Gå til innhold

Barn 1 år drikker om natten, gi kumelk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 1 år som fremdeles drikker 3 flasker melk om natten og det er en kamp å venne av med det. 

Nå skal vi slutte med mme og gå over på kumelk. Kan jeg fortsette å gi han samme mengde kumelk som han fikk mme? Han får ca 5dl melk gjennom natten. 

Noen andre som har hatt barn over 1 som drakk på natten? Hvordan gjorde dere det? 

Anonymkode: 7140e...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller gitt mme på natta enn kumelk om dere absolutt må gi.

Anonymkode: 5bba6...305

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi vann.

Anonymkode: f2142...729

• Liker 17
Skrevet

5 dl melk er det 1 åringer skal ha maksimalt i døgnet fikk vi beskjed om på helsestasjonen. Min er like gammel og var veldig ofte våken på natt, men nå får han ikke melk før kl blir rundt 4,da får han rundt 120 ml og kan sove til 06.30-0700. Jeg ville begynt å gi vann hvertfall 2 av de 3 flaskene du gir. Det er en kamp å avvende men det går

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi vann. La barnet spise om dagen.

Anonymkode: 72d8d...ae9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med MME og tynn ut melka for hver natt. Så er dere nede på vann om noen uker :) 

Anonymkode: 223b1...808

AnonymBruker
Skrevet

For tenner og munnhelse er vann det beste. Ta kampen nå, og spar barnet for senere problemer

Anonymkode: 26ed5...706

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenkte nå.... Gjør barnet ditt en tjeneste og venn h*n av med melk om natten. Barnet ditt TRENGER det ikke nå. Som en annen her sier, tenk på tennene! Bytt ut mme med vann. Mulig barnet ditt vil protestere de første nettene, men da hadde jeg heller lagt en slagplan med mannen min før dere begynte - og holdt ut. Altså, ikke gi opp! Om det betyr dere må planlegge avvenningen til feks en helg fordi det vil bli mindre søvn eller noe sånn.. Men ja. 

Dere vil få belønning for innsatsen og antageligvis vil barnet våkne mindre om natten etterhvert, når det ikke er noe mer spennende enn vann å få!

Anonymkode: cdd3c...5aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi bare vann. Ta kampen nå, tar bare noen uker så er det over. Vi brukte vel 5-6 uker på våre tre før de sluttet å protestere og begynte å sove mer på natten. 

Anonymkode: ef29d...32e

• Liker 1
Skrevet

Stakkars tennene til den ungen! Gjør som du blir rådet til og gå over til vann asap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ungen så mye næring om natta, eller får den ikke i seg nok om dagen?

Anonymkode: aaea5...086

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Han skriker hele natten om han ikke får melk, vi har prøvd å ta den kampen men det nytter ikke, så vi tenker vi tar det når han snart skal inn på eget rom til uken. 

Han får mye mat på dagen og han får litt melk i bhg, men han skriker etter melk på natt alikevell 

• Liker 1
Skrevet

Tynn ut melka over noen uker. Det fungerte for oss. Min var også helt hysterisk hvis han ikke fikk melk på natta, men etter et par mnd med tynnere og tynnere melk var det helt ok med vann. (Romtemperert, ikke kaldt) 

starter du med kumelk lager du egentlig bare en ny (u)vane du må venne han av med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Han skriker hele natten om han ikke får melk, vi har prøvd å ta den kampen men det nytter ikke, så vi tenker vi tar det når han snart skal inn på eget rom til uken. 

Han får mye mat på dagen og han får litt melk i bhg, men han skriker etter melk på natt alikevell 

Men hva forventer du? Såklart han skriker. Det gjør jo alle små barn som plutselig ikke får viljen sin lenger. Alle våre tre holdt det gående i ukesvis med grining på natt men de lærte til slutt de også. At på natten sover man, ikke bøtter ned på tonnevis av melk. 

Kampen nytter å ta hvis dere ikke gir dere. Dette er bare en liten smakebit på hvordan det er å være foreldre. Best å bare hoppe i det å bli konsekvent. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva forventer du? Såklart han skriker. Det gjør jo alle små barn som plutselig ikke får viljen sin lenger. Alle våre tre holdt det gående i ukesvis med grining på natt men de lærte til slutt de også. At på natten sover man, ikke bøtter ned på tonnevis av melk. 

Kampen nytter å ta hvis dere ikke gir dere. Dette er bare en liten smakebit på hvordan det er å være foreldre. Best å bare hoppe i det å bli konsekvent. 

TS her

Jeg snakket med helsesøster om dette og hun sa at det heller ikke var bra og la barnet gråte to timer i strekk. Han skriker til han kaster opp. Så her visste ikke hun heller hva som burde gjøres. 

Hvor lenge skrek ungene dine før di la seg for å sove igjen? 

Synes det er ekkelt å høre når han skriker til han mister pusten og kaster opp, så da får han melk før det går så langt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, atropos skrev:

Tynn ut melka over noen uker. Det fungerte for oss. Min var også helt hysterisk hvis han ikke fikk melk på natta, men etter et par mnd med tynnere og tynnere melk var det helt ok med vann. (Romtemperert, ikke kaldt) 

starter du med kumelk lager du egentlig bare en ny (u)vane du må venne han av med.

Helsesøster frarådet dette, men dette skal jeg prøve ut fra idag av og se hvordan det går 🙂 husker du hvordan du blandet og tynnet ut og i hvor lang tid? 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Blingblingtahei skrev:

5 dl melk er det 1 åringer skal ha maksimalt i døgnet fikk vi beskjed om på helsestasjonen. Min er like gammel og var veldig ofte våken på natt, men nå får han ikke melk før kl blir rundt 4,da får han rundt 120 ml og kan sove til 06.30-0700. Jeg ville begynt å gi vann hvertfall 2 av de 3 flaskene du gir. Det er en kamp å avvende men det går

Hva gjør du di gangene han våkner på natten? Får han vann? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster frarådet dette, men dette skal jeg prøve ut fra idag av og se hvordan det går 🙂 husker du hvordan du blandet og tynnet ut og i hvor lang tid? 

Hva ga hs som alternativ da? 

jeg kuttet en måleskje i uka til det ikke var flere måleskjeer å kutte. Så det tok ca 7 uker.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du di gangene han våkner på natten? Får han vann? 

Ja, nå våkner han kun kl 4 på natta som regel. Vi hadde en liten kamp igjen forrige uke hvor han våkna rundt 11 å skulle ha melk, da satt jeg inne hos han og trøsta og forklarte at han ikke kunne få melk nå, han fikk vann men det var ikke det han ville ha. Han skreik til han til slutt sovnet rundt kl 2. Jeg var hos han hele tiden men det er viktig at han skjønner at han ikke får hele natten. Nå våkner han som sagt kl 4, får en flaske melk også sover han til rundt kl 7. Han har aldri sovet så godt som nå. Han får en stor porsjon grøt ca 40 min før leggetid, så en flaske melk, tannpuss og i seng. 

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 9 mnd og vi avventer nattmåltidene nå. Før drakk hun melk 1-3 ganger per natt avhengig av når hun våknet, men nå får hun ikke mat mellom 1830-0630. Det har vært noen netter med grining når hun våkner, men etter 1-2 timer med kos og byssing sovner hun igjen. Det er slitsomt og jeg liker ikke høre henne grine, så pappan tar det. Bedre å gjøre det før enn siden, det er ikke gøy men det er jo bare sånn det er. Barnet har og godt med å bli kvitt uvanen i deres tilfelle, ikke bra for tennene eller søvnen til barn og foreldre å holde på slik. Lurt de som foreslo å kutte ned måleskjeer med MME hver uke:)

Anonymkode: 8c486...c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...