Gå til innhold

hva lønner seg, kjøpe hus eller leilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest husgjest
Skrevet

vi er et studentpar i 22 årene som ønsker å flytte hjemmefra og sammen... han får lån på ca2,5 mill og jeg får vel studielån det vil tilsi litt penger... så har vi diskutert, begge vil flytte i eget hus med engang, og ikke i leilighet. vi har med andre ord lyst på det store med engang!

hva lønner seg så? kommer man langt med et lån på 2,5? ved sidn av jobber vi ganske mye...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvor dere vil bo...det er en "viss" forskjell på husprisene på Loppa og på Vindern.

:)

Gjest husgjest
Skrevet

øsnker vel egentlig litt utenfor oslo, men i kort avstand. max 30 min unna. har også sett de store prisforskjellene ja, man får jo en fiin villa til prisen av en leilighet i oslo.

Skrevet
kommer man langt med et lån på 2' date='5? [/quote']

Alltid greit når man har svarene selv. :ler:

Skrevet

Verdt å huske på at det koster mer å ha hus enn leilighet, da. Vedlikehold, strøm, renovasjon osv osv...

Også koster det å reise frem og tilbake til byen hver dag...

Skrevet

Hus er jo fint. Men selv om han KAN få lån på 2,5mill, betyr det ikke at man MÅ ta opp lån på dette. Smarteste er å ta opp så lite lån som mulig, slik at man har råd til å leve ved siden av. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Må si meg enig med Jordbær.

Nå vet jeg ingenting om deres bakgrunn, og hvordan dere har klart å få ett så stort lån. Men er dere som studenter flest så skal dere nok slite litt med å betale på et så stort lån. Ikke minst når renten går opp, noe jeg ikke tror blir så altfor lenge til. Så jeg ville nok ha tenkt meg godt om før jeg utsatte meg selv for ett så stort lån.

Når det er sagt så er vel hus for veldig mange drømmen. Jeg vil også ha hus med tiden. Men nå som både jeg og sambo er studenter trives jeg veldig godt med å bo i leilighet. Ikke noe ytre vedlikehold - hverken maling av hus, klipping av plen osv. Og som Bree skrev så er det stort sett større vedlikeholdskostnader, strømkostnader osv. i ett hus enn i en leilighet.

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg synes hus er oppskrytt. Alle disse oppussingsprogrammene, og ikke minst Fagerstrand, gjør at folk blir helt gale.

Vi kjøpte hus for 1,5 mill, og synes det er max hva jeg er interessert i å betale for å bo. Vi snakker her om 9000 kr i mnd i renter og avdrag. Og så kommer renovasjon, strøm, vedlikehold+++

Tenker på de som har bygd hus for 2-3 mill, 15-18.000 å betale pr mnd. Er det verdt det?

Det er noe som heter å bo seg ihjel. Et stort pg pent hus er ikke ensbetydende med lykke.

Hm. Veldig negativ nå jeg, men prøver å vise et motstykke til alle "husgale"

Skrevet
JegTenker på de som har bygd hus for 2-3 mill' date=' 15-18.000 å betale pr mnd. Er det verdt det?[/quote'] Om man bygger hus til 2 - 3 eller 4 millioner er da ikke synonymt med at man har stor gjeld.
Gjest Gjesten
Skrevet

Nei, men det er helt vanlig å ha endel gjeld når man kjøper hus, og viss man bruker 3 mill på et hus, så må noe annet ofres.

Jeg ønsker ikke å ødelegge folks drømmer altså, men jeg prøver å vise et motstykke. Det har tatt helt av!!!

Skrevet

Hvis dere kan få lån på 2,5 mill og banken og dere mener dere kan håndtere det er det jo bare å kjøpe hus hvis det er det dere vil ha. Men det er som flere nevner her ekstrakostnader med et hus som dere ikke har med leilighet. Og ekstra arbeid!

Er begge to studenter? Syns lån på 2,5 hørtes mye ut da... men jeg vet jo ikke hva som ligger til grunn her. Men dere bør tenke på at det ikke er sikkert dere går rett ut i jobb etter studier, og hva gjør dere da?

Gjest flåpakly
Skrevet

Dere er 22 år og har ikke fått jobb ennå. Jeg ville rådet dere til å roe dere litt og vente med huskjøp til dere var sikkert i fast jobb. Hvorfor sånt hastverk, dere er jo "bare" 22 år? (Dette er ikke nedlatende ment!)

Hva hvis dere må ta en jobb på en annen kant av landet når dere er ferdigutdannet?

Jeg mener det er smartere å vente med huskjøp, både for fleksibiliteten deres og økonomien. I tillegg vet vi alle nå at rentene kommer til å stige, det er bare et tidsspørsmål. Jeg anser boligprisene til å flate ut, evt dale i løpet av et par år. Hvorfor ikke vente på dette fremfor å kjøpe når prisene er på topp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...