Gå til innhold

Lever du godt med få ting i heimen? Lyst å leve enklere...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått en trsng til å rydde litt og kvitte meg med ting...syns vi har altfor mykje. Treng ikkje alle desse tinga...korleis begynte du prosessen? Er du fornøgd?

Anonymkode: bfc55...80f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste den Marikondo-boka, men begynte faktisk med en sånn kvitt deg med 435-ting-tråd som var her. En ting første dag, to ting neste osv, opp til 30 var det vel. Det hjalp veldig. 

Anonymkode: af952...49e

• Liker 2
Skrevet

Vi har bodd i utlandet i flere år og flyttet tilbake til Norge i høst. Siden vi helst ikke ville ha med et stort flyttelass grunnet praktisk årsaker kvittet vi oss med en hel del og startet på blanke ark. Det føltes utrolig deilig. Synes dog enda det er for mye ting her så har fortsatt lyst til å kvitte meg med mer, men synes det er så utrolig vanskelig 😔 

• Liker 4
Skrevet

Vi har akkurat kastet 9 poser med klær og fortsatt er det stappfullt. Føles deilig å hive alt jeg ikke bruker 

Skrevet

Vi har veldig lite «ting». Det er ikke mye du egentlig trenger.

Jeg så lyset når jeg flyttet og måtte redusere VELDIG på hvor mye jeg eier. Etter det har jeg passet på å ikke la det hope seg opp igjen. 

Mitt tips er å gå over det du har, og kvitte seg med det du ikke trenger. Og så må du identifisere det du er usikker på. Så venter du litt, og gjentar. Da skal du se at noen av de tingene du før var usikker på, bestemmer du deg for at du ikke trenger. Gjenta om igjen og om igjen til du sitter igjen med bare så mange eiendeler du ønsker å ha. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Det er et paradoks dette at vi vil leve enklere,samtidig som vi får nye ting til jul,og kanskje til og med kjøper litt ny julepynt o.l. Gler meg til fortsettelsen....håper eg klarer å kvitte meg med mykje. TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Forbanna skrev:

Vi har veldig lite «ting». Det er ikke mye du egentlig trenger.

Jeg så lyset når jeg flyttet og måtte redusere VELDIG på hvor mye jeg eier. Etter det har jeg passet på å ikke la det hope seg opp igjen. 

Mitt tips er å gå over det du har, og kvitte seg med det du ikke trenger. Og så må du identifisere det du er usikker på. Så venter du litt, og gjentar. Da skal du se at noen av de tingene du før var usikker på, bestemmer du deg for at du ikke trenger. Gjenta om igjen og om igjen til du sitter igjen med bare så mange eiendeler du ønsker å ha. 

Takk for svar. Solgte du ting? Har vanskelig for å kaste,men kan gi til gjenbruk. Klær er vel litt vanskelig å kaste,tenker ofte at eg kanskje får brukt for det en gang...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takker for svar. Det er et paradoks dette at vi vil leve enklere,samtidig som vi får nye ting til jul,og kanskje til og med kjøper litt ny julepynt o.l. Gler meg til fortsettelsen....håper eg klarer å kvitte meg med mykje. TS

Julegaver ja, det er noe tull. Gi til ungene, men her klarer vi voksne oss bedre uten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Forbanna skrev:

Julegaver ja, det er noe tull. Gi til ungene, men her klarer vi voksne oss bedre uten. 

Ja tenker å foreslå det neste år....blir bare til at man finner på noe man ikkje trenger

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar. Solgte du ting? Har vanskelig for å kaste,men kan gi til gjenbruk. Klær er vel litt vanskelig å kaste,tenker ofte at eg kanskje får brukt for det en gang...

Solgte og gav bort på finn, gav klær til gjenbruk. Det vanskeligste er å starte, det blir fort lettere. 
Ikke vær redd for å kvitte deg med noe du kanskje får bruk for en gang, det er en tankegang du må komme deg bort fra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så the minimalists flere ganger. Også en del marie kondo-inspirerte videoer på youtube. De første videoene til the messy minimalist på youtube var veeeldig nyttig for meg, mest fordi hun vil ta vare på alt mulig rask, så det fikk meg til å se mitt eget rask i et annet lys. 

Har lest Marie Kondos bok, men for meg blir det litt for omstendelig. Men grei som inspirasjon for noen kanskje. 

Anonymkode: 70fea...4eb

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Da jeg solgte huset mitt og kjøpte nytt, bestemte jeg meg for å kvitte meg med unødvendige ting. Gav bort utrolig mye klær og husholdningsprodukter. Har nå bare akkurat nok til det jeg bruker og det er så utrolig deilig og ikke eie så mye :)

Og å vite at alt det overflødige kom til noen som trengte det mye mer enn meg .

Jeg oppdaget ting i boden min som jeg aldri brukte. Det du ikke bruker på 1 år, det trenger du ikke. Så jeg gav bort halve livet mitt føltes det som 😂 Minnene av hver ting som betyr noe, er jo lagret i hjerte og man behøver ikke den tingen for å minnes det gode .

Det føles utrolig godt å klare seg med akkurat bare det man trenger ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kvittet meg med sååå mye, og det er digg. Utfordringen er at det fort hoper seg opp med nye ting. Skal være veldig bevisst på det i det nye året. 

Anonymkode: 18c7e...e1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ALT for mye, og har store vansker med å kvitte meg med noe som helst... «denne fikk jeg jo av bestemor, åååå denne laget jo datteren min for 18-åring siden, oi.. alt for liten genser, den kan jeg sikker sy noe fint av (syr ikke engang) osv osv» HELT håpløs... går rundt og leiter etter ting hver dag...

Jeg leste boken «De beste tingene i livet er ikke ting» en veldig inspirerende bok for meg. Har lest Kondo... men hun var så «streng» at jeg stoppet halvveis i boken, livredd for det sekundet hun skulle skrive «nå setter vi i gang» haha...

så skal følge med her... trenger inspirasjon. 

Anonymkode: d1108...6cf

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ALT for mye, og har store vansker med å kvitte meg med noe som helst... «denne fikk jeg jo av bestemor, åååå denne laget jo datteren min for 18-åring siden, oi.. alt for liten genser, den kan jeg sikker sy noe fint av (syr ikke engang) osv osv» HELT håpløs... går rundt og leiter etter ting hver dag...

Jeg leste boken «De beste tingene i livet er ikke ting» en veldig inspirerende bok for meg. Har lest Kondo... men hun var så «streng» at jeg stoppet halvveis i boken, livredd for det sekundet hun skulle skrive «nå setter vi i gang» haha...

så skal følge med her... trenger inspirasjon. 

Anonymkode: d1108...6cf

Det er akkurat dette du må endre.

Kvitt deg med én ting, og identifiser et par du er usikker på. Noen dager senere klarer du å kutte en av «kanskje» tingene. Rinse and repeat. 

AnonymBruker
Skrevet

Suns det er vanskelig med fine serviser og glass og lignende. Tenker at kanskje barna vil ha med litt av det når de skal flytte for seg sjølv. Tenker til og med at eg kan få bruk for det og det hvis vi bygger hytte en gang....🙊Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Suns det er vanskelig med fine serviser og glass og lignende. Tenker at kanskje barna vil ha med litt av det når de skal flytte for seg sjølv. Tenker til og med at eg kan få bruk for det og det hvis vi bygger hytte en gang....🙊Ts

Selg det! Man trenger ikke mer enn ett servise.

Barna kan velge egen servise som de synes er fint når de flytter ut. Det er jo det som er noe av det morsomste, å kunne velge selv og ikke måtte si ja takk ut av høflighet, til et gammelt servise. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Prøver18 skrev:

Vi har akkurat kastet 9 poser med klær og fortsatt er det stappfullt. Føles deilig å hive alt jeg ikke bruker 

Hørtes nydelig ut...skal jaggu meg begynne idag👍😀helsing ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Forbanna skrev:

Selg det! Man trenger ikke mer enn ett servise.

Barna kan velge egen servise som de synes er fint når de flytter ut. Det er jo det som er noe av det morsomste, å kunne velge selv og ikke måtte si ja takk ut av høflighet, til et gammelt servise. 

Vanskelig å selge det...føler eg ikkje får så mykje som det er verdt. Har sju serviser...fire av dem arva.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vanskelig å selge det...føler eg ikkje får så mykje som det er verdt. Har sju serviser...fire av dem arva.

Ja, det er vanskelig. Men du ønsker jo å kvitte deg med ting du ikke trenger? Kanskje det er lettere hvis du spør innad i familien om noen vil overta de?

Du kommer ikke alltid til å få det du mener ting er verdt, når du selger. Men du kommer til å få mer enn du gjør hvis du velger å beholde 6 serviser du ikke trenger :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...