Gå til innhold

Hvor mye tid bruker du på mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tid bruker du på matlaging og måltider i løpet av en dag? Jeg bruker alltid så lang tid på hvert måltid med tilberedning osv og halve dagen forsvinner jo

Anonymkode: e85df...3af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skal ha kjøtt i middagen tar jeg det ut til tining i god tid. Selveste matlagning tar ca 30 min, det spørs hva jeg lager da. 

Anonymkode: 6abad...122

AnonymBruker
Skrevet

30-45 minutter. Lager vanligvis dobbel porsjon og spiser restene dagen etterpå.

Anonymkode: a83a9...baf

AnonymBruker
Skrevet

I gjennomsnitt per dag bruker jeg nok rundt 30-45 minutter. Jeg lager alltid dobbel porsjon middag slik at vi har middagsrester neste dag. Har to små barn så det hjelper veldig på hverdagslogistikken. Spiser også en del enklere mat, som feks ferdige fiskekaker. Hva er det du lager som tar så lang tid?

Anonymkode: 54381...a33

AnonymBruker
Skrevet

Sier som de andre over her. Ca 45 minutter. 

Anonymkode: d3336...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Ca 4-7 timer i uka, om jeg skal gjette. 

Men mange av disse timene er i helgene, da hverdagen er hektisk. Baker brød og lager knekkebrød, samtidig som jeg steker opp en grateng, en gryte, lager en suppe, lager klar diverse for salater, steker opp kylling, som eksempler. Slik at vi har lunsj og middag gjennom uka. 

Neste uke vil det stå klar frokost: kjøleskapsgrøt ma-on, knekkebrød med hummus to-fr. Laks med brokkoli og søtpotet til lunsj ma-ti, omelett med brød on-fr. Og middagene mandag, onsdag og torsdag vil kunne hentes rett fra kjøleskap eller fryser. 

Anonymkode: 52f29...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Frokost:  10 minutter tilberedning og 15 minutter måltid -25 minutter totalt 

Lunsj: 15 minutter totalt siden den bare tas ut av kjøleskapet og spises. 

Middag: 30-40 minutter tilberedning og 20 minutter måltid - ca 60 minutter totalt

Kveldsmat: maks 5 minutter tilberedning og 15 minutter måltid - 20 minutter totalt.

Totaltid brukt på mat gjennom dagen: ca 2 timer.

Anonymkode: 1e71e...8dd

Gjest justloseit
Skrevet

Så lite som mulig tid på tilberedning, haha. Jeg er nesten blitt periodisk faster rett og slett av ren latskap, da jeg gruer meg lenge til å gå på kjøkkenet og begynne matlagingen. 

Bruker vel ca. 5-10 minutter på å preppe frokost og lunsj. 15-30 minutter på middag. 

Skrevet

Jeg bruker alt for lite tid på mat, hopper over måltid og ender opp med store lettvinte, men usunne måltid. Jeg skulle ønske jeg klarte å planlegge måltider mer og bruke mer tid på tilberedelsen.

Akkurat nå går jeg på VLCD kur så da bruker jeg svært lite tid, mesteparten av tiden går med på å prøve å drikke skvipet...😉

Skrevet

Minimalt. Bruker kun litt ekstra tid i helgene. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kommer an på hva jeg lager alt i fra 15 minutter til 2-3 timer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer masse tid med å spise én gang om dagen. Jeg bruker 10-15 minutter av min dag på matlaging og ca 15-20 minutter på spising. Og så er det bedre for oss også. Bare les om autofagi.

Anonymkode: b75e3...414

AnonymBruker
Skrevet

Alt fra 30minutter til mange timer. Jeg elsker å lage mat til familien min og lager alltid fra bunnen av. 

Jeg jobber deltid og turnus, så jeg har veldig god tid.

Anonymkode: 54ef0...67a

AnonymBruker
Skrevet

Frokost: spises kun i helgene. Da er det familiefrokost, med rundstykker og full pakke. Rundstykkene lager seg selv i ovnen, mens vi gjør andre ting. Så tar det kanskje 3-4 minutter å smøre på. Siden vi spiser med en småttis, tar det alt fra 5-15 minutter å spise maten. Spiser jeg alene, tar det meg maks fem minutter å fortære måltidet. 

Lunsj: på jobb: bruker den halvtimen jeg har. Salat fra salatbaren i kantinen, så tar meg et par minutter å hive alt på fatet, og så bruker jeg resten av halvtimen på å spise den (salat tar tid å spise..), og slarve med kolleger. 

Middag: Her prepper vi alt som kan preppes kvelden før. Alt av grønnsaker (unntatt løk) kappes opp da. Noen dager har vi kun ferdigkappede frossengrønnsaker (o himmel!) og sparer sådann mye tid. Andre dager bruker vi gjerne 10-15 minutter på skrelling og kapping. Selve middagene lages ferdig på maks 20 min. Så bruker vi kanskje en halvtime ved matbordet, litt avhengig av småtten... 

Kvelds: Smører et par skiver på et par minutter, spises foran tv'en på et par minutter. 

Hva er det du lager og spiser, da, som tar så lang tid? 

Anonymkode: 6a791...e4e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Middag: Her prepper vi alt som kan preppes kvelden før. Alt av grønnsaker (unntatt løk) kappes opp da. Noen dager har vi kun ferdigkappede frossengrønnsaker (o himmel!) og sparer sådann mye tid. Andre dager bruker vi gjerne 10-15 minutter på skrelling og kapping. Selve middagene lages ferdig på maks 20 min. Så bruker vi kanskje en halvtime ved matbordet, litt avhengig av småtten... 

Det bør du jo fortsette med.

Jeg er veldig matinteressert, tar ekstremt få snarveier. Men dette er for meg ikke en snarvei - grønnsakene du kjøper frosset inneholder ofte mye mer vitaminer og næringsstoffer en "ferske" grønnsaker i butikk her i landet. I alle fall om grønnsakene er utenfor sesong og har brukt dager på å bli transportert, og vente på lagre. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør du jo fortsette med.

Jeg er veldig matinteressert, tar ekstremt få snarveier. Men dette er for meg ikke en snarvei - grønnsakene du kjøper frosset inneholder ofte mye mer vitaminer og næringsstoffer en "ferske" grønnsaker i butikk her i landet. I alle fall om grønnsakene er utenfor sesong og har brukt dager på å bli transportert, og vente på lagre. 

Ja, det vet jeg, men problemet vårt er en kresen toåring som ikke liker de grønnsakene man typisk finner i sånne poser... Han vil ha paprika, squash, sopp, etc, og maisen i amerikansk grønnsaksblanding er satans verk selv, tydeligvis... Så da kan vi ikke ha det så ofte, for da ender det med en unge som ikke eter grønnsaker. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg, men problemet vårt er en kresen toåring som ikke liker de grønnsakene man typisk finner i sånne poser... Han vil ha paprika, squash, sopp, etc, og maisen i amerikansk grønnsaksblanding er satans verk selv, tydeligvis... Så da kan vi ikke ha det så ofte, for da ender det med en unge som ikke eter grønnsaker. 

Synes det høres ut som om toåringen har utmerket smak, jeg ;)

Soppblandinger fra frysedisken er veldig godt - ta opp i et-par skjeer creme fraiche, så har du raskt og veldig godt tilbehør, og slipper å rense champiniong i en travel hverdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...