Gå til innhold

Hvordan få hverdagen til å gå rundt - aleneforelder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barnet mitt på 4 år. Jeg jobber 100% stilling og kjenner på følelsen av å ikke strekke til. 

Hittil har besteforeldre hjulpet meg med å hente i barnehagen, slik at barnet kommer hjem Til klokken er 1600, og er der med barnet til jeg kommer hjem.(de bor i naboveien) 

Jeg leverer klokken 0700 om morgenen, når bhg åpner. Jeg er ikke på jobb før tidligst  0745, og er ferdig tidligst 1545. Så er jeg ikke hjemme før 1645 på grunn av rush. 
Besteforeldre kan ikke hjelpe med henting lenger, så jeg får ikke hentet før klokken er 1650-1700. 

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at barnet har så lange dager. Barnet er helt utkjørt når det kommer hjem, og sovner ofte ved middagsbordet. 

Hvordan løser dere andre denne kabalen?

Anonymkode: c4bdc...4d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det du må gjøre❤️ Det går nok veldig fint med barnet. Du kan prøve å alliere deg med naboer/andre i barnehagen? Eller eventuelt bytte jobb?

Anonymkode: b69c3...d7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med barnet mitt på 4 år. Jeg jobber 100% stilling og kjenner på følelsen av å ikke strekke til. 

Hittil har besteforeldre hjulpet meg med å hente i barnehagen, slik at barnet kommer hjem Til klokken er 1600, og er der med barnet til jeg kommer hjem.(de bor i naboveien) 

Jeg leverer klokken 0700 om morgenen, når bhg åpner. Jeg er ikke på jobb før tidligst  0745, og er ferdig tidligst 1545. Så er jeg ikke hjemme før 1645 på grunn av rush. 
Besteforeldre kan ikke hjelpe med henting lenger, så jeg får ikke hentet før klokken er 1650-1700. 

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at barnet har så lange dager. Barnet er helt utkjørt når det kommer hjem, og sovner ofte ved middagsbordet. 

Hvordan løser dere andre denne kabalen?

Jeg var alene med to fra de var 4 og 6, pendlet med tog. Måtte redusere stilling til 80%, så leverte 0730 og hentet ca 1600, Men det funket for både ungene og meg

Anonymkode: dd8c2...43b

• Liker 4
Skrevet

Kan det være et alternativ å både flytte nærmere jobb, og bytte bhg til et sted i nærheten av jobben? Mange foreldre sparer mye tid på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. For meg er løsningen barnehage ved siden av jobb, og ta bilen til jobb. 

Det må jo være åpenbart for deg at 45 reisevei mellom jobb og hjem ikke går opp. Du har igrunnen bare tre valg:

1) Du må bytte jobb eller bolig. 

2) Du må gå ned i redusert stilling. 

3) Du må betale barnevakt/andre foreldre

Anonymkode: 7d51a...654

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å lete etter en voksen person som kan være barnevakt noen timer? Så kan du prøve å finne ut om du kan muligens flytte nærmere jobben O.l.

Anonymkode: f73ae...728

• Liker 1
Skrevet

Leverte tidlig og hentet sent. Sånn måtte det bare være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det du må gjøre❤️ Det går nok veldig fint med barnet. Du kan prøve å alliere deg med naboer/andre i barnehagen? Eller eventuelt bytte jobb?

Anonymkode: b69c3...d7e

Ja, men ønsker jo ikke at den tiden vi har sammen på ettermiddagen skal være slik. Jeg søker andre jobber som ligger nærmere, men har ikke vært noe napp enda. Jeg kan kanskje høre med naboen om de har mulighet til å ta småen med seg når de henter datteren sin. Takk for tips!❤️

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var alene med to fra de var 4 og 6, pendlet med tog. Måtte redusere stilling til 80%, så leverte 0730 og hentet ca 1600, Men det funket for både ungene og meg

Anonymkode: dd8c2...43b

Jeg har bedt om å få redusere arbeidstiden, men det var ikke mulig per nå. Jeg søker andre jobber for å komme nærmere hjemmet. 

20 minutter siden, tussi84 skrev:

Kan det være et alternativ å både flytte nærmere jobb, og bytte bhg til et sted i nærheten av jobben? Mange foreldre sparer mye tid på det.

Å flytte nærmere er ikke aktuelt akkurat nå. Men å bytte bhg til nærmere jobb har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg undersøke! Jeg søker også jobber nærmere hjemmet. Tusen takk for tips!

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg. For meg er løsningen barnehage ved siden av jobb, og ta bilen til jobb. 

Det må jo være åpenbart for deg at 45 reisevei mellom jobb og hjem ikke går opp. Du har igrunnen bare tre valg:

1) Du må bytte jobb eller bolig. 

2) Du må gå ned i redusert stilling. 

3) Du må betale barnevakt/andre foreldre

Anonymkode: 7d51a...654

Jeg søker etter ny jobb, og håper på å få napp snart. Det gikk ikke per nå å gå ned i stilling, men jeg skal høre med naboen om de har mulighet til å ta barnet med når de henter datteren sin, så kan jeg heller betale dem for den stunden barnet er der ☺️

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å lete etter en voksen person som kan være barnevakt noen timer? Så kan du prøve å finne ut om du kan muligens flytte nærmere jobben O.l.

Anonymkode: f73ae...728

Det skal jeg gjøre. Flytting er ikke aktuelt akkurat nå, men leter etter ny jobb.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, addict skrev:

Leverte tidlig og hentet sent. Sånn måtte det bare være. 

Og det gikk fint? Hvordan ble det når barnet begynte på skole?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ønsker jo ikke at den tiden vi har sammen på ettermiddagen skal være slik. Jeg søker andre jobber som ligger nærmere, men har ikke vært noe napp enda. Jeg kan kanskje høre med naboen om de har mulighet til å ta småen med seg når de henter datteren sin. Takk for tips!❤️

Jeg har bedt om å få redusere arbeidstiden, men det var ikke mulig per nå. Jeg søker andre jobber for å komme nærmere hjemmet. 

Å flytte nærmere er ikke aktuelt akkurat nå. Men å bytte bhg til nærmere jobb har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg undersøke! Jeg søker også jobber nærmere hjemmet. Tusen takk for tips!

Jeg søker etter ny jobb, og håper på å få napp snart. Det gikk ikke per nå å gå ned i stilling, men jeg skal høre med naboen om de har mulighet til å ta barnet med når de henter datteren sin, så kan jeg heller betale dem for den stunden barnet er der ☺️

Det skal jeg gjøre. Flytting er ikke aktuelt akkurat nå, men leter etter ny jobb.

Det skal svært (og da mener jeg svært) mye til før en arbeidsgiver kan nekte deg ulønnet nedgang i arbeidstid når du har aleneansvar for små barn. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Sett deg inn i regelverket. Du ber ikke om redusert stilling - du ber om redusert arbeidstid (midlertidig) på grunn av eneansvar for små barn. Få et eventuelt avslag skriftlig og be om at fagforeningen seg gjennom det.

Anonymkode: b39da...882

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stor forståelse for situasjonen din, men hadde jeg vært naboen din hadde et slikt spørsmål satt meg i et stort moralsk dilemma. Her er ettermiddagene hektiske nok om vi ikke skulle hatt besøk av en ekstra 4-åring hver ettermiddag på ubestemt tid. Så personlig ville jeg nok dessverre måttet svart nei til en slik forespørsel, da vi ikke har kapasitet til å ta av oss et ekstra barn i til så stort omfang. Jeg kunne ha gått med på å hente et barn ekstra 1 dag i uka eller lignende, men noe mer enn det hadde blitt for mye.

Anonymkode: 9977b...3d2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er fo hektisk for naboene med et ekstra barn på ettermiddagen så kan kanskje morgenen være lettere. Dere avtaler et tidspunkt du kan komme bort, og du kommer deg raskere på jobb. 

Vet ikke hva du jobber med, men kan du jobbe noe mer hjemmefra? Om ikke hver dag, så noen dager i måneden? 

Anonymkode: 3b0f7...630

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre en stor del av hverdagen som aleneforelder, å føle at man ikke strekker til!

Men du gjør ditt beste, glem aldri det!

Arbeidslinjen tar ikke hensyn til de som er alene med barn, den er basert på kjernefamilien og to foreldre..

Klem til deg..

Hilsen 100 prosent aleneforsørger som kjenner på akkurat det samme..

Anonymkode: f100d...82a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal svært (og da mener jeg svært) mye til før en arbeidsgiver kan nekte deg ulønnet nedgang i arbeidstid når du har aleneansvar for små barn. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Sett deg inn i regelverket. Du ber ikke om redusert stilling - du ber om redusert arbeidstid (midlertidig) på grunn av eneansvar for små barn. Få et eventuelt avslag skriftlig og be om at fagforeningen seg gjennom det.

Anonymkode: b39da...882

Tusen takk! 
Kan være han har misforstått dette. Jeg skal be han om en ny samtale om dette. Jeg skal også høre om mulighet for å jobbe på en annen avdeling som er vesentlig nærmere her jeg bor, selv om dette har vært uaktuelt til nå. 
Er det begrensning på hvor lenge perioden med midlertidig redusert arbeidstid kan vare? Skjønner jo at det selvsagt må være et behov for det altså. 

