Gå til innhold

Skaffe testosteron hos legen vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er en kar på 21 år som tenker å få meg det. Opplever flere symptomer, har unormalt lav muskelmasse, mye fett rundt midjen, varierer i humør, dårlig konsentrasjon på skolen, deprimert i ny og ne.

Har ikke målt verdiene mine hos legen ennå, men skal gjøre det. Om det viser seg at jeg har litt lavt, kan jeg få testosteron i form av gel eller sprøyte da? Eller vanskelig?

Spesielt det fysiske som er verst. 

Anonymkode: 50385...9f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du snakke med legen din om. 

Anonymkode: 553f1...942

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre melkeprodukter (hormoner i kumelk) og mindre kjøtt (dyr blir noen ganger gitt hormoner som ende ropp i kjøttet)

Anonymkode: e4311...517

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå og få deg målt. 

Mye fett rundt livet vil produsere mer østrogen, mulig du bare blir satt på diett. Eller at noe faktisk er galt og da kan det bli rettet opp 

Anonymkode: 0df4d...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå og få deg målt. 

Mye fett rundt livet vil produsere mer østrogen, mulig du bare blir satt på diett. Eller at noe faktisk er galt og da kan det bli rettet opp 

Har trent og trent, spist rikiig osv, over flere måneder. Hjelper ingenting.

Begynner svært sterkt å mistenke testosteron.

Men sexen osv er jo grei. Men kan vel ha lav testo for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis mindre melkeprodukter (hormoner i kumelk) og mindre kjøtt (dyr blir noen ganger gitt hormoner som ende ropp i kjøttet)

Anonymkode: e4311...517

Det hadde jeg aldri klart.

Om jeg først har lavt testo, så kommer jeg til å mase på å det. Mest fordi muskelstyrken min vil bli x15 ganger bedre av det og. Nå legger jeg på meg fett istedenfor muskler, selvom jeg spiser 200 gram proteiner og blir trent av en PT..

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært strenge krav for å få skrevet ut testosteron i Norge. Hovedsaklig fordi det er et legemiddel som potensielt kan medføre ubehagelige og alvorlige bivirkninger. Vil anbefale at du tar turen til legen, beskriver dine symptomer og ytrer ønske om å teste hormonnivåene dine. Men vær forberedt på at svaret på testene kan være noe annet enn hva du ser for deg, nemlig at hormonnivået er normalt. Og hvis det er tilfelle, så vil du definitivt ikke få skrevet ut testosteron som behandling. Da er det mest sannsynlig andre behandlingsformer (eller tiltak) som er rett valg.

Anonymkode: 03b54...006

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser forøvrig du skriver at du spiser 200g proteiner om dagen. Det høres veldig mye ut. De aller færreste har et så høyt proteinbehov, selv med mye trening. Så sannsynligheten for at overskuddet lagres som fett (eller skilles ut i urinen, med andre ord: bortkastede penger) er absolutt tilstede.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedsaklig fordi det er et legemiddel som potensielt kan medføre ubehagelige og alvorlige bivirkninger

Er det det?

Jeg ser flust av folk i USA gå på dette, mange kjendiser og. Aldri hørt noen tilfeller hvor det har endt dårlig. Og forskningen viser heller ikke noe indikasjon på dette. Og om en først har lavt testo, så er det vel bedre å gå på trt og ha et normalt nivå enn lavt :)

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser forøvrig du skriver at du spiser 200g proteiner om dagen. Det høres veldig mye ut. De aller færreste har et så høyt proteinbehov, selv med mye trening. Så sannsynligheten for at overskuddet lagres som fett (eller skilles ut i urinen, med andre ord: bortkastede penger) er absolutt tilstede.

Det er ved enormt store mengder.

Jeg er 90kg, så jeg spiser da 1.8 gram proteiner pr kroppsvekt. Helt normalt for en som vil bygge muskler.

Og ditto merkeligere at jeg ikke legger på meg som en normal kar, derfor jeg mistenker lavt testo.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det?

Jeg ser flust av folk i USA gå på dette, mange kjendiser og. Aldri hørt noen tilfeller hvor det har endt dårlig. Og forskningen viser heller ikke noe indikasjon på dette. Og om en først har lavt testo, så er det vel bedre å gå på trt og ha et normalt nivå enn lavt :)

Ja, i USA er det lovlig med bruk av steroider. Det er årsaken til at man oftere hører om bruk der. Men, veldig få snakker om bakdelene ved bruk. Dette kan ha flere årsaker, men mange av bivirkningene kan være tabubelagte. Blant de aller vanligste bivirkningene (forekommer hos ca. 90% av brukerne, men hvilken bivirkning man får kan variere) finner man store kviser på overkroppen, endring i seksuallyst (økning først, reduksjon senere), psykiske problemer (maniske perioder, samt depresjon) og brystutvikling hos menn. 

Hvis man får påvist et lavt testosteronnivå, så er jeg helt enig med deg om at behandling i samråd med lege sannsynligvis vil være en god løsning. Jeg tror bare det er viktig at man er åpen for at man kan få andre svar enn hva man først så for seg hos legen. Altså at testonivåene er normale. Og da vil man ikke få utskrevet testosteron som behandling. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det det?

