Gå til innhold

Turnus og barnehage hva er best

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi holder på og planlegger hvordan vi skal gjøre det med permisjon og barnehage og diverse. Har noen noe innspill blir jeg glad. 

Eneste vi er enige om er at jeg tar permisjon tiltenkt mor samt fellesperioden. Så vet vi ikke om jeg skal ta full permisjon uten lønn noen mnd eller hva man nå kan gjøre. Pappaen skal selvfølgelig ha sin permisjon også men vi vet ikke når. 

Jeg jobber lange vakter i min turnus. Jeg jobber 16 vakter på 6 uker og er da borte fra morgen til kveld og vil dermed ikke se barnet de dagene. Mannen min jobber 8-4  hver dag, men har fleksitid.

Jeg har mulighet til å ta full permisjon uten lønn noen måneder, eller søke om å få ta delvis permisjon uten lønn og komme hjem tidligere og kanskje ta fri hverdager eller helg. Dette vet jeg ikke om er mulig å få innvilget slik det er på jobben min nå, men skal høre med lederen min. 

Slik det er nå, eller om jeg velger å ta full permisjon uten lønn noen mnd, har jeg regnet ut at det vil bli 12 dager på 6 uker at barnet mitt må være i barnehagen fra litt over 7 om morgenen til halv 5 på kvelden. (når mannen min er på jobb)  De andre dagene har jeg jo helt fri og kan levere og hente tidligere. 

Jeg lurer på hva som vil være best for barnet og barnehagen. Jeg kunne jo ordnet det slik at barnet ikke gikk i barnehage når jeg har fri, halv barnehageplass? Hvordan fungerer det, egentlig? Hva tenker dere vil være best mtp permisjon uten lønn? Best og få fri en helg ekstra,( istedet for å jobbe hver 3 helg søke om å få jobbe hver 4.) Og kanskje jobbe kun dagvakt noen av dagene istedet for langvakt? Eller å ta noen mnd med full permisjon uten lønn før mannen tar sin del av pappapermisjon?

Eneste vi er enige om er at jeg tar permisjon tiltenkt mor samt fellesperioden. Så vet vi ikke om 

Noen som har erfaring eller har en mening om hva som er best for et barn på ca 1 år? 

Anonymkode: f2deb...c7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må brukte faste dager i barnehagen ved 50% plass, ikke halve dager eller dager som du bestemmer selv. Dette pga ved delt plass, deler gjerne to barn på en plass. De fleste pleier å løse dette ved å ha 100% plass, og bruke plassen etter sitt behov.

Anonymkode: b3c4e...b68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på ca 1 år vil jo sove en god del av barnehagedagen, så dagene vil føles lengre for dere foreldre, enn for barnet.

Dersom du ønsker å redusere stillingen, så ville jeg redusert helg, dersom mulig. 

Anonymkode: 21ee3...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekket om de aktuelle barnehagene dere vil søke på åpner så tidlig som 7, mange barnehager åpner først 07.30. Videre ville jeg forlenget din permisjon med litt ulønnet, så barnet er eldst mulig før barnehagestart. Å være i barnehagen fra 07 til 16:30 er lenge for en ettåring hvis man kan unngå det. 

Anonymkode: d9c10...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt ulønnet. 7-16.30 er altfor lenge for et lite barn å være i barnehagen. 

Anonymkode: 4aae3...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Siden mannen har fleksitid, kan vel han jobbe ekstra de dagene du har fri, slik at barnehagedagene kan bli mer 8.30- 16. når du er på jobb? 

Anonymkode: 5c135...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden mannen har fleksitid, kan vel han jobbe ekstra de dagene du har fri, slik at barnehagedagene kan bli mer 8.30- 16. når du er på jobb? 

Ja det er kanskje en mulighet, men når skal jeg og mannen få sett hverandre da tro.. 🤔

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sjekket om de aktuelle barnehagene dere vil søke på åpner så tidlig som 7, mange barnehager åpner først 07.30. Videre ville jeg forlenget din permisjon med litt ulønnet, så barnet er eldst mulig før barnehagestart. Å være i barnehagen fra 07 til 16:30 er lenge for en ettåring hvis man kan unngå det. 

Anonymkode: d9c10...4b1

Barnehagene her åpner kl 7 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er kanskje en mulighet, men når skal jeg og mannen få sett hverandre da tro.. 🤔

Han kan jobbe fra 06.45-17, og komme rett hjem til middag. Hvordan blir det så annerledes enn hvis han er hjemme 16.30 eller noe? 

• Liker 2
Skrevet

Hva med at din mann tar gradert permisjon? Han tar kun perm de dagene du er på jobb, så får dere drøyet permisjonen lenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jo det kunne gått an det 😊 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gidavmeg skrev:

Hva med at din mann tar gradert permisjon? Han tar kun perm de dagene du er på jobb, så får dere drøyet permisjonen lenger? 

Gradert pappapermisjon? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan jobbe fra 06.45-17, og komme rett hjem til middag. Hvordan blir det så annerledes enn hvis han er hjemme 16.30 eller noe? 

Det kunne gått an det. Bruker en halvtime ca på å kjøre til jobb så blir litt tid på det også. Så da er han hjemme halv 6 og så skal barnet legge seg straks osv. 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gradert pappapermisjon? 

Ja, ikke sammenhengende uker, men ta ut de dagene han trenger.

Endret av Gidavmeg
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt ulønnet. 7-16.30 er altfor lenge for et lite barn å være i barnehagen. 

Anonymkode: 4aae3...bcf

Enig

Anonymkode: 4c8f6...0a6

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Gradert pappapermisjon? 

Ja, så han bare har perm når du er på jobb.

Anonymkode: 44be8...eda

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel helt vanlig at man ikke ser hverandre så mye akkurat i den fasen ...

Anonymkode: 44be8...eda

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...