Gå til innhold

Nevø opptatt av vold!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en nevø som er veldig opptatt av vold, våpen og av at folk skader seg. Han spør meg ofte: hva skjer hvis man skyter noen, hva skjer hvis man tar en kniv og gjør sånn og sånn? Han er 5 år. Han er heller ikke noe snill mot dyr. Han er det for det meste, men plutselig gjør han noe slemt med hunden uten at noen ser det(tror han). Han er også veldig slem med min sønn. I tillegg er han utrolig bortskjemt, får han det ikkke som han vil, blir det skriking. Han er ikke noe særlig høflig heller, «jeg vil ha det og det» hvis ikke blir han sint og skriker. 

hva er dette? Noen som kjenner seg igjen? Er veldig nær nevøen min og elsker han så og si like høyt som min egen sønn. Trenger hjelp. 

Anonymkode: aca15...c91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av dette er ganske normalt, mange barn har jo en periode da de er opptatt av slike ting (våpen og død og skader og slik). Ikke unormalt at barn er bortskjemte og hyler når de ikke får det som de vil heller, selv om det ikke akkurat er et sjarmerende trekk. Oppdragelse tar tid, og noen er mer krevende enn andre. 

Men det med at han er slem med dyr er et skikkelig faresignal! Regner jo med dere har snakket med ham om det når han har vært stygg med dyr, og at han altså fortsetter likevel. Ikke la ham være sammen med/nær hunden. Plutselig biter hunden og hunden må avlives. Det er din plikt å skjerme hunden fra barnet som er stygg med den! 

Anonymkode: b9127...e81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mye av dette er ganske normalt, mange barn har jo en periode da de er opptatt av slike ting (våpen og død og skader og slik). Ikke unormalt at barn er bortskjemte og hyler når de ikke får det som de vil heller, selv om det ikke akkurat er et sjarmerende trekk. Oppdragelse tar tid, og noen er mer krevende enn andre. 

Men det med at han er slem med dyr er et skikkelig faresignal! Regner jo med dere har snakket med ham om det når han har vært stygg med dyr, og at han altså fortsetter likevel. Ikke la ham være sammen med/nær hunden. Plutselig biter hunden og hunden må avlives. Det er din plikt å skjerme hunden fra barnet som er stygg med den! 

Anonymkode: b9127...e81

Å være slem mot dyr før fylte 7-8 år er faktisk like vanlig som det andre du nevner

Anonymkode: 14d32...e12

• Liker 2
Gjest Huttetuen
Skrevet

Barn gjør mye rart, men det som er viktig er at du prater til barnet på det kognitive nivået barnet er.

(forklarer hvorfor ditt og datt ikke er greit, og kommer med alternativer til hva det kan gjøre)

Har barnet vært vitne til vold?

Hvordan er/snakker omsorgspersoner til barnet?

Kan det være en ide med avlastning?

Har de tid til barnet ?

Blir barnet satt i en voksenrolle med  voksenkrav, når det burde få være ett barn ? 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres mer ut som at han er bortskjemt og ikke har nok grenser. Det kan føre til et sint barn da barn vil ha grenser. Det gir dem trygghet, forutsigbarhet og ro. 

Kanskje foreldrene burde ta et COS kurs... 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må da klare å sette grenser for guttungen. Hjelpes altså.

Anonymkode: 35a6f...b73

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må da klare å sette grenser for guttungen. Hjelpes altså.

Anonymkode: 35a6f...b73

«Dere» ... jeg skal da ikke oppdra nevøen min. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal bare se at han er slem med hunden? 😳🙄 Det er noe som heter å sette grenser. 

Anonymkode: b9327...b1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom du ikke skal oppdra han, har du faktisk ansvar for å sette grenser slik at han ikke skader andre 😉

Anonymkode: 92bfd...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn får med seg alt for mye. Fra både nyheter, filmer, tv, aviser, spill, det foreldrene snakker om osv. Så første råd er jo å unngå f.eks program som handler om vold. Og hvis barnet får med seg noe, så gjerne snakke med han om hva som er rett og galt. Og også spørre hva han selv tenker når han ser dette. F.eks "hva tror du han som ble slått føler". Da får du jo rask svar på om han har empati eller ikke. 

