Gå til innhold

Har noen oppsk. på verdens beste eplekake?

Morea

Anbefalte innlegg

Arg hvor jeg hater å bake kake! Men sambo har bursdag.. Og jeg vil jo gjerne overraske.

Fikk en gang en sånn streit eplekakeoppskrift av min mor ("idiotsikker" som hun sa.. Tror ordet "skolekjøkken" ble nevnt også.. Det profesjonssstudiet hennes i psykologi var jammen nyttig må jeg si :ler: )

Men da jeg laget den ble den ikke sånn høy og fin som jeg gjerne vil ha den. Har sånn ganske standard kakeform. Er det mulig å øke oppskriften slik at den blir høyere eller blir det sot oppå og deig inni da? :oops:

Er det noen som har noen gode oppskrifter på saftig, god og høy eplekeke? Sånn som man får på kafé. Og ta gjerne med tips ala "stekes nederst i ovnen", "avkjøles" osv.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Søk på eplekake på detsoeteliv.no. Kom opp masse der.

Jada, det er ikke noe problem å finne oppskrifter. Men vil jo gjerne vite om de er gode :)

Måtte le litt av ""idiotsikker" som hun sa.. Tror ordet "skolekjøkken" ble nevnt også.. Det profesjonssstudiet hennes i psykologi var jammen nyttig må jeg si". Har noen idiotsikre oppskrifter fra den tiden selv, type "hold fast bollen mens du rører i egget" :-)

Venter spent på en god eplekake-oppskrift selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg funnet her inne - den er kjempeenkel å lage og blir kjempe god (jeg bruker ikke mandelflak over):

3-4 sure epler i båter , legges i en smurt ildfast form. Over eplebåtene legger du en røre som består av:

100 g smeltet margarin

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 egg

1 ts bakepulver

Smelt smøret og rør sammen ingrediensene til en glatt røre, som så legges klattvis på toppen av eplene. Til slutt strør du rikelig med mandelflak over. Stekes 30 min ved 180 grader på nederste rille i ovnen.

Hvis jeg skal ha gjester, deler jeg opp eplene og legger i formen med litt sitron på, også lager jeg deigen i en bolle på forhånd. 30 min før den skal serveres heller jeg så deigen over eplene (må noen ganer ha i litt mere væske) og steker den. Den er absolutt best når den serveres varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åh, i kveld skal jeg på klubb til en venninne som lager verdens beste eplekake. Det er Tysk Eplekake med softis til. Nam! Det er paibunn med hjemmelaget eplesyltetøy på.

Skal tigge til meg oppskriften og legge den ut i morgen!

Og så håper jeg at ikke så mange av venninnene mine kommer i kveld så det blir mer på oss andre :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er veldig god. Jeg bruker søte, melne epler i eplekake.

Saftig Eplekake

2 egg

1 ½ dl sukker

2 ¾ dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

revet skall av ½ sitron eller appelsin

50 g smeltet smør

1 dl vann

2-3 epler

litt sukker og kanel

Pisk eggedosis. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker inn i røren. Tilsett sitronskall, smeltet smør og vann. Hell i en smurt form (22 cm). Skrell og skjær eplene i båter som stikkes i røren. Strø på kanel og sukker. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...