Gjest Totten Skrevet 2. juni 2005 #1 Skrevet 2. juni 2005 Jeg ønsker å lage et flott tapas måltid, og trenger tips til fine reter å lage. Ønsker gjerne at det skal være litt "lukseriøs mat", men er helt tom for ideer... Det er særlig kjøtt retter jeg er på utkikk etter, salater har jeg under kontroll. Takker på forhånd for hjelp
Gjest piaf Skrevet 2. juni 2005 #2 Skrevet 2. juni 2005 Ferske dadler pakket inn i bacon og stekt i panne eller ovn. :-)
Nilma Skrevet 2. juni 2005 #3 Skrevet 2. juni 2005 Serranoskinke og kjøttboller er jo selvsagt til tapas. Dessuten finnes det en type speket og røkt svinekjøtt som heter "lomo" (tror jeg det var), som er veldig godt, jeg har kjøpt dette på Eurospar, men vil tro det også kan finnes i gode delikatessebutikker.
Gjest lillelou Skrevet 2. juni 2005 #4 Skrevet 2. juni 2005 Ferske dadler pakket inn i bacon og stekt i panne eller ovn. :-) Det er et MUST hver gang vi lager tapas.
Arkana Skrevet 2. juni 2005 #5 Skrevet 2. juni 2005 Små spanske kjøttboller i mandelsaus (6-8 pers.) 50 g lyst eller mørkt brød, uten skorpe 3 ss vann 500 g kvernet svine-, storfe- eller lammekjøtt 1 stor finhakket løk 1 knust hvitløksfedd 2 ss hakket bladpersille 1 vispet egg revet muskat salt/pepper en skvett sitronsaft 25 g lyst eller brunt brød 100 g skåldede mandler 2 finhakkede hvitløksfedd 2 dl tørr hvitvin 4 dl grønnsaksbuljong La brødet ligge i bløt i vannet i 5 minutter. Klem ut overflødig vann og bland brødet med kjøttet, løk, hvitløk, persille og egg. Smak til med muskat, salt og pepper. Elt godt og form til ca 30 små kjøttboller. Rull dem i mel til de er godt dekket. Stek dem i 4-5 minutter, til de er brune på alle sider. Fres brødet til sausen i litt olje. Tilsett mandler og stek dem gylne. Tilsett hvitløk og stek 30 sekunder til. Rør inn vinen og la koke et par minutter. Smak til med salt og pepper og avkjøl raskt. Ha blandingen i foodprocessor og tilsett buljongen, kjør til en glatt saus. Ha sausen tilbake i gryten, tilsett kjøttbollene og la surre i 25 minutter. Anrett på stort serveringsfat og press litt sitron over. Dryss persille over til slutt. Parmaskinke med fiken og chèvre (25 stk) 400 g parmaskinke i skiver 200 g tørkede fiken 150 g mild chèvre Del parmaskinkeskivene i 2-3 strimler. Klipp hver fiken i to og legg en teskje ost på hver fiken. Rull sammen i skinke. Kyllingrulader med oliven (6-8 pers.) 2 dl sorte oliven 160 g mykt smør 4 ss hakket persille 4 kyllingbryst Hakk oliven. Bland smør, persille og halvparten av oliven i en bolle. Bank kyllingbrystene flate. Smør olivensmøret på den ene siden av hvert kyllingbryst og rull sammen. Surr med hyssing og legg i en ildfast form. Drypp med litt olje og stek ved 200 grader i 45-55 minutter. Skjær i skiver som anrettes på tallerkener. Kikerter og chorizo (4-6 pers.) 250 g chorizo 1 finhakket løk 1 stort knust hvitløksfedd 400 g hermetiserte kikerter 6 grillede, flådde paprika i skiver 1 ss sherryeddik salt/pepper hakket persille Skjær chorizo i terninger. Stek løk og hvitløk gyllent i litt olje. Tilsett chorizo og stek til den er gjennomvarm. Ha i en bolle og rør inn kikerter og paprika. Tilsett eddik, salt og pepper. Dryss med persille og server med brød.
Gjest Totten Skrevet 6. juni 2005 #6 Skrevet 6. juni 2005 *Dytter tråden stille lenger opp* Trenger enda noen tips...
Plym Skrevet 6. juni 2005 #7 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har nettopp kjøpt en kokebok som heter "tapas" på min lokale Nordli-butikk. Den var en del av en serie bøker med bl.a. wokmat. Den kostet bare 69 kroner. De oppskriftene jeg har prøvd til nå har vært gode.
Annevenn Skrevet 6. juni 2005 #8 Skrevet 6. juni 2005 Ferske dadler pakket inn i bacon og stekt i panne eller ovn. :-) Signerer denne, kjempegodt! Lagde faktisk noen til snack nå i kveld....
Smørblomsten Skrevet 6. juni 2005 #9 Skrevet 6. juni 2005 ...og så er det også godt med noen oppblåste potetbåter med skall! De har jeg alltid som tilbehør til tapas, og de blir alltid spist opp! Godt til div dip'er osv. Krydre dem godt, og strø over grovt havsalt! Nam Best blir de absolutt om du steker dem HELT øverst i ovnen, i langpanne med bakepapir, 30 min på 225 gr. Gjerne varmluftsovn de siste 5 min, så de blir 'blåst opp'.
hilli Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Pepperstekt fersk tunfisk er kjempegodt og litt luksuriøst(vanskelig å få tak her ihvertfall). Mener å huske at jeg fikk tunfisken servert med blåskimmelostsaus. Kjempegodt! Hvis du liker blekksprut så er jo hele akkar(de små) dyppet i tempura og fritert ganske artig å servere. Og selvfølgelig masser av serrano-skinke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå