Gå til innhold

Er følelsen av at det er gulvkaldt en mangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som flere her skriver, så er jo det ingen mangel. Purre på leia skriftlig, hvis ikke det hjelper så må vel dere starte prosessen med utkastelse. 

Leieboeren høres veldig spesiell ut, og når han lager styr ut av noe sånt, så hadde jeg vært bekymret for hva annet han hadde funnet på senere🙈 Like greit å bli kvitt ham kanskje... 

Anonymkode: a9709...a11

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har en engels tålmodighet. Han har mast seg til gulvvarme, som strengt tatt ikke er nødvendig i utgangspunktet, men er furten fordi den ikke blir montert umiddelbart. 🤪

Han fortjener ikke gulvvarme i det hele tatt, men heller en klar beskjed om å kjøpe tepper og tøfler. 

Anonymkode: 5606b...004

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en engels tålmodighet. Han har mast seg til gulvvarme, som strengt tatt ikke er nødvendig i utgangspunktet, men er furten fordi den ikke blir montert umiddelbart. 🤪

Han fortjener ikke gulvvarme i det hele tatt, men heller en klar beskjed om å kjøpe tepper og tøfler. 

Anonymkode: 5606b...004

Haha. Jeg vil bare ikke at folk skal fryse på beina. Hater det. Men inntrykket jeg fikk var jo at han måtte gå med ullsokker og tøfler for å overleve det piss kalde gulvet. Faktisk ga jeg han et par tepper før jeg kontaktet elektriker😂

Han er ikke så veldig rar, litt gjerrig. Men hyggelig egentlig da. Håper vi får løst dette på en god måte for alle

Anonymkode: 84681...977

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at dette kommer nå fordi han har brukt mye penger i jula og ikke har penger. Det hadde vært bedre om han sa det sånn egentlig.. 

• Liker 4
Skrevet

Gjør tingene nå i rett rekkefølge.

Først og fremst - når klagde han på at det var gulvkaldt i leiligheten, og hvor mye av leien holder han tilbake?

Det leietaker her gjør er på påberope seg en mangel ved leiligheten. Og det har leietaker lov til. Det skulle bare mangle. Spørsmålet er om det leietaker klager på faktisk er en reell mangel eller ikke. Og det er her uenigheten ligger. Her må dere være tydelige og bestemte på hvordan deres syn på saken er, og samtidig inkludere informasjon om begrunnelse og hva som var avtalt. Opplys også om hvilke muligheter leietaker har til å løse problemet selv(skru opp varmen) men at det gjøres for egen regning. En fordel her er og å ta med at dere basert på første klage har fått en vurdering fra en tredjepart som har vurdert gulvtemperaturen til å være helt normal. Håpet er naturligvis at dere blir enige, evnt at leietaker får lov til å argumentere for sitt syn ut over at han må gå med sokker innendørs.

Et av virkemidlene leietaker har når leietaker mener husrommet har en mangel utleier ikke retter er å holde tilbake leie i henhold til §2-15 i husleieloven. Men dette må gjøres på rett måte. Omtvistet husleie skal deponeres på en egen bankkonto i leietakers navn på lik linje med depositumskonto(så vidt jeg vet kan dette være samme konto - men sjekk gjerne nøyere opp i dette). Dette krever naturligvis at dere(utleier) har opprettet dette eller at dere medvirker til å opprette en slik konto nå. All leie som er omtvistet skal inn på denne kontoen. Eneste tilfelle hvor dette ikke gjelder er dersom leietaker har informert om at deler av leien er omtvistet og vil deponere dette inn på egen konto, men at dere ikke medvirker til at det kan gjøres. Da kan leietaker sette dette av på egen konto, men kun da. Se §3-8 for mer info her.

Dere kan IKKE si opp avtalen med leietaker dersom vedkommende holder tilbake leie så lenge det blir gjort i tråd med §3-8. Men dersom dette ikke blir gjort i tråd med §3-8 så er dette mislighold av leie og dere kan gå videre med å si opp avtalen.

Dersom dere ikke blir enige må saken avgjøres av forliksrådet eller husleietvistutvalget dersom dere bor et sted hvor dette finnes. Å ta en sak inn for behandling koster rundt en tusenlapp, og dere kan kreve at leietaker må betale denne kostnaden dersom dere vinner.

Hva jeg ville gjort nå?

Sendt en melding til leietaker og skrevet noe alla dette: "Hei! Det var kjedelig at du mener gulvet er for kaldt og derfor har valgt å holde tilbake husleie. Vi vil gjerne at du skal trives og vi kontaktet derfor elektriker så snart vi fikk vite dette for å avklare om det var noe galt med de varmekablene som er på (badet?) eller om det var unormalt kaldt på gulvet. Tilbakemeldingen er at alt er ok med varmekablene og at gulvet ikke er unormalt kaldt. Vi opplevde heller ikke gulvet som unormalt kaldt når vi brukte husrommet selv. Vi har heller ikke opplyst om at gulvet er oppvarmet i hele leiligheten, kun på (badet?), og det er helt normalt at en må gå innendørs med sokker i denne delen av landet(vi gjør det også). Vi kan derfor ikke se at det er noe her vi kan rette opp i på nåværende tidspunkt og ber om at du betaler manglende husleie så snart som mulig i tråd med avtalen vi har. Mvh xxx"

Husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

• Liker 9
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Dette er ikke en mangel, med mindre det står i kontrakten at gulvet har varme. Jeg ville krevd husleien tilbake ellers får han flytte ut.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ingen mangel. 

I fare for å høres veldig gammel ut. Enkelte unge kunne hatt godt av å være studenter for 20 år siden. Trekkfylle hus med punkterte vinduer, ingen oppvaskmaskin, mugg på badet, diverse hullete/flekkete møbler. Husker jeg hadde et vindu som ikke lot seg lukke på soverommet. Da var det bare å sove med ullsokker og flere pledd. 

Sier selvfølgelig ikke at alt dette er ok. Men det er jo måte på hvor man skal legge kravet til standard når man er på leiemarkedet. 

Anonymkode: 579fd...03c

Da jeg bodde på hybel så åpnet vinduet mitt seg fordi det var is i sprekkene om vinteren. Det gikk heller ikke an å lukke vinduet fordi låsen var blitt til en isklump😂

Jeg er så enig med deg, og leietakeren til ts er en sutrepave. Hiv han ut!

Anonymkode: bbdb9...cf4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. ingen kan forvente at et gulv er så varmt at man ikke trenger å bruke sokker innendørs i Norge. Jeg har selv et kaldt flisgulv og bruker ulltøfler hele tiden utenom på den varmeste sommeren. 

Anonymkode: c1bfa...cf2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske du var min huseier 🤩

Anonymkode: 27169...8a3

• Liker 3
Skrevet

Jeg er av den mening at det lønner seg å snakke sammen før en går til utkastelse, vis leietaker er et ok menneske sånn ellers. Vis jeg skjønner det riktig så klager han på kalde gulv men vil ikke bruke varmekabler på badet for det er for dyrt? Kan dere ikke forklare han den logiske bristen i resonnementet hans? Hilsen en som sitter med raggsokker og tøffler 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Apis skrev:

Jeg er av den mening at det lønner seg å snakke sammen før en går til utkastelse, vis leietaker er et ok menneske sånn ellers. Vis jeg skjønner det riktig så klager han på kalde gulv men vil ikke bruke varmekabler på badet for det er for dyrt? Kan dere ikke forklare han den logiske bristen i resonnementet hans? Hilsen en som sitter med raggsokker og tøffler 

Ja han er ikke noen dust, som sagt mistenker jeg at dette kan være i sammenheng med jul og dårlig råd etter jul. Nei, han ønsker ikke bruke varmekabler på badet fordi han mener det suuuuuuger strøm. Som sagt er det ikke et problem for oss å legge inn gulvvarme til sommeren, men vi anser ikke det som en prioritet nå. 

Mulig han får sjokk den dagen vi får varme i hele etasjen. Blir jo dyrt da og🤪

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han synes det blir for dyrt med varmekabler på badet kommer han nok ikke til å bruke de på stuen. På den andre siden vil jo dette kunne gjøre leiligheten mer attraktiv for andre.

Anonymkode: dbce8...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men han må jo ha varme på badet!? Det er jo et våtrom og sånne rom bør jo virkelig ha varme i seg sånn at gulv tørkes når det blir vått og ikke minst for å hindre mugg og slike ting!

Anonymkode: 66fd6...514

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er denne leietakeren? Høres ikke ut som han har leid noe før 😂😅

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit med etterpåklokskap, men her tror jeg du kanskje ble for ivrig med å være enig i at det kunne være en ide med varmekabler, og så har leieboer tenkt som så "Ja, da hadde jeg rett. Her må noe gjøres". 

Jeg bor i helt nytt bygg, og har vært på besøk hos de som bor i 1.etasje. Og der er det gulvkaldt, rett og slett fordi første etasje er første etasje. Leieboer må kjøpe seg noen gode ullsokker, eller finne seg et annet sted å bo.

Anonymkode: 846ac...0f1

Skrevet

Snakk om bortskjemt unge! Alle gulv er kalde i Norge på vinteren. Jeg bor i 1.etasje.Skal jeg ringe forsikringsselskapet mitt og kreve å heve kjøpet av leiligheten fordi ingen fortalte meg at gulv, spesielt i lave etasjer blir kalde på vinteren? Er det mulig? Han har ingen sak. Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.... Og det sier litt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker både sokker og tøfler inne om dagen. Sånn er det i Norge. Syntes leietakeren deres virker ganske spesiell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, han skulle jo ha spurt om oppvarming på visning - det er ikke en mangel å ikke ha gulvvarme om det ikke sagt at det finnes. Hvis han ikke bruker kablene på badet kan han heller  ikke klage på en mangel så lenge de virker.

Ville sendt varsel om manglende betalt husleie og frist for betaling av resterende beløp. Har dere utkastelsesklausul? I så fall er det sikkert smart å sette i gang prosess om han fortsatt nekter å betale. Det tar tid å kaste ut folk.

Ta en telefon til huseiernes landsforbund og bruk deres maler slik at alt blir riktig mtp formkrav - det er veldig strengt!

Anonymkode: a0ec1...b63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...