Gå til innhold

Hjelpe småbarn på do.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør egentlig av nysgjerrighet. Var på besøk hos en bekjent (heldigvis ikke en god venninne), var vitne til at hun hjalp sin 3.åring på do, med tørking. Ingenting unormalt med dette, da mine egne ikke var selvhjulpne på det feltet før 3-3,5 årsalderen. Da jeg tilfeldigvis gikk forbi doen (skulle hente noe i jakka i gangen), så overførte jeg. Mamma, jeg trenger ikke å vaske hendene fordi det er du som har hjulpet meg (noe i den duren). 

Jeg sa ikke noe til henne, men inne meg så reagerte jeg litt. Uansett hvem som tørker, er det ikke bakterier "overalt". Hvis han holder i dosete eller tar på andre klosett deler, det må jo være skittent og poden burde jo da vaske hendene, uavhengig av at det var mamma som hjalp. Sist men ikke minst, vaske hendene etter dobesøk for å få inn gode vaner fra dag en. 

Hva har dere gjort? 

Anonymkode: c3df4...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasket ungen hendene da? Du sier ikke noe om det. 

Faktisk synes jeg ikke dette er noe å blande seg i. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi vasker hendene selv om vi foreldre tørker, ja. Både med tanke på at hendene er på doen, og for å legge inn vanen med å alltid vaske hender når man er på do. 

Anonymkode: c7bd2...a1c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Forbanna skrev:

Vasket ungen hendene da? Du sier ikke noe om det. 

Faktisk synes jeg ikke dette er noe å blande seg i. 

Skrev jo at jeg ikke sa noe, så jeg blandet meg ikke i hva de gjorde, men syntes jo at for meg så var det helt uaktuelt og faktisk litt ekkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør egentlig av nysgjerrighet. Var på besøk hos en bekjent (heldigvis ikke en god venninne), var vitne til at hun hjalp sin 3.åring på do, med tørking. Ingenting unormalt med dette, da mine egne ikke var selvhjulpne på det feltet før 3-3,5 årsalderen. Da jeg tilfeldigvis gikk forbi doen (skulle hente noe i jakka i gangen), så overførte jeg. Mamma, jeg trenger ikke å vaske hendene fordi det er du som har hjulpet meg (noe i den duren). 

Jeg sa ikke noe til henne, men inne meg så reagerte jeg litt. Uansett hvem som tørker, er det ikke bakterier "overalt". Hvis han holder i dosete eller tar på andre klosett deler, det må jo være skittent og poden burde jo da vaske hendene, uavhengig av at det var mamma som hjalp. Sist men ikke minst, vaske hendene etter dobesøk for å få inn gode vaner fra dag en. 

Hva har dere gjort? 

Kanskje hun svarte "Ja, men du har tatt på doen, så du må vaske hendene likevel."? Det er nok ganske mange som ikke er så gode til å vaske hendene, men jeg pleier ikke å blande meg. 

Anonymkode: 626c7...45d

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skrev jo at jeg ikke sa noe, så jeg blandet meg ikke i hva de gjorde, men syntes jo at for meg så var det helt uaktuelt og faktisk litt ekkelt. 

Du vet jo ikke om ungen vaska hendene. Barn sier mye rart.

Du bryr deg så mye om dette at du har opprettet en tråd om det - dét synes jeg er veldig spesielt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn prøvde seg også med dette i den alderen - hver gang. Selv om han måtte vaske hendene så godt som hver gang.

På enkelte offentlige toaletter der vannet var enten altfor varmt eller iskaldt og ikke kunne reguleres, så slapp han å vaske hendene. Da passet jeg på at han ikke tok i noe som helst. Jeg åpnet og lukket dører, bar ham inn, dro ned og plasserte ham på doen mens jeg holdt ham så han ikke trengte å støtte seg. Dette var sjelden, men det var kanskje derfor han prøvde seg hele tiden ellers. ;)

Anonymkode: dd3d8...253

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eeh, hvorfor laget du denne tråden? En ting hadde vært om moren hadde sagt at ungen faktisk ikke trengte å vaske hendene, men du vet jo ikke engang utfallet av det utsagnet!

Anonymkode: 2e8dc...f28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun svarte "Ja, men du har tatt på doen, så du må vaske hendene likevel."? Det er nok ganske mange som ikke er så gode til å vaske hendene, men jeg pleier ikke å blande meg. 

Anonymkode: 626c7...45d

Nei, mens jeg rotet i jakkelomma mi, så hørte jeg jeg mora bekrefte. Så gikk ungen først ut før jeg hørte mora slå på vannet for å vaske hendene. 

5 minutter siden, Forbanna skrev:

Du vet jo ikke om ungen vaska hendene. Barn sier mye rart.

Du bryr deg så mye om dette at du har opprettet en tråd om det - dét synes jeg er veldig spesielt. 

Jeg personlig syntes det er ekkelt så ja. Jeg bryr meg om hygiene, MEN jeg sa ikke noe. 

Trodde det var fritt frem for å lage en tråd om hva som helst. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

(...)

Javisst, og det er også fritt frem å kommentere at du overreagerer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mens jeg rotet i jakkelomma mi, så hørte jeg jeg mora bekrefte. Så gikk ungen først ut før jeg hørte mora slå på vannet for å vaske hendene. 

Jeg personlig syntes det er ekkelt så ja. Jeg bryr meg om hygiene, MEN jeg sa ikke noe. 

Men du vet jo fremdeles ikke hva utfallet av det utsagnet ble! Så hvorfor henger du deg sånn opp i det?

Anonymkode: 2e8dc...f28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare tanten, men vi begge vasker hendene hvis jeg hjelper et barn, fordi jeg ønsker å oppmuntre til håndvask etter alle toalettbesøk. Man vil jo at det skal bli en vanesak uansett hva de har tatt på.

Anonymkode: d6506...0fd

Skrevet

Min sønn prøver seg på den nesten hver eneste gang.. Men det betyr på ingen måte at han slipper å gjøre det.

Jeg kan også finne på å jatte med det han sier før jeg oppfatter hva han faktisk sa (en utrolig dårlig uvane, men noen ganger greier jeg rett og slett ikke å være helt til stede i samtaler, er noe jeg jobber med). Da henter jeg meg inn etterpå.

Her virker det jo som du egentlig ikke vet hva som faktisk skjedde. Du bare overhørte noe og dro en konklusjon ut av det, hvor du legger til de bitene du mangler fritt ut fra egen fantasi. Det er jo oppskriften på hvordan misforståelser og ryktespredning oppstår.

Skrevet

Gutten min sier det og, men han vasker hendene uansett. Tror virkelig du overanalyserer her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi sier det også, og jeg prøver å forklare at man skal vaske hendene uansett. Her om dagen prøvde hun seg med "se, jeg holder ikke i do setet!" altså..... 🙄 Jeg må som oftest få henne til å vaske dem, men det har hendt at jeg har latt det gå om hun faktisk ikke har rørt noe som helst og jeg er sliten, og hun ikke skal røre noe mat. 

Anonymkode: 8d39a...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt man skal "bekymre" seg over 😑 Du overanalyserer!!

Anonymkode: fbac3...fd9

• Liker 1
Skrevet

Det sa min datter også hver gang!

Hun slapp aldri å vaske hender ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg sier skrev bare det jeg så/overhørte. At mor bekreftet, at han gikk ut uten at vannet rant og jeg hørte vannet renne etter at gutten var ute og mor vasket hendene. Hva som skjer/skjedde utenom denne ene gangen er likegyldig for spørsmålet mitt, I KG. 

Hadde jeg klaget og kom med en formaning til henne, så vil det kanskje vært en overreagering, men jeg ble rett og slett nysgjerrig og lurte på hva som var vanlig hos folk. Da tyr man til KG. 

Når det kommer til mine egne, så ble de krevd å vaske hendene. Selv etter at de begynte å ordne opp på egenhånd, så ble de forespurt hver gang, om de hadde husket å vaske hendene. Noen ganger snudde de av denne påminnelsen, andre ganger så svarte de ja. Dette helt i starten, den første tiden, etter at de ble selvhjulpne. 

AnonymBruker
Skrevet

Kunne vært hos oss... har hatt ei med totalt sperre for håndvask og særlig med såpe helt til nå som hun er 3,5 år. Slutta m bleie før 2,5 år og skulle jeg tvunget den vasken hver hundrede gang hver dag hun var på do så tror jeg det hadde blitt rent overgrep med fysisk tvang. Totalt panikk og bare hylgråt. Så ja, lenge vasket bare jeg, så ble hun rundt 3 og begynte å akseptere å skylle hendene med bare vann. Et utall ulike såper og dispensere har vært på vår vask... men først nå, plutselig en dag, elsker hun såpeskum. Så... hun har vasket i bhg (skylt, og såpe før måltider, dog motvillig) og jeg har tvunget kjapp vask på offentlige toaletter (hvilket naturlig nok medførte at hun fikk panikk for do på offentlige steder, så tilslutt måtte jeg løsne opp og bare tørke av med en våtserviett så hun faktisk klarte å gå på do andre steder enn hjemme og i bhg...  

Så, syns man skal være litt forsiktige med å dømme også om man ikke kjenner de godt. Vi er IKKE urenslighet eller lite opptatt av hygiene, men har et sensitivt barn som sliter med ulike følelser på huden, konsistenser i mat etc. Det kan by på utfordringer med håndvask i starten dessverre. Og for oss var det aldri verdt reaksjonen på den fysiske tvangen hun opplevde. Var redd hun skulle utvikle reell angst for håndvask, sånn for evig liksom... det ville vært enda verre enn at en på 3 ikke vasker med såpe etter hvert dobesøk.

Anonymkode: d0b35...21d

Skrevet

Synes forresten det er ganske spesielt at du sier

“Var på besøk hos en bekjent (heldigvis ikke en god venninne)”

bare på grunn av dette. Er dette virkelig nok til å ikke ville være nære noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...