Gå til innhold

Rare forberedelser til begravelse, klær, blomster osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min døde, vi var sammen men hadde hatt mye frem og tilbake og slo opp igjen dagen før dødsfallet. Stabilt og godt forhold/samboerskap i 6 år, men mye rus, psykisk sykdom og utstabilitet siste halvåret. 

Jeg skal såklart i begravelsen og familien sier de vil at jeg skal overnatte hos dem siden dette er et stykke unna. Jeg tror ikke jeg klarer å overnatte der fordi jeg vil være så emosjonelt utslitt.. Er det veldig uhøflig av meg å si jeg heller ligger på hotell? Er det greit å ha med en venninne han og de ikke kjenner, som støtte, eller bør jeg komme alene og støtte meg på familien hans?

Jeg har aldri vært i begravelse i så nær relasjon før. Tidligere vært med på spleiselag på kistebukett til venninnes begravelse. Bestiller jeg nå en egen bukett fra meg som kjæreste? Jeg forventer ikke å bli spurt om mitt navn skal være med på familiens bukett, og vet ikke om det er innafor å spørre om selv? Jeg kjenner de ikke megagodt siden jeg og deres sønn bodde et stykke unna de. Og hva gir jeg til familien direkte, bestiller trøsteblomst til døren eller tar med noe når jeg kommer til bygda dems som viser min kondolanse?'

Det høres sikkert rart ut at jeg tenker på dette (jeg er i sjokk og følelsmessig avskrudd, innlagt i behandling) , men hva skal jeg ha på meg? De eneste sorte kjolene jeg har er uten ermer, men jeg har et sort fint lårkort A-skjørt i litt 60 talls stil med hvite polkaprikker på som han likte, går det an å bruke det med sort strømpebukse og sort topp eller passer det seg ikke? 

Anonymkode: a8160...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blomster er dyrt, spesielt sorgbinderi. Jeg jobber med blomster. 

Hvis du vil gi familien noe, så er en kondolansebukett til 300-400 kr nok. Man lager litt forskjellig sorgbinderi rundt om i landet, men fra de aller nærmeste er krans og hjerte vanlig. Begge disse koster to tusen per, og siden du var sammen med han såpass lenge så regner jeg med at han kanskje kjente familien din også. En krans fra dere alle ville ikke vært upassende 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Benytt sort bukse og topp, eller den sorte kjolen og en mørk cardigan over. Dropp polkadottene..

Anonymkode: 2ad33...70e

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker hun kan ha skjørtet siden han likte det så godt. Ha sort strømpebukse og sort langermet. 

Overnatting. Ville sagt det som det er. Takket for tilbud om overnatting men at du ønsker å trekke deg tilbake etterpå. Du kan ha med en venninne. Du har lov å være i sorgen slik som er riktig for deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du utvilsomt kan ha skjørtet han likte! Selvfølgelig kan du det! Det er hans begravelse. Jeg ville forklart familien hans det du sier her, at det ikke er fordi du ikke ønsker å tilbringe tiden med dem, men fordi du trenger litt alenetid fordi det er tungt. Det kommer de til å skjønne. Ta med deg venninnen din. Det er fint å ha en støttespiller i sorgen.

Når det gjelder blomster, så er det som en sier over her veldig dyrt med sorgbinderi. Jeg jobber også i blomsterbutikk. Det er likevel ingenting i veien med å ha med en helt vanlig blomsterbukett. Det koster ca. 150 kr for et sånt langt hvitt bånd, hvis du ønsker at teksten skal leses opp i kirken. 

Jeg har aldri mistet en kjæreste, men min bestevenninne døde da vi var 20. Føler veldig med deg ❤️ 

Anonymkode: 03c06...2b7

• Liker 1
Skrevet

Gå med skjørtet, tenk at han ville likt det. Ta med venninnen og si det som det er mht overnatting (takk, men nei takk). Familien vil nok ikke forvente noen bukett fra deg da du selv var såpass nærme, men hvis du vil kan du sende dem en oppmerksomhet. 

Kondolerer TS, håper dere får en fin seremoni og minnestund 💕

AnonymBruker
Skrevet

I dag, 2020, er det ikke så strenge regler angående begravelsestøy. Du kan fint bruke det svarte skjørtet med prikker, men ermeløse kjoler med bolero eller cardigan over går like fint ❤️ Kondolerer så mye. 

Anonymkode: 7d80b...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...