AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Jeg tjente 8000 kroner før og har begynt å tjene 20-25 tusen nå. foreldrene mine har alltid tatt halvparten av lønna mi, og det vil de forsette med. jeg er svært uenig og syntes det er teit å dele lønna i to for å gi foreldre? spesielt nå som jeg tjener 20-25 tusen. Føles helt skrekkelig å gi 10-13 tusen til foreldre I mnd og selv sitte igjen med så lite etter så hardt arbeid Anonymkode: c72f5...71f 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Spørs om du sparer for å flytte ut, eller om du bare synes det er behagelig å bo hjemme. Anonymkode: e6715...212 14
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #3 Skrevet 1. januar 2020 Jeg betalte 4000 mnd 19-23 år. Jobbet da 70% stilling. Flyttet for meg selv da jeg var 23 år (2015) . Anonymkode: de078...e80
Morgenrøden Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 Hvor mye du skal betale for å bo hjemme, burde være noe dere snakker sammen om og blir enige om. Når det er sagt, så kan du jo sette opp et budsjett over hvor mye det hadde kostet deg å flytte hjemmefra og betale alle utgifter det innebærer selv. Du har nok langt mindre igjen ved å flytte hjemmefra enn ved å betale halve lønna for å bo hjemme. 8
Gneis Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 Halve lønna var mye, syns jeg. Jeg ville ikke krevd det av mine, men jeg ville forlangt at de sparte en god del tusen i måneden til egenkapital. Men, samtidig, hvis du bor hjemme på et ok eget rom, og det inkluderer alt av kost og losji, strøm, forsikringer og dopapir, bor du jo billig. Du har fremdeles mer igjen av lønna til spennepenger enn du sannsynligvis vil ha når du etablerer deg sjøl. 17
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Føles helt skrekkelig å gi 10-13 tusen til foreldre I mnd og selv sitte igjen med så lite etter så hardt arbeid Anonymkode: c72f5...71f Det er nok litt av poenget. Har foreldrene dine god økonomi så er nok det med høy leie en måte å passe på at du ikke blir for komfortabel med å bo hos foreldrene dine. Anonymkode: 7c821...96a 11
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 Flytt for deg selv. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 6623c...ce4 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjente 8000 kroner før og har begynt å tjene 20-25 tusen nå. foreldrene mine har alltid tatt halvparten av lønna mi, og det vil de forsette med. jeg er svært uenig og syntes det er teit å dele lønna i to for å gi foreldre? spesielt nå som jeg tjener 20-25 tusen. Føles helt skrekkelig å gi 10-13 tusen til foreldre I mnd og selv sitte igjen med så lite etter så hardt arbeid Anonymkode: c72f5...71f Hvis du tjener 20-25 tusen i mnd så kan du finne deg et eget sted å bo, for det første. Men ikke få sjokk da. Du må fortsatt ut med ca halve lønnen for tak over hodet uansett, så jeg tror foreldrene dine prøver å lære deg en ting eller to. Anonymkode: ec1ed...4ef 24
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 Hvor gammel er du? Anonymkode: 697c8...c79 1
Thyra Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Gneis skrev: Halve lønna var mye, syns jeg. Jeg ville ikke krevd det av mine, men jeg ville forlangt at de sparte en god del tusen i måneden til egenkapital. Men, samtidig, hvis du bor hjemme på et ok eget rom, og det inkluderer alt av kost og losji, strøm, forsikringer og dopapir, bor du jo billig. Du har fremdeles mer igjen av lønna til spennepenger enn du sannsynligvis vil ha når du etablerer deg sjøl. En ting er hva det ville koster vedkommende å bo alene. En annen ting er hva det koster foreldrene å ha hn boende hjemme. Jeg synes ikke det er riktig at foreldre skal tjene penger på egne barn som om de var en hvilken som helst leieboer. 29
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Thyra skrev: En ting er hva det ville koster vedkommende å bo alene. En annen ting er hva det koster foreldrene å ha hn boende hjemme. Jeg synes ikke det er riktig at foreldre skal tjene penger på egne barn som om de var en hvilken som helst leieboer. Kanskje de synes det er på høy tid at det voksne barnet flytter ut? Jeg tviler på at dette er snakk om en 17-18-åring... Anonymkode: 8a97a...876 8
Thyra Skrevet 1. januar 2020 #12 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje de synes det er på høy tid at det voksne barnet flytter ut? Jeg tviler på at dette er snakk om en 17-18-åring... Anonymkode: 8a97a...876 Da kan de jo gi vedkommende mulighet til å legge seg opp litt penger, lettere å flytte ut da... 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 Enda en tråd? Anonymkode: 1b229...3ab 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #14 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Thyra skrev: Da kan de jo gi vedkommende mulighet til å legge seg opp litt penger, lettere å flytte ut da... Hvorfor er det lettere å flytte ut da? Han finner seg en leilighet til 10.000 eller under i mnd de aller fleste steder i landet. Hvorfor voksne ønsker å bo hjemme er for meg helt uforståelig. Må jo være ekstremt avhengig av foreldrene sine. Jeg synes det er kjempegodt å ha et sted for meg selv og ha privatliv, og det har jeg syntes siden jeg flyttet ut som 16-åring. Anonymkode: 6623c...ce4 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #15 Skrevet 1. januar 2020 Syns ikke noe om å betale hjemme. Spar heller opp egenkapital til bolig. Anonymkode: a123b...dbf 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #16 Skrevet 1. januar 2020 Hva gjør de med pengene? Bruker de pengene, eller sparer de for deg? Er det rent bruk, så er det ganske urettferdig, da burde du fått sjansen til å spare pengene selv! Evt betalt ned på ett boliglån selv. Anonymkode: 379c8...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #17 Skrevet 1. januar 2020 Idet du tjener så mye så bør du bo for deg selv. Anonymkode: 0d208...827 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #18 Skrevet 1. januar 2020 Vi har en hjemmeboende sønn som betaler 5000kr i måneden, samtidig sparer han ca 100 000-130 000kr i året til egenkapital. Tjent bra siste to årene. Han skal ut i løpet av året, da har har nok til å kjøpe noe eget. Det han ikke vet, er at han får de pengene har har betalt til oss, for å øke egenkapitalen når han skal ut på lånemarkedet. Litt mer å rutte med og litt bedre vilkår. Anonymkode: f9d7b...a7e 25
minister-mio Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 De kan ikke ta deler av lønna de, men du en tilsvarende sum i husleie, strøm og matutgifter må du jo ut med uansett om du bor alene eller med andre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 Enda en tråd? Isåfall glemmer du å nevne at de pengene skal dekke kost og husrom for deg og din sønn. Sønnen som du i tidligere tråder har sagt at du kun får beholde omsorgen for hvis du bor hjemme. Er du lei av å bo hjemme så kan du kontakte BV for å si at du ønsker å bo på mødrehjem for å få avklart om du er en god nok omsorgsperson for din sønn. Anonymkode: 9657b...5f5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå