Gå til innhold

Ødelegge det "gode samarbeidet" igjen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og bf har en jente sammen, på 9 år. Det har alltid vært turbulent. Fra jenta var 3-5 år, hadde vi 50/50 etter fars ønske, deretter prøvde vi 60/40 ett år, men når det nærmet seg skolestart, gikk jeg rettens vei for å få full omsorg og han ble "helgepappa". Det var nok det beste jeg har gjort, og burde ha gjort det mye tidligere!

Etter jeg fikk hovedomsorg, har barnet fått bedre rutiner og mer forutsigbarhet. Men jeg og far har kranglet mye opp gjennom, og bv ble også involvert rett før rettsaken, pga bekymring fra skolen, rettet mot far. Det førte til at han ikke hadde samvær på 8 mnd'er, og vi gikk til noe slags terapi via bv, for å bedre samarbeidet vårt. Det siste halvannet året, har det gått ganske greit, jeg prøver å ikke legge meg så mye opp i samværet hans og lar han styre helgene sine som han vil. Men det han alltid har slitt med, er å følge rutiner og å klare å gi barnet helt basic behov. Stå opp i tide og rekke barnehage/skole, tannpuss, riktig mat, riktig klær til riktig vær, huske på ting, følge opp det sosiale/aktiviteter og stimulere barnet på riktig måte. 

Nå i det siste, har jeg merket at det begynner å skli ut igjen. Glemmer å handle inn mat i helgene, og sender med "dritt" i matboksen etter samvær, kommer for sent på skolen fordi han ikke klarer å beregne tid, hopper over frokost/middag, har ikke noe leggetid i helgene, og glemmer klær/utstyr. I juleferien, har barnet vært oppe til både 3 og 4 på natta, mens han gjerne sovner på sofaen tidlig. Barnet ligger å ser på YouTube hele natta, og vet jo ikke "når er det på tide å sove". Han glemte å handle før det var helligdag, og hadde verken brød eller pålegg liggende og middag ble derfor spist ute nesten hver dag. Barnet ringte meg en dag, mens far hadde latt henne være alene hjemme noen timer, og hun fant ikke noe mat i huset, og satt derfor å dyppet kjeks i sjokoladepålegg (til frokost). En annen dag i romjulen, hentet jeg henne for å gå handle noen klær, og hun hadde da heller ikke spist frokost (kl.14). Dette skjedde også en annen dag, ingen frokost. Jeg ba han handle inn samme dag, og passe på leggetid, så vi ikke fikk problem før skolen starter igjen, og han svarer sånn "Jaja, slapp av". Vi kan ikke fortsette som dette, for mangel på rutiner hos han, gjør det vanskelig for meg. Barnet sliter her med å stå opp/legge seg, må tvinges til å pusse tenner og vil heller sitte på iPad enn å leke med venner. 

Dette kan ikke fortsette, men jeg vet av erfaring at han er vanskelig å rettlede og vi klarer ikke kommunisere. Jeg er livredd for å ødelegge den "gode tonen" vi har hatt i det siste, men føler at han ikke fikser farsrollen og at dette går utover barnet vårt. Hvordan nå inn til han? Hvis jeg er hard mot han, vil han begynne å motarbeide meg igjen, og da risikerer jeg at samarbeidet blir ett helvete igjen. Råd?

Anonymkode: 2b842...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen råd sånn egentlig for har mindre barn enn deg. Men vil sende deg en klem og komme med en undring (som sikkert er helt på trynet). 

Men et par spørsmål. Er barnet nå rundt 8-9 år og han har samvær annenhver helg? 

Går det å forklare barnet at hos far er det slik, men hos meg er det sånn. Og også da forklare hvorfor. Trenger jo ikke svartmale far. Bare forklare hvorfor du velger å gjøre det slik du gjør det og at barnet kan velge å legge seg til disse faste tidene også når er hos far (som et eksempel). For selv om barnet ikke får beskjed så er det best å følge rutine. Kan jo FaceTime og si natta. 

Dette med mat og klær er jo ikke bra. Det skal jo ikke være sånn. Det er jo den ene siden av det. Den andre siden er jo at du hele tiden må være på alerten. 

Jeg skjønner du ikke vil ødelegge den gode tonen til far og at det er viktig. Og dette er ikke noen kvikk fix. Men jeg ville prioritert barnet. Bra barnet tar kontakt og forteller. Tenker ville dratt bort med matpakke eller sendt med polarbrød, smøreost og frukt. Barnet vil da få mer ansvar, men tenker det er bedre å ruste barnet til å sørge for seg selv enn å la det sitte der med kjeks og sjokopålegg.

Man høster som man sår. Så om noen få år så orker datter nok ikke dette mer og vil være glad om du har forsøkt å beskytte henne og sette pris på det. Kanskje du ikke merker det før etter tenårene men tenker hun vil ha det i bakhodet. 

Når dette er sagt så har du sikkert tenkt på alt dette allerede. Håper noen andre har bedre råd. ❤️  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...