Orchideae Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Måler du opp? Slumper? Er du gjerrig eller raus? Selv måler jeg opp pulver, og bruker anbefalt dose for 3-5 kg tøy selv om maskina er helt smekkfull. Alt blir rent og pent. Men bruker flytende på ull, hurtigvask, finvask og yttertøy. Da slumper jeg, men bruker minimalt. Mye mindre enn anbefalt dose.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Jeg har aldri målt opp en eneste gang i mitt liv og aner derfor ikke om jeg bruker for mye eller lite 🙈 men føler selv at jeg bruker veldig lite vaskemiddel, fyller bare såvidt det dekker i kammeret. Jeg har en sånn typisk måleskje jeg bruker, men har ikke sett på hva det står på den eller på pakka. Fyller skjea cirka 1/3 eller 1/4 full Anonymkode: b4c48...166 5
Million Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Jeg bruker ALLTID måleskje, både på oppvaskmaskin og vanlig vaskemaskin. Kunne aldri falt meg inn å bare tømme pulveret nedi, grise og søle og overdosere og alt det der. Makan til griseri det blir når man ikke greier å bruke måleskje! Har måttet bruke vaskekjelleren i blokka her frem til i våres i tre år, og det var så forbanna irriterende at folk skal stå og TØMME esken over doseringskammeret, så hele greia blir tilgriset og nedsølt. En haug av sølt pulver på gulvet foran maskinen også. Etter at jeg fikk meg egen vaskemaskin når badet ble renovert (og det endelig ble plass til vaskemaskin da badekaret ble byttet ut med dusj) er jeg pinlig nøye på ikke søle når jeg holder på med doseringen og måler alltid opp med måleskje. Har ikke sølt et korn utenfor ennå. Jeg bruker måleskje til oppvaskmaskinen også, og har fulgt doseringsanvisningen på pakken. Satt en rød strek på måleskjeen der den anbefalte doseringen skal fylles til, så det ikke blir overdosering. PS! Til flytende vaskemiddel som ullvask fra Milo bruker jeg korken som anbefalt på flasken, jeg står ikke og bare heller rett i kammeret på måfå av det heller.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Jeg måler opp, i vaskenballen. Bruker kun flytende i vaskemaskina. Til oppvaskmaskina bruker jeg tabletter. Det er forskjell på om det blir rent eller om det ser rent ut. Anonymkode: 720c0...551
enkefru Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 Tabletter til oppvaskmaskinen og slumper flytende til vaskemaskinen, en har lært seg til hvor mye en kork er - sånn ca
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 Jeg har autodosering, så maskinen veier tøyet, og doserer av seg selv avhengig av program. Med Milo og Sportsvask slumper jeg, bruker under en kork, da det aldri er full maskin med denne typen vask. Anonymkode: fa903...d6b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Måler aldri opp.. vasker jeg lite klær så tar bare litt. Har jeg mye så tar jeg litt mer. Aldri målt 🤷🏼♀️ Sikkert feil av meg å gjør det sånn?😅 Anonymkode: 759d6...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 Måler ikke. Anbefalt dose på boksen er uansett mer en nødvending. Så jeg slumper med mindre såpe en boksen sier Anonymkode: 9180c...11f 4
Bloms Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 Har aldri målt. Så aner ikke hva som er mye. Har bare fått inn i hodet at man ikke trenger så mye som man tror. Så jeg har en shotteglass. Tar en nesten full hvis det er full maskin og halvt hvis det er litt mindre maskin. Er det for lite eller passe tror dere? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 På 2.1.2020 den 7.30, Million skrev: Jeg bruker ALLTID måleskje, både på oppvaskmaskin og vanlig vaskemaskin. Kunne aldri falt meg inn å bare tømme pulveret nedi, grise og søle og overdosere og alt det der. Makan til griseri det blir når man ikke greier å bruke måleskje! Har måttet bruke vaskekjelleren i blokka her frem til i våres i tre år, og det var så forbanna irriterende at folk skal stå og TØMME esken over doseringskammeret, så hele greia blir tilgriset og nedsølt. En haug av sølt pulver på gulvet foran maskinen også. Etter at jeg fikk meg egen vaskemaskin når badet ble renovert (og det endelig ble plass til vaskemaskin da badekaret ble byttet ut med dusj) er jeg pinlig nøye på ikke søle når jeg holder på med doseringen og måler alltid opp med måleskje. Har ikke sølt et korn utenfor ennå. Jeg bruker måleskje til oppvaskmaskinen også, og har fulgt doseringsanvisningen på pakken. Satt en rød strek på måleskjeen der den anbefalte doseringen skal fylles til, så det ikke blir overdosering. PS! Til flytende vaskemiddel som ullvask fra Milo bruker jeg korken som anbefalt på flasken, jeg står ikke og bare heller rett i kammeret på måfå av det heller. 🙄 Jeg måler ikke og har aldri målt. Jeg bruker skje når jeg heller i vaskemiddel og har aldri sølt.😏 Anonymkode: a1942...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 2 minutter siden, Bloms skrev: Har aldri målt. Så aner ikke hva som er mye. Har bare fått inn i hodet at man ikke trenger så mye som man tror. Så jeg har en shotteglass. Tar en nesten full hvis det er full maskin og halvt hvis det er litt mindre maskin. Er det for lite eller passe tror dere? Jeg har fått det for meg om jeg bruker for mye vaskemiddel så blir håndklærne tørre som fy. Anonymkode: a1942...3b0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 Aner ikke om jeg bruker riktig i følge anvisningen på pakka, men fant fort ut at dersom jeg bruker for mye vaskepulver så kommer det sånne vaskepulver-klumper på noen av klærne, gjerne sorte hettegensere og jeans. Bruker en tre-skje fra Søstrene Grene som kom i en pakke med to - en liten og en større. Bruker tre skjeer på full maskin. Kjører veldig sjeldent annet enn full maskin, men om jeg gjør det så tar jeg bare en halv eller en hel skje mindre. Bruker Omo Colour til både lyst, mørkt og farget. Til ulltøy bruker jeg flytende Milo for ull, og tar da en halv eller en hel kork. Kommer an på. Tøymykner heller jeg til den måle-streken for maks mengde som vaskemaskinen allerede har. Gidder ikke måle opp når det er akkurat passe mengde når jeg fyller til streken. Anonymkode: c8e01...92a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #14 Skrevet 3. januar 2020 På 2.1.2020 den 7.30, Million skrev: Jeg bruker ALLTID måleskje, både på oppvaskmaskin og vanlig vaskemaskin. Kunne aldri falt meg inn å bare tømme pulveret nedi, grise og søle og overdosere og alt det der. Makan til griseri det blir når man ikke greier å bruke måleskje! Har måttet bruke vaskekjelleren i blokka her frem til i våres i tre år, og det var så forbanna irriterende at folk skal stå og TØMME esken over doseringskammeret, så hele greia blir tilgriset og nedsølt. En haug av sølt pulver på gulvet foran maskinen også. Etter at jeg fikk meg egen vaskemaskin når badet ble renovert (og det endelig ble plass til vaskemaskin da badekaret ble byttet ut med dusj) er jeg pinlig nøye på ikke søle når jeg holder på med doseringen og måler alltid opp med måleskje. Har ikke sølt et korn utenfor ennå. Jeg bruker måleskje til oppvaskmaskinen også, og har fulgt doseringsanvisningen på pakken. Satt en rød strek på måleskjeen der den anbefalte doseringen skal fylles til, så det ikke blir overdosering. PS! Til flytende vaskemiddel som ullvask fra Milo bruker jeg korken som anbefalt på flasken, jeg står ikke og bare heller rett i kammeret på måfå av det heller. For oss andre som har er liv utenom klesvasken så holder øyemål og måfå. Anonymkode: c9e6b...6a5 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 Jeg fyller opp boksen med pulver og skyllemiddel. Allikevel er det nesten tomt hver gang for pulver. Skyllemiddelet er alltid brukt opp. Var lettere før da det fulgte med ball på flasken man satt inn i maskinen. Føler det går fryktelig mye av begge deler nå Anonymkode: f2a90...ae0
Million Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For oss andre som har er liv utenom klesvasken så holder øyemål og måfå. Anonymkode: c9e6b...6a5 Liv? Det tar ikke noe lenger tid eller mere krefter å bruke en måleskje enn det tar å bruke øyemål. 1
Million Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fyller opp boksen med pulver og skyllemiddel. Allikevel er det nesten tomt hver gang for pulver. Skyllemiddelet er alltid brukt opp. Var lettere før da det fulgte med ball på flasken man satt inn i maskinen. Føler det går fryktelig mye av begge deler nå Anonymkode: f2a90...ae0 Hvis du ønsker noe som bare kan legges rett inn i maskinen: Det finnes flytende vaskemiddel ferdig dosert i små "bobler" av plast, som legges rett inn i vasketrommelen med tøyet, der de løser seg opp når vannet kommer inn. Flere produsenter har dette. For eksempel denne fra Omo. 2
Leo Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 41 minutter siden, Million skrev: Hvis du ønsker noe som bare kan legges rett inn i maskinen: Det finnes flytende vaskemiddel ferdig dosert i små "bobler" av plast, som legges rett inn i vasketrommelen med tøyet, der de løser seg opp når vannet kommer inn. Flere produsenter har dette. For eksempel denne fra Omo. Siden jeg bor sammen med en som bruker uendelige mengder vaskepulver hvis han får "fri tilgang" bruker vi slike både i vaske- og oppvaskmaskin. De er utgangspunktet ganske dyre, men i forhold til de mengdene som går med her i huset hvis det måles på øyemål blir det billigere likevel. For ikke å snakke om at klær/servise og maskiner ikke ser ut som om det har vært ute for en snøstorm. 1
Million Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, Leo skrev: Siden jeg bor sammen med en som bruker uendelige mengder vaskepulver hvis han får "fri tilgang" bruker vi slike både i vaske- og oppvaskmaskin. De er utgangspunktet ganske dyre, men i forhold til de mengdene som går med her i huset hvis det måles på øyemål blir det billigere likevel. For ikke å snakke om at klær/servise og maskiner ikke ser ut som om det har vært ute for en snøstorm. 😄
Nuttery Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 Har en kaffeskje fra Friele jeg fyller opp med pulver. Aner ikke om det er for mye eller lite. Flytende bare heller jeg nedi det jeg tror passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå