Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gi meg skriftlig advarsel for dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro du får skriftlig advarsel for å ikke ha gyldig grunn til å møte opp på jobb. Det er ikke gyldig fravær at man ikke liker den man jobber med. Å påberope seg psykisk sykdom fordi man har måttet samarbeide med noen i så kort tid er rett og slett et hån mot psykisk sykdom.

Anonymkode: 52793...dc8

Har aldri sagt Noe om fravær. Jeg kom på jobb hver eneste gang selv om det var jævlig. Men det var ikke noe gøy det. Det jeg mente var at jeg ba om å ikke jobbe med henne i fremtiden, når de f.eks skulle lage en ny vaktliste for en ny måned. 

Anonymkode: d0b49...614

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sagt Noe om fravær. Jeg kom på jobb hver eneste gang selv om det var jævlig. Men det var ikke noe gøy det. Det jeg mente var at jeg ba om å ikke jobbe med henne i fremtiden, når de f.eks skulle lage en ny vaktliste for en ny måned. 

Her er det du som må jobbe med deg selv. 

Anonymkode: df6ef...009

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er ditt ansettelsesforhold til denne bedriften?

Fast ansatt, deltid, kontrakt, via bemanningsbyrå, tiltak via nav?

Anonymkode: 3cfe3...8a8

Jeg er fast ansatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her er det du som må jobbe med deg selv. 

Eller hun må jobbe med seg selv. To personer har sagt opp på grunn av henne og en kom på opplæring men ville ikke jobbe videre på grunn av henne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller hun må jobbe med seg selv. To personer har sagt opp på grunn av henne og en kom på opplæring men ville ikke jobbe videre på grunn av henne. 

Håpløst, 

så en person har fått to andre til å slutte, du skriver brev med en annen og vurderer å slutte også... altså fire personer på to måneder.

Jobber dere på tiltak - mentale utfordringer  i livet? 

Anonymkode: 3cfe3...8a8

Skrevet

Du kan nok få slriftlig advarsel for å ha baksnakket en kollega,laget liste og diskutert den med andre ansatte. Denne saken er mellom deg, jenta og sjefen deres. Ingen andre. 

Om andre har et problem, så må de selv ta det opp med personen det gjelder, eller sjefen. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at skriftlig advarsel kan gjelde mobbing på arbeidsplassen. Å skrive en hel liste med feil, som man diskuterer med alle andre enn den det gjelder går i hvert fall under den kategorien etter mitt syn.

Det du skulle ha gjort er å ta dette direkte med din leder, og presisere at dette var din mening. Har de andre kollegaene en mening, må de ta dette med lederen selv. Dere har ingenting med å baksnakke en kollega - dette er jo direkte ufint. At andre har sluttet på grunn av denne kollegaen er like gjerne spekulasjoner, og også noe lederen må ta tak i - ikke du.

Jeg mener advarsel er helt på sin plass her.

Anonymkode: 6c7ea...c93

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fast ansatt. 

Fast ansatt høres neppe riktig ut når du spør sjefen om å ikke jobbe med en kollega på vaktlister...

Anonymkode: c9645...fa8

Skrevet

Advarsel blir et litt for stort virkemiddel, her skulle innkalling til drøfting med begge parter være nok, og forbedring av miljøet

AML § 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er dårlig gjort at dette kom bare på din kappe. Har selv vært varsler for fem på en arbeidsplass (alle utenom den som var problemet). Vi hadde ledere som slutta og konstituerende uinteresserte ledere. Og til slutt en fast ansatt ny leder. Ingenting skjedde før det ble skrevet avvik på personen. Det burde vært gjort tidligere og av alle. Ikke bare meg. Og du burde ikke levert denne skriftlig fra bare deg. Ta kontakt med fagforeninga di. 

Anonymkode: 0661c...ed6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det noe dere må jobbe med.Den reaksjon etter to mnd, så virker det som det er den nye som er den eneste som jobber og dere endelig har fått dårlig samvittighet. Sorry, slik du fremlegger det er det IKKE hun som har jobbet i to mnd som gjør noe galt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da er det noe dere må jobbe med.Den reaksjon etter to mnd, så virker det som det er den nye som er den eneste som jobber og dere endelig har fått dårlig samvittighet. Sorry, slik du fremlegger det er det IKKE hun som har jobbet i to mnd som gjør noe galt.

Hvis hun i det minste kunne gjort jobben sin så hadde vi vel tenkt om vi faktisk var problemet.

som nevnt før hun er en venninne av eieren til bedriften og derfor tror hun at hun er sjef selv. Hun hører ikke etter andre, gjør det motsatte av det hun får beskjed om.  Vi jobber med mat, hun serverer gammel mat til kundene og nekter å kaste utgått mat etter vi har gitt beskjed til henne om at det er utgått; hun mener «vi må spare penger så vi må ikke kaste mat»

hun kommer og går når hun selv ønsker, hun tar pause flere ganger om dagen, gir gratis mat til sine venner og betaler ikke for maten selv men vil kreve andre gjør det.

i hvilken verden er alt dette å gjøre en bra jobb?

altså vi har hørt klage fra kundene selv. + jenta kan såvidt norsk og prater ikke engelsk og da gidder ikke nye kunder å komme til oss når ansatte som er på jobb ikke forstår hva de ønsker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun i det minste kunne gjort jobben sin så hadde vi vel tenkt om vi faktisk var problemet.

som nevnt før hun er en venninne av eieren til bedriften og derfor tror hun at hun er sjef selv. Hun hører ikke etter andre, gjør det motsatte av det hun får beskjed om.  Vi jobber med mat, hun serverer gammel mat til kundene og nekter å kaste utgått mat etter vi har gitt beskjed til henne om at det er utgått; hun mener «vi må spare penger så vi må ikke kaste mat»

hun kommer og går når hun selv ønsker, hun tar pause flere ganger om dagen, gir gratis mat til sine venner og betaler ikke for maten selv men vil kreve andre gjør det.

altså vi har hørt klage fra kundene selv. + jenta kan såvidt norsk og prater ikke engelsk og da gidder ikke nye kunder å komme til oss når ansatte som er på jobb ikke forstår hva de ønsker. 

