Naken Skrevet 2. juni 2005 #1 Skrevet 2. juni 2005 Hadde i utgangspunktet lyst på rotte, men der er samboeren min ikke til å rikke. :-? Han synes de er ekle. :o ( Forstår ikke at det går ann å synes de er stygge, de er jo uuursøøøte ) Så da lurte jeg på om jeg skulle gå for mus. De er jo ikke så inteligente som rotter og blir vel heller ikke så tamme, men..., er de fine dyr å ha? Man kan vel få dem ganske tamme, så man kan holde dem og sånn? Tenkte ev. å ha to stykker, så de har selvskap med hverandre. Så må de vel ha et bur med løpehjul,- og kanskje andre aktiviseringsting? Hvor stort ca. bør buret være? Hvor ofte skifte på buret? Er det problem å ha i stua,,- vond lukt?
Gjest Wayah, ikke innl Skrevet 2. juni 2005 #2 Skrevet 2. juni 2005 Lillesøster hadde dansemus, det begynte med to, men plutselig hadde ho over 10 stykker... :o Det lukta fryktelig vondt, og når de plutselig begynner å få barn blir det fryktelig raskt innavl, noe lillesøster til sin forferdelse oppdaget da plutselig nesten alle av dem ble syke og døde... Nå skal det nevnes at søs ikke nødvendigvis var den flinkeste til å holde det rent, men det er utrolig hvor raskt lukta begynner å spre seg, så å ha dem i stua var totalt uaktuelt. Min andre lillesøster hadde en rotte en gang, og den fikk bo i buret sitt i stua, så jeg vet hvordan forskjell det er mellom mus og rotter...
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2005 #3 Skrevet 2. juni 2005 Hadde i utgangspunktet lyst på rotte, men der er samboeren min ikke til å rikke. :-? Han synes de er ekle. :o ( Forstår ikke at det går ann å synes de er stygge, de er jo uuursøøøte ) Så da lurte jeg på om jeg skulle gå for mus. De er jo ikke så inteligente som rotter og blir vel heller ikke så tamme, men..., er de fine dyr å ha? Man kan vel få dem ganske tamme, så man kan holde dem og sånn? Tenkte ev. å ha to stykker, så de har selvskap med hverandre. Så må de vel ha et bur med løpehjul,- og kanskje andre aktiviseringsting? Hvor stort ca. bør buret være? Hvor ofte skifte på buret? Er det problem å ha i stua,,- vond lukt? har du bura inn musa di??ikke bra! 8) i was born to lick pussy...Guran!
Englepus Skrevet 2. juni 2005 #4 Skrevet 2. juni 2005 Ikke kjøp dansemus isåfall. Og ikke bruk spon som underlag i buret, det kan gjøre de syke. Søsteren min hadde 2 hvite mus en gang i tiden. Fikk ikke så mye kontakt med de akkurat ... Hva med marsvin heller?
Englepus Skrevet 2. juni 2005 #6 Skrevet 2. juni 2005 Dansemus har en feil i hjernen som gjør at de får anfall der de hopper omkring og springer rundt uten mål og mening. Men nå leste jeg nettopp her http://www.norsk-museklubb.com/minimus.htm at det som går under navnet dansemus i butikken egentlig er minimus. Det som er kjedelig med mus er jo at de ikke lever særlig lenge.
Gjest 9874 Skrevet 3. juni 2005 #7 Skrevet 3. juni 2005 Blir de avlet opp bevisst med feil slik at de skal bli dansemus??? Det er jo helt forkastelig.
Englepus Skrevet 3. juni 2005 #8 Skrevet 3. juni 2005 Alt for å tjene penger ... Se bare på alle slørhalevariantene du får kjøpt i akvariebutikkene. Noen av de kan knapt svømme.
Maxi Skrevet 4. juni 2005 #9 Skrevet 4. juni 2005 dansemus selges ikke i dyrebutikker. dansemus som dyrebutikkene kaller det er blanding mellom minimus og fancymus, alle dyrebutikker tror tydligvis de heter det. Ekte dansemus finner du kun i forskningslabritoriumer.
Naken Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #10 Skrevet 6. juni 2005 Etter mye research på nettet og rundt på dyrebutikker, bestemte jeg meg for å bli musemor. Nå bor det tre natalmus hjemme i stua. De er søstre, og har fått de noe kompliserte navnene; He,he,- sånn går det når du har ei jente på fem år som får lov å være med å bestemme navn. Alle må jo ha et prinsessenavn, og et "musete" navn. Jeg har stort sett latt dem være i fred til nå, så de kan bli kjent i sitt nye hjem, men nå skal jeg begynne å bli litt kjent med dem. Gleder meg!
Maetzii Skrevet 7. juni 2005 #11 Skrevet 7. juni 2005 Jeg har hatt mus! I mange år! Og det går så greit så Jeg har hatt mine mest med tanke på oppdrett - har brukt museungene som gekkomat (joda, det er ikke helt snilt.. men når man først har kjæledyr som NEKTER å spise ting som er dødt..). Mine har bodd dels i vanlige små musebur som man kjøper i dyrebutikken, dels i gamle akvarier (mye mindre sjanse for at de klarer å stikke av derfra). Har hatt et rømlingpar for lenge siden, som lagde reir i klesskapet mitt.. De blir faktisk ganske tamme dersom du ikke har mer enn èn.. Samme prinsippet som med de fleste andre dyr egentlig, de blir tammest om de bare har mennesker å forholde seg til. Løpehjul MÅ man ha, ellers flyr de på veggene.. Plastbur gnages fort istykker mens stålhjul ruster utrolig fort og dermed knirker... Om du ikke har kjøpt hjul alt vil jeg anbefalle et hjul i skikkelig hardplast, ikke den "myke" plasten som ofte er brukt, musene mine elsket iallefall smaken av den. Ser du har fått deg tre jentemus.. får håpe du og/eller butikkpersjonalet vet forskjell på kjønnene, jeg kjøpte engang to "søstre" som etter et par måneder fikk masse musebarn sammen.. Når det gjelder innavl, så kjøpte jeg et søskenpar som fikk barn sammen, som igjen fikk barn med hverandre, osv. osv. gjennom 3-4 år (ble nok nærmere 10 generasjoner) uten at jeg noengang klarte å oppdage en eneste defekt eller at kullene ble mindre (som ville vært naturlig om ungene var misfostret og dermed ble spist opp av foreldrene)... Men selvfølgelig, man vet aldri hvor mange generasjoner innavl som allerede ligger bak de dyrene man kjøper i butikken. Og ja, det lukter endel.. Men ikke verre enn de fleste andre dyr dersom du rengjør jevnlig (har hatt mange dyr som luktet verre - skilpadder, rotter, akvarier - kattedo og ikke minst den grusomme lukten av våt hund )
Gjest rottedame Skrevet 8. juni 2005 #12 Skrevet 8. juni 2005 forstår ikke folk som liker mus men ikke rotter, de er jo helt like, bare at rotta er en del større. og myyyye mer selskap i en rotte! de er nysgjerrige, sosiale og kosete. mus er det vanskelig å få kontakt med, går knapt an å holde dem. selv har jeg to rotter, de er bestevenninner, elsker oss eierne sine, kommer når vi roper og liker å bli klødd og kost
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2005 #13 Skrevet 8. juni 2005 Tenk så morro det hadde vært om denne tråden lå på seksualitet (for noen hvertfall )
Gjest rottedame Skrevet 8. juni 2005 #14 Skrevet 8. juni 2005 tssssk ja.... har ei veninne som har mus, noen ganger spør folk henne "hvordan går det med musa di da"
Naken Skrevet 17. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2005 Tenk så morro det hadde vært om denne tråden lå på seksualitet (for noen hvertfall ) Jo, kan være enig i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå