Gå til innhold

Fuktskader på rom som ikke er luftet regelmessig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et rom som egentlig bare er til oppbevaring, et roterom i huset så og si. Her jeg legger ting jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av.

Problemet er at jeg så og si aldri lufter dette rommet, det er mye vind der jeg bor og ting blåser over hver gang jeg skal lufte litt, så har gitt opp å gjøre det i det hele tatt. Det virker også dårlig isolert, da jeg kan kjenne særlig når det blåser mye at det blåser litt igjennom veggene..

Så gikk jeg inn dit idag og merket litt sånn ''gammel rom lukt''.. lurer på om dette er tegn på noe fuktskader?

Er det helt nødvendig å lufte alle rom i husene , også de man ikke er selv? Og hvis det er fuktskader/mugg, må jeg da kaste alle tingene i rommet også? Sorry for dumme spm, har ikke så mye peiling på dette.

Takk for svar og godt nyttår til alle.

Anonymkode: 6477b...a91

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at døren er alltid igjen til rommet , og jeg har en del uåpnede pakker liggende der.

Har ikke så mye plass, sa da ble det en løsning, men lurer på om det var en dum ide nå :(

AnonymBruker
Skrevet

Hvirfor kan du ikke bare rydde opp, og ha det såpass at du kan ha døra oppe? Det er ikke bra for rom å stå avlukket slik, fylt av rot. 
Er du en horder?

Anonymkode: d85f0...082

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvirfor kan du ikke bare rydde opp, og ha det såpass at du kan ha døra oppe? Det er ikke bra for rom å stå avlukket slik, fylt av rot. 
Er du en horder?

Mye av det er flyttelass som jeg ikke har orket å rydde opp i enda for noen år tilbake.

Så ja, kall det hva du vil. Men nå var ikke det spm... om tingene er ødelagt hvis det er fukt/mugg osv.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mye av det er flyttelass som jeg ikke har orket å rydde opp i enda for noen år tilbake.

Så ja, kall det hva du vil. Men nå var ikke det spm... om tingene er ødelagt hvis det er fukt/mugg osv.

Det er flere år siden og du har enda ikke giddet å ordne opp?

Ja, du må lufte. 
Ja, ting kan bli ødelagt. 
Ja, det var en dum ide. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det blåser inn er det jo en form for ventilasjon, men litt innestengt blir det jo. Spørsmålet er jo om det blir fuktig der inne. Har du noe varme på? 

Anonymkode: c1223...40d

AnonymBruker
Skrevet

Lukta kan tyde på at du har et problem. Lukt deg frem til om lukta kommer fra et bestemt sted, er mitt råd.  Det kan fort bli soppvekst dersom ting er stablet inntil en vegg, og det blir kondens mellom gjenstanden og veggen.

Anonymkode: d7cba...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere år siden og du har enda ikke giddet å ordne opp?

Ja, du må lufte. 
Ja, ting kan bli ødelagt. 
Ja, det var en dum ide. 

Jeg har hatt mye de siste årene, trenger vel ikke en grunn til å forklare det på et anonymforum?

Hva slags ting kan bli ødelagt, det meste der er ting som næringsmidler, div kostilskudd som jeg ikke har brukt noe særlig, noe hudprodukter, skolebøker, gamle pcer osv...

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det blåser inn er det jo en form for ventilasjon, men litt innestengt blir det jo. Spørsmålet er jo om det blir fuktig der inne. Har du noe varme på? 

Nei, ingen varme der. Det er bare et lite rom som sagt.

Det blåser gjennom veggene ja, men det er vel ikke bra?

AnonymBruker
Skrevet

Har også en ubrukt PC, må jeg kaste alle disse tingene ? ?

Jeg kan se i vinduet og tror det er mugg... Vet ikke hva jeg skal gjøre, kjipt å måtte kaste absolutt alt... : (

Hvordan får man vasket det bort liksom??

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også en ubrukt PC, må jeg kaste alle disse tingene ? ?

Jeg kan se i vinduet og tror det er mugg... Vet ikke hva jeg skal gjøre, kjipt å måtte kaste absolutt alt... : (

Hvordan får man vasket det bort liksom??

hvorfor skal du kaste tingene hvis det ikke er mugg på dem? 

Man vasker med klor eller salmiakk, husker ikke, google...

Anonymkode: 4e397...0de

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet ikke? Men hvis tingene har blitt oppbevart i det rommet... Så det gjør ikke noe da? Er det ikke i luften det sitter liksom? Altså skadestoffene fra mugg eller fukt..

Jeg finner bare forskjellige svar hvis jeg googler det, derfor jeg tenkte å spørre her siden kanskje noen har erfaring med dette.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snip:

Er det helt nødvendig å lufte alle rom i husene , også de man ikke er selv? Og hvis det er fuktskader/mugg, må jeg da kaste alle tingene i rommet også? Sorry for dumme spm, har ikke så mye peiling på dette

Det er spesielt viktig å lufte de rommene du ikke bruker, nettopp fordi de ikke brukes. Du må kaste de tingene du ikke klarer å vaske muggen av. 

Dugg på vinduer og fuktighet/mugg i vinduskarmer er et dårlig tegn. Vask godt, og la døra stå åpen eller sett inn en ovn. Hvis det er mye fuktighet bør du sette inn en avfukter.

Anonymkode: 15fd2...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke kaste alt. Men du må gjøre noe, for ellers blir det verre. Hudprodukter, kremer e.l kan kanskje lukte dersom de har stått lenge og harsknet. Men om det vil få rommet til å lukte, kommer jo an på om det kan lukte gjennom eballasjen. Det samme gjelder forsåvidt kosttilskudd. Er det fukt i rommet, kan bøker begynne å lukte. De kan ikke reddes, om de først ha fått jordslag/kjellerlukt i seg. 

Klær som har ligge lenge kan begynne å lukte gammelt. Jeg ha lest at det skyldes såperester i klærne, men jeg husker ikke kilde på dette. Gamle klær har uansett en eiendommelig lukt som enhver som har handlet klær på loppemarked/Fretex kjenner til. Den lukta skal være grei å få vekk etter en runde i vaskemaskinen.

Å kaste/rydde er en kjempejobb, og jeg skjønner at du har hatt mye de siste årene. Jeg har også hatt mye, og er gift med en samler som også har hatt mye å hanskes med de siste årene, og rot har samlet seg. Min løsning har vært å ta litt av gangen, og å begynne med det enkleste. Noe har blitt lagt ut på finn, og andre ting har blitt gitt til Fretex. Etter at en ting har blitt fjernet, er jeg såpass oppmuntret at jeg fjerner én til, kanskje ikke i dag, men i morgen. Og gradvis har huset blitt mer levelig.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klorin.

Anonymkode: 8e87d...b49

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må ikke kaste alt. Men du må gjøre noe, for ellers blir det verre. Hudprodukter, kremer e.l kan kanskje lukte dersom de har stått lenge og harsknet. Men om det vil få rommet til å lukte, kommer jo an på om det kan lukte gjennom eballasjen. Det samme gjelder forsåvidt kosttilskudd. Er det fukt i rommet, kan bøker begynne å lukte. De kan ikke reddes, om de først ha fått jordslag/kjellerlukt i seg. 

Klær som har ligge lenge kan begynne å lukte gammelt. Jeg ha lest at det skyldes såperester i klærne, men jeg husker ikke kilde på dette. Gamle klær har uansett en eiendommelig lukt som enhver som har handlet klær på loppemarked/Fretex kjenner til. Den lukta skal være grei å få vekk etter en runde i vaskemaskinen.

Å kaste/rydde er en kjempejobb, og jeg skjønner at du har hatt mye de siste årene. Jeg har også hatt mye, og er gift med en samler som også har hatt mye å hanskes med de siste årene, og rot har samlet seg. Min løsning har vært å ta litt av gangen, og å begynne med det enkleste. Noe har blitt lagt ut på finn, og andre ting har blitt gitt til Fretex. Etter at en ting har blitt fjernet, er jeg såpass oppmuntret at jeg fjerner én til, kanskje ikke i dag, men i morgen. Og gradvis har huset blitt mer levelig.

Takk, fikk litt håp av å lese dette... Skulle ønske noen kunne hjulpet meg, men vet ikke om vi har sånne team som fikser opp i slikt her i Norge. Eller som kan måle nivået?? Mener jeg har sett det på tv.

Noen av hudkremene har jeg ikke åpnet... er det trygt å bruke de? Ja, det er nok mest bøker i det rommet dessverre. Trist å måtte hive alle bøkene :( Huff jeg er så dum...

Trist å høre, og håper det vil gå bedre med mannen din som er samler... Vet ikke om jeg kan definere meg som det, men har nok ikke så lett for å kaste ting nei, spesielt dyre ting ,det synes jeg er fryktelig kjipt. Billige ting er jeg ikke så nøye på.

Hva foreslår du å vaske gjenstander med?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, fikk litt håp av å lese dette... Skulle ønske noen kunne hjulpet meg, men vet ikke om vi har sånne team som fikser opp i slikt her i Norge. Eller som kan måle nivået?? Mener jeg har sett det på tv.

Noen av hudkremene har jeg ikke åpnet... er det trygt å bruke de? Ja, det er nok mest bøker i det rommet dessverre. Trist å måtte hive alle bøkene :( Huff jeg er så dum...

Trist å høre, og håper det vil gå bedre med mannen din som er samler... Vet ikke om jeg kan definere meg som det, men har nok ikke så lett for å kaste ting nei, spesielt dyre ting ,det synes jeg er fryktelig kjipt. Billige ting er jeg ikke så nøye på.

Hva foreslår du å vaske gjenstander med?

Klær i vaskemaskinen med vaskemiddel. Andre ting tørker du av eller skyller. 

AnonymBruker
Skrevet

Lukter bøkene kjeller? Om de ikke gjør det allerede, kan de jo reddes om du bare flytter dem ut :) Jeg har en venninne som elsker å gå på loppemarked, og selv om hun har forsøkt å redde bøker som har blitt funnet i en fuktig kjeller og fått jordslag i seg, har bøkene fortsatt luktet, og hun har mttet kaste dem .

Men rommet ditt er jo ikke en fuktig kjeller, så jeg tror ikke nødvendigvis at det er jordslag i dem? Papir er porøst, så papir vil suge til seg lukt fra omgivelsene. Om ikke bøkene stinker jordslag, skal det være nok å gi dem litt lufting. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det en link som forklarer hvorfor gamle bøker kan lukte. Gammel bok - lukt er helt trygg, og det er en lukt mange er glad i. :) Det skal mye til før jeg vil anbefale å kaste bøker, og jeg tror vel egentlig ikke at det er nødvendig for deg heller. De er bare dersom det er kraftig kjellerlukt, jordslag, synlige flekker og denslags at jeg ville kjørt bøker på dynga.

Ja, det går bedre med mannen min som er samler :) Han godtar nå å kvitte seg med ting som han tidligere har nektet å kvitte seg med. Det har ikke vært dyre ting heller, men ødelagte ting som kanskje kan brukes til noe, ting som bare har blitt dyttet inn i et hjørne og blitt der, reservedeler til ting han ikke aner hva er osv osv osv. Vi puster lettere begge to, bokstavelig talt. 

Det er egentlig veldig lite som har blitt kastet. Jeg liker ikke å kvitte meg med ting jeg heller, men det blir mye lettere å få ting ut av huset dersom jeg forestiller meg at noen andre har nytte av dem. Bruktbutikker tar imot det aller meste.

Tekstiler legges i en bærepose og gir meg 10% rabatt på neste kjøp på Hennes og Mauritz. Om det er brukendes klær eller utvaskede, hullete klær er ikke viktig; de vil ha alt. Det er ikke kun rabatten som lokker, men mest gleden over å ha fylt nok en bærepose som kan bæres ut av huset. 😁

Noe har vi solgt på finn og tjent noen kroner på. Hver ting som forsvinner ut føles som en liten seier. Innsamlingsaksjoner som kjører f.eks leker, kjøkkengjenstander og klær til fattige i andre land, setter pris på å få ting vi ønske å kvitte oss med, og mye har gått den veien. Jeg vet ikke hvor du bor, men en organisasjon av denne typen finnes kanskje i ditt nærområde? 

http://www.kpk-ukraina.com/?page=page&id=9

For meg så blir det lettere å kvitte seg med ting om jeg ikke tenker på at jeg skal kvitte meg med det, men heller at et menneske som trenger det kommer til å bruke tingen. Det er jo bedre enn at den skal ligge og samle støv og bare være til irritasjon i kjellerstua mi. Da blir på en måte ryddigere hus ikke det eneste målet, men mer som en fin bonus.

Øystein Sundes Kjekt å ha er forresten fin å lytte til mens en rydder :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...