Ellers er det viktig å være obs på hva foreldrene/de i omgangskretsen gjør. F.eks er det jo hundeeiere som er ganske tøff mot hundene sine. Det vil barn se og de lærer og gjør det samme. Men går jo ut i fra at du hadde sett dette. 

Barn som tyr til vold eller er opptatt av dette kan også ha opplevd traumatiske ting. Mobbing, mishandling, omsorgssvikt osv. Og det trenger jo ikke være foreldrene, men f.eks andre i familien, skolen, barn, venner osv. 

Alt dette er jo ikke ditt ansvar, men du bør prate med foreldrene hvis det er mulig? Og hvis det er vanskelig er det kanskje mulig å kontakte barnevernet? For råd og støtte. Kanskje de kan ta tak i dette? Koble inn PPT/BUP? Noen foreldre/barn/skoler trenger veiledning og hjelp. Ikke gitt at barnet ikke har det bra/har store problemer, men da kan ting tas tak i før det eskalerer. 

Anonymkode: f45a9...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mitt barn vært slem mot dyr, altså slått eller på annen måte påført smerte for å "teste" noe, så hadde jeg nok blitt veldig bekymret over helsesituasjonen til mitt barn.

Vi vet at de fleste mennesker som ikke har trygge omsorgspersoner, kan utvikle sånne trekk.

Foreldrene må være gode eksempler, altså glad i dyr, behandle dem med stor forsiktighet og respekt. Vise hvordan man behandler dyr. 

Her tror jeg foreldrene ikke har gjort noe særlig god jobb.

Anonymkode: 9cace...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal bare se at han er slem med hunden? 😳🙄 Det er noe som heter å sette grenser. 

Anonymkode: b9327...b1d

Jeg snakker da selvfølgelig til han når han er slem med hunden eller andre NÅR jeg er der🙄

AnonymBruker
Skrevet

Selvom du ikke skal oppdra han, har du faktisk ansvar for å sette grenser slik at han ikke skader andre 😉

Anonymkode: 92bfd...42a

Det gjør jeg også selvfølgelig når jeg er der og ser at han gjør det! Men vi bor i forskjellige byer. Det er ikke min oppgave å oppdra barnet. Jeg kan bare si fra når jeg er der, og det er kkke ofte nok dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn får med seg alt for mye. Fra både nyheter, filmer, tv, aviser, spill, det foreldrene snakker om osv. Så første råd er jo å unngå f.eks program som handler om vold. Og hvis barnet får med seg noe, så gjerne snakke med han om hva som er rett og galt. Og også spørre hva han selv tenker når han ser dette. F.eks "hva tror du han som ble slått føler". Da får du jo rask svar på om han har empati eller ikke. 

Ellers er det viktig å være obs på hva foreldrene/de i omgangskretsen gjør. F.eks er det jo hundeeiere som er ganske tøff mot hundene sine. Det vil barn se og de lærer og gjør det samme. Men går jo ut i fra at du hadde sett dette. 

Barn som tyr til vold eller er opptatt av dette kan også ha opplevd traumatiske ting. Mobbing, mishandling, omsorgssvikt osv. Og det trenger jo ikke være foreldrene, men f.eks andre i familien, skolen, barn, venner osv. 

Alt dette er jo ikke ditt ansvar, men du bør prate med foreldrene hvis det er mulig? Og hvis det er vanskelig er det kanskje mulig å kontakte barnevernet? For råd og støtte. Kanskje de kan ta tak i dette? Koble inn PPT/BUP? Noen foreldre/barn/skoler trenger veiledning og hjelp. Ikke gitt at barnet ikke har det bra/har store problemer, men da kan ting tas tak i før det eskalerer. 

Anonymkode: f45a9...0c2

Tro meg jeg har snakket med foreldrene. Det man får tilbake er kjeft og «ikke oppdra mitt barn» ... så jeg er rådvill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...