Gå til innhold

Øke kvaliteten på forumet ved å begrense bruk av anonymbruker-funksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er relativt ny bruker på dette forumet men har ganske lang erfaring fra andre forum både i Norge og utenlands.

Og det er en ting jeg bemerker meg som spesielt vanlig her på KG, og som etter min mening drar ned kvaliteten på innholdet betraktelig. Og det er den svært omfattende bruken av anonymbruker-funksjonen.

Jeg ser absolutt verdien i funksjonen. Det er for min del hevet over enhver tvil at enkelte vil i flere situasjoner ønske å stille spørsmål eller komme med hjelp uten å "identifisere" seg selv til alle på forumet og som evnt kommer til senere. Man trenger ikke stor fantasi for å forstå hvilke spørsmål eller tema dette har en verdi i.

Men. Funksjonen gir en også en mulighet for å "skjule seg" på forumet. En mulighet som jeg ser ofte blir brukt for å kunne skrive innlegg som er formulert på en måte man ellers ikke ville ha formulert seg. Jeg vet at det ikke er noe i regelverket som forbyr bruken av anonymbruker-funksjonen for å svare andre, men det er et regelverk med vilkår som skal hindre ufin oppførsel.

Problemet slik jeg ser det er at veldig stor bruk av nevnte funksjon brukes til nettopp ufin oppførsel. Og jeg er overbevist over at dersom forumet hadde endret reglene og lagt litt restriksjoner på bruk av funksjonen så vil for det første ganske mange intetsigende, ufine tulleinnlegg aldri bli opprettet i første omgang, og i andre omgang vil det gjøre det enklere for dere moderatorer å slå ned på uønskede innlegg. Og slik jeg ser det er dette vinn-vinn.

Ut fra hva jeg kan se så har forumet ca 22.328.500 innlegg, og anonymbruker har ca 6.339.464 innlegg. Det betyr i praksis omtrent en fjerdedel av innholdet her er skrevet bak en anonym bruker.

Håper innspillet mitt blir tatt opp til vurdering :)

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi takker for innspillet og tar det til etterretning.

Vi har allerede stengt flere av våre underforum for anonymbruker, men kommer ikke til å stenge flere for denne funksjonen per dags dato.

Anglofil (teamleder) 

• Liker 5
Skrevet
On 1/2/2020 at 1:10 PM, nomore82 said:

Hei!

Jeg er relativt ny bruker på dette forumet men har ganske lang erfaring fra andre forum både i Norge og utenlands.

Og det er en ting jeg bemerker meg som spesielt vanlig her på KG, og som etter min mening drar ned kvaliteten på innholdet betraktelig. Og det er den svært omfattende bruken av anonymbruker-funksjonen.

:)

Hvorfor vil du ha bedre kvalitet? Diskusjon.no har en strengere modereringspolitikk, og det forumet er nærmest dødt. Noe av det som gir kg så høy aktivitet er nok nettopp den dårlige kvaliteten. Om du ønsker mer dyptgående debatter, så anbefaler jeg å finne andre forum der det er en prioritet. 

Jeg ser også enkelte brukere som spammer de samme trådene med de samme usaklige innleggene, så å fjerne AB-funksjonen vil nok ikke bedre kvalitet. Det er hovedsaklig modereringen som setter presedens, og slik modereringen er nå, så slipper man unna med usaklige innlegg der man spiller dum og skaper drama + rakker ned på andre indirekte. Mens dersom man peker ut den type sleip oppførsel som skaper dårlig miljø og senker kvalitet på debatt så risikerer man å selv bli ryddet for "avsporing". Så man kan ikke en gang peke ut når brukere bruker stygge teknikker for å slenge dritt om andre. Kg kommer alltid til å være et vepsebol som tiltrekker seg mennesker som liker å manipulere og rakke ned på andre på den måten på grunn av greier som det. Man enten senker eget nivå til de sleipe sitt, eller man finner et annet forum. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenkte det samme starten her på forumet, TS. Det er en underlig kultur her, som jeg ikke har sett andre steder jeg ferdes på nett. 

Men det handler nok mer om linjen en har lagt seg på med moderering her.

Når en tillates og slipper unna med å uttrykke seg frekt og spydig, ja, da vil mange synes det er gøy å gjøre nettopp det. Å sette igang drama og provosere fram reaksjoner hos andre. Dette er også selvforsterkende ved at forsøk på å påpeke hva som skjer ofte blir fjernet som ‘avsporinger’.

Kan en fremme udokumenterte påstander om det meste, og la det være opp til meningsmotstandere å motbevise egne påstander, så gir det en enorm skjevhet i de fleste forsøk på saklig debatt her. Men dette tillates også på KG, og folk slipper unna med å lire av seg det utroligste.

Jeg har over tid endret syn på anonymbruker, og ser nå at den er helt nødvendig for å ha aktiv deltakelse i forumet slik kulturen og klimaet her er formet via regelverk og modereringspraksis.

Siden en også står fritt til å registrere flere brukere, vil det å fjerne anonymbruker heller neppe ført til bedre debattklima. Enkelt å lage egne brukere å være drittsekk med. En ville antakelig kun oppnådd at de som nå orker å stikke nesa inn i vepsebol, når de kan bruke anonymbruker og slippe å få folk etter seg over i andre tråder, i mindre grad ville orker å stå i det.

• Liker 5
Skrevet
On 1/2/2020 at 3:50 PM, Anglofil said:

Hei

Vi takker for innspillet og tar det til etterretning.

Vi har allerede stengt flere av våre underforum for anonymbruker, men kommer ikke til å stenge flere for denne funksjonen per dags dato.

Anglofil (teamleder) 

Takk, vi er mange som setter pris på å kunne være anonyme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg går ikke inn for å fjerne funksjonen helt. Det som var forslaget mitt var å mer aktivt moderere bruken av den.

Når noen skriver anonymt i en strikketråd mener jeg at funksjonen blir brukt feil. Når noen spør spørsmål som går på barnefordeling, økonomi, sex og samliv og lignende og stiller personlig og utleverende spørsmål - så er funksjonen helt på sin plass. Jeg skal ikke bestemme i detalj hva som kvalifiserer til bruk, men et sted må en definere en grense.

Og selv om jeg ser mye dritt på facebook og under fult navn så har jeg troen på at dersom folk ikke slipper unna som anonym hver gang de vil slenge med kjeften så vil også folk regulere seg i så måte. Og dersom en ikke klarer å regulere seg selv så vil det være enklere for moderatorer å fjeren innlegg dersom det er innført regler og vilkår for å bruke funksjonen for anonym bruker.

• Liker 2
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Litt eldre tråd, men det er tilbakemelding på det samme, så velger å svare her enn å starte ny. Samt det er en "ny pr dags dato" nå kanskje? (i forhold til admin-svar) 😄

Er ny bruker selv og blir rett og slett forvirret av at nesten alle innlegg er med anonymiserings-funksjonen. Ser jeg på «Siste innlegg» så er det meste postet med denne funksjonen. Det er jo helt umulig å holde oversikt i en debatt.

Jeg er for at det er mulighet i noen få deler av forumet, men de fleste er det ikke nødvendig. 

Samt, jeg har merket meg at noen her er litt ... slik at jeg gjerne vil blokkere de, men det får man altså ikke muligheten til iom man da vel blokkerer alle som bruker denne funksjonen, hvis jeg ikke tar feil. Dermed blir jo blokkeringsfunksjonen nesten helt fjernet og det er synd. Samtidig tror jeg at disse "noen er litt ..." brukerne ikke ville postet det de gjør hvis de ikke har hatt denne muligheten - så resultat har vært bedre kvalitet.

Kanskje noen syns jeg er litt ... også så da er det helt greit at de har muligheten til å blokkere meg - derfor vil jeg heller ikke bruke denne funksjonen uten at det er helt nødvendig.  

• Liker 4
Skrevet

Man kan ikke skjule seg for de som styrer forumet med "Anonymbruker". De ser hvilke bruker som har skrevet det (man er alltid innlogget på en bruker når man skriver anonymt).

Man kan være anonym om man bruker sitt brukernavn også, med mindre man har samme kallenavn som fornavnet og etternavnet sitt da. Men hvem har det?

• Liker 1
Skrevet
On 8/18/2020 at 9:11 PM, keso said:

Litt eldre tråd, men det er tilbakemelding på det samme, så velger å svare her enn å starte ny. Samt det er en "ny pr dags dato" nå kanskje? (i forhold til admin-svar) 😄

Er ny bruker selv og blir rett og slett forvirret av at nesten alle innlegg er med anonymiserings-funksjonen. Ser jeg på «Siste innlegg» så er det meste postet med denne funksjonen. Det er jo helt umulig å holde oversikt i en debatt.

Jeg er for at det er mulighet i noen få deler av forumet, men de fleste er det ikke nødvendig. 

Samt, jeg har merket meg at noen her er litt ... slik at jeg gjerne vil blokkere de, men det får man altså ikke muligheten til iom man da vel blokkerer alle som bruker denne funksjonen, hvis jeg ikke tar feil. Dermed blir jo blokkeringsfunksjonen nesten helt fjernet og det er synd. Samtidig tror jeg at disse "noen er litt ..." brukerne ikke ville postet det de gjør hvis de ikke har hatt denne muligheten - så resultat har vært bedre kvalitet.

Kanskje noen syns jeg er litt ... også så da er det helt greit at de har muligheten til å blokkere meg - derfor vil jeg heller ikke bruke denne funksjonen uten at det er helt nødvendig.  

Ja, la oss alle blokkere hverandre 🤣:balltre: Da er det ikke noen lenger så vet hvem som skriver hva i tråden og alt blir bare rot. Til slutt er alle trådene tomme, fordi man har blokkert alle frustrerte hønene.

• Liker 2
Skrevet

Ofte føler jeg folk skriver med brukerene sine bare for å markere seg selv med ofte snerpete tone. Dette ser du ikke i anonyme meldinger, da skriver folk bare hva de mener og that's it. Jeg liker at folk skriver hva de mener uten at det er en slags popularitetskonkurranse her på forumet. 

• Liker 2
Skrevet

Oppskriften på å drepe et forum og kneble ytringsfriheten det. De som er krenket av ord får nok finne på noe annet eller manne seg opp. Resten får modene ta seg av.

Skrevet
3 timer siden, Slowpoke skrev:

Oppskriften på å drepe et forum og kneble ytringsfriheten det. De som er krenket av ord får nok finne på noe annet eller manne seg opp. Resten får modene ta seg av.

Dette er IKKE å kneble ytringsfriheten. Ønsket er at en i en diskusjon lettere klarer å ha oversikten på hvem som sier hva og hvem man diskuterer med.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Thaila skrev:

Ofte føler jeg folk skriver med brukerene sine bare for å markere seg selv med ofte snerpete tone. Dette ser du ikke i anonyme meldinger, da skriver folk bare hva de mener og that's it. Jeg liker at folk skriver hva de mener uten at det er en slags popularitetskonkurranse her på forumet. 

Jeg opplever det som motsatt. Som anonym bruker så er det mange her inne som mister all form for oppførsel eller finner ut at de skal drive med kødd og ødelegge tråder. Eller lage totalt intetsigende tråder på gøy.

• Liker 4
Gjest HarryDotter
Skrevet

Folk må tåle krasse og ufine meldinger på et diskusjonsforum. Mange typer folk og mange forskjellige sterke meninger der ute. Det MÅ vi tåle! Det er sånn det skal være. Moderering (sensur) bør bare skje dersom det skrives hatefulle meldinger eller alvorlige trusler osv. Faktisk syntes jeg det modereres for mye her på kg. Vi tåler knapt å bli motsagt lenger.

Skrevet
3 timer siden, nomore82 skrev:

Dette er IKKE å kneble ytringsfriheten. Ønsket er at en i en diskusjon lettere klarer å ha oversikten på hvem som sier hva og hvem man diskuterer med.

Slik som nettavisens sjakktrekk.. Nå er hele kommentarfeltet dødt og det samme med avisen.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Slowpoke skrev:

Slik som nettavisens sjakktrekk.. Nå er hele kommentarfeltet dødt og det samme med avisen.

Og når jeg en og annen gang så nivået på kommentarfeltene rundtom så tenker jeg at det er svært positivt.

Man kommer langt med litt normal folkeskikk. Men man må og våge å stå for det man sier. Jeg er jo anonym her, men det jeg skriver kan alt knyttes til min bruker her inne. Og det i seg selv mener jeg bidrar til at jeg i det minste er noenlunde høflig og saklig. Ikke alle som oppfatter alt som det naturligvis, men jeg tørr i det minste stå for det jeg skriver og måten jeg skriver det på, eller så trekker jeg det tilbake.

Men når jeg ser på mange av de anonyme innleggene her så følger jeg at brukerene anser det som et "get out of jail free"-card, og lirer av seg utfattelig mye eder og galle. Og det ser jeg personlig ærlig talt overhode ingen verdi i.

• Liker 2
Skrevet

Ja huff, steng alt ned som er sårende og forferdelig for det ingenting som er så sårende som noe ord.

Modene får gjøre jobben sin hvis folk er ufine så kan heller folk som ikke tåler mer enn et vindpust lukke øyene og se seg bort hver gang noen kommer med ting som er sårende for vedkommende.

Skrevet
7 timer siden, Thaila skrev:

Syns ikke vi er snerpete her i denne tråden jeg @Thaila
Jeg er litt sånn - klarer du ikke si hva du mener og stå for det med anonymt nick, så bør du ikke skrive det. (foruten de få gangene man bør/må skjule hvis man har med for personlige ting som kan bli gjenkjent)
Nå f.eks vet jeg hva du (anonyme)Thaila mener om denne saken - jeg syns det er flott å kunne kommunisere med deg, ikke et anonymt ...xxx. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, GanskeKuli skrev:

Ja, la oss alle blokkere hverandre 🤣:balltre: Da er det ikke noen lenger så vet hvem som skriver hva i tråden og alt blir bare rot. Til slutt er alle trådene tomme, fordi man har blokkert alle frustrerte hønene.

Tror ikke du helt forstår funksjonen med blokkerings-funksjonen. Hvis jeg blokkerer deg fordi du hele tiden kommer med ting som "vet du vil ha kuken min, den er så deilig" og slikt, som jeg kaller det, vrøl og bare tuller og lager forstyrrelser på en slik måte at du ødelegger hele tiden og det etter å ha fått beskjed flere ganger, så vil jeg gjerne ha muligheten til å bruke forumet uten dette. Hvis jeg da blokkerer deg, så er det kun jeg som ikke ser dine innlegg, ikke de andre. 

Jeg blokkerer sjeldent (andre forum), men med muligheten så virker det også som brukerne skjerper seg litt og ikke kommer med for mye trolling - for det er utrolig mye trolling her på forumet og jeg tror det nettopp er pga det ikke kobles til brukernavn som alle de andre brukerne kan se (og ev blokkere)

Jeg ser flere tråder f.eks der TS blir 'tatt' av slike troll og jeg syns det er respektløst. At noen få utskudd-troll blir blokkert av noen tror jeg ikke er et tap for forumet, heller tvert imot. 

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, keso skrev:

Syns ikke vi er snerpete her i denne tråden jeg @Thaila
Jeg er litt sånn - klarer du ikke si hva du mener og stå for det med anonymt nick, så bør du ikke skrive det. (foruten de få gangene man bør/må skjule hvis man har med for personlige ting som kan bli gjenkjent)
Nå f.eks vet jeg hva du (anonyme)Thaila mener om denne saken - jeg syns det er flott å kunne kommunisere med deg, ikke et anonymt ...xxx. 

Jeg mener ikke her i tråden, men generelt. Jeg synes det er bedre å ha en diskusjon for saken man diskuterer, ikke fordi det er så viktig å dømmer de som mener ting. Synes forøvrig folk sjeldent sparer på kruttet når det gjelder rasisme og sexisme uansett.Og når det gjelder sånne ting så er det kanskje greit at de  burde stå ansvarlige med nick, men sånn generelt sett er det veldig mye man ikke trenger et navn for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...