Måten du fremlegger saken på gjør veldig lite for deg. Er vel det jeg har prøvd å fortelle. Din måte å gå frem på er ikke greit. Uansett. Hvis noen slutter i sin jobb pga en ny ansatt og det innen to mnd har gått, ja så har man selv et problem, ikke den nye ansatte. 

• Liker 8
Skrevet

Det høres ut som bedriften er dårlig ledet.

Å gå til adversel fordi samarbeidsklimaet på bedriften ikke er til å leve med er egentlig en faglig konkurs for lederen. Lederen burde ha sett og fått gjort noe med saka for lenge siden.

Men til saka: hvis du ikke er fagorganisert, har du deg sjøl å takke. Du skal ha forbrutt deg mot arbeidsinnstruks og helst fått beskjed om at arbeidet ditt ikke var tilfredsstillende tidligere i prosessen.

Har dere hatt medarbeidersamtaler i det hele tatt?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det finnes en leder over din sjef kan du prøve å henvende deg der og fortelle at sjefen din har ansatt en venn av seg som skaper stor misnøye og har ført til at flere har sluttet. Les dette først slik at du vet hvordan du skal gå fram: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/

Anonymkode: b1f09...551

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Utgått mat kan ofte serveres, det er en skjønnssak. Å bekjempe matsvinn er viktig. 

Hvis hun er en god venninne av sjefen kan det godt hende hun har lov til å gi gratis mat til sine venner eller folk som kanskje er sjefens venner også. 

Det siste avsnittet ditt virker veldig som at du smører på for å få sympati fra oss.

Uansett hvordan du snur på det har du håndtert situasjonen feil. Det kan godt være at du synes hun er irriterende å jobbe med, men du skulle ha gått frem annerledes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Utgått mat kan ofte serveres, det er en skjønnssak. Å bekjempe matsvinn er viktig. 

Hvis hun er en god venninne av sjefen kan det godt hende hun har lov til å gi gratis mat til sine venner eller folk som kanskje er sjefens venner også. 

Det siste avsnittet ditt virker veldig som at du smører på for å få sympati fra oss.

Uansett hvordan du snur på det har du håndtert situasjonen feil. Det kan godt være at du synes hun er irriterende å jobbe med, men du skulle ha gått frem annerledes.

Nei jeg trenger ikke sympati fra noen her.

Jeg skal ikke diskutere mer, dette går helt ut av subject nå. Jeg prøvde å få frem hva som er galt siden noen forsvarte henne uten å vite hva dette faktisk handler om, men ja det er helt urelevant. 

Spørsmålet mitt var om arbeidsgiver kunne gi meg skriftlig advarsel over det fordi hvis ikke han kan gjøre det så skal jeg vel fighte for mine rettigheter. Og det har jeg fått svar på så jeg trenger vel ikke si noe mer. 

Ha en fin dag videre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener dere som skriver at hun burde gått frem annerledes at hun skulle gjort? Når hun allerede har henvendt seg til sjefen som velger å ikke ta tak i det. At h*n ikke innkaller til møte mellom partene men gir henne advarsel er ikke rett praksis så den advarselen kan ts bestride, all den tid hun faktisk møtte på jobb iht oppsatt plan. TS: Les deg opp på aml og praksis for advarsel. Uansett høres det ikke ut som et blivende arbeidssted.

Og til de som skriver: «at to har sluttet etter at hun begynte der og du har problem med henne etter 2 mnd, er ditt problem». Altså, hva??! Det er et ARBEIDSMILJØPROBLEM dermed leders ansvar! Fader så mye rart folk lirer av seg

Anonymkode: 439d5...d87

• Liker 6
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke mulighet for å gi skriftlig advarsel før du som arbeidstaker har fått muntlige korreksjoner eller blitt fortalt i møter at slik adferd/oppførsel ikke er greit. Du som arbeidstaker skal ha mulighet for å kunne korrigere adferden din før en skriftlig advarsel gies.

Og først når du ikke endrer oppførselen din vil skriftlig advarsel kunne gis.

Ellers er jeg enig med mange andre her. Måten du har gått frem på er ikke greit, og du har nok vært med på å lage et dårligere arbeidsmiljø selv på denne måten. Men det er ikke grunn nok for skriftlig advarsel, med mindre dette ikke er første gangen og du har fått beskjed om å endre adferden tidligere?

Uansett. Har du et eller flere problemer med en kollega så tar du dette først opp med kollegaen det gjelder under fire øyne. Dersom det ikke hjelper eller du av ulike årsaker ikke bør ta det opp direkte så tar du det opp med din eller deres leder, fortsatt under fire øyne. Her kan en da diskutere problemet, prøve å finne løsninger og lage en plan videre uavhengig om det er du eller hun som er problemet. Eller kanskje det er begge?

Og dersom du mener at flere har de samme problemene med vedkommende så gjør de andre det samme slik at sjefen deres ser at det ikke bare er du.

Du tar IKKE å lager ei liste med feil hun gjør som du så deler med de andre kollegaene for å få støtte på punktene. Det er feil fremgangsmåte.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...