Gå til innhold

Oppvaskmaskin - erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår oppvaskmaskin Asko røk nå nyttårsaften m 12 gjester.... med vannlekkasje etter 12 års bruk... har vært fornøyd med den til nå altså, men vurderer en Smeg pga designen. 
Noen med erfaringer fra Smeg eller andre merker med lite reparasjoner?

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se for meg at en hvilken som helst oppvaskmaskin er et dårlig kjøp.

Anonymkode: 238a2...4f6

AnonymBruker
Skrevet

Miele.

Anonymkode: a8ae6...dea

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Test av oppvaskmaskiner:

https://www.best-i-test.nu/oppvaskmaskin

https://www.forbrukerradet.no/guide/2013/oppvaskmaskiner-hvilke-merker-er-best/

Personlig hadde jeg ikke valgt SMEG - ja de ser veldig kule ut - men Bosch eller Siemens (jeg har Siemens, det er min andre Siemens maskin).

Det kule SMEG utseende må veies opp mot funksjonalitet og pris. Jeg ville heller valgt et SMEG kjøleskap og en skjult integrert oppvaskmaskin enn en kult utseende oppvaskmaskin med dårligere funksjonalitet.

Det viktige er lydnivå, vaskekvalitet og fleksible kurver. I så måte er testvinnerne i helt egne klasser. I min Siemens oppvaskmaskin kan alle tallerkenpinner legges ned slik at jeg kan sette inn større ting. Sidene i bestikkbrett kan heves slik at jeg kan vaske høyere ting. Eller jeg kan bruke bestikkurv istedet. En annen ting som er viktig er at jeg kan se hvor lenge det er igjen til programmet er ferdig. Jeg liker ikke å gå ut av huset mens maskinen fortsatt går så det å vite resttiden er vesentlig for meg.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Test av oppvaskmaskiner:

https://www.best-i-test.nu/oppvaskmaskin

https://www.forbrukerradet.no/guide/2013/oppvaskmaskiner-hvilke-merker-er-best/

Personlig hadde jeg ikke valgt SMEG - ja de ser veldig kule ut - men Bosch eller Siemens (jeg har Siemens, det er min andre Siemens maskin).

Det kule SMEG utseende må veies opp mot funksjonalitet og pris. Jeg ville heller valgt et SMEG kjøleskap og en skjult integrert oppvaskmaskin enn en kult utseende oppvaskmaskin med dårligere funksjonalitet.

Det viktige er lydnivå, vaskekvalitet og fleksible kurver. I så måte er testvinnerne i helt egne klasser. I min Siemens oppvaskmaskin kan alle tallerkenpinner legges ned slik at jeg kan sette inn større ting. Sidene i bestikkbrett kan heves slik at jeg kan vaske høyere ting. Eller jeg kan bruke bestikkurv istedet. En annen ting som er viktig er at jeg kan se hvor lenge det er igjen til programmet er ferdig. Jeg liker ikke å gå ut av huset mens maskinen fortsatt går så det å vite resttiden er vesentlig for meg.

Takk for grundig og nyttig svar!

Skal se mer på Siemens og Bosch faktisk! Må innom en el kjøp butikk.Hvor mange år holdt Siemens for deg , Evt hvor mange år har du hatt maskinen til nå? Har det vært mye reparasjoner/småting som ikke funker ?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde Bosch, og trodde jeg oppgraderte med en Miele. Der tok jeg feil :( 

Miele maskinen er ikke på langt nær like enkel å stable inn i, som Bosch maskinen var. Det er noe med kurven i midten som gjør det vanskelig. Vi bruker mye boller til grøt og frokostblanding, og de lar seg rett og slett ikke plasseres fornuftig i Miele maskinen. De må liksom legges, og da tar de jo sykt mye mer plass.... Et seriøst irritasjonsmoment!!!!

Anonymkode: d3e55...229

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt Siemens, ASKO og Whirlpool. Synes Siemens og ASKO var jevngode. Hadde Siemens med zeolith som er tørkeprogrammet og et must. Synes ASKO var god å stable i. Whirlpool liker jeg minst når det kommer til tørking og betjening, men man får plass til mye i den (har en sånn 6th sense maskin). Den er også stillegående på 41db.  Neste gang blir det enten en XL fra ASKO eller ny Siemens. 

Anonymkode: af68f...83c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt meg til Electrolux. Har aldri røket, kun byttet fordi jeg pusser opp kjøkkenet når jeg flytter 😂

Ta en tur innom butikk å se på ulike funksjoner. For meg er det gull verdt at bestikket legges i topphylle slik at jeg slipper bestikkskuffa, at alle hyller er justerbare i høyden, og alle "pinner/støtter" kan legges ned. Kan til og med sette metallfilter, pinnekjøttgryte og stekebrett i denne. 

Jeg betaler også mye for at den skal være så stillegående som mulig. Og at den viser hvor lang tid programmet tar, og hvor lang tid vasken har igjen, da jeg ikke liker at den går mens vi er hjemme. 

Anonymkode: 32750...597

Gjest Blondie65
Skrevet
7 timer siden, 4barnsmor skrev:

Takk for grundig og nyttig svar!

Skal se mer på Siemens og Bosch faktisk! Må innom en el kjøp butikk.Hvor mange år holdt Siemens for deg , Evt hvor mange år har du hatt maskinen til nå? Har det vært mye reparasjoner/småting som ikke funker ?

Den første maskinen holdt til jeg flyttet en plass der det ikke var plass til den. Altså godt utover garantitiden. Den jeg har nå har jeg bare hatt i to år. 

MEN: Jeg har svært god erfaring med Siemens totalt sett. Jeg hadde en støvsuger som holdt ut fra vi var gift og gjennom skilsmissen. Altså mer enn 12 år. Min eks svigermor hadde en Siemens komfyr som vi arvet. Da var riktignok to plater røket (som vi kunne reparert) men steikeovnen - inkludert grill - var fortsatt helt tipp topp (om enn utdatert - ingen varmluft).

De eneste gangene jeg ikke har kjøpt Siemens er når jeg ikke har hatt råd. Dit går jeg ikke igjen. Jeg har hatt to kjøleskap fra Whirlpool - det ene røk etter et år. Jeg har hatt flere forskjellige merker på vaskemaskiner. 

Nå har jeg Siemens over hele fjøla og vil ikke bytte. :)

Gjest loveli
Skrevet

Etter å ha spurt på diverse elektrobutikker på Østlandet endte jeg opp med en meget god maskin fra Siemens.

Jeg la vekt på kvalitet, lydnivå, funksjonalitet og design.

Ble anbefalt å ikke gå for Whirlpool, de har ikke samme kvalitet eller funskjonalitet. De har også høyere lydnivå jevnt over. Design er smak og behag.

Smeg har jeg ikke peiling på. Var aldri inne på tanken.

Miele er ikke lenger best, Siemens og Bosch er like god kvalitet. Jeg vil også si jeg likte funksjonaliteten bedre Siemensen vi valgte, av de jeg så på (ca 1 år siden).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet min gamle Asko nå rett før jul. Den gamle hadde stått her siden huset var nytt (2003), og den hadde gjort det den skulle tror jeg.

Siden jeg var så fornøyd med den gamle så kjøpte jeg den nye modellen av min gamle, DBI8237W. Den er svært stillegående, og jeg er veldig fornøyd med den.

Anonymkode: 916c7...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...