• Liker 2
Skrevet

Har du mulighet til å ha au-pair? Kan du søke etter en student eller noen som kan ha som ekstrajobb å hente og være med barnet til du er ferdig på jobb?

Hvis ikke arbeidsgiver lar deg jobbe redusert og det over ikke går må du nesten bytte jobb.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stor forståelse for situasjonen din, men hadde jeg vært naboen din hadde et slikt spørsmål satt meg i et stort moralsk dilemma. Her er ettermiddagene hektiske nok om vi ikke skulle hatt besøk av en ekstra 4-åring hver ettermiddag på ubestemt tid. Så personlig ville jeg nok dessverre måttet svart nei til en slik forespørsel, da vi ikke har kapasitet til å ta av oss et ekstra barn i til så stort omfang. Jeg kunne ha gått med på å hente et barn ekstra 1 dag i uka eller lignende, men noe mer enn det hadde blitt for mye.

Anonymkode: 9977b...3d2

Og det har jeg såklart full forståelse for! Men som brukeren her under sa, så hadde de kanskje hatt mulighet til å ta barnet med til barnehagen om morgenen, altså at det sitter på med dem. Så hadde jeg kommet meg hjem tidligere. Så tenker å høre om det i første omgang☺️

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er fo hektisk for naboene med et ekstra barn på ettermiddagen så kan kanskje morgenen være lettere. Dere avtaler et tidspunkt du kan komme bort, og du kommer deg raskere på jobb. 

Vet ikke hva du jobber med, men kan du jobbe noe mer hjemmefra? Om ikke hver dag, så noen dager i måneden? 

Anonymkode: 3b0f7...630

Det var jo en god idé med morgenene. For da kunne jeg ha sluppet unna rushtiden, og ergo kommet meg hjem mye raskere (kommet hjem i 16-tiden), og det hadde vært bedre for min del. Jeg ønsker ikke å belaste de rundt meg heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre en stor del av hverdagen som aleneforelder, å føle at man ikke strekker til!

Men du gjør ditt beste, glem aldri det!

Arbeidslinjen tar ikke hensyn til de som er alene med barn, den er basert på kjernefamilien og to foreldre..

Klem til deg..

Hilsen 100 prosent aleneforsørger som kjenner på akkurat det samme..

Anonymkode: f100d...82a

Tusen takk❤️
Vi vil jo bare det beste for barna. Men er ikke lett å være flere steder samtidig...😅

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har jeg såklart full forståelse for! Men som brukeren her under sa, så hadde de kanskje hatt mulighet til å ta barnet med til barnehagen om morgenen, altså at det sitter på med dem. Så hadde jeg kommet meg hjem tidligere. Så tenker å høre om det i første omgang☺️

Det var jo en god idé med morgenene. For da kunne jeg ha sluppet unna rushtiden, og ergo kommet meg hjem mye raskere (kommet hjem i 16-tiden), og det hadde vært bedre for min del. Jeg ønsker ikke å belaste de rundt meg heller.

Du kan jo evt høre med naboen om dere kan gjøre det slik at de tar med ditt barn på morgenen av og til, og så henter du både ditt og naboens barn på ettermiddagen samme dag. Kan bli en vinn-vinn der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Jeg skal i første omgang snakke med sjefen på nytt, om midlertidig redusert arbeidstid. 

Jeg skal også høre med naboen om de kan ta med barnet i barnehagen noen morgener, mot betaling selvsagt. Og jeg skal se på muligheten for å bytte barnehage til en nærmere jobb. 

Jeg fortsetter å søke etter jobber nærmere hjemmet.

Tusen takk alle sammen!

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det gikk fint? Hvordan ble det når barnet begynte på skole?

Det gikk veldig fint, selv om mammahjertet gjorde vondt. Han er en veldig trygg og fin gutt. 

Når han begynte på skolen så begynte han på sfo og begynte ganske tidlig å gå hjem alene. Da bodde ei jente i paralellklassen i leiligheten under og jeg allierte meg med dem innimellom. Han ble nok tvunget tidligere enn andre barn til å bli selvestendig, men det ble han jo også. Han var 50% hos pappaen da og han hadde mer fleksibel arbeidstid og hadde samboer så han var mindre på sfo og alene når han var der.

I dag går han i 4. klasse og ting har gått utrolig fint. Jeg har samboer nå og har mulighet til å jobbe redusert, så jeg jobber en del mindre for å få mer tid til barna framover (han har fått en lillesøster som er 1 år).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...