AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Hvordan vasker dere babyklær? Ikke så lenge til termin og jeg tenker å få alt klart nå. Jeg vet at jeg skal bruke parfymefritt vaskemiddel og har kjøpt blenda sitt sensitiv og parfymefritt - flytende til baby. Men det jeg egentlig lurer på er om dere tromler klærne? Jeg ønsker å tromle de for at de skal bli mykere men er også redd de skal krympe. Noen med erfaringer/gode tips? Anonymkode: 98fa4...4f6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Vasker på vanlig vask 30/40 grader, med parfyme fritt vaskemiddel. Vil anbefale deg å bruke annet vaskemiddel, eller blenda sensitiv i pulver. Den flytende inneholder MI som er svært allergifremkallende. Små dosen, men veldig mange bruker mye vaskemiddel, i kombi med nyere vaskemaskiner som vasker effektivt med lite vann og såpe, slik at det er mye såperester i klærne. Trommel bør unngås ift. Krymp og slitasje på klær. Bomullstøy blir mykt igjen ved å dra eller gnikke på det. Du kan evt. Kjøre det bare 5 minutter i trommelen også henge det opp, da vil det også bli mykt. Unngå bruk av tøymykner. Ekstra tips,.hvis du har bæsjeulykker, skyll med kaldt vann før du vasker, da slipper du gule flekker på klærne. Anonymkode: 16247...2b4 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #3 Skrevet 1. januar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vasker dere babyklær? Ikke så lenge til termin og jeg tenker å få alt klart nå. Jeg vet at jeg skal bruke parfymefritt vaskemiddel og har kjøpt blenda sitt sensitiv og parfymefritt - flytende til baby. Men det jeg egentlig lurer på er om dere tromler klærne? Jeg ønsker å tromle de for at de skal bli mykere men er også redd de skal krympe. Noen med erfaringer/gode tips? Anonymkode: 98fa4...4f6 60 grader og tørketrommel. Kjøper heller en størrelse større enn å bekymre meg for krymping. Anonymkode: 3d5bb...8b6 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 Vasker på 30, 40 og 60 grader utifra hva det tåler. Tørketromler bare sengetøy og håndklær, ikke vanlig klær. Bruker Neutral såpepulver og for ull/silke. Anonymkode: 18b13...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 60 grader og neutral vaskepulver. Har ikke tørketrommel. Anonymkode: 828a8...e74
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 Husk at det tar en god stund fra du bytter til parfymefritt til alt av rester i maskinen blir borte Anonymkode: 3c08c...085 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 Jeg bruker bare vanlig omo color og tøymykner og tørketrommel jeg da.. Har gått fint med fire babyer💯 Anonymkode: ff02f...bc1 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 Vasker i følge vaskeanvisningen 30, 40 eller 60 grader med Blenda pulver (Milo til ull). Det som tåler tørketrommel går i trommelen, det andre henges opp til tørk. Bomull blir mykere av stryking. Anonymkode: 97d6e...fcd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 sjekk vaskeanvisning på klærne og følg det. Anonymkode: 158ce...a40 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 For å gjøre det enkelt går alt av babyklær på 60 grader her i huset, unntatt ull. Vi bruker blenda sensitive pulver og parfymeri milo til alt av klesvask, fordi jeg selv er atopiker og helst unngår unødig parfyme. Babyklærne vaskes på vanlig program for bomull, men med ekstra mye vann, forvask og ekstra skylling. Alle nye tekstiler ble vasket en ekstra gang uten såpe, for å få ut ekstra mye kjemikalierester. Dette sluttet vi med etter noen uker, når babyen hadde sterkere hud. Vi har ikke tørketrommel, men de fleste klærne blir ikke stive. Anonymkode: 59a75...026 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 40 grader, vanlig vaskemiddel, tromler alt bortsett fra ull og pentøy. Det har gått helt fint med to unger. Anonymkode: 7e1c1...476 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 Jeg vasker på 40 dersom det er nye klær og 60 dersom det er veldig skitne brukte klær. Bruke den serien som heter ren. Den er helt naturlig og mindre skadelig enn f eks neutral etc. Bruker ullvask fra nøstebarn på ull og silke. Anonymkode: a80a6...146 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 Jeg tromler alt bomullstøy. Aldri opplevd krymping eller ekstra slitasje på klærne av det. Klær med bæsj på vaskes på 60 grader, ellers for det meste 40. Håndklær, sengetøy, kluter o.l. vaskes på 60. Bruker Rema 1000 parfymefritt vaskepulver. Ull vaskes på ullprogram med parfymefri Milo og henges opp. Eventuelle flekker gnis inn med gallesåpe før vask. Anonymkode: cb2de...8b6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #14 Skrevet 3. januar 2020 Vanlig omo color på 40 grader, milo på 30 ullvask. 60 grader på kluter, sengetøy og håndduker. Bruker ikke tøymykner. Anonymkode: 47edb...aee
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 Vasker de sammen med våre klær (altså stort sett 40 grader). Bruker blenda sensitive på alt (unntatt ull) - har gjort det i årevis for det er det eneste pulveret jeg selv tåler. Tromler ingenting, aldri hatt tørketrommel og aldri savnet det. Anonymkode: 60591...594
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #16 Skrevet 3. januar 2020 Vasker dei som vanlig med våre klær, med omo og comfort tøymykner. Tørketromler av og til for å få de myke vasker stort sett på 30 grader, men er det bæsj eller spy så blir det 60 grader Anonymkode: cd7a6...0a3
Orchideae Skrevet 3. januar 2020 #17 Skrevet 3. januar 2020 (endret) Med første gikk vi over til neutral noen uker før fødsel. Vi kjøper alltid store dunker vaskemiddel, og da omoen gikk tom kjøpte vi neutral og vasket alt med det. Brukte neutral skyllemiddel. Da men 2 ble født brukte vi omo og comfort skyllemiddel. Har brukt mye trommel. Det krymper klærne litt, men jeg har hatt klistremerkebabyer som gulpet myyye, så jeg måtte det for å få unna alt av klesvask. Ingen av mine har reagert på noe vaskemiddel, parfymefritt eller ikke. Merker ingen forskjell annet enn at det lukter litt av de parfymerte. Nå har vi kuttet ut skyllemiddel også. Klærne blir like myke uansett, så det er unødvendig på alt av klær, bortsett fra ting som blir litt statisk. Da hender det jeg har i en liten slump neutral. Jeg tror nesten det er viktigere å sjekke at maskina skyller ut såpen godt nok og at du doserer rett, en at det nødvendigvis er helt parfymefritt. Såperester i klærne er ikke bra. Min maskin sliter big time med å få ut flytende såpe, pulver fungerer derimot helt topp. Om du får bæsjeflekker på klærne som ikke forsvinner i vanlig vask kan du legge det fuktig i sola/dagslys. Så forsvinner den etter noen timer. Skulle virkelig ønske jeg viste det. Har slitt med mye bæsjeflekker oppigjennom. 😅 Og ellers, vask det som du ville gjort med ditt eget tøy mtp. Grader og skittenhet. 👍🏻 Endret 3. januar 2020 av Orchideae
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #18 Skrevet 3. januar 2020 Tusen takk for alle svar❤️ Har blitt litt klokere nå☺️ Anonymkode: 98fa4...4f6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #19 Skrevet 3. januar 2020 På 1.1.2020 den 14.34, AnonymBruker skrev: Vasker på vanlig vask 30/40 grader, med parfyme fritt vaskemiddel. Vil anbefale deg å bruke annet vaskemiddel, eller blenda sensitiv i pulver. Den flytende inneholder MI som er svært allergifremkallende. Små dosen, men veldig mange bruker mye vaskemiddel, i kombi med nyere vaskemaskiner som vasker effektivt med lite vann og såpe, slik at det er mye såperester i klærne. Trommel bør unngås ift. Krymp og slitasje på klær. Bomullstøy blir mykt igjen ved å dra eller gnikke på det. Du kan evt. Kjøre det bare 5 minutter i trommelen også henge det opp, da vil det også bli mykt. Unngå bruk av tøymykner. Ekstra tips,.hvis du har bæsjeulykker, skyll med kaldt vann før du vasker, da slipper du gule flekker på klærne. Anonymkode: 16247...2b4 Eeeer du seriøs??? Jeg har brukt Blenda Sensitiv siden før fødsel, fordi den heter tross alt SENSITIV og jeg hadde hørt at parfymefritt og flytende var anbefalt for babyklær. Barnet er i dag 1 år og begynte som noen mnd gammel å vise tegn til tørre flekker, som ved 8-9 mnd ble til tørre og røde flekker, tilbakevennende.... Vi har tenkt atopisk eksem, men det kan altså komme av vaskemiddelet?? 😩 Anonymkode: 52799...20c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eeeer du seriøs??? Jeg har brukt Blenda Sensitiv siden før fødsel, fordi den heter tross alt SENSITIV og jeg hadde hørt at parfymefritt og flytende var anbefalt for babyklær. Barnet er i dag 1 år og begynte som noen mnd gammel å vise tegn til tørre flekker, som ved 8-9 mnd ble til tørre og røde flekker, tilbakevennende.... Vi har tenkt atopisk eksem, men det kan altså komme av vaskemiddelet?? 😩 Anonymkode: 52799...20c Ta det helt med ro. Min 1 åring har det helt likt,og vi bruker ikke Blenda.. det er nok mer sannsynlig at det er eksem. Men du kan jo prøve å bytte til Neutral,så ser du. Anonymkode: 0d349...19a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå