Gå til innhold

Innvandrere som lukter svette

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i svettelukt, men foretrekker det foran parfymelukt. Har astma og får trøbbel med parfyme, samme hvor god den lukter.

Den verste svettelukten jeg har erfart har vært fra helnorske gubber med syntetiske skjorter og gjerne noen ekstra kilo. Den er skarp og ubehagelig. Jeg er selv en helnorsk gubbe med noen ekstra kilo, og jeg bruker aldri (ALDRI) plagg med syntetisk innhold rett på kroppen. Da stinker jeg etter 15 min. I perioder produserer jeg lite  eller svak svettelukt, men nå i juleukene har det vært mer enn ellers. Mistenker kostholdet har hatt litt innvirkning der. 

Krydrete kosthold har noe å si på svettelukt, men det er ikke verre, bare annerledes og uvant for mange.  Men for min del er altså "akrylsvette" noe av det verste jeg kjenner. 

Anonymkode: 34059...22d

• Liker 3
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selvom jeg er innvandrer men har lagt merke til dette også og synes det er ganske riktig fordi jeg skjønner noen som dusjer seg 2 ganger i dagen som en vanlig vaner for mange jeg kjenner. Så tilslutt oppdaget at det er mange innvandrere henger klær og jakker hjemmet og  mat lukten stukk på klær. Spessielt vinterjakka og tilsvarende  som vaskes ikke så vanlig. Ærlig talt tar vi også prat om norsk på samme måten , det er mange norske som lukter ikke og vi vet at det er mange som dusjer seg bare en gang i dagen og noen gjør det en annenhver dag og noen ikke 😁Men de lukter ikke svette, så vi fant ut at norsk bruker ikke så mye olje og krydder i mat pluss alle jenter lukter det samme fordi de bruket samme hårspray selvom de dusjet ikke.  Men når dere drikker så svette dere og da blir det såå vond lukt 😊.  

Endret av bava
  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
På 2.1.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke for å henge ut innvandrere, men det er fordi jeg genuint er nysgjerrig på hva slags forhold enkelte innvandrere har til dette med hygiene.

Jeg tar ofte drosje, og i mange tilfeller hvor det er innvandrere som kjører så lukter disse svette. Dette har jeg merket mest hos mannlige innvandrere, men jeg har og opplevd kvinner (da tydelig muslimske arabere/afrikanere) som gjør det samme. Men også type pakistanske/indiske menn - derimot aldri kvinner av den nasjonaliteten.

Så lurer jeg, hva er som gjør at flere innvandrere ikke bruker parfyme/aftershave eller rett og slett deo?

Bruker man ikke slikt i de landene de er fra? Og kjenner de ikke det selv at de oser svette til tider?

Ikke flinke nok til å vaske klærne etter bruk? 

Jeg skjønner det ikke, for selv når jeg har vært på ferie i enkelte av disse landene, så også denne svetten til tider ganske fremtrende - men da kan jeg skjønne det litt bedre fordi det er varmt, høy luftfuktighet osv som gjør at man fort blir svett, og man fort kan lukte. Fortsatt kjenner jeg ikke noe tegn aftershave eller parfyme så kanskje det ikke er vane for å brukes i asiatiske/afrikanske/arabiske land? 

Anonymkode: 113d3...61c

De er menn.  I deres kultur er det det viktigste. Mann, familie og klan . Kvinner ses ofte på som annenrangs mennesker i disse kulturene. Om en kvinne blir giftet bort til en svett mann er det hennes lodd i livet .

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Tror det er dusj og klesvask vanene.

At flere av de rett og slett dusjer sjeldent, og ikke skifter klær og vasker de hver dag.

Det finnes nok av de blant vanlig nordmenn og, men da reagerer jo folk veldig. Så de fleste er redd for å lukte, og overdriver heller da vaskingen.

Krydderlukt og svettelukt er ikke det samme. Selv om noen kan lukte begge deler.

De fleste reagerer ikke på krydderlukt.

Lukter jeg at en person lukter svette, reagerer jeg selv. Syns det er rart.

Anonymkode: 17c64...4ca

En vasker da ikke klær hver dag. Plagg kan fint brukes et par dager, før det går i skittentøykurven.

Anonymkode: f8280...fe9

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Vi var på kino forleden og måtte bytte plasser fordi det kom en somalisk mor med fem unger hvor samtlige, mor og barn dunsta curry. Lukta var så sterk at vi måtte flytte oss til andre seter, og flere i salen reagerte på lukta. Noen av ungene løp omkring oss under hele filmen, så ble plaget med lukt og forstyrrelse under hele filmen.
Lukta satte seg til og med i jakken min, og har enda ikke klart å få vekk lukta. Mulig jeg bare må kaste den. Da er det snakk om sterke ubehalige lukter… 

Anonymkode: 4a972...880

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har merket det samme. Flere ser ikke spesielt nydusjet ut heller. Mange kommer fra dårlige boforhold og har ikke vokst opp med den hygienen som vi har.

Anonymkode: a7b08...0bd

• Nyttig 1
Skrevet
On 12/3/2023 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

Vi var på kino forleden og måtte bytte plasser fordi det kom en somalisk mor med fem unger hvor samtlige, mor og barn dunsta curry. Lukta var så sterk at vi måtte flytte oss til andre seter, og flere i salen reagerte på lukta. Noen av ungene løp omkring oss under hele filmen, så ble plaget med lukt og forstyrrelse under hele filmen.
Lukta satte seg til og med i jakken min, og har enda ikke klart å få vekk lukta. Mulig jeg bare må kaste den. Da er det snakk om sterke ubehalige lukter… 

ja,samtidig curry er ikke samme som svette. Det kan være at de lager mat i et lite kjøkken uten vift og at lukten av curry legger seg på klær, hår... Jeg går aldri på Shell fordi det lukter alltid av stekte pølser og jeg får lukt på meg med en gang. Vet ikke, har ikke merkert at innvandrer lukter rart personlig..

• Liker 1
Skrevet

Så er det også en del enslige norske menn som lukter det jeg kaller "uvasket mannfolk". De tenker åpenbart at de ikke trenger å dusje for de har jo ikke anstrengt seg fysisk osv., men til dere som tror det, har jeg en realitetsorientering: JO, dere må dusje og vaske dere for å unngå den innestengte, ekle kroppslukten.

Jeg har sjelden eller aldri kjent den lukten av menn som er i forhold.

Anonymkode: b7fbf...07d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk og det var 4 typer mennesker som noen ganger luktet vondt.  Uvaska kropp og inngrodd/gammel matlukt som oftest.

Eldre og ofte inkontinente mennesker

Ungkarer på 50 +

Storrøykere

Innvandrere 

Det var heller ikke noe særlig når kunden hadde overspraya seg med megatung parfyme rett før de dro i butikken.  

Anonymkode: 0daee...4aa

Skrevet

Jeg har også kjent sånn innvandrer svette. Svette kvinnfolk å svette menn. Det har en sånn spesiell ekkel lukt.De burde bruke mere parfyme. Jeg tror de svetter kraftigere enn nordmenn.Mere lukt også. 

Anonymkode: cece1...f50

Skrevet

Noen muslimer bruker ikke deodorant med parfyme, for å ikke tiltrekke seg det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 85834...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen muslimer bruker ikke deodorant med parfyme, for å ikke tiltrekke seg det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 85834...d35

Bullshit. Som muslim er dette noe jeg hører for første gang.

Anonymkode: 31239...a79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.31):

Ikke det at det betyr noe, men dette tror jeg ikke noe som helst på. Skulle liksom matlukt sette så så fast i klærne at de må kastes? 

Anonymkode: 94e6d...0d6

• Liker 1
Skrevet

Mange fra andre kulturer lukter spisskumen. Det er en lukt som mange forbinder med svette

Jeg blir fortalt at vi Nordmenn lukter sur melk for kulturer som ikke drikker mye melk

Anonymkode: 3ac60...27e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.31):

Vask jakken med eddik som skyllemiddel, eller bruk OMO sport. 

Anonymkode: 63fd6...f88

Skrevet
On 1/3/2020 at 12:05 AM, AnonymBruker said:

Vet at det gjelder store deler av «verden». Har studert med en del utvekslingsstudenter, blant annet ei jente fra Frankrike, og svettelukt.

Det er nesten som som deodorant er helt fremmed for dem.

Jeg vet at i India så bruker de talkum (sån pudder) under armene for å trekke til seg fuktighet, det er en greie.

Du kan trykt si at i klassen med flere fra nepal, india, nigeria ol. det ble det ganske stramt å oppholde seg over lengre tid 😬

Men det er en kultur-greie.

Anonymkode: 11b78...3fe

er fransk og bruker deo hver eneste dag. Har også  truffet noen etniske nordmenn i løpet av mitt liv her som ikke luktet akkurat som blomster..😑

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...