AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Jeg er ikke mange ukene på vei. Jeg vet at jeg ikke skal spise spekemat, men tilberedte noe mat til gjester tidligere i dag, og da tok jeg på salami. Jeg tenkte ikke over det da, og spiste etter det. Det var først etterpå at jeg kom på at jeg ville sjekke hvorfor man ikke skal spise spekemat. Da jeg så at det var grunnet disse bakteriene, ble jeg veldig urolig. Kan jeg ikke like gjerne ha fått de i meg ved å ta på salami og så ta hendene mot munnen etterpå? Hva er i så fall konsekvensene for fosteret? Blir det spontanabortert eller kan det fødes med hjerneskade? Hilsen bekymret Anonymkode: 34f98...d09
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Trekk pusten, det vil ikke skje noe som helst .... Gode gud ... Anonymkode: 605cd...0e0 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Snakk om å være hysterisk! Anonymkode: 4289e...950 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 Bakteriene de er redd for er omtrent ikke-eksisterende i norsk spekemat. Å «forby» det for gravide er vanvittig hysterisk, men greit nok. Better safe than sorry. Sannsynligheten for å vinne 300 mill i vikinglotto er sinnsykt mye større enn at du har fått i deg disse bakteriene. Anonymkode: 0c8b8...eb8 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Kjære deg, ta det helt med ro. Regner med du blir en fantastisk mor, men du må roe ned nervene. Det er ingenting som kommer til å skje. Pust med magen! Anonymkode: 4bad2...54d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 Vossafår var det eneste jeg klarte å spise de 3 første mnd. Jordmor såg ikke problemet i det. Det skal visst mye til for å bli matforgifta av det. Men det spørs jo litt på holdbarhet og hvor det kommer fra. Anonymkode: d9b06...d1e
kaleidoskop Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 Tror det beste er at du finner deg et isolert og klinisk rent rom å være i de neste 9 mnd. Man vet aldri hva man kommer til å røre ved og hvem man møter som har tatt på hva. Best å være på den sikre siden. Hold deg steril og innestengt. Mitt beste råd fra en gravid til en annen. 6
tussi84 Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 Kommer ikke til å skje noenting. Mest sannsynlig hadde det ikke skjedd om du hadde spist spekemat heller. Sannsynligheten for at bakterien er i norsk spekemat er mikroskopisk liten. I utlandet derimot så bør du være litt mer forsiktig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 Takk for svar. Jeg syns faktisk ikke dette var hysterisk, men et ordentlig spørsmål. Jeg googlet dette først, og da var det flere som fortalte om tilfeller hvor fosteret hadde dødd, og det var bekreftet at toxoplasma var årsaken. Når det er snakk om bakterier, trenger man jo bare å ha tatt på dem, og senere tatt hendene i ansiktet. Salamien var forøvrig fra Gilde, noe jeg håper vitner om kvalitet. Ts Anonymkode: 34f98...d09 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg syns faktisk ikke dette var hysterisk, men et ordentlig spørsmål. Jeg googlet dette først, og da var det flere som fortalte om tilfeller hvor fosteret hadde dødd, og det var bekreftet at toxoplasma var årsaken. Når det er snakk om bakterier, trenger man jo bare å ha tatt på dem, og senere tatt hendene i ansiktet. Salamien var forøvrig fra Gilde, noe jeg håper vitner om kvalitet. Ts Anonymkode: 34f98...d09 Toxoplasma finnes først og fremst i avføring fra enkelte dyr - svært sjelden i spekemat. Anonymkode: 0c8b8...eb8 2
kaleidoskop Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg syns faktisk ikke dette var hysterisk, men et ordentlig spørsmål. Jeg googlet dette først, og da var det flere som fortalte om tilfeller hvor fosteret hadde dødd, og det var bekreftet at toxoplasma var årsaken. Når det er snakk om bakterier, trenger man jo bare å ha tatt på dem, og senere tatt hendene i ansiktet. Salamien var forøvrig fra Gilde, noe jeg håper vitner om kvalitet. Ts Anonymkode: 34f98...d09 Jeg skjønner man tenker mye (og rart) når man er gravid. Man overanalyserer. Men spørsmålet ditt var likevel litt for overhysterisk. Man lever jo normalt selv om man er gravid. Du kommer til å ta på så mange ting du ikke er klar over også. Man kan ikke gå rundt å tenke sånn. Generell kjøkkemhygiene og håndvask som normalt også når man er gravid holder i massevis. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #14 Skrevet 2. januar 2020 Jeg husker da jeg var rundt 4 år gammel og følte meg litt rebelsk. Tok på en helt ufarlig "ikke rør" markering på en avslått plenklipper og var livredd for å miste alle fingrene. Heldigvis har hjernen min utviklet seg litt siden den tid.. Anonymkode: 77bbf...b4f 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 Du må aldri spørre om slikt på kg ta, med mindre du vil høre hvor hysterisk, overbekymret og hvor dårlig du kommer til å takle morsrollen. Kg er stedet som best beskriver at kvinner er kvinner verst Ikke noe støtte her, bare et ønske om å trykke folk ned i søla og få ut litt kvalme. Ordentlige svar finnes nesten ikke. Anonymkode: b3d60...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker da jeg var rundt 4 år gammel og følte meg litt rebelsk. Tok på en helt ufarlig "ikke rør" markering på en avslått plenklipper og var livredd for å miste alle fingrene. Heldigvis har hjernen min utviklet seg litt siden den tid.. Anonymkode: 77bbf...b4f Nå er dette med å holde seg unna spekemat under graviditeten et seriøst råd fra helsemyndighetene. Disse rådene er ikke laget for moro skyld. I tilfellet med spekemat er det snakk om bakterier. Man skal heller ikke drikke alkohol under svangerskapet, men jeg skjønner da godt at det ikke er farlig om jeg søler vin på hendene mine - vin er ikke en bakterie som har et smittemønster. Toxoplasma og Listeria, som man frykter kan finnes i spekemat, er bakterier, farlige sådan, og de oppfører seg deretter. Ts Anonymkode: 34f98...d09 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #17 Skrevet 2. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er dette med å holde seg unna spekemat under graviditeten et seriøst råd fra helsemyndighetene. Disse rådene er ikke laget for moro skyld. I tilfellet med spekemat er det snakk om bakterier. Man skal heller ikke drikke alkohol under svangerskapet, men jeg skjønner da godt at det ikke er farlig om jeg søler vin på hendene mine - vin er ikke en bakterie som har et smittemønster. Toxoplasma og Listeria, som man frykter kan finnes i spekemat, er bakterier, farlige sådan, og de oppfører seg deretter. Ts Anonymkode: 34f98...d09 Om et menneske skal bli syk med en bakteriell infeksjon (eller et virus for den saks skyld) så er det ikke nok at det kommer et lite fåtall bakterie inn i munnen din, så hvis vi ser for oss at den salamien krydde av de bakteriene (noe den GARANTERT ikke gjorde fordi du bor i Norge) og du fikk noen bakterier på hendene og enda veldig mange færre bakterier på maten din så har du allerede redusert risikoen betraktelig for at det er nok mengde bakterier til å skape en infeksjon fordi du har noe som heter immunforsvar. Om du så spiste en pakke salami så hadde du med stor sannsynlighet ikke påført hverken deg selv eller fosteret noen infeksjon, så da kan du kanskje resonnere deg frem til sannsynligheten for at du eller fosteret tar skade av at du muligens fikk i deg et mikroskopisk antall bakterier ved at du tok på maten din etter å ha tatt på salami? Sannsynligheten er sikkert på 0,00000000001%. Så du kan slappe helt av. Anonymkode: ae819...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #18 Skrevet 2. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er dette med å holde seg unna spekemat under graviditeten et seriøst råd fra helsemyndighetene. Disse rådene er ikke laget for moro skyld. I tilfellet med spekemat er det snakk om bakterier. Man skal heller ikke drikke alkohol under svangerskapet, men jeg skjønner da godt at det ikke er farlig om jeg søler vin på hendene mine - vin er ikke en bakterie som har et smittemønster. Toxoplasma og Listeria, som man frykter kan finnes i spekemat, er bakterier, farlige sådan, og de oppfører seg deretter. Ts Anonymkode: 34f98...d09 Toxoplasmose er en parasitt og tåler mye mindre enn bakterier Anonymkode: 44b46...1d2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #19 Skrevet 2. januar 2020 For bare 20 og noe år siden var ikke dette noe de bekymret seg for i det hele tatt og gravide spiste det. Så slapp av, det har ikke blitt verre med årene. Anonymkode: 3b340...53e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 Vel, jeg var gravid i 1992 og avsto fra alkohol og sigaretter, det var nesten det eneste på «nei»-listen. Jeg spiste salami jevnlig. Det gikk bra. Du skal ha utrolig uflaks om noe galt skjer, og bakteriene trenger ikke gjennom huden din, liksom. Chill. Anonymkode: 108cd...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå