Gå til innhold

Fordeler med amming etter 12 måneder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 14 måneder, han ble fullammet til 6 måneder, deretter 3-5 ganger daglig frem til han var 12 måneder og nå ammer jeg han kun før han legger seg for kvelden. Han spiser mye og variert vanlig mat og legger fint på seg. Jeg ønsker på en måte å avslutte ammingen nå, men jeg vil fortsette litt til dersom det er helsemessige fordeler for han å bli ammet lenger. Er det noen som vet om han får noen helsemessige fordeler med å bli ammet én gang per døgn nå som han er blitt såpass stor? Helsesøsteren svarte meg ikke helt entydig på dette når jeg spurte, så derfor blir jeg i tvil om det er noen vits med amming lenger. 

Anonymkode: 7962b...d83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det har noe betydning. Du kan sikkert kutte det ut nå. 

Anonymkode: 5e9a5...310

AnonymBruker
Skrevet

NHO anbefaler amming til 2-3 år. Mye pga psykisk og sosial utvikling. Les på sidene deres

Anonymkode: f9101...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har betydning for immunforsvar. De får i seg antistoffer fremdeles, som hjelper særlig ved bhg og utallige infeksjoner. Lever helt fint uten også, men statistisk sett har ammede barn litt færre infeksjoner. 

Anonymkode: df6df...fbd

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Morsmelk er like sunt selv om barnet har passert 12 mnd, men større barn er jo i stand til å få i seg næringen fra andre matkilder. Men det er fortsatt SUNT,de helsemessige fordelene forsvinner ikke. 

Antistoffene er jo det som er unikt med morsmelk, så det er det dere går glipp av. Hvor mye det har å si for akkurat ditt barn er vanskelig å si. Sett bort fra antistoffene er det litt som å spørre om det er greit å kutte ut for eksempel egg. Egg er sunt og bra, men ønsker man ikke å spise egg går det også helt fint. 

Jeg personlig tenker at hvis du ønsker å slutte, så gjør du det. Det har ikke SÅ mye å si at du bør amme selv om du ikke har lyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet mine til 2 år de var aldri syke og har fortsatt utrolig bra immunforsvar. 

Anonymkode: b70ed...c95

Skrevet

Jeg ammet minstegutt til han var 18 mnd; mest fordi det var en koselig leggerutine. Han spiste vanlig mat ellers og fikk en skvett morsmelk før han la seg. Han har vært veldig lite syk i forhold til eldste barnet (som gav seg med pupp ved 10 mnd alder) og jeg tenker at det kanskje har noe med morsmelk å gjøre- men det vet man ikke sikkert 😇😊

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

NHO anbefaler amming til 2-3 år. Mye pga psykisk og sosial utvikling. Les på sidene deres

Anonymkode: f9101...602

NHO?? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne ammet min litt lenger. Sluttet etter 11 mnd pga medisiner. Jeg tror det er en stor fordel å amme gjennom de første månedene etter bhg-start. Antistoffene i morsmelken beskytter barnet mot sykdom

Anonymkode: 57b22...7ca

Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig å finne entydig informasjon om nøyaktig hvor bra det er etter 12 mnd. Men det anbefales jo å amme lengre om man kan, og det er fordi det anses som sunt og bra, men samtidig ikke noe must. 

Selv ammet jeg mine to eldste til de var hhv 12 og 13 mnd. Jeg hadde lyst til å amme lengre, men da mistet de interessen (i ettertid, for meg som trivdes med å amme, tenker jeg at jeg kanskje kunne gjort ting annerledes så vi kunne fortsatt ammingen, vet ikke). Jeg ammer barn nr tre fortsatt flere ganger i døgnet, han er 20 mnd. Og bare sånn ut fra mine tre barn er det klart den yngste som har vært minst syk i bhg-oppstarten. Kan så klart være tilfeldig, men det er jo dette jeg hører, at barn som ammes får et mer styrket immunforsvar, noe som er særlig nyttig når de eksponeres for enormt mange virus ved oppstart i bhg. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Thyra skrev:

NHO?? 

😂😂😂🙌 Håper de holder seg unna amming 😳 (var nok WHO som var ment)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Første ammet jeg til han var 10 mnd, og han var aldri syk etter bhg start som 1 åring. 

Andre amme jeg til hun var 15 mnd og hun var mye syk etter bhg start som 1 åring. 

Altså omvendt av det de sier, men jeg tror alikevel de har stor utbytte av ammingen. Kanskje barn nr to hadde vært mer syk uten morsmelken.. 

Anonymkode: 39099...cc3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har betydning for immunforsvar. De får i seg antistoffer fremdeles, som hjelper særlig ved bhg og utallige infeksjoner. Lever helt fint uten også, men statistisk sett har ammede barn litt færre infeksjoner. 

Anonymkode: df6df...fbd

Er positivt at barna blir utsatt for disse infeksjonene som smittes i bhg også? På den måten bygger de opp og styrker immunforsvaret som har betydning senere i livet. Amming beskytter i så fall bare der og da.

Anonymkode: f6e48...3f2

Skrevet

Jeg ammet første i 19 mnd, da sluttet hun selv. Lillesøster ammes fortsatt, hun nærmer seg to. Aner ikke hvor lenge vi fortsetter, vi får se hvor veien tar oss. Usunt blir det uansett ikke, og antistoffene er en ting, men det er jo en liten vitaminpille med litt av alt de trener også, og ikke minst en veldig god kilde for sunt fett for hjernens utvikling, magisk nok tilpasser jo melka seg også barnet så den vil alltid være optimalisert for å gi barnet det den trenger til enhver fase og tid. Men har ingen konkrete kilder å vise til jeg heller, velger bare å tro på det noen mener om det positive. Litt med bakgrunn i at naturen ikke er så dum... skapt for overlevelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange fordeler ved fortsatt amming etter 12 måneder, kanskje spesielt med tanke på tilknytning og etterhvert oppstart i barnehage. Det kan være en tøff periode for de små, og det å kunne finne roen ved brystet når de var slitne var veldig godt for både liten og stor her i huset i hvert fall. Det er jo også fort gjort at de blir en del syke mens de er små, og da er det godt å ha noe næringsrikt å tilby dem når matlysten ofte ikke er helt på topp. Lykke til med amming!

Anonymkode: 1794f...f21

Skrevet

Jeg ammer mitt barn på 2 år. Selv om det hadde vært helt greit for meg å slutte med ammingen nå, ser jeg mange fordeler fortsatt. Det er trøst og trygghet for barnet, og roer etter feks en lang dag i barnehagen. Barnet har etter nesten 1 år i barnehagen kun vært syk to ganger, og nesten ikke forkjølet i denne perioden heller. Kanskje ammingen har noe å si? Ved flere perioder der matlyst har vært dårlig, har pupp også vært kjekk å ha. Og jeg vil sannsynligvis la barnet amme enda et år dersom det uttrykker behov for det. Ved 3årsalder er det imidlertid stopp for min del. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...