Gå til innhold

Er følelsen av at det er gulvkaldt en mangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Leieboeren vår kom tidligere i vinter og klaget på at det var gulvkaldt nede hos han. Jeg tok det opp med mannen min, siden jeg selv er ganske følsom for kalde gulv. Han mente at det er vel helt normalt i utleiedelen, vi brukte den jo før selv og ingen av oss merket noe til det. 

Jeg sa at selv om vi ikke merket det da kan jo ting ha endret seg. Temperaturen i utleiedelen er helt normal sånn ellers. Etter mye mas fra meg ble vi enige om å bestille en elektriker som kunne se på muligheten for varmefolie under gulvet. 

Leieboeren hadde sagt til elektrikeren at gulvet var så kaldt at på vinteren måtte han bruke sokker inne. Det høres i mine øyne ikke så veldig alvorlig ut, jeg bruker jo sokker inne hele året. Elektrikeren sa at gulvet holdt relativt normal temp, ikke kaldt, men at han aldri frarådet å installere gulvbåren varme på noen måte, men han så heller ingen spesiell grunn til at det måtte utføres nå. Derfor fant vi ut at vi heller gjør dette til sommeren. Sa ifra til leieboer om dette, og han holder nå tilbake leie fordi han mener dette er en mangel. 

Dette er jo ikke rimelig og jeg finner heller ingenting om at dette skal være en mangel. Spørsmålet er bare hvor vi går fra nå? 

Anonymkode: 84681...977

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SansaS skrev:

Gi varsel om at hvis full leie ikke utbetales vil dere avslutte leieforholdet og holde tilbake manglende i depositum. Det er Norge, man må regne med at det er kaldt på gulvet om vinteren 🙄

Ja, men det er jo ikke kaldt heller. Han må bare gå med sokker, og det er jo ikke så ille heller. 

Han holder tilbake deler av leien med grunn at feil eller mangel ikke utbedres

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da må dere purre på uteblitt husleie, sjekk regler og formkrav for dette. For å holde igjen penger må leietaker fremme et skriftlig krav om utbedring av mangel, blir dere ikke enige er det forliksrådet neste. 

Og det er helt normalt å gå med sokker inne, jeg leier, og bruker fullt ullsett for å spare strøm. Hvis leietaker fryser får de skru opp varmen. 

Anonymkode: 5f71d...7a8

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Der har jeg aldri sett på som en mangel. På vinteren bruker de fleste sokker, ullsokker, tøfler etc. Helt vanlig. 

Anonymkode: ce21e...bdc

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Er ganske vanlig at det er gulvkaldt.

Anonymkode: 8aafb...9a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da er det bare å skru opp varmen. Gulvkalde hus er da vanlig, hos oss er det skikkelig gulvkaldt og holder rundt 16 grader inne om vi ikke varmer opp på vinteren. Det er vist godt innenfor bebelige tempraturer. Hvis det er for kaldt får man kjøpe varmeovner e.l.

Sokkeløs på vinterstid er vel forebeholdt varmekabler eller boliger med gulvvarme generelt.

Anonymkode: 6b278...bfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor i 3. etasje i blokk, har laminatgulv og det er alltid kaldt om vinteren. Å gå barbent blir altfor kaldt, må bruke tøfler.

Anonymkode: 30a1e...f2d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at en kjellerleilighet? med betong undergulv uten gulvvarme kan føles litt kaldt. Dette er ikke en mangel. Leieboer visste vel at det ikke var gulvvarme når kontrakten ble underskrevet. 

Anonymkode: dbce8...c9b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt at en kjellerleilighet? med betong undergulv uten gulvvarme kan føles litt kaldt. Dette er ikke en mangel. Leieboer visste vel at det ikke var gulvvarme når kontrakten ble underskrevet. 

Anonymkode: dbce8...c9b

Ja, og den er ikke spesielt gulvkald. Vi har jo både gang og soverom i samme etasje. Det er ikke en kjeller det er snakk om forøvrig. 

Han klager jo ikke på kald leilighet, bare kaldt gulv. Og hadde det vært kaldt skulle jeg absolutt lagt inn varme men føler rett og slett det blir en stor kostnad å ta unødig akkurat nå. Får vel sende han et varsel ja. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig ingen mangel. 

I fare for å høres veldig gammel ut. Enkelte unge kunne hatt godt av å være studenter for 20 år siden. Trekkfylle hus med punkterte vinduer, ingen oppvaskmaskin, mugg på badet, diverse hullete/flekkete møbler. Husker jeg hadde et vindu som ikke lot seg lukke på soverommet. Da var det bare å sove med ullsokker og flere pledd. 

Sier selvfølgelig ikke at alt dette er ok. Men det er jo måte på hvor man skal legge kravet til standard når man er på leiemarkedet. 

Anonymkode: 579fd...03c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Haha, for en sutrepave! 
Det er ikke en MANGEL at det ikke er varmekabler i gulvet. Denne leieboeren kan ikke være gamle karen? 
Skal han gå barbeint innendørs midtvinters håper jeg han vet hva strømmen koster, for å si det sånn... 

