AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Skal søke barnehage til mini, og det er mange å søke hos. Men noen er veldig små, og noen av de er veldig store. Dere med erfaringer, hva er best? Anonymkode: 90029...f0e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 SMÅ! Det viktigst der uansett at de er gode på å organisere i små grupper Anonymkode: dc86f...818 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #3 Skrevet 1. januar 2020 Det finnes dårlige små barnehager og dårlige store. Det finnes også gode store og små barnehager. Mitt råd er å finne ut hva barnehagene står for og hvordan de jobber. De fleste BHG har en nettside, hvis de ikke har det så kan du ringe dem å spørre. Anonymkode: 2a07d...a07 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal søke barnehage til mini, og det er mange å søke hos. Men noen er veldig små, og noen av de er veldig store. Dere med erfaringer, hva er best? Anonymkode: 90029...f0e En mellomting. Ikke for små. Første bhg til min sønn var tilsammen 30 barn. Han var minst og hadde ingen å leke med. Han var den eneste som ikke klarte å gå ennå og for meg virket det som om han ble slitsom å ha for de ansatte. Han går i en stor bhg nå, den er godt organisert og de minste er mye for seg selv. Han snakker om flere venner og jeg ser at han koser seg hver dag. Tror de er 20 barn på hans avdeling. Anonymkode: 6cd47...c90 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 Ikke familiebarnehager, men alt fra to avdelinger til fire mindre avdelinger er ok. Blir det større som opp mot 90 + barn er det fort for mye, men dette kommer også an på hvordan barnehagen er organisert. Med avdelingsbarnehager kan det være mange barn så lenge rommene er adskilt og det er egnede uteområder for alle barn uansett alder. Basebarnehage ville jeg styrt langt unna dersom du har barn under tre eller barn med utfordringer. Anonymkode: dedab...686 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 Størrelsen på barnehagen i seg selv har vel ikke så mye å si. Barnet mitt er i en barnehage hvor det går ca 140 barn. Det høres jo enormt ut, men han er på en avdeling med 9 andre barn som er født i samme år som han selv. De er tre voksne som jobber på denne avdelingen. Alt er godt organisert og vi er kjempefornøyd. Anonymkode: 1013d...ccd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 Jeg lurte på det samme, og har nå valgt en liten barnehage. De har 37 barn og 3 avdelinger. Mitt barn er ett og går i en avdeling med maks 6 barn på 1-2 år. Veldig greit, synes jeg. Mitt barn er yngst, og de er flinke til å gjøre aktiviteter som hun kan være med på, og de leker mye roligere på hennes avdeling. Har ikke prøvd noe annet, men er veldig fornøyd med denne løsningen. Anonymkode: 32a35...e23 2
C8H10N4O2 Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 Jeg har jobba noen år som vikar i en seksavdelingsbarnehage, og omtrent like lenge i en med to avdelinger. Den på seks avdelinger ble alt. for. stor. For stort uteområde til å ha god nok kontroll på barna, for mange barn, for mange voksne. Vi ble flytta rundt på avdelingene ved fravær, noe som i en så stor barnehage fort ble veldig uforutsigbart for ungene. For å nevne noe. I den mindre barnehagen var alt mer oversiktlig. Mindre uteområde, færre barn, færre voksne. Man ble kjent med alle, både voksne og barn, noe som skapte bedre trygghet for ungene. Det var lettere å hjelpe hverandre, og å samarbeide. Vi var èn barnehage, ikke to avdelinger på et vis. Jeg mener ikke å fullstendig svartmale store barnehager, den store ble nyåpna mens jeg jobba der (to mindre som ble slått sammen) så ting var nok mye oppstartsrusk, men dog. For jeg barn en gang så satser jeg helt klart på en mindre barnehage, basert på mine erfaringer fra noen år på jobb i bransjen. 1
Era Vulgaris Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 Liten! Eventuelt en avdelingsbarnehage med maks tre-fire avdelinger. Basebarnehager er noe dritt. Etter å ha jobbet i barnehage i over 20 år, er dette en "sannhet" for meg. Dessverre finnes det snart ikke igjen små barnehager, da det er mer økonomisk å bygge store enheter eller slå sammen flere små 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 46 minutter siden, C8H10N4O2 skrev: Jeg har jobba noen år som vikar i en seksavdelingsbarnehage, og omtrent like lenge i en med to avdelinger. Den på seks avdelinger ble alt. for. stor. For stort uteområde til å ha god nok kontroll på barna, for mange barn, for mange voksne. Vi ble flytta rundt på avdelingene ved fravær, noe som i en så stor barnehage fort ble veldig uforutsigbart for ungene. For å nevne noe. I den mindre barnehagen var alt mer oversiktlig. Mindre uteområde, færre barn, færre voksne. Man ble kjent med alle, både voksne og barn, noe som skapte bedre trygghet for ungene. Det var lettere å hjelpe hverandre, og å samarbeide. Vi var èn barnehage, ikke to avdelinger på et vis. Jeg mener ikke å fullstendig svartmale store barnehager, den store ble nyåpna mens jeg jobba der (to mindre som ble slått sammen) så ting var nok mye oppstartsrusk, men dog. For jeg barn en gang så satser jeg helt klart på en mindre barnehage, basert på mine erfaringer fra noen år på jobb i bransjen. Det er ikke størrelsen, men organiseringen, som er problemet. Våre går i en stor barnehage, men med hvert sitt uteområde feks. Barna er delt opp i mindre grupper inne også. Faste voksne og faste vikarer på de enkelte avdelingene. Anonymkode: bf9c1...3d8 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 Har hatt ett barn i en liten barnehage med ca 30 barn, og et annet i en med over 250. Er mest fornøyd med den største. Det er 11 avd, og uteplassen er godt delt opp slik at de har bedre oversikt når de er ute. Tror ikke størrelsen har så mye å si egentlig. Det kommer vel mest an på hvordan alt er organisert Anonymkode: b7639...63b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #12 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt ett barn i en liten barnehage med ca 30 barn, og et annet i en med over 250. Er mest fornøyd med den største. Det er 11 avd, og uteplassen er godt delt opp slik at de har bedre oversikt når de er ute. Tror ikke størrelsen har så mye å si egentlig. Det kommer vel mest an på hvordan alt er organisert Anonymkode: b7639...63b Støynivået ute og inne? Anonymkode: fd7fb...24f
Stjerneku Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 Vil råde deg til å lese om barnehagene og besøke de du vurderer sterkest. Vi besøkte flere barnehager og det ble avgjørende både for de vi kuttet bort og hvilke barnehager vi søkte. En av de barnehagene som kom sterkest ut etter vi hadde vært på besøk var den vi fikk plass i. Og vi er fornøyde.
Semydfe Skrevet 1. januar 2020 #14 Skrevet 1. januar 2020 Viktigere enn størrelse, er hvordan barnehagen er organisert. Om barna er i større eller mindre grupper. Mye bedre med barnehager som jobber i små grupper. Foretrekker absolutt avdelings-barnehager fremfor base-barnehager.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #15 Skrevet 1. januar 2020 Har dårlig erfaring med en liten, ingen venner, dårlig sosialt, ressurskrevende barn «med alvorlige utfordringer» tok all tid hos personalet, veldig lite aktivitet, læring ig lek, bare oppbevaring. Trygt og oversiktelige, ja. Helt feil for mitt barn som ble ensom og kjedet seg ihjel. Anonymkode: e1d75...7d6 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #16 Skrevet 1. januar 2020 Som andre skriver: se på organiseringen, avdelinger fremfor baser, hva gjør de ved fravær, hvordan er uteområdene delt og tilpasset aldersgruppene, har barna et areal de oppholder seg på under dagens aktiviteter eller må de flytte på seg? , eventuelle fellesrom: hvordan brukes de?, hvordan er de små barna skjermet? Er det stabilt personale? Hvordan skårer de på brukerundersøkelser osv... Ikke minst! Besøk, snakk med dem, vær der litt. Anonymkode: dedab...686
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #18 Skrevet 2. januar 2020 Har hatt i begge og har vært veldig fornøyd. Det som er viktig er de voksne som jobber tettest med barnet ditt og hvordan barnehagen er organisert. Har vært i basebarnehage med 150 barn, der de var utrolig flinke til å skjerme de minste. De var mange på samme alder, det var bra. Vært i liten barnehage også, dette fungerer også veldig bra der vi har hatt barna våre. Ville fokusert på å få plass noe i nærheten av der dere bor, slik at barnet får venner i nærheten som skal begynne på samme skole. Det er en trygghetsfaktor for resten av livet 👍 om dere får plass langt unna kan dere fint søke året etter igjen. Anonymkode: 186de...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå