AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Er det virkelig sant at alle autister er høysensitive på ting som høye lyder, skarpt lys og sterk mat? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv er autist, nemlig, men jeg føler meg likevel ikke høysensitiv på noen måter. Jeg kan både gå på konsert, bli fotografert med blits og spise tikka masala uten at det gjør noe, liksom. Men folk sier jo at denne høysensitiviteten er hovedkjennetegnet på autisme. Anonymkode: c934e...ad0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig sant at alle autister er høysensitive på ting som høye lyder, skarpt lys og sterk mat? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv er autist, nemlig, men jeg føler meg likevel ikke høysensitiv på noen måter. Jeg kan både gå på konsert, bli fotografert med blits og spise tikka masala uten at det gjør noe, liksom. Men folk sier jo at denne høysensitiviteten er hovedkjennetegnet på autisme. Anonymkode: c934e...ad0 Jeg er ikke autist, men høysensitiv, og jeg reagerer ikke på høye lyder eller sterk mat. Sterkt lys er jeg ikke glad i, liker best å spise i skyggen eller med ryggen mot sola. Jeg slår av lyd hvis jeg skal konsentrere meg om en oppgave, må ha det stille rundt meg da, men «plages» ikke av lyd hvis jeg ikke trenger å gjøre noe. Så ikke alt passer på meg heller av det som passer på høysensitive, men jeg er like fullt høysensitiv. Anonymkode: a78c2...75a 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Mennesker med autisme er like forskjellige som de uten autisme...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke autist, men høysensitiv, og jeg reagerer ikke på høye lyder eller sterk mat. Sterkt lys er jeg ikke glad i, liker best å spise i skyggen eller med ryggen mot sola. Jeg slår av lyd hvis jeg skal konsentrere meg om en oppgave, må ha det stille rundt meg da, men «plages» ikke av lyd hvis jeg ikke trenger å gjøre noe. Så ikke alt passer på meg heller av det som passer på høysensitive, men jeg er like fullt høysensitiv. Anonymkode: a78c2...75a Siden jeg heller ikke liker å spise i sterk sol, er jeg også da høysensitiv? Vi er i så fall veldig mange? Anonymkode: e3907...f52 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig sant at alle autister er høysensitive på ting som høye lyder, skarpt lys og sterk mat? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv er autist, nemlig, men jeg føler meg likevel ikke høysensitiv på noen måter. Jeg kan både gå på konsert, bli fotografert med blits og spise tikka masala uten at det gjør noe, liksom. Men folk sier jo at denne høysensitiviteten er hovedkjennetegnet på autisme. Anonymkode: c934e...ad0 Selvsagt ikke. Det finnes nemlig ikke «høysensitive» mennesker. «Diagnosen» er funnet opp av sjarlataner som ønsker å tjene penger på folk. Akkurat som annen markedsføring er det designet for å melke deg for resurser (religion er et av de mer klassiske eksemplene på utmerket markedsføring av et ikke-eksisterende produkt, psykologi og medisin kommer godt nede på lista, men det er likevel ingen grunn til å la seg svindle av dem) Anonymkode: a3322...b62
Gjest Witch24 Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Jeg er visst høysensetiv ifølge tester, men om det er fordi at jeg har Asperger vet jeg ikke:)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden jeg heller ikke liker å spise i sterk sol, er jeg også da høysensitiv? Vi er i så fall veldig mange? Anonymkode: e3907...f52 Eh, nei? Det finnes mange trekk ved høysensitive og man kan ta ulike tester online for å få en pekepinn på om du er det. Jeg får at jeg er det, til tross for at jeg ikke skårer på alle punkter, som feks. Jeg er f.eks svært følsom for andres sinnstemninger/ følelser, kan merke hvis noen kranglet før jeg kom, kjenner det i kroppen hvis noen lyver uten at jeg faktisk vet at de lyver osv. Jeg fanger også opp om folk har fødselsdepresjon, er usikre, på gråten, osv. Anonymkode: a78c2...75a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt ikke. Det finnes nemlig ikke «høysensitive» mennesker. «Diagnosen» er funnet opp av sjarlataner som ønsker å tjene penger på folk. Akkurat som annen markedsføring er det designet for å melke deg for resurser (religion er et av de mer klassiske eksemplene på utmerket markedsføring av et ikke-eksisterende produkt, psykologi og medisin kommer godt nede på lista, men det er likevel ingen grunn til å la seg svindle av dem) Anonymkode: a3322...b62 Høysensitiv er ingen «diagnose», mer enn evne. Jeg er høysensitiv og har da aldri betalt en krone for å finne ut at jeg er det. Anonymkode: a78c2...75a 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høysensitiv er ingen «diagnose», mer enn evne. Jeg er høysensitiv og har da aldri betalt en krone for å finne ut at jeg er det. Anonymkode: a78c2...75a Det vedkommende sannsynligvis mener, er at ved å produsere dette høsensitiv-greiene, setter griller i hodet på folk slik at de tror de er spesielle. Slik som du som mener du kan "kjenne i kroppen" at folk lyver uten at du vet det. Du burde da snarest melde deg til tjeneste hos politiet, da de kunne trengt en slik som deg. Meg bekjent er dette ingen i verden som kan. Anonymkode: e3907...f52 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vedkommende sannsynligvis mener, er at ved å produsere dette høsensitiv-greiene, setter griller i hodet på folk slik at de tror de er spesielle. Slik som du som mener du kan "kjenne i kroppen" at folk lyver uten at du vet det. Du burde da snarest melde deg til tjeneste hos politiet, da de kunne trengt en slik som deg. Meg bekjent er dette ingen i verden som kan. Anonymkode: e3907...f52 Hva skal politiet med det? Jeg kan jo ikke bevise noenting. Du misforstår hva høysensitivitet er. Det er vanlig blant høysensitive at vi senser ting uten å alltid kunne sette ord på hva det er. Kan feks synes det er ubehagelig å snakke med en fyr, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Så kan det ta lang tid og jeg får små historier om han her og der før brikkene faller på plass og jeg forstår hvorfor jeg reagerte på vedkommende. Mens mine venninner uten denne evnen har ikke reagert på vedkommende, tvert imot synes de han er «så hyggelig og sjarmerende», og så får de sjokk når han feks svindler dem. Jeg ser ikke med en gang at dette er en svindler, men senser at noe ikke stemmer. Anonymkode: a78c2...75a 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal politiet med det? Jeg kan jo ikke bevise noenting. Du misforstår hva høysensitivitet er. Det er vanlig blant høysensitive at vi senser ting uten å alltid kunne sette ord på hva det er. Kan feks synes det er ubehagelig å snakke med en fyr, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Så kan det ta lang tid og jeg får små historier om han her og der før brikkene faller på plass og jeg forstår hvorfor jeg reagerte på vedkommende. Mens mine venninner uten denne evnen har ikke reagert på vedkommende, tvert imot synes de han er «så hyggelig og sjarmerende», og så får de sjokk når han feks svindler dem. Jeg ser ikke med en gang at dette er en svindler, men senser at noe ikke stemmer. Anonymkode: a78c2...75a 😂 Anonymkode: abf0a...97a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 😂 Anonymkode: abf0a...97a Ok..? Jaja. Jeg gikk inn i tråden igjen for å si at jeg tror hva TS mente med høysensitiv og hva jeg mener med «høysensitive» (som man finner info om hvis man googler, istedet for å bare fnyse av det som AB over her 😉) er to forskjellige ting. Beklager at jeg kuppet tråden din, TS. Anonymkode: a78c2...75a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #14 Skrevet 2. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal politiet med det? Jeg kan jo ikke bevise noenting. Du misforstår hva høysensitivitet er. Det er vanlig blant høysensitive at vi senser ting uten å alltid kunne sette ord på hva det er. Kan feks synes det er ubehagelig å snakke med en fyr, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Så kan det ta lang tid og jeg får små historier om han her og der før brikkene faller på plass og jeg forstår hvorfor jeg reagerte på vedkommende. Mens mine venninner uten denne evnen har ikke reagert på vedkommende, tvert imot synes de han er «så hyggelig og sjarmerende», og så får de sjokk når han feks svindler dem. Jeg ser ikke med en gang at dette er en svindler, men senser at noe ikke stemmer. Anonymkode: a78c2...75a Basert på dette er du et helt vanlig menneske, uten spesielle "senses" Anonymkode: e3907...f52
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Basert på dette er du et helt vanlig menneske, uten spesielle "senses" Anonymkode: e3907...f52 Ja, jeg er et helt vanlig menneske. Jeg er ikke synsk, eller noe i den duren. Men jeg senser mer enn mange av mine venner. Hvis du googler høysensitive kommer det side opp og side ned om dette temaet. Anonymkode: a78c2...75a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 Det er veldig vanlig blant autister å være spesielt sensitiv på ett eller flere områder, enten det er lyd, lukt, smak, lys eller noe annet, men det trenger ikke være på alle områder, og noen er det ikke i det hele tatt. Jeg har asperger og er veldig sensitiv på smak og lukt, men ikke på så mye annet. Jeg blir sliten av veldig mye lyd over tid, men det tror jeg ikke er så uvanlig. Jeg er nok ikke det man kaller høysensitiv, jeg merker f.eks. ingenting av stemninger eller hva folk føler osv. Anonymkode: 9221f...4c2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #17 Skrevet 3. januar 2020 Det er ett felles trekk, ikke faktum ved diagnose Anonymkode: 0a0aa...eef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå