Gå til innhold

Hester utendørs på nyttårsaften i Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i nærheten av en av gårdene i Oslo, og skulle ut og se fyrverkeriet i går natt, da jeg oppdaget at hestene (og lamaen og eselet) gikk ute da rakettene startet. Dyrene var veldig urolige og løp frem og tilbake, selv om jeg ikke kunne se direkte panikk.

Men er dette innafor? Jeg ville ha holdt dem inne, men mulig det stresser dem mer? Hadde nok også i bakhodet islandshesten som fikk panikk og døde i går.

For de som er mer hestekjennere enn meg, hva tenker dere?

Anonymkode: ab662...3ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lity individuelt, mange hester blir mye mer stressa inne enn ute. De har det best der de føler seg trygge og har god oversikt. Om de er vant til å gå ute er det ofte best å fortsette å ha de ute og se til de gjennom nyttårsaften.

Jeg har hatt hester på utegang i alle år og de står alltid ute på nyttårsaften. Noen har sett til de ved midnatt og gitt ekstra mat. Heldigvis gått bra så langt, utover støle, slitne hester og tråkkskader ol.

Selvfølgelig er det kjipt med nyttårsaften og alle dyreeiere ønsker restriksjoner, men det dr ikke nødvendigvis noe som helst bedre å være inne og få panikk. Inne kan de sette seg fast i inventaret og skade seg. 

Anonymkode: 67e97...bdb

• Liker 1
Skrevet

Takk, da slår jeg meg til ro med det 😊

Skrevet

Så du om hestene hadde tilsyn?

Jeg ville ikke likt å la dem være alene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Chaya skrev:

Så du om hestene hadde tilsyn?

Jeg ville ikke likt å la dem være alene.

Det vet jeg ikke, men det er godt mulig. Men det hjelper vel uansett ikke å stå og se på hvis de skulle få panikk heller..

Anonymkode: ab662...3ed

Skrevet

Jo, det er en trygghet for alle parter at hestene har tilsyn. Kan passe på at de får ekstra mat før/når fyrverkeriet pågår som verst, og sjekke området for brukt fyrverkeri osv. Det beste er når alt er mest mulig som normalt for ikke å stresse dem opp, men en kan bruke bomull/ørehette, og som en sikkerhetsforanstaltning ha på reflekser når en har hestene på utegang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...