Gjest Kari i.i. Skrevet 1. juni 2005 #1 Skrevet 1. juni 2005 Heisann Har ordnet meg konto i Skandiabanken nettopp mtp sommerferien, skal være en del uker i utlandet da (og har blitt fortalt at Skandiabanken ikke har gebyr på Visa uttak). I dag prøvde jeg å bestille bankkort, men fikk til svar at jeg først måtte ha/ha hatt min. 15 000 på kontoen og at jeg heller ikke oppfylte deres krav om inntekt og formue (tjener rundt 100 000 i året, ingen formue..er student). Har dere opplevd det samme? Synes det var litt snodig, ikke opplevd lignende før hos andre banker. Eller er Skandiabanken strengere enn andre banker? Kari
Nella Skrevet 1. juni 2005 #2 Skrevet 1. juni 2005 Men nettopp studenter (og særlig i utlandet) bruker jo Skandiabanken. Det holder å ha 15 000,- på kontoen i det du bestiller bankkortet. Etterpå er ikke det noe å tenke på mer. Ganske sært egentlig....
MiniMjau Skrevet 2. juni 2005 #3 Skrevet 2. juni 2005 Ja, det var vel kanskje sånn ja... Og det er aldels gratis å ta ut penger i utlandet, men de har et kurspåslag - det har alle banker. På www.skandiabanken.no kan du lese at: Ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75% av det vekslede beløpet ..så det er da ikke mange kronene de er snakk om... Husk at hvis du tar ut penger i valuta-automatene på Gardemoen så er det IKKE gratis.Det er pga av disse automatene krever 30 kr i gebyr, det er altså ikke Skandiabanken selv som legger på gebyret. Det lønner seg å vente til du kommer til destinasjonslandet og ta ut penger i en vanlig minibank på gata der.
Malama Skrevet 2. juni 2005 #4 Skrevet 2. juni 2005 Jeg fikk visakort fra skandiabanken når jeg var student uten annen "inntekt" enn det lånekassen ga meg. Men, du må nok ha 15.000 på konto ja.
Superlammet Skrevet 2. juni 2005 #5 Skrevet 2. juni 2005 Tror det er enten 15.000 på konto eller 150.000 i inntekt ligningsåret 2003 (neste år blir det da 2004). Du kan heller ikke ha betalingsanmerkninger.
Gjest Kari i.i. Skrevet 2. juni 2005 #6 Skrevet 2. juni 2005 Hei igjen og takk for svar. Det var litt dumt, reiser ikke før i august, men skal bruke sommeren til å jobbe for å få penger til reisekassa..så 15.000 har jeg nok ikke før rundt den tida jeg drar omtrent. Kari
Gjest cf Skrevet 2. juni 2005 #7 Skrevet 2. juni 2005 Kan ingen (mamma, pappa, samboer el) overføre 15 000 til deg? Også overfører du det tilbake når du har fått kort? Jeg er student i utlandet og bruker Skandiabanken. Supert. Kan til og med få ny kode tilsendt på min utenlandske mobil Jeg er veldig fornøyd. Var ikke klar over det 15 000 saken. Regner med at jeg fikk kort rett etter at jeg hadde fått lånet mitt inn på kontoen da...
jordbær Skrevet 2. juni 2005 #8 Skrevet 2. juni 2005 Jeg "lånte" 15000kr av samboern for å få visakort. Hadde 15k på konto da jeg bestillte.. og overførte tilbake etterpå.
Gjest StoreSky Skrevet 2. juni 2005 #9 Skrevet 2. juni 2005 Hva mener dere med at man må ha 15000 på konto for å opprette kort hos skandia? Jeg har selv skandia kort, men kan ikke huske at jeg hadde det...var student så jeg tjente ikke så mye heller. Mener dere for å få kreditt?? (det får ikke jeg fordi jeg tjente for lite i 2003)
Gjest Weblesern Skrevet 2. juni 2005 #10 Skrevet 2. juni 2005 Bare å sjekke websidene til Skandiabanken, så finner dere svarene enkelt! Svar: For å få kort må du være fri for betalingsanmerkninger. I tillegg må du tilfredsstille ett av følgende krav: Kr. 15.000,- eller mer innestående på dine konti når du søker om kortet, ELLER Kr. 120.000,- eller mer i alminnelig inntekt (Inntekt før skatt - fradrag) forrige ligningsår, ELLER Kr. 100.000,- eller mer i netto formue to foregående ligningsår.
Gjest Kari i.i. Skrevet 2. juni 2005 #11 Skrevet 2. juni 2005 Takk for svar. Skal høre med opphavet om de evt. kan sette inn 15 000 for en kort periode. Ikke vært borti noe lignende før :-? Kari
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå