Gå til innhold

Kloramfenikol øyedråper- hvor fort virker de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 13 år som har fått kraftig øyekatarr. I dag hadde jeg kontakt med privat lege på chat siden vi er på ferie og ikke synes dette var legevaktmat. Hun skrev ut resept på Kloramfenikol øyedråper. Han har nå tatt fire ganger, og det er fremdeles veldig vondt og rødt. 

Spørsmål 1: Har noen erfaring med hvor fort det virker?

Og en annen ting: Jegble plutselig litt bekymret for at det kan ha utviklet seg til hornhinnebetennelse siden det er så kraftig. Han synes det er ubehagelig med lys, blant annet. Legen så kun et bilde av øyet på chattet. 

Spørsmål 2: Vil disse antibiotikadråpene virke ved eventuell hornhinnebetennelse  også? 

spørsmål 3: Burde jeg ringe legevakten eller se det an til i morgen? Han er jo under behandling. 

Veldig takknemlig for svar!

Anonymkode: 7b65a...553

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er et utrolig godt eksempel på hvorfor konsultasjon via chat er en dårlig ide; legen får ikke undersøkt pasienten. 

Anonymkode: c25e2...da5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm, det svaret hjalp meg jo ikke så mye. Jeg er veldig klar over at å ga kontakt med lege over chat ikke er så greit. Men det er 1. nyttårsdag i dag, vi er på ferie og øyekatarr er ikke noe som prioriteres på legevakta.

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke helt hvor lang tid det tok før behandlingen startet, men gikk i alle fall en dag før bedring. Kom også fort tilbake da jeg stoppet behandling litt for tidlig. 

mulig han er lyssky pga det er vondt å holde øyet oppe med øyekatarr. Jeg syns det var best å holde øyet lukket mest mulig. Men helt umulig å vurdere om det har utviklet seg til hornhinnebetennelse. Er du usikker kontakt legevakt. 

Anonymkode: 10198...533

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok regne med 2-3 dager før det virker. Spesielt hvis katarren har fått tid til å utvikle seg skikkelig før dere begynte på behandlingen.  

Anonymkode: 7e47c...05c

AnonymBruker
Skrevet

Ved hornhinnebetennelse er symptomene rødt øye, smerter, lysskyhet og tåreflod. Har barnet disse symptomene? 

Anonymkode: bff52...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det skulle være hornhinnebetennelse og denne er bakteriell så skal antibiotika dråper kunne virke mot dette også. Vasker dere bort pusset i øynene før dere drypper? Hvis ikke - gjør det. Hvis en drypper oppå pusset så kommer det ikke noe på øyet, så viktig og vaske bort puss. Bruk saltvannsampuller og tørk bort med tørre kompresser. Skal roe seg forholdsvis fort etter en begynner og dryppe, men gi det en dag og to. Også viktig og fortsette med dråpene til 2 dager etter symptomfrihet 😊

Anonymkode: 001fc...5ae

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved hornhinnebetennelse er symptomene rødt øye, smerter, lysskyhet og tåreflod. Har barnet disse symptomene? 

Anonymkode: bff52...53d

Øyet er veldig rødt, det kommer gult puss (spesielt har han mye på morgenen). Han sier at han «blunker bort» noen tårer - men det er ingen flod. Han sitter her i vanlig lys, men liker ikke å ha en lampe rett i ansiktet (som han må ha når vi drypper). Han har god allmenntilstand og ingen feber. Ingen sterke smerter i øyet, men ømt å blunke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det skulle være hornhinnebetennelse og denne er bakteriell så skal antibiotika dråper kunne virke mot dette også. Vasker dere bort pusset i øynene før dere drypper? Hvis ikke - gjør det. Hvis en drypper oppå pusset så kommer det ikke noe på øyet, så viktig og vaske bort puss. Bruk saltvannsampuller og tørk bort med tørre kompresser. Skal roe seg forholdsvis fort etter en begynner og dryppe, men gi det en dag og to. Også viktig og fortsette med dråpene til 2 dager etter symptomfrihet 😊

Anonymkode: 001fc...5ae

Takk for svar, det er det jeg håper på - at disse dråpene tar det også. Takk- ja, vi bør nok gi det et par dager!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øyet er veldig rødt, det kommer gult puss (spesielt har han mye på morgenen). Han sier at han «blunker bort» noen tårer - men det er ingen flod. Han sitter her i vanlig lys, men liker ikke å ha en lampe rett i ansiktet (som han må ha når vi drypper). Han har god allmenntilstand og ingen feber. Ingen sterke smerter i øyet, men ømt å blunke.

Hvorfor må dere ha en lampe rett i ansiktet på ham, når dere drypper? Da vil jo øynene produsere mer tårer og dråpene vil bli «utvannet» på en måte.  Dere ser godt nok til å dryppe øynene selv om dere ikke setter en lampe midt i fjeset på han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må dere ha en lampe rett i ansiktet på ham, når dere drypper? Da vil jo øynene produsere mer tårer og dråpene vil bli «utvannet» på en måte.  Dere ser godt nok til å dryppe øynene selv om dere ikke setter en lampe midt i fjeset på han. 

Vi har hatt det fordi det er litt halvmørkt nedi kjelleren der vi holder til hos familien vi er på besøk hos. Litt vanskelig å se når dråpen slipper uten godt lys. Er jo bare et par sekunder.

AnonymBruker
Skrevet

Hei - 

Jeg har nettopp avsluttet en kur med Kloramfenikol. Jeg hadde også kraftig øyekatarr som plutselig dukket opp en kveld. Jeg gikk til privatlege samme dag og fikk disse dråpene

Øynene mine var knall røde i 2-3 dager og det kom ut mye puss. Etter 4 dager så kom det ikke noe mer puss men rødheten ble mindre og mindre, men ikke helt borte før 6-7 dager. 

Jeg har en venn som er øyelege som rådet meg å ta de dråpene i 9-10 dager selv om øyet virker bedre for å sikre seg at katarren er helt borte og ikke vender tilbake. 

Så ja, de funker. 

Regner med du har fått beskjed å ta 2x dråper fire ganger daglig til å starte med? 

Anonymkode: 32ab6...3df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ps: for at katarren ikke skal smitte dere andre friske og for at den skal kureres kjapt så ikke rør øynene eller tørk bort pusset med hender. Bruk saltvann fra apotek med bomulsdott til å vaske bort puss. Vask hendene godt hver gang du har gitt han dråper og be han vaske Hendene hver gang han tar dråper selv eller tørker øynene. 

Anonymkode: 32ab6...3df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...