Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke trent i svangerskapet pga hormonelle låsninger over alt. Men kjenner jeg har veldig lyst til å starte snart.

Mini er 14 dager bare. Så må ha han med i vogn/bilstol. Avtalt med senteret at det er ok på formiddagen da det nesten ikke er folk samt at det nesten utelukkende er eldre. Og noen ganger at barnefaren er med på senteret og har han mens jeg trener. (Fullammer)

Men kjenner litt begrensninger ifht lite søvn,døgnrytme, fortsatt litt gåen Der han kom ut. 

Når starta dere? Eventuelt når har dere tenkt å starte? Og hvordan løser dere det?

Anonymkode: 5ac8c...761

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk heller ikke trent i graviditeten, men løper mye til vanlig. Jeg startet fire uker etter fødsel. Fullammer. Løp noen runder rundt kvartalet her vi bor. Første treningen varte bare 10 minutter. Så gikk det gradvis oppover. Nå er baby tre måneder og jeg trener 30 minutter fire ganger i uken. Før jeg ble gravid løp jeg 30-45 minutter seks dager i uken. Siden jeg løper ut døren hjemme og er tilbake innen en halvtime kan jeg tilpasse meg slik at baby er mett når jeg drar. 

Anonymkode: bbc1e...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med rolige gåturer et par dager etter fødsel og økte rolig på. Ordentlig trening fra seks uker. Løper tre ganger i uken med påfølgende styrkeøkt. Holder en del igjen i øktene fortsatt (baby er 10 uker). Har ikke lyst til å risikere skade, så jeg tenker at det er bedre å trene jevnt og lett.

Praktisk løser vi det med at jeg tar løpeturene på kvelden når mannen er hjemme med baby. Ellers triller vi og bærer tur på dagtid. Å gå i motbakke er flott trening!

Anonymkode: e615a...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 9 uker. Var på strong mama timer på sats/elixia. Fin og myk start. Godt med litt veiledning spesielt i forhold til magemuskler. 

Anonymkode: f3592...63f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trente bra i svangerskapet fram til ca uke 30, deretter mer sporadisk pga bekkenløsning. Trillet mye tur fra vi kom fra sykehuset. Startet med trening på senter etter 6 ukers kontrollen (fikk mulighet til å ta med baby). Ville ikke risikere å overbelaste bekkenbunnen. Deltok på mor og barn trening fra mini var ca 3 mnd, og startet med løping og mer høyintensiv trening ved ca 6 mnd. Nå er mini 10 mnd, og føler meg nå i ca samme form som før graviditeten.

Anonymkode: fa09b...ffe

AnonymBruker
Skrevet

Startet rolig på dag 3, øker gradvis. Lytte til kroppen, fødte vaginalt. KS er et stort inngrep som jeg gjorde alt for å unngå.

Anonymkode: abb66...378

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tredjemann startet jeg når han var 6 mnd. Hadde ikke overskudd før. Her har vi senter med barnepass så veldig lettvint å få til trening. 

Anonymkode: b2ac2...fdb

Skrevet (endret)

Startet forsiktig da hun var 6-7 mnd (hadde hyperemesis og betennelse i lever under hele svangerskapet og var helt ødelagt i lang tid). Så begynte jeg på jobb da hun var 9,5 mnd ca og da hadde jeg nok med å sjonglere nattamming, jobb og alt som fulgte med. Har gått som en zombie siden, men endelig har hun nå sovet en natt igjennom og vi har sluttet å amme på natt (snart 1 år gammel). 

Får jeg sove natten igjennom framover nå så er vi back on track igjen 🥰 Vi har skiløyper utenfor døra og treningsrom med tredemølle og styrkeutstyr hjemme. 

Endret av addict
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk ikke trent i svangerskapet pga hormonelle låsninger over alt. Men kjenner jeg har veldig lyst til å starte snart.

Mini er 14 dager bare. Så må ha han med i vogn/bilstol. Avtalt med senteret at det er ok på formiddagen da det nesten ikke er folk samt at det nesten utelukkende er eldre. Og noen ganger at barnefaren er med på senteret og har han mens jeg trener. (Fullammer)

Men kjenner litt begrensninger ifht lite søvn,døgnrytme, fortsatt litt gåen Der han kom ut. 

Når starta dere? Eventuelt når har dere tenkt å starte? Og hvordan løser dere det?

Får du virkelig lov til å trene før 6 uker av senteret?

