Gå til innhold

Reaksjon på skrivefeil

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 Det var skikkelig satt på spissen.. Jeg mener da ikke at mannen er et dårlig menneske og at han ikke har rett til å leve! Men det er noe helt annet om man kan se for seg å være i et forhold med han.

Ok, i mine kretser prøver vi å nedbemanne:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

ts, du gjør som du vil men på syvende og sist handler kommunikasjon om å forstå og bli forstått. 

det ser ut som du 100% forstått alt han mente, tross alle skrivefeil. 

da kommunikasjonen oppnådde målet sitt, og har vært - per definisjon - perfekt. 

du observerte, selvsagt, at rent grammatisk sett, meldingen var ikke perfekt. 

- betyr dette lavere intelligens, utdanning, kultur? leser ham færre bøker og aviser enn ønsket? 

- et tegn på lavere kompetanse i arbeidslivet? lavere inntekt? 

-et tegn på prioritering av hurtighet framfor kvalitet?  

-et tegn på mangel av sovn? 

ikke nødvendigvis. vi bare vet ikke! 

poenget er du vet ikke årsaken, du - og med deg alle her på KG forum - kan spekulere...men det er veldig ueffektiv. 

kommuniser mer, både muntlig og skriftlig, og se hvordan det går! 

Endret av Energidronning
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud det bryr meg da lite. Jeg er opptatt av å skrive rett selv, men vi har alle våre styrker og svakheter. Jeg er ubrukelig på kjøkkenet og kan ikke synge én eneste note korrekt, haha. Håper da noen velger å gi meg en sjangse og ikke kaster meg ut første gangen jeg nynner med til radioen 🙄

Anonymkode: 5902c...d5f

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Se for dere dette: Du møter en skikkelig hyggelig mann en kveld ute på byen. Dere har samme humor, han er kjekk og virker utrolig snill. Du tenker at HAN har du lyst til å bli kjent med! Dere utveksler telefonnummer, og etter første melding ser du at han ikke kan norsk rettskriving... Her er det snakk om grove feil - orddelingsfeil, dobbel/enkel konsonant og som et eksempel ble ordet abonnement skrevet abonomang... HVA gjør du? (Mannen er norsk og har ikke dysleksi.)

Anonymkode: 25290...272

Hei TS!

Jeg forstår problemstillingen din veldig godt. Vi mennesker har noen standarder som vi først og fremst måler oss selv etter. I møtet med andre vurderer vi folk etter de samme standardene. På mange måter vil jeg si at det handler om en indre kritiker som bor i oss alle og som har forventninger og krav til oss, og de samme kravene og forventningene får vil til andre. Problemet er ofte at slike standarder, krav og forventninger stort sett skaper lidelse hos en selv fordi en blir for opptatt av å fremstå feilfrie, korrekte osv. Derfor lurer jeg på om du skal utfordre din indre kritiker og prøve å se hvem denne mannen egentlig er uten å ha på deg de kritiske brillene. Kanskje oppdager du at vedkommende er mye mer enn det du og din indre kritiker trodde. Andre blir jo speilbilder av det vi ser i oss selv. Men trenger dette alltid å være korrekte tolkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at dårlig språk er kjennetegnet på et sykt sinn og en ond vilje!

Jeg dater aldri noen før jeg har grundig lest gjennom både psykiatriske og somatiske journaler. Hvis legen har dårlig språk i journalene, er dating uaktuelt. Da er pasienten minst like ille. Som regel sender jeg da bekymringsmelding til fylkeslegen. Regner med at legen mister lisensen og fyren blir tvangsinnlagt.

Man kan ikke ta noen sjanser når folk ikke kan stave!

Anonymkode: 4aaf6...739

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rart at samtlige kvinner ikke finner seg mann😅.

har ikke alle mennesker noe dem sliter med🤷‍♀️?

Anonymkode: 488f9...c8a

:klo:

Anonymkode: f020a...d4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han kan bli statsminister en dag. Vår nåværende har dysleksi.

Anonymkode: cc49b...14d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa det var en lignende situasjon. Denne voksne mannen skjønte ikke ord som adekvat, infantil, digresjon, omkalfatre, men nektet meg å si definisjonen. Som han sa selv; jeg kan det jeg trenger å kunne.

Han visste ikke hva et synonym var, ei heller et pronomen, og var generelt uvitende om det meste rundt norsk grammatikk.

Da jeg attpåtil fikk en overhaling etter å ha brukt ordet adekvat, var det nok for meg. 

Anonymkode: 012b8...302

Dette minner meg om en fyr jeg var sammen med tidligere. Han ble skikkelig sint når jeg brukte slike ord, eller jeg snakket om temaer som ble for "kompliserte" for ham. Ja, de ordene jeg brukte, var til og med enda mer dagligdagse og enkle enn disse du ramser opp her. Samtidig gikk det heller ikke an å føre noe annet enn overfladiske og stupide samtaler med ham. I ettertid (og forsåvidt da også) innså jeg at fyren må ha en eller annen form for mental retardasjon utover bare dysleksi, som var hans forklaring på det hele. En person med lærevansker/kognitive vansker av en slik kaliber, vil selvsagt ikke bare ha problemer med lesing og skriving, men også ha vanskeligheter med å forstå alminnelig voksen-språk generelt. I tillegg til dette, manglet han sosiale antenner og hadde et reaksjonsmønster som liknet et barns. Raserianfall pga. bagateller og "urettferdighet" osv. Er sjeleglad for at jeg ble kvitt ham, for jeg mistet meg selv på den tiden. Jeg ble jo nødt til å tilpasse meg hans nivå for å unngå bråk.

Anonymkode: f964f...9e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, 007_008_007 skrev:

Hei TS!

Jeg forstår problemstillingen din veldig godt. Vi mennesker har noen standarder som vi først og fremst måler oss selv etter. I møtet med andre vurderer vi folk etter de samme standardene. På mange måter vil jeg si at det handler om en indre kritiker som bor i oss alle og som har forventninger og krav til oss, og de samme kravene og forventningene får vil til andre. Problemet er ofte at slike standarder, krav og forventninger stort sett skaper lidelse hos en selv fordi en blir for opptatt av å fremstå feilfrie, korrekte osv. Derfor lurer jeg på om du skal utfordre din indre kritiker og prøve å se hvem denne mannen egentlig er uten å ha på deg de kritiske brillene. Kanskje oppdager du at vedkommende er mye mer enn det du og din indre kritiker trodde. Andre blir jo speilbilder av det vi ser i oss selv. Men trenger dette alltid å være korrekte tolkninger?

Det beste svaret i denne tråden. Takk. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde de rareste skrivefeil da vi møttes. Han kunne ikke engang forskjell på punktum og komma!

Så setningene hans. Så rare ut. 😂

Men - han har vist en enorm interesse for å lære og har i dag et ganske godt skriftspråk. Og/å var en av hans store syndere, nå er 90 % korrekt og de siste spør han meg på. Han spør også ang ord og uttrykk om det blir riktig å bruke, betydning av ord, osv. Er det viktige mail i jobbsammenheng, bank, forsikring osv spør han om jeg kan lese over. 

I meldinger til meg tenker jeg aldri over at han er dårlig i norsk grammatikk (i motsetning til i starten av forholdet ...)

Grunnen til hans dårlige språk var rett og slett elendig selvtillit. Han har en bror med psykopatiske trekk som hele livet har fortalt han hvor idiot han er, foreldrene har heller ikke bidratt positivt. Nå har vi vært sammen i 15 år, fått broren på avstand og skjønt hvordan ting henger sammen, og det er faktisk rart å tenke tilbake på. Han har en bra betalt jobb, er sosialt og emosjonelt intelligent og vist stor evne til å lære og utvikle seg. Ikke minst er han perfekt for meg.  

Anonymkode: 2cb89...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser mer over mennesker som vurderer andre etter deres skriveferdigheter. Jeg har selv vært gift med en mann som absolutt ikke var god hverken i rettskriving, grammatikk eller ordlegging, og det var ikke få ganger jeg hjalp han med å formulere det som skulle skrives. Men det var i hvert fall ikke en slik liten detalj som gjorde slutt på forholdet. 

Begge sønnene mine sliter med rettskriving. Riktignok pga dysleksi. Hadde de fortalt meg at de ble "dumpet" pga sine språklige utfordringer, hadde jeg sagt "Trist for henne, bra for deg."

Anonymkode: c831b...bd1

AnonymBruker
Skrevet

At du skriver perfekt betyr ikke at du er smart

At en person har skrivefeil betyr ikke at han/hun er dum

Anonymkode: 4445a...624

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt andre kriterier. Sier de SKJøkken eller SKJylling er det rett ut! 

Til syvende og sist må TS finne ut om denne daten har alt på stell ellers i livet, eller om skrivefeil bare er tuppen av et isfjell.

Anonymkode: aa51a...035

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt andre kriterier. Sier de SKJøkken eller SKJylling er det rett ut! 

Til syvende og sist må TS finne ut om denne daten har alt på stell ellers i livet, eller om skrivefeil bare er tuppen av et isfjell.

Anonymkode: aa51a...035

Her er det mange som konsekvent bruker «henne» og «hun» feil.

Jeg tenkte å kjøpe en blomst til hun.

Henne ønsker ikke å være med. 

Skal innrømme at jeg automatisk tenker at man er mindre intelligent når man ikke klarer å få hun/henne riktig.

Anonymkode: 2cb89...a73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Se for dere dette: Du møter en skikkelig hyggelig mann en kveld ute på byen. Dere har samme humor, han er kjekk og virker utrolig snill. Du tenker at HAN har du lyst til å bli kjent med! Dere utveksler telefonnummer, og etter første melding ser du at han ikke kan norsk rettskriving... Her er det snakk om grove feil - orddelingsfeil, dobbel/enkel konsonant og som et eksempel ble ordet abonnement skrevet abonomang... HVA gjør du? (Mannen er norsk og har ikke dysleksi.)

Hvilken setning skrev han abonomang i første melding?

Anonymkode: ad084...c74

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig er det en dealbreaker for meg 😅 Tenker automatisk at de er litt dumme (men vet at det nødvendigvis ikke er sant). De fleste har gått på skole i 13 år og da synes jeg det er ganske utrolig at det går an å ha så masse skrivefeil. Man skriver jo hele dagen. På tinder swiper jeg bevisst bort de som har skrivefeil. 

Men om en fyr hadde vært supergrei og fantastisk på alle områder ville jeg nok prøvd å overse det. Hadde kanskje unngått å tekste for mye 🤣

Anonymkode: fedea...2cb

Er det en dealbreaker eller ville du oversett det? Virker selvmotsigende. Hadde sveipet bort.

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Jeg sa det var en lignende situasjon. Denne voksne mannen skjønte ikke ord som adekvat, infantil, digresjon, omkalfatre, men nektet meg å si definisjonen. Som han sa selv; jeg kan det jeg trenger å kunne.

Han visste ikke hva et synonym var, ei heller et pronomen, og var generelt uvitende om det meste rundt norsk grammatikk.

Da jeg attpåtil fikk en overhaling etter å ha brukt ordet adekvat, var det nok for meg. 

Anonymkode: 012b8...302

Hva betyr omkalfatre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle våre krav og ønsker til en partner så kom ikke å si at folk er dømmende fordi de sier fra. 

Jeg er språknazi og ville garantert hengt meg opp i slik og latt meg irritere såpass at jeg ikke inngikk et forhold med en som skrev dårlig. Det er irriterende nok med folk som ikke gidder å bruke punktum, spørsmålstegn og smileys i det hele tatt! 

Og for de som lurer ; neida, jeg er ikke perfekt sjøl men jeg greier ikke å la være å henge meg opp i andre sine skrivefeil. Det tar all fokus så jeg kan misse hva de egentlig prøver å si . 

Anonymkode: 1b746...157

• Liker 1
Gjest Embryo
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr omkalfatre?

Hva med å Google det fremfor å spørre på et forum? Makan til latskap. Åpne en ny fane i nettleseren din og søk på det du lurer på - ASAP.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Embryo skrev:

Hva med å Google det fremfor å spørre på et forum? Makan til latskap. Åpne en ny fane i nettleseren din og søk på det du lurer på - ASAP.

Det er mange ting som blir spurt om på forum som man kan Google seg til. Trodde det var lov å spørre om det? Trenger ikke være så sur for det. Nå mistet jeg all nyttårsstemning

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...