Gå til innhold

Respektløst å trene/mosjonere på en kirkegård/gravplass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt at det er det. Men kanskje jeg bare har en tendens til å være litt for opptatt av høflighet. 

I nærheten av der jeg bor er det en lang bakke med 6 lange trapper, midt på en gravplass. Det tenker jeg det kunne være veldig fint å trene opp og ned en del ganger for å bli i bedre for. Det er ikke snakk om løping (jeg er i dårlig form), men gange opp, og gange ned. Og etter hvert rask gange. Jeg og en venninne. 

Men jeg vil ikke gjøre det om det oppleves respektløst for noen. Jeg har gått tur der noen ganger, det synes jeg er greit. 

Anonymkode: 0d314...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan nok oppleve det respektløst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det. 

Anonymkode: c36d6...6bb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tur er greit, trening er litt over streken. 

Anonymkode: 4dbd1...213

• Liker 7
Skrevet

Tenker at om jeg lå der, hadde jeg satt pris på litt liv og røre rundt meg 😝 man trenger ikke spille musikk og slikt 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk kommer dit for å sørge, så ja. 

Anonymkode: 4e9af...c2d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er respektløst. 

Anonymkode: 13b92...99d

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Lacy skrev:

Tenker at om jeg lå der, hadde jeg satt pris på litt liv og røre rundt meg 😝 man trenger ikke spille musikk og slikt 😊

Nå handler det ikke bare om respekt for de som «ligger der», men også de pårørende. For mennesker i sorg og krise kan hverdagen og det å se verden gå videre være vanskelig nok i seg selv. På kirkegården bør man slippe det. Og da er det greit å legge mosjoneringen til et annet sted. Om sorgen er ny og rå, så tror jeg fort det kan oppleves som litt feil å se to personer gå opp og ned og opp og med og opp og ned ei trapp, fordi kirkegården virket som et ypperlig sted å komme i form. 

• Liker 11
Skrevet

Trene finnes det mange andre steder å gjøre, på et gravsted ønsker man ro. Det er jevnlig pårørende der, og det er respektløst å forstyrre dem.

• Liker 9
Gjest justloseit
Skrevet

Ikke gjør det. Om noen synes det er greit vil det alltids oppleves respektløst av noen. Jeg ville sett etter et annet sted, bare for å slippe skammen ved å evt bli tilsnakket.

Skrevet
2 minutter siden, Vampen skrev:

Nå handler det ikke bare om respekt for de som «ligger der», men også de pårørende. For mennesker i sorg og krise kan hverdagen og det å se verden gå videre være vanskelig nok i seg selv. På kirkegården bør man slippe det. Og da er det greit å legge mosjoneringen til et annet sted. Om sorgen er ny og rå, så tror jeg fort det kan oppleves som litt feil å se to personer gå opp og ned og opp og med og opp og ned ei trapp, fordi kirkegården virket som et ypperlig sted å komme i form. 

Det er sant nok 😊

Skrevet (endret)

Gå turer på  kirkegårder synes jeg er helt greit så lenge det ikke er en begravelse som foregår, men man burde kanskje finne et annet sted om man skal jogge, 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at om dere bare skal opp og ned et par trapper er det ikke så farlig. Selvsagt se an hvordan det ligger an med andre besøkende.

Så lenge du ikke bruker gravstenene som hekkeløp tror jeg det meste er tillatt på området.

• Liker 2
Skrevet

Eg hadde aldri gjort det, av hensyn til sørgende. Synes man skal vise ekstra respekt ved slike steder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange andre plasser å trene.

Anonymkode: 5fc32...672

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Emmelise skrev:

Jeg tenker at om dere bare skal opp og ned et par trapper er det ikke så farlig. Selvsagt se an hvordan det ligger an med andre besøkende.

Så lenge du ikke bruker gravstenene som hekkeløp tror jeg det meste er tillatt på området.

Nei, det finnes regler for oppførsel på kirkegården. Både nasjonalt og lokalt. 

• Liker 4
Skrevet

Rolig gange tenker jeg er greit, springe eller jogge ikke greit

• Liker 1
Skrevet

Gravplasser er perfekt for å trene hekkeløp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å jogge der, men unngår å løpe der det er folk.

Anonymkode: a2b72...d66

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det finnes regler for oppførsel på kirkegården. Både nasjonalt og lokalt. 

Har du link til dette? 

Anonymkode: dfa5e...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...