Anonymkode: 42b06...6a2

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke treningssenteret noe med, bortsett fra om det er barnepass med nedre aldersgrense (på mitt ene senter er der 8 uker). 

Jeg startet med trilleturer når frøkna var 5 dager, bekkenbunnstrening med en gang og lett styrketrening etter ca 3 uker. Var tilbake på senteret etter 6 uker (uten barnepass, hadde med frøkna eller trente på ettermiddagen/helg). 

Det kan være lurt med veiledning for å styrke kjerne og bekkenbunn i starten. Startet på et annet senter med barnepass og gruppetimer (for mor og baby) så har hatt henne i barnepass og med på time, så fikk god veiledning der. 

Anonymkode: 2da55...66a

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? 

Ts 

Her sier sats at de ikke tillater trening på senteret før 6 uker(med unntak de typiske bekkenøvelsene). Så de følger egentlig bare retningslinjene fra sykehuset. Ullevåll f.eks deler ut skriv om trening til de som ønsker, så får man øvelser som ikke er skadelig for en barselkropp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startet rolig på dag 3, øker gradvis. Lytte til kroppen, fødte vaginalt. KS er et stort inngrep som jeg gjorde alt for å unngå.

Anonymkode: abb66...378

Hvordan kan man egentlig "gjøre alt for å unngå" et keisersnitt? Ligger babyen feil eller ikke kommer ut, får du vel ikke gjort særlig mye?

Anonymkode: 6b6b9...0d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her sier sats at de ikke tillater trening på senteret før 6 uker(med unntak de typiske bekkenøvelsene). Så de følger egentlig bare retningslinjene fra sykehuset. Ullevåll f.eks deler ut skriv om trening til de som ønsker, så får man øvelser som ikke er skadelig for en barselkropp.

Trener heldigvis ikke på sats 🙏

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Begynte ca 6 uker etter. Det var dumt. Ødela magmusklene mine og fikk jobbe med det i 2 år etterpå og kommee aldri få en pen mage igjen. Trente med PT men hun var dårlig informert. Så var forsiktig. Tren riktig og ikke gjør NOE som belaster magmusklene i starten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trente etter 10 dager med førstemann og 14 dager med andremann på senter. Var veldig godt trent fra før, ingen problem. 

Anonymkode: 46cbe...d7c

AnonymBruker
Skrevet

PS! Hadde med barna på senteret på dagtid og lot de være i bilstol eller på gulvet frem til de begynte å krabbe. 

Anonymkode: 46cbe...d7c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trener heldigvis ikke på sats 🙏

Ts 

Enig, heldigvis trener ikke du på sats 👏 kos deg med ungen i bilsete 👍

Anonymkode: b2ac2...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trente hver dag i hele svangerskapet. Måtte bytte fra løping til spinningsykkel pga bekkenløsning, og måtte bytte ut noen styrkeøvelser fordi magen var i veien og bekkenet protesterte. Men fikk trent bra lell. 

Etter fødselen gikk jeg rett i en kraftig fødselsdepresjon. Babyen var type "krevende"; med kollikk, ekstremgulping, klistremerkebaby, store ammeproblemer, store søvnproblemer, og alt var bare helvete og pyton. Jeg sov nesten ikke, og var helt på felgen. Jeg hadde babyen på meg omtrent 24/7, så trening var rimelig utelukket... først da han var 4 mnd var krisetilværelsen og kaoset såpass at jeg fikk tatt meg en halvtime her og der med trening.. :s Så for meg var det ikke min egen kropp, men omstendighetene, som var hindringen. Bortsett fra søvnmangelen og de alltid tilstedeværende klumpene i puppene, var kroppen helt fint (sånn bortsett fra underlivet en ukes tid - de brukte to timer på å sy det sammen igjen, så var noget ømt der en ukes tid..). 

Anonymkode: ec4d5...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Var klar i kroppen til å trene rundt 4 uker etter fødsel (styrke, ikke løping etc), men fikk det ikke til pga baby (kun øvelser hjemme på stua). Har vært på et par løpeturer og en styrkeøkt på senteret nå, snart 4 måneder etter fødsel. Går tur hver dag da, 45 min til 3 timer.

Har tenkt på å teste ut mor/barn-timer på senteret, men det er kun to i uka som fram til nå har passet dårlig. Håper jeg får det til nå framover. 

Er veldig glad jeg var godt trent før jeg ble gravid og at jeg klarte å trene stort sett gjennom hele svangerskapet, tror det gjør at jeg bedre takler disse månedene uten trening. 

Anonymkode: 1189a...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...