Da må du høre bedre etter.

Testosterontilskudd kan ha svært store skadevirkninger i mange organsystemer, og såvel somatisk som psykisk.

For å svare på hovedspørsmålet: Det er lett å få testosteron utskrevet av lege hvis du har et klinisk behov for det. Sannsynligheten for at det behovet finnes, er derimot svært liten.

Jeg har en mistanke om at du har skrevet en del tråder om dette før.

Anonymkode: 1794d...b1b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ved enormt store mengder.

Jeg er 90kg, så jeg spiser da 1.8 gram proteiner pr kroppsvekt. Helt normalt for en som vil bygge muskler.

Og ditto merkeligere at jeg ikke legger på meg som en normal kar, derfor jeg mistenker lavt testo.

Kroppen vil enten omdanne ekstra protein til fett, eller skille det ut i urinen, så lenge du får mer enn du trenger. (Avhengig av om du er i energibalanse eller ikke.) Dette skjer ikke bare ved enormt store mengder. Kroppen kan ikke lagre protein, så den er nødt til å gjøre av overskuddet et sted.

Hvis du er 90kg og spiser 1,8g per kilo kroppsvekt, så tilsvarer det 162 gram. Det er betydelig mindre enn 200g, som du skrev først. 1,8g per kilo kroppsvekt er fortsatt mye for de aller fleste som har trening som hobby (denne mengden kan anbefales til profesjonelle toppidrettsutøvere), men det er ihvertfall et mer normalt inntak enn 200g. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testosterontilskudd kan ha svært store skadevirkninger i mange organsystemer, og såvel somatisk som psykisk.

For å svare på hovedspørsmålet: Det er lett å få testosteron utskrevet av lege hvis du har et klinisk behov for det. Sannsynligheten for at det behovet finnes, er derimot svært liten.

Ved testosteronmangel vil han få ca 30 mg i uka. Gutta som boler seg ligger på ca 750.

Det er forskjell på bruk og misbruk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i USA er det lovlig med bruk av steroider. Det er årsaken til at man oftere hører om bruk der. Men, veldig få snakker om bakdelene ved bruk. Dette kan ha flere årsaker, men mange av bivirkningene kan være tabubelagte. Blant de aller vanligste bivirkningene (forekommer hos ca. 90% av brukerne, men hvilken bivirkning man får kan variere) finner man store kviser på overkroppen, endring i seksuallyst (økning først, reduksjon senere), psykiske problemer (maniske perioder, samt depresjon) og brystutvikling hos menn. 

Hvis man får påvist et lavt testosteronnivå, så er jeg helt enig med deg om at behandling i samråd med lege sannsynligvis vil være en god løsning. Jeg tror bare det er viktig at man er åpen for at man kan få andre svar enn hva man først så for seg hos legen. Altså at testonivåene er normale. Og da vil man ikke få utskrevet testosteron som behandling. 

Testosterone er jo ikke steroider. Om kroppen mangler det, så er det mer et hjelpemiddel for å rette opp verdiene.

Har du noe som backer up de bivirkningene du nevner der? Jeg henger ofte på noen bodyubilder-forums, og har aldri hørt de du navner der.

Sexlysten øker betraktelig med TRT, mange blir helt kvitt depresjonen og gyno går jo vekk og. Det er lavt testosteron som fører til gyno og mye fett rundt midjen. Tror du blander estrogen og testosterone.

AnonymBruker
Skrevet

Mye fett ved midjen kommer pga overspising, og det er der menn legger på seg fett. Så ingenting som antyder på ar du har for lite testosteron. Hadde du hatt det hadde du lagt på deg på hofter, lår og rumpe. For mye testosteron kan føre til skader på lever, nyrer og hjerte. 

Skal du gå ned i fett på midje/mage må du spise riktig. Det holder er ikke å bare spise mer protein. Du må ligge i kaloriunderskudd, og for de fleste mennesker er 1g protein per kg kroppsvekt nok. For mye protein blir omdannet til fett. 

Anonymkode: eaf6e...657

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ved testosteronmangel vil han få ca 30 mg i uka. Gutta som boler seg ligger på ca 750.

Hvis han har mangel, skal han ha behandling.

Det er imidlertid ingen ting i det han skriver som tilsier at han har noen mangel, og da vil tilførsel av exogent testosteron medføre problemer. Ikke bare fordi testosteronnivåene blir for høye, men også fordi egensyntese av testosteron vil nedreguleres, og skape store problemer når kuren avsluttes.

Behandling initiert av lege er aldri misbruk (med mindre legen driver uforsvarlig behandling). Dette handler ikke om bruk eller misbruk, men om å dokumentere et klinisk behov før behandling iverksettes. Det behovet finnes neppe, og da vil behandling kunne gjøre stor skade.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe som backer up det du nevner der?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Testosterone er jo ikke steroider. 

Testosteron er et steroidhormon. Ikke skriv tull.

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...