Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bli kvitt avhengighet av nesespray?

Snop

Anbefalte innlegg

Har gjort det sjakktrekket å bli avhengig av nesespray. Tenker å gå cold turkey, men hvor lang tid tar det før man kan puste nokså greit igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I følge sykdomslære-foreleseren min, har de fleste hun har vært borti vært ok igjen etter et halvår. Det verste tilfellet hun hadde vært borti, var litt over to år. Vedkommende gikk gjennom to-tre sprayflasker daglig før hen sluttet.

Anonymkode: 943a9...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil nok ta minst en uke eller to før du er «bra». 

Jeg trappet ned ved å spraye bare ett nesebor i gangen, for å slutte tvert virkelig helt umulig. 

Jeg sprayet feks høyre nesebor én gang på dagtid (og var potte tett i venstre), og så sprayet jeg det venstre én gang før leggetid (og var pottetett i det høyre).

Etter noen dager med dette, så gikk jeg over til å bare spraye før leggetid. Feks høyre nesebor mandagskveld, venstre tirsdagskveld, høyre onsdag..  

Så gikk jeg over til å feks spraye høyre mandag, ikke noe på tirsdag, og venstre onsdag. Jeg trappet altså gradvis ned, og det gjorde det levelig. Jeg hadde ikke klart å ha potte tett nese hele natta. 

Anonymkode: ea158...ba5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

for meg gikk det kjapt. Måtte bare bestemme meg for å slutte. Ofre litt nattesøvn. Brukte nesespray i et halvt år ca. Tok kanskje to uker før Nesen taklet det.

Anonymkode: e5ef1...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er ille ute å kjøre kan du operere bort litt av slimhinnene, slik at du får puste lettere. Nasonex kan hjelpe i en overgangsfase, slik at man kan sove om natten iallefall. 

Anonymkode: ba5d2...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ha veeeelllll jeg har brukt nesespray siden jeg er var 13 er nå 35... men jeg bruker ikke så voldsomt mye er snakk om kanskje to tre sprut per dag. Men må ha før natta, både min far og bror er slik så er nok noe som ikke helt stemmer...

Anonymkode: d3e90...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk steroidespray av legen, brukte den i tre uker etter otrivin-slutt. Nå er jeg to/tre uker uten noenting, og jeg puster relativt greit heletiden. Brukte otrivin mentol i fuckings fire år.

Anonymkode: c8e68...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skaff deg time til fastlegen din, og fortell om det. Mest sannsynlig er det hjelp å få, f.eks. Nasonex på resept.

Anonymkode: 74739...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har hørt om menn som er blitt avhengig av nesespray? Virker som dette er en kvinneting, lurer på hvorfor 🤔

Anonymkode: 4b7a5...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte nesespray fast, hver dag, spesielt morgen og kveld i 3 år, fikk ikke til å spise om jeg var tett, fikk ikke til å sove, ALT fokuset var på at jeg var tett, ekstremt slitsomt, å det koster en formue. Min samboer er også avhengig å vi hadde ekstremt dårlig råd en måned, så hun kjøpte en menthol nesespray, var vant til vanlig otrivin, klarte bare å bruke denne TO ganger iløpet av en hel uke, fikk vondt i hodet, kjentes ut som det var full fyr i nesen, trodde jeg skulle dø. (Hadde mest sannsynlig ekstremt såre slimhinner i nesa pga nesespraybruk) etter dette så jeg at jeg klarte meg bedre å bedre uten, sov dårlig de to første nettene med delvis panikk og redsel for å ikke skulle få puste (er jo bare å puste med munnen) å med rette stillinga i senga så åpnet det seg etterhvert. Dette var noe jeg tenkte på HVER gang det frista å ta nesespray «vent, det går over» har brukt nesespray to ganger nå på 4 mnd, (har vært syk å faktisk potte tett) begrensa bruken når jeg var syk også, i frykt for å bli avhengig igjen. Bare ikke gi opp, vær streng med deg selv! Pust med munnen!😁 lykke til, det her klarer du fint! 

Anonymkode: e0c5d...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...