Gå til innhold

"Barnefritt" bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har nylig forlovet meg og vi har bestemt oss for at bryllup skal finne sted innen fem år. Innen de fem årene har vi også fått barn. 

Dere som hadde barn da dere giftet dere, hvordan gjorde dere det i forhold til festen etterpå? Jeg tenker litt at små barn ikke har noe å gjøre på bryllupsfesten, men at de kan delta i seremonien, middagen og kaffe og kaker. 

Hva gjorde dere? Hvem passet barna? Hvor var barna? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forholdet går i dass om 2 år. Vent å se. 

Anonymkode: e4080...495

• Liker 5
Skrevet

Barna passes av en barnepasser.

Enig i at de ikke har noe de skulle gjort på festen. Skulle ønske resten av verdens brudepar tenkte som dere. 

• Liker 11
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forholdet går i dass om 2 år. Vent å se. 

Anonymkode: e4080...495

Hvorfor? 

• Liker 3
Skrevet

Middag og kaker er jo en del av festen. Folk krasjer bryllup for å få mat. Etter det drar folk hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Bryllupsmiddag kan være en prøvelse for voksne folk, det er helvete på jord for barn som hverken klarer å være stille eller sitte i ro. Hvem skal passe ungene under middagen? Etter sermoni og bilder er det best å fikse barnevakt. Eller enda bedre, gift dere før dere får barn. 

Anonymkode: a04f5...451

• Liker 13
Skrevet

Gi noen ansvaret for å passe barna ekstra under middagen, for eksempel barnets tante/onkel/, ei venninne eller lignende. Etter middagen/kaken drar barnet med barnepasser hjem. Jeg har sett besteforeldre som passer, naboer, tanter og venninner (som ikke er så nære). Kanskje ei mor i barnehagen kan passe? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt en del på denne problemstillingen selv. Jeg personlig har kommer frem til at barna i familien er viktigere for meg enn alkohol. Derfor vil jeg heller ha et alkoholfritt bryllup hvor alle barna er hjertelig velkommen. Så får foreldrene heller bestemme hvor lenge barna skal bli om det blir sent. :) Om jeg har egne barn når jeg gifter meg vil jeg nok ha de med til siste slutt, og heller lage til et lite rom hvor de kan sove om det trengs. Jeg var 6 år da foreldrene mine giftet seg, og jeg var sammen med de hele kvelden. Et godt minne for livet. ❤️ Har hørt om andre som får en nabo til å passe barna og slikt. Men da synes jeg man må være sikker på barnet føler seg trygg, og ikke blir redd. 😊 Også greit å ikke drikke seg for full selv om man har barnevakt i tilfelle barnet blir redd eller gråter etter foreldrene sine. 

Anonymkode: 1d13c...6d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min toåring var med på seremonien sammen med barnepasser. Ble sendt hjem for legging da middagen startet :) 

Anonymkode: fea02...4f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barn ikke kan delta så er det en forutsetning å holde bryllupet der de fleste bor. Da kan flere lettere få pass av familie/venner. Også må jo dere ha pass også. Jeg synes det er greit å gå for et helt barnefritt bryllup. Mye styr for folk å skulle hebte barn de skal passe kl 20 fordi dere/foreldrene skal feste videre. Kan også bli en del grining, klaging fordi barna må sitte i ro, de kjeder seg osv. 

Evt kan dere sette en grense. De som ammer kan kanskje få lov å ta med barnet? Så lenge de tar hensyn og feks får en liten «frisone» hvor de kan amme/stelle/trekke seg vekk om barnet gråter. Også kan jo ungdommer synes det er gøy? Feks fra 14-15-år og oppover? 

Anonymkode: 0799a...ef9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt av ei tidlig planlegging 😬 hvorfor ikke bare gifte dere med en gang? Så slipper dere problemstillingen!

Vi er ikke så gode på planlegging, så vi skal gifte oss nå i vår, og har en ettåring. Planen er å ordne barnepass. Barnet kan være med på vielsen og litt mingling før middag, også dra hjem. Små barn i barnehagealder har da null glede av å være med på voksenmiddag. 

Anonymkode: 361c4...bc4

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Gi noen ansvaret for å passe barna ekstra under middagen, for eksempel barnets tante/onkel/, ei venninne eller lignende. Etter middagen/kaken drar barnet med barnepasser hjem. Jeg har sett besteforeldre som passer, naboer, tanter og venninner (som ikke er så nære). Kanskje ei mor i barnehagen kan passe? :) 

Veldig kjipt å være den som må passe og måtte avslutte kvelden tidlig. Spesielt om det ikke er en «nær» venninne. Man føler seg lett som en som kun blir invitert som barnepasser, ikke som en fullverdig gjest. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, sølvdryss said:

Veldig kjipt å være den som må passe og måtte avslutte kvelden tidlig. Spesielt om det ikke er en «nær» venninne. Man føler seg lett som en som kun blir invitert som barnepasser, ikke som en fullverdig gjest. 

Derfor spør man ikke noen som ville tatt seg nær av det. 

Mor til en venninne, venninne til min mor eller ansatt i barnehagen tenker vi spørre. 

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt av ei tidlig planlegging 😬 hvorfor ikke bare gifte dere med en gang? Så slipper dere problemstillingen!

Vi er ikke så gode på planlegging, så vi skal gifte oss nå i vår, og har en ettåring. Planen er å ordne barnepass. Barnet kan være med på vielsen og litt mingling før middag, også dra hjem. Små barn i barnehagealder har da null glede av å være med på voksenmiddag. 

Har satt såpass tid fordi økonomien pr i dag ikke tillater bryllup eller barn, men innen fem år har økonomien bedret seg betraktelig og da kan bryllup og barn la seg gjøre. 

Personlig trenger jeg ikke et stort bryllup med 450 gjester, men ønsker at nær familie og nære venner skal være velkomne, så da blir vi 50/100 stk. 

Det kan jo hende at vi tar alt på tinghuset/sorenskriveren når det passer best og heller har en hyggelig dag med de nærmeste 😊

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor til en venninne, venninne til min mor eller ansatt i barnehagen tenker vi spørre. 

😬 Ikke spør ansatt i barnehagen. Det tror jeg kan bli tatt ille opp. De har jo en jobb, og er ikke sikkert de er så veldig gira på å overnatte og gå i bryllup for å passe barn når de gjør det hele tiden ellers. Men å spørre moren til ei venninne eller venner av noen du kjenner osv høres lurt ut 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

😬 Ikke spør ansatt i barnehagen. Det tror jeg kan bli tatt ille opp. De har jo en jobb, og er ikke sikkert de er så veldig gira på å overnatte og gå i bryllup for å passe barn når de gjør det hele tiden ellers. Men å spørre moren til ei venninne eller venner av noen du kjenner osv høres lurt ut 👍

Meg du siterer, vi jobber selv i barnehage og det er snakk om kollegaer som vi snakker om det med, så vi vet godt hvem det kan være aktuelt for og ikke, og selvfølgelig skal barnevakten ha betalt. :) Vi lufter tanken for flere enn så lenge og ser hvem det passer best for når det nærmer seg. :) Det meste går an om man kommuniserer godt, men enig i de over om at egne venninner ikke er særlig aktuelt å spørre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i bryllup til søsteren min hvor barna var med. Nyfødt baby og 3-åring. Måtte gå ut av kirken under vielsen pga skrikende baby:/  Under middagen måtte jeg stadig vekk ut for å amme eller aktivisere barna. Endte opp som barnepass for andres unger også siden jeg allerede var utenfor. Etter det har jeg tenkt at unger ikke hører med i bryllup, men det kommer sikkert an på.., Slitsom dag for meg i hvert fall 

Anonymkode: 3936c...739

• Liker 5
Skrevet
På 1.1.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre. Har barnehageansatte lov til å "jobbe" for barnehagebarna/foreldrene på fritiden? Evt mot betaling? Finnes det regler. Har hørt om dette før da. I helsevesenet er jo det f.eks strenge regler, men kan jo hende det er annerledes for skole/barnehageansatte. 

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg barnet har en god tilknytning til denne mor til venninne og venninne til mor, ellers kan det bli ganske traumatisk. En ansatt i barnehagen som ungen kjenner godt er sikkert en god løsning.

Anonymkode: 3e860...6dd

Skrevet
På 2.1.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Jeg var i bryllup til søsteren min hvor barna var med. Nyfødt baby og 3-åring. Måtte gå ut av kirken under vielsen pga skrikende baby:/  Under middagen måtte jeg stadig vekk ut for å amme eller aktivisere barna. Endte opp som barnepass for andres unger også siden jeg allerede var utenfor. Etter det har jeg tenkt at unger ikke hører med i bryllup, men det kommer sikkert an på.., Slitsom dag for meg i hvert fall 

Anonymkode: 3936c...739

Ja, det skjønner jeg, men hva var alternativet ditt da? Å ikke komme i bryllupet? Eller å ha barnevakt til en nyfødt? Det kunne du vel hatt uansett hvis du ønsket det, den nyfødte ville ikke blitt fornærmet over å ikke få komme i bryllupet... Føler ofte at brudeparet gjør feil uansett om de inviterer barna eller ikke...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...