Gå til innhold

Hvordan er det å gå på helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan synes dere det er? Slitsomt? Masete? Hyggelig? Skummelt?

Jeg går til jordmor nå (er gravid, har hatt to ulike jordmødre, en var blir og lett å prate med, en var sur og streng), og skal snart gå til helsesykepleier med barnet. Spent!😃

Anonymkode: cd967...19d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig hyggelig, synes jeg 😊

Anonymkode: bdf47...dcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt ann på hvilke inntrykk helsesøsteren har fått av deg. Jeg ser ganske ung ut men var 24 år når jeg fikk sønnen min. Helsesøsteren kunne si "KLARER du å søke barnehageplass eller skal jeg gjøre det for deg"?   "KLARER du å bestille legetime eller skal jeg gjøre det for deg"?  Holdt på å gå på veggene av at hun snakker til meg som jeg skulle vært ett barn!

En annen gang hadde jeg time torsdag,jeg avlyste pga det passet dårlig men fikk time dagen etterpå. Når jeg kommer til den timen så sier hun at hun har vært så bekymret siden jeg avlyste timen å lurte på om det gikk bra med oss. Hun hadde vært så bekymret at lurte på om hun skulle ringe meg! Da fikk jeg nok av henne å byttet helsesøster! Hun nye oppførte seg normalt å var ikke bekymret for oss og hun snakket til meg som ett voksent menneske.

Anonymkode: 9dd3f...1d6

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt verdens hyggeligste dame på helsestasjonen med begge våre, men halve barselgruppa fikk ei som ikke var så grei. Skikkelig gammeldags og nedlatende. Hun drev med ammepress og vi snakket hele tiden om hvor motstridende råd vi fikk fra disse to om nøyaktig samme ting. Så på helsestasjonen finnes det nok like mange forskjellige folk som det gjør på gata.. Tror det viktigste er å være tro mot seg selv. Du må finne ut hvordan du vil ha det, og ikke la deg lede i andre retninger. Vis at du er reflektert og har grei nok kontroll, så tror jeg mye går ganske greit. Men det er viktig å være kritisk til det som blir sagt på helsestasjonen også, og ikke bare stole blindt på at de vet hvordan du skal ha det der. 

Syns jeg fikk god støtte, men savnet litt mer veiledning om trafikksikkerhet, mating (flaskebarn) og om vanlige sykdommer hos barn. Det kunne jeg trengt mer av med førstemann, men vi fant ut av det.. ;)

Anonymkode: 1020d...f30

• Liker 7
Skrevet

Har alltid syntes at det var hyggelig. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var ganske kjedelig, i hvert fall i starten når du er der OFTE. Så mye svada og informasjon som er helt selvsagt.

Kjekt med måling, og vaksiner er selvsagt nødvendig. 

Anonymkode: c0620...084

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke jatter med, kan de fort ta opp telefonen og ringe barnevernet. Eller de ringer pedlederen i barnehagen til barnet ditt og spør hvordan hun oppfatter deg som mor. Nå snakker jeg om dersom du møter den gammeldagse typen som ikke har tillit til andre mødre enn de som fremstår perfekte og har alt på stell. 

Anonymkode: 9df9e...ff4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bortkastet tid og unødvendig, drar bare for vaksiner. Alt de sier er ting man absolutt bør vite selv før man får barn. Målebånd og vekt har vi hjemme. Ungene her har blitt syke etter å ha vært der flere ganger (ingenting alvorlig men likevel). Om man lurer på noe må man uansett ta kontakt med fastlege. 

Tviler på at de ringer BV uten grunn, jeg har sagt jeg synes det hele er bortkastet tid og helt unødvendig bortsett fra vaksiner og ingen som har sendt de etter oss enda (men vi har alt på stell og fremstår sikkert som perfekt selv om jeg er furten når vi må bruke tid på prat om ting som er en selvfølge (jada vi vet at baby ikke kan leke med kjøkkenkniv eller ikke kan ligge alene på stellebordet...zz)

Anonymkode: 42856...c96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk barn på sommeren (midt i ferie til disse på helsestasjonen). Det jeg syntes var «plagsomt» var at hun som kom hjem til oss noen dager etter fødsel, ble sendt fra et annet sted (annet fylke).  Hyggelig dame, men så jo aldri hun igjen. Så det med at jordmor å helsesøster kommer noen dager etter fødsel hver sin dag syntes jeg var unødvendig å bare stressende. Kom på helsestasjon (måtte hver uke pga lav fødselsvekt å dette måtte følges opp), summa sumarum fikk jeg ny helsesøster hver gang. Til slutt sa jeg ifra når vi skulle sette opp neste time, enten får jeg en fast ellers kommer jeg bare ved vaksinering å tar resten hos fastlege. Da fikk jeg tilbudet om noen jeg hadde hvert hos før, eller ei ny voksen dame, valgte hun. Etter det, KJEMPE fornøyd!. Hun er verken «dømmende» som kanskje mange første gangs mamma’er er redd for, ingen spm er dumme, hun er rett å slett fantastisk. Så om du ikke «kommer overens» med hun du får tror jeg man kan bytte. Virket sånn hos meg hvertfall. Veldig årleit å ha det «holdepunktet» i permisjonen, å det er garantert noe man lurer på å da er det fint å spørre noen☺️

Anonymkode: 5aa2f...90a

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk barn på sommeren (midt i ferie til disse på helsestasjonen). Det jeg syntes var «plagsomt» var at hun som kom hjem til oss noen dager etter fødsel, ble sendt fra et annet sted (annet fylke).  Hyggelig dame, men så jo aldri hun igjen. Så det med at jordmor å helsesøster kommer noen dager etter fødsel hver sin dag syntes jeg var unødvendig å bare stressende. Kom på helsestasjon (måtte hver uke pga lav fødselsvekt å dette måtte følges opp), summa sumarum fikk jeg ny helsesøster hver gang. Til slutt sa jeg ifra når vi skulle sette opp neste time, enten får jeg en fast ellers kommer jeg bare ved vaksinering å tar resten hos fastlege. Da fikk jeg tilbudet om noen jeg hadde hvert hos før, eller ei ny voksen dame, valgte hun. Etter det, KJEMPE fornøyd!. Hun er verken «dømmende» som kanskje mange første gangs mamma’er er redd for, ingen spm er dumme, hun er rett å slett fantastisk. Så om du ikke «kommer overens» med hun du får tror jeg man kan bytte. Virket sånn hos meg hvertfall. Veldig årleit å ha det «holdepunktet» i permisjonen, å det er garantert noe man lurer på å da er det fint å spørre noen☺️

Anonymkode: 5aa2f...90a

Det går helt fint å bytte helsesøster,sjefen ønsker bare å vite hvorfor en ønsker å bytte også finner hun en ny :)

Anonymkode: 9dd3f...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var koselig jeg, å gå til noen som var opptatt av barnet mitt og gjerne ville høre meg fortelle om henne. Jeg var så stolt og elsket å vise henne frem. 😛

Helsesøster var litt gammeldags og sa mye jeg ikke var enig i, men jeg bare jattet med, så det gikk greit.

Anonymkode: 44514...505

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er ganske kjedlig. Og er ikke helt fornøyd med helsesøsters vår, men er den eneste i kommunen så har ikke så mye valg. Hun har det alltid travelt, og ganske distré. Hvis jeg har tatt noe opp en gang så husker hun det ikke til neste gang (ikke at hun skal gå rundt å huske det, men forventer at hun skriver ned i journalen det vi tar opp og tar et overblikk over dette før hun henter oss inn til neste time!). En ting feks: jeg har aldri ammet barnet mitt av ulike grunner, men hver eneste time så spør helsesøster hvordan det går med ammingen. Og hun virker overrasket hver gang jeg sier at jeg aldri har ammet...

men vi går hver gang for måling og veiing og vaksiner. 

Anonymkode: 88b3d...433

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke jatter med, kan de fort ta opp telefonen og ringe barnevernet. Eller de ringer pedlederen i barnehagen til barnet ditt og spør hvordan hun oppfatter deg som mor. Nå snakker jeg om dersom du møter den gammeldagse typen som ikke har tillit til andre mødre enn de som fremstår perfekte og har alt på stell. 

Anonymkode: 9df9e...ff4

Hæ? Dette høres ikke riktig ut. 

Anonymkode: 06d72...1d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med 6 års mellomrom og har begge ganger syntes det var kjempekoselig på helsestasjonen. To forskjellige helsestasjoner.

Fine folk som var oppriktig interessert i barnet mitt og meg. Aldri hatt en negativ opplevelse. 

Anonymkode: 06d72...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig og jatter bare med de. Ofte gammeldags syn på ting har de og. 

Anonymkode: a872e...764

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte det godt. Spennende å se hvordan de vokser og fint å få tatt de nødvendige vaksinene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel helt an på hvem du møter på. 

Jeg har vært heldig med "min" helsesøster. Hun er veldig hyggelig. Eneste som irriterer meg litt er at hun kan gi litt motstridende råd, og gjerne råd som strider mot mer moderne råd. 

Jeg synes det er veldig godt å ha noen å spørre til råds. Jeg setter pris på at jeg har en litt moden dame, som har tre store barn selv. 

En venninne har jevnaldrende barn som meg, og går til samme helsestasjon. Hun fikk en helt nyutdannet ung helsesøster, med null erfaring, lite livserfaring, ikke egne barn, og hun får bare "læreboksvar". Hun er ganske misfornøyd, for uansett hva hun spør om, får hun bare ting lest opp fra en lærebok - og det kunne hun jo fått til selv. 

Anonymkode: 96ec6...b4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er koselig. Det kommer jo sikkert litt an på hvorvidt man har god kjemi med helsesykepleieren. Jeg skal antagelig til den samme damen nå med nr. 2 som kommer straks, og gleder meg litt til det. Hun er typen som lytter, og tar hensyn til at babyer og foreldre er ulike når hun kommer med råd. 

Anonymkode: c9118...cf4

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med både min jordmor og helsesykepleier på helsestasjonen. Hadde èn time hos en annen jordmor i svangerskapet, det var ikke noe hyggelig. Hun var bisk og streng, man skulle amme uansett utfordringer og epidural var for pingler. Men min faste jordmor var supersøt og snill. 

Helsesykepleier har ikke særlig peiling på amming har jeg merket, har fått fryktelig mange rare råd da vi har hatt litt problemer. Men ut over det er jeg veldig fornøyd! Koselig, kunnskapsrik, engasjert og veldig lett å snakke med 😊

AnonymBruker
Skrevet

Fikk første barnet som 22 år, og fikk aldri inntrykk av at jeg var for ung, eller noe sånt.  Hadde en flink og oppdatert helsesøster, og jeg syns hun var ganske hyggelig.

Fikk nr 3 en del år senere, og da syns jeg helsestasjonen var masete. Det var ikke noen grunn til å gå der, annet enn for vektkontroll. 

Helsesøsteren jeg hadde hatt med de andre aluttet og jeg fikk en ny en. Hun var lite flink, og hang seg mest opp i vekt/høyde på barnet. Han var for høy og tynn. Hun ville ikke høre på meg når jeg sa at det er pga gener, og brødrene er like.  Hun tok helt av, og ville at vi skulle gi han vekstdempende hormoner. Vi var sikre på at barnet hadde en sykdom, (ikke pga høyde, men noe annet) endte med at utredning osv tok enda lengre tid, jeg byttet helsesøster! 

Så bytt om du føler at de gjør en dårlig jobb 

Anonymkode: 1dc5d...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...