Anonymkode: ffb41...632

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo åpenbart en person som er litt tullete i topplokket, eventuelt en ungdom som bor for seg selv for første gang og har vokst opp med varmekabler, og som ikke skjønner så mye om hvordan verden fungerer enda (derfor tror han også at han kan behandle utleierne som foreldre, hvor han tasser og holder igjen leie fordi han ikke får viljen sin). Det blir gulvkaldt på vinteren når man ikke har varme i gulvet,sånn er det bare. Med mindre dere feilaktig informerte om at det var varme i gulvet, har han ingenting han skulle ha sagt.

Anonymkode: a9316...31a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo åpenbart en person som er litt tullete i topplokket, eventuelt en ungdom som bor for seg selv for første gang og har vokst opp med varmekabler, og som ikke skjønner så mye om hvordan verden fungerer enda (derfor tror han også at han kan behandle utleierne som foreldre, hvor han tasser og holder igjen leie fordi han ikke får viljen sin). Det blir gulvkaldt på vinteren når man ikke har varme i gulvet,sånn er det bare. Med mindre dere feilaktig informerte om at det var varme i gulvet, har han ingenting han skulle ha sagt.

Anonymkode: a9316...31a

Nei, har aldri sagt det er varme i gulvet. Hans argument er at det er ulevelig gulvkaldt fordi han må bruke sokker. Derfor mener han det er en mangel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ingen mangel. 

I fare for å høres veldig gammel ut. Enkelte unge kunne hatt godt av å være studenter for 20 år siden. Trekkfylle hus med punkterte vinduer, ingen oppvaskmaskin, mugg på badet, diverse hullete/flekkete møbler. Husker jeg hadde et vindu som ikke lot seg lukke på soverommet. Da var det bare å sove med ullsokker og flere pledd. 

Sier selvfølgelig ikke at alt dette er ok. Men det er jo måte på hvor man skal legge kravet til standard når man er på leiemarkedet. 

Anonymkode: 579fd...03c

Hehe, ja, skjønner hva du mener. Er jo veldig bra det ikke er sånn lenger, men jeg føler vel at en del leieboere er blitt veldig bortskjemt. Men så kryyyyr det jo av vemmelige utleiere og! Husker jeg i alle fall godt fra min 'ungdomstid' 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, her skal det holdes igjen husleie! 
ventilator på kjøkken henger for lavt. Kan ikke tømme innhold fra stekepanne over i kasserolle. 
Varmepumpen er plassert i entreen. Jeg må lukke døren inn til stuen når jeg går, for å unngå at kattene følger etter meg. Da kommer jeg hjem fra jobb med tropevarme i entreen og 15 grader i stuen om det er mellom 0-5 grader utendørs. 
Måtte henge opp ekstra lys opp til huset, eller bruke lommelykt for ikke å snuble og brekke nakken i de ødelagte trappene. 
Blir gjørmete på beina pga veien opp til de livsfarlige trappene. 
Det er dritglatt ved inngangspartiet pga terrassebord om det er vått eller minusgrader. Kombinert med tidligere nevnte gjørme blir det ekstra glatt. 
Det er latterlig vanntrykk. Og jeg må gå med sokker innendørs. 

Hvor mye leie skal jeg holde igjen? 

🤪

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da sender du skriftlig purring på manglende husleie, med varsel om oppsigelse dersom husleien ikke er på konto innen xx. dato. Sjekk formkrav for utkastelse, og gjennomfør. 

At det er gulvkaldt er ikke en mangel med mindre det er varmekabler/folie i gulvet. Det er HELT normalt å måtte gå med sokker inne, særlig om vinteren. 

Anonymkode: 180a2...5da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, her skal det holdes igjen husleie! 
ventilator på kjøkken henger for lavt. Kan ikke tømme innhold fra stekepanne over i kasserolle. 
Varmepumpen er plassert i entreen. Jeg må lukke døren inn til stuen når jeg går, for å unngå at kattene følger etter meg. Da kommer jeg hjem fra jobb med tropevarme i entreen og 15 grader i stuen om det er mellom 0-5 grader utendørs. 
Måtte henge opp ekstra lys opp til huset, eller bruke lommelykt for ikke å snuble og brekke nakken i de ødelagte trappene. 
Blir gjørmete på beina pga veien opp til de livsfarlige trappene. 
Det er dritglatt ved inngangspartiet pga terrassebord om det er vått eller minusgrader. Kombinert med tidligere nevnte gjørme blir det ekstra glatt. 
Det er latterlig vanntrykk. Og jeg må gå med sokker innendørs. 

Hvor mye leie skal jeg holde igjen? 

🤪

Her ville jeg nok ha stevnet huseier og krevd at du fikk huset! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sender du skriftlig purring på manglende husleie, med varsel om oppsigelse dersom husleien ikke er på konto innen xx. dato. Sjekk formkrav for utkastelse, og gjennomfør. 

At det er gulvkaldt er ikke en mangel med mindre det er varmekabler/folie i gulvet. Det er HELT normalt å måtte gå med sokker inne, særlig om vinteren. 

Anonymkode: 180a2...5da

Hehe. Han nekter jo bruke varmekabler på badet fordi strøm er dyrt 😅

Skrevet

Og når dere har installert varme i gulvet kommer sikkert leieboer og klager på høy strømregning. Jeg ville kjøpt et par sokker til leieboer og bedt vedkommende holde kjeft.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...