Gå til innhold

Erfaring med fedre/mødre som ikke vil gi seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften blir litt feil, men jeg må bare prøve. For min del gjelder dette min far som begynner å nærme seg 70-årene om ikke så lenge. Men "problemet" oppstår sikkert hos kvinner også, så bare slleng dere på.

Jeg er en mann, og er så heldig at jeg har begge mine foreldre ved god helse. Det er jeg veldig takknemlig for! Begge foreldrene mine er i jobb og veldig sterke både fysisk og psykisk for alderen.

Jeg vil ikke kalle dette ett direkte "problem" men heller en irritasjon. Så lenge jeg kan huske, så har jeg hjulpet faren min med diverse arbeid som vi mannfolka stod for. Det kunne være byggeting, vedlikehold av huset, reparasjon av bil osv osv... Når jeg sier hjelpe, så mener jeg bokstavlig talt hjelpe, og ikke utføre noe arbeid selv. F.eks hvis vi skal la oss si skru fast noen løse dørhåndtak i huset (for å gjøre ting latterlig enkelt), så MÅ faren min gjøre jobben, og jeg står bare ved siden av og hjelper til om han ber meg gi han riktig skrutrekker eller noe sånt... Thats it!

Jeg kan presisere at faren min er VELDIG flink handymann og kan fikse det meste... Men det kan jeg også. Dette med at jeg bare står ved siden av og gir han riktig verktøy når han ber om det, var for så vidt greit når jeg var 13-14-15 år. Men når jeg nå som 35-åring fortsatt står ved siden av en snart 70 år gammel mann og "hjelper" til på den måten, så blir jeg litt irritert. For ikke så lenge siden skulle vi bytte noen taksteiner som var sprukket på taket. Hvem tror dere klatret opp på 12m høyt hus og vandret som en kråke på taket, og hvem "hjalp til" ved å holde fast stigen? Altså seriøst.... det blir bare latterlig.

Veldig ofte gjlør vi ting som jeg ærlig talt kunne gjort mye fortere en han.

Jeg har aldri sagt noe om dette til han, for jeg er litt redd for å såre han. Jeg kan skjønne at han fortsatt ønsker å holde på som før, og holde seg i form. Jeg kan også skjønne at det er vanskelig å "trekke seg tilbake" selv om man kommer opp i årene... Dessuten tror jeg det går litt på at han tror jobben blir utført bra nok når kun han gjør det selv... og ikke stoler nok på meg eller andre.

Har noen lignende erfaring med sine foreldre?

Anonymkode: bee6c...eff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, faren min kan være litt lik. Jeg har ofte tilbudt meg å hjelpe til med maling, gressklipping osv (litt også for å "lære" til jeg selv skal ta over huset), men han nekter. 

Jeg tenker at jeg bare lar han holde på. Jeg tror det er et behov for å bekrefte ovenfor seg selv at han ikke er gammel, og at han klarer seg selv. Jeg er da også litt slik selv også - selv om min mann sikkert klarer å skifte hjul på bilen raskere enn jeg gjør, så foretrekker jeg å gjøre det selv. Bare fordi jeg kan :) 

Anonymkode: 661b3...81c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du gjør smartest i å la ham holde på. Han trenger bekreftelse på at han fremdeles kan, og han foretrekker nok også å gjøre ting selv. Hold ham heller med selskap, og skryt gjerne av alt du har lært av ham 😄 

Anonymkode: dd65a...678

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...