ifra. "Du, jeg vet at du er veldig opptatt av kosthold, men jeg synes ærlig talt det blir litt for mye snakk om det. Jeg deler ikke ditt syn på det, og blir lei når det blir så voldsomt. Kunne vi ikke diskutert dette emnet?" Og så ville jeg satt foten ned på å lage mat med restriksjoner. Jeg lager sånn og sånn mat. Om dere vil ha noe annet, får dere spise hjemme, eller ta med dere mat selv som jeg enkelt kan varme opp. Jeg har en venninne som faktisk har påvist IBS, og må holde seg unna gluten, laktose, løk, og en ekstrem mengde andre ting, og det er så DRITT å lage mat når hun skal komme... Jeg er veldig glad i henne, og det er ikke noe hun har diktet opp, og hun synes det er like dritt som meg, så jeg gjør det beste ut av det, og anstrenger meg skikkelig for å lage noe godt og fristende som ikke inneholder noe som helst på fy-listen hennes. Men aldri i livet om jeg hadde giddet lage masse styr om det er kvakksalveri og innbildning og ikke med grunnlag i vestlig medisin. Anonymkode: b9fa0...4cf 24
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 «alle» er kostholdseksperter for tiden. Anonymkode: 59897...3aa 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har prøvd å si fra tidligere og sagt litt mer som "vi får være enige i å være uenige". Men hun er så intens. Er det noe hun har bestemt seg for så er det slik. Jeg har til og med sendt henne linker til ting som er gjennomforsket bare for å få fred. Men alt som ikke støtter hennes mening kommenteres som at "Norge ligger så langt bak når det gjelder kosthold" eller "jeg er så mye friskere nå som jeg følger nye kostholdsråd". I noen tilfeller er hun mindre intens, men passer likevel med jevnt mellomrom å poppe inn kommentarer når vi skal spise eller noen byr henne noe. Åja hihi jeg holder meg unna gluten jeg. Ånei, hihi steinalderkost er det beste. Åå har du ikke speltbrød, ja da får jeg ta med eget brød jeg da... Ååå lager du posesaus, det er ikke bra for deg. Hjelpes så mye irritasjon jeg fikk ut nå. Dette skulle jeg gjort noe med for lenge siden merker jeg. Jeg har prøvd å være så respektfull fordi dette betyr tydeligvis mye for henne. Men nå er det nok for min del. Anonymkode: af70b...45d 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 (endret) 1 time siden, SupaWoman skrev: Ler inni meg av folk som enten tror at de er allergiske mot gluten og laktose eller tror det er gift, og kaster penger ut vinduet på glutenfritt og laktosefritt. Også er det bare et vegetabilsk protein og melkesukker det er snakk om. Ting de aller fleste tåler helt fint og har tålt fint i årtusener. Men hva folk velger å bruke penger på driter jeg stort sett i. Særlig når erstatningsprodukter (spesielt glutenfrie) ofte er mer usunne og inneholder flere kalorier enn det originale produktet. De tror de lever sunnere, men så er det motsatt TS: Dette hadde jeg ikke orka. Prøv å fortell henne hvordan hun fremstår. Kanskje få med deg et par andre også, for du er vel ikke den eneste som har denne opplevelsen av denne dama? Fortell henne, uten for mye anklager om at "du er bare sånn og sånn", at du/dere opplever henne som veldig intens og ensporet, og at det er slitsomt for deg/dere å høre på dette om og om igjen. Minn henne på at du/dere prøver å respektere hennes valg, så da må hun respektere ditt/deres. Kanskje spørre henne hvordan hun egentlig har det med denne manien? Kanskje er det andre problemer i bunnen? Hvis ikke det funker, ville jeg tatt en god pause fra hele dama. Endret 3. januar 2020 av Anonymus Notarius
Hr. Aktiv Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 Kan ikke folk bare få holde på da? Jeg har noen kamerater som er slik, men jeg bare dreier samtalen over på noe annet hvis det blir for ille. Bare en gang har jeg sagt ifra at nå er det bra. Aksepter at folk er forskjellige. 2
Hanako Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 Uff, blir sliten av sånne folk. De får spise hva de vil, men ikke noe moro når de skal trykke det ned i halsen på andre til enhver tid. 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 Vet du hva jeg er lei av? Folk som driter i helsa og forventer at samfunnet skal punge ut når de pådrar seg livsstilssykdommer og må opereres. Anonymkode: 2b6f0...f93 5
Hanako Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva jeg er lei av? Folk som driter i helsa og forventer at samfunnet skal punge ut når de pådrar seg livsstilssykdommer og må opereres. Anonymkode: 2b6f0...f93 Det er forskjell på hysteri og å bruke hodet. Å ikke veie og måle alt er ikke det samme som å drite i helsa. 16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva jeg er lei av? Folk som driter i helsa og forventer at samfunnet skal punge ut når de pådrar seg livsstilssykdommer og må opereres. Anonymkode: 2b6f0...f93 Har du lest innlegget eller kun overskriften? Anonymkode: c4726...884 12
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #14 Skrevet 3. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd å si fra tidligere og sagt litt mer som "vi får være enige i å være uenige". Men hun er så intens. Er det noe hun har bestemt seg for så er det slik. Jeg har til og med sendt henne linker til ting som er gjennomforsket bare for å få fred. Men alt som ikke støtter hennes mening kommenteres som at "Norge ligger så langt bak når det gjelder kosthold" eller "jeg er så mye friskere nå som jeg følger nye kostholdsråd". I noen tilfeller er hun mindre intens, men passer likevel med jevnt mellomrom å poppe inn kommentarer når vi skal spise eller noen byr henne noe. Åja hihi jeg holder meg unna gluten jeg. Ånei, hihi steinalderkost er det beste. Åå har du ikke speltbrød, ja da får jeg ta med eget brød jeg da... Ååå lager du posesaus, det er ikke bra for deg. Hjelpes så mye irritasjon jeg fikk ut nå. Dette skulle jeg gjort noe med for lenge siden merker jeg. Jeg har prøvd å være så respektfull fordi dette betyr tydeligvis mye for henne. Men nå er det nok for min del. Anonymkode: af70b...45d Speltbrød? Var hun da ikke grusomt allergisk mot gluten? Det som irriterer meg mest med endel slike mennesker er at de leser masse om kosthold, slenger rundt seg med kommentarer om gluten, sukker, karbohydrater etc og har samtidig egentlig IKKE peiling på hva maten de spiser faktisk inneholder. Som f.eks. alle disse glutenallergikere som spiser spelt.... Anonymkode: 8ab2e...955 14
Katten.2.0 Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 3 hours ago, SupaWoman said: Ler inni meg av folk som enten tror at de er allergiske mot gluten og laktose eller tror det er gift, og kaster penger ut vinduet på glutenfritt og laktosefritt. Også er det bare et vegetabilsk protein og melkesukker det er snakk om. Ting de aller fleste tåler helt fint og har tålt fint i årtusener. Men hva folk velger å bruke penger på driter jeg stort sett i. Er ikke verre enn at jeg spiser det og tar en tur på toalettet ditt om for å bevise at jeg er intolerant. 3
Djungelvrål Skrevet 3. januar 2020 #16 Skrevet 3. januar 2020 15 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Er ikke verre enn at jeg spiser det og tar en tur på toalettet ditt om for å bevise at jeg er intolerant. Jeg vet at noen er intolerante, men størstedelen av de som sier der er det er det ikke. 😉 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #17 Skrevet 3. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Speltbrød? Var hun da ikke grusomt allergisk mot gluten? Det som irriterer meg mest med endel slike mennesker er at de leser masse om kosthold, slenger rundt seg med kommentarer om gluten, sukker, karbohydrater etc og har samtidig egentlig IKKE peiling på hva maten de spiser faktisk inneholder. Som f.eks. alle disse glutenallergikere som spiser spelt.... Anonymkode: 8ab2e...955 Litt off topic, men "vanlig" gluten av den typen man finner i vanlig hvete, er litt annerledes enn den typen gluten som er i spelt. Så en del som reagerer på "vanlig" gluten kan fint spise spelt. De med IBS, reagerer på hvete, men kan spise spelt. Men altså, det som selges som "speltbrød" i butikkene inneholder som regel bare en bitte liten andel spelt, og resten vanlig hvete, så det kan uansett ikke spises av de som reagerer på vanlig gluten.. Anonymkode: b9fa0...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #18 Skrevet 3. januar 2020 Tror jeg hadde sluttet å invitere, eller være med på, sosiale lag som omhandler mat. Eller latt være å invitere denne dama. Ikke lett å nyte god mat eller selskap når det bare blir gnål. De gangene du treffer henne og hun starter gnålet sitt, overser du det og hopper galant til et annet samtaleemne. Fortsetter hun, går du bort til noen andre og snakker med dem. Gjør som med barn og hunder. Overse dårlig oppførsel. Anonymkode: 0573e...cc0 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #19 Skrevet 3. januar 2020 Har ei på jobben som mener hun ikke tåler en hel drøss med mat. Greit nok det, men det som er så morsomt er at jeg kommenterte mine allergier (som jeg virkelig er blitt testet mot og ikke tåler) så mente hun det jeg sa var bare tull 😳. Skjønner meg ikke på henne. Og så nevnte jeg i forbifarten at min datter reagerer også voldsomt på gluten, så hun spiser mye glutenfri havregryn. Da ble hun irritert på alle som tror de har allergier som handler glutenfrie varer og da er da ikke varer igjen til de som må velge gluten fritt. Nå er det faktisk bare glutenfri havregryn jeg kjøper, ellers spiser vi mest mulig ren mat. Men hun som mener hun ikke tåler alt dette hamstrer glutenfrie varer men har allikavel aldri testet seg. Jeg nevner aldri lengre mine allergier. Men må forsikre meg av og til pga tilstanden som kan oppstå Anonymkode: a65a4...43b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #20 Skrevet 3. januar 2020 kjenner en dame som er utrolig "sunn" og spiser knapt. Ekstremt opphengt i trening. Supert med trening.... Men dama er så tynn og hengslete og rynkete og så utrolig humørsyk. Er hun på middag med oss andre så blir hun helt stressa og må ut å løpe. Da tenker jeg er noe som ikke stemmer....ser det samme i hennes barn som knapt tør å ta is ol. Anonymkode: f4c91...aab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå