Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at man ikke kan ønske seg et bestemt kjønn her i Norge, men jeg håper nr 2 blir det andre kjønnet. Vet noen om det er en større sjanse for det ene eller det andre kjønnet? Blir det f.eks flest gutter til ved IVF?

Anonymkode: c9aa6...71e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er som om man skulle blitt gravid på den naturlige måten.  Hel tilfeldig. 

Men på utenlandske ivf klinikker skal det visst være mulig å kunne velge hvilket kjønn man vil ha på egget som settes inn. Det går an å gen teste eggene/spermen

Anonymkode: 741d2...367

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er som om man skulle blitt gravid på den naturlige måten.  Hel tilfeldig. 

Men på utenlandske ivf klinikker skal det visst være mulig å kunne velge hvilket kjønn man vil ha på egget som settes inn. Det går an å gen teste eggene/spermen

Anonymkode: 741d2...367

Takk for svar, det er ikke så viktig at jeg trenger å gjøre det. Mer at det hadde vært artig med en av hver, ikke viktig. 

Anonymkode: c9aa6...71e

AnonymBruker
Skrevet

Det er visstnok litt større sjanse for jente ved ICSI, og jeg mener å ha lest at det kan være litt høyere sjanse for gutt ved vanlig IVF. Men utslaget er nok svært lite uansett. Jeg leste forskning om det for en stund siden, og hvor hvor gode de kildene egentlig var, er høyst usikkert. 

Anonymkode: d0746...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.bbc.com/news/health-11419466

Det kan kanskje være en liten forskjell, men ikke så stor at man på noen måte kan forvente å få gutt ved IVF. Alle prøverørsbarn jeg kjenner personlig, inkludert vårt, er tilfeldigvis jenter. 

Anonymkode: d0746...0ee

AnonymBruker
Skrevet

I utlandet får man vite kjønnet på alle de befruktede eggene, så kan de velge hvilket de ønsker. 

Jeg ser for meg at man ser kjønnet i Norge også, bare at det ikke er lov til å informere om dette. Så om du ytrer ønske om jente eller gutt så ser jeg for meg at de gjør sitt ytterste for at du får det egget med kjønnet du ønsker deg, gitt at egget er i god nok stand.  En vil jo helst bruke det beste, men om det kjønnet du ønsker deg er nest best så er det jo håp 😊

Anonymkode: 03a98...952

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utlandet får man vite kjønnet på alle de befruktede eggene, så kan de velge hvilket de ønsker. 

Jeg ser for meg at man ser kjønnet i Norge også, bare at det ikke er lov til å informere om dette. Så om du ytrer ønske om jente eller gutt så ser jeg for meg at de gjør sitt ytterste for at du får det egget med kjønnet du ønsker deg, gitt at egget er i god nok stand.  En vil jo helst bruke det beste, men om det kjønnet du ønsker deg er nest best så er det jo håp 😊

Du ser for deg mye rart og tar fullstendig feil.

Anonymkode: a7aba...01d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. De velger egg etter kvalitet. :) I Norge foretar de ingen undersøkelser for å finne ut kjønn. I de tilfellene hvor man har lov til å få hjelp til å velge kjønn (ved arvelige sykdommer som kun påvirker ett kjønn) blir man henvist til Sverige for de faktiske testene. 

Anonymkode: 8d1d1...d54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at det er større sannsynlighet for jente ved ICSI og gutt ved vanlig IVF. Det er forsket på dette, og vi vet faktisk hvorfor dette forekommer.

Kjønn bestemmes av sædcellen som befrukter egget, og allerede her er kjønnene forskjellige. Sædceller med X-kromosonet er større, mer robuste men trege. Disse blir kvinner om egget blir befruktet. Sædceller med Y-kromosonet er mindre, men raskere. Disse blir til menn. 

Når man befrukter gjennom ICSI så velger embryologen/bioingeniøren ut de sædcellene som ser sterke og robuste ut. Disse puttes så direkte inn i egget. Ved vanlig IVF svømmer sædcellene helt selv til egget ved å bli lagt i en væske-blanding sammen med egget. Derfor oppstår det forskjeller i raten av kjønn per metode.

Når det er sagt så er det ikke noe man må regne med. Det fødes massevis av guttebabyer av ICSI-metoden og massevis av jenter av IVF-metoden. Men det er påvist at kjønnsraten er forskjellig når man ser på alle de som benytter seg av metodene.

Til sist vil jeg tilføre at man slettes ikke kan se hvilket kjønn et embryo er uten å foreta komplekse undersøkelser som ikke bare blir gjort av seg selv. Derfor vet man ikke kjønn i Norge på embryo-stadiet.

Anonymkode: 896d8